Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:45

Maar niet iedereen studeert omdat hij/zij dat leuk vindt.
Als ik met vakkenvullen net zo veel kon verdienen als met de vreselijk stressvolle baan die ik nu heb, dan wist ik het wel :=
Dan zou je een flink tekort krijgen op de arbeidsmarkt in de hbo/universitaire beroepen omdat het niet meer loont en mensen met moeite hun enorme studielening kunnen afbetalen.
Ik zeg niet dat de belasting omlaag moet, maar verder omhoog vind ik ook zeker niet nodig.
Het is ons trouwens nog nooit gelukt om iets terug te krijgen via slimme trucjes en aftrekposten :=

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:00

Voor de echte grootverdieners/ondernemers is NL idd een prima belastingparadijs met vele fiscale mogelijkheden. Die weten de weg wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:05

Zo ken ik iemand die hoog opgeleid is. Stress volle baan.
Die is chauffeur op een vuilniswagen geworden. Het loon nam hij voorlief.
Dat is wel een voordeel die keuze is er dan.
Maar heb je om wat voor reden ook niet kunnen studeren zijn er minder opties.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:11

... toen ik studeerde waren er nog fatsoenlijke studiebeurzen.
Het is om te krijsen, die gebroken beloften mbt het onderwijs.

En ik geloof niet dat mensen alleen vanwege het hogere loon gaan studeren, ik mag zelfs hopen van niet.
(... ik werk afwisselend in de zorg en het onderwijs: graag mensen met intrinsieke motivatie.)

En aangezien vakken vullen tot de essentiële beroepen hoort, mag het best beter betaald worden.
O:) Ik vind sowieso dat werk wel meer naar 'het nut' betaald mag worden. De bejaardenzorg en de kinderopvang voorop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:20

Elk werk heeft nut denk ik dan.
De schoonmaker die de OK zuiver maakt zodat de arts schoon kan opereren.
De bouwvakker die het huis maakt van iedereen ook de dikke villa. Voorzien van riool en elektra.
De tuinbouwmewerker voor lekkere groente die de vrachtwagenchauffeur heeft gebracht naar die winkel met idd vakkenvuller of restaurant waar de bediening het op je tafel zet.

Niemand kan zonder elkaar. Waardering is er door te veel maar weinig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:20

Aangezien promoveren tegen minimum loon ging (geen idee hoe het inmiddels is), en je er in veel landen zelfs niets voor krijgt, is het zeker niet waar dat mensen dan niet verder gaan studeren als je er niet fatsoenlijk geld voor krijgt.
Ook in studies waar geen fatsoenlijk brood in te verdienen is studeren nog steeds mensen af.
Leren is leuk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:02

Nog een gevolg voor ons Nederlanders. De hoeveelheden verwarde en verslaafde mensen zal toenemen.
Ik hoop dat deze groep de hulp krijgt die ze nodig hebben

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:24

Vanmiddag las ik ook een stukje (weet niet meer waar, sorry) waar ze Nederlanders met Russische achtergrond hadden geinterviewd, en dat het eigenlijk nu al aan de gang is dat deze groep al narigheid te verduren krijgt van mensen die zich willen afreageren op 'de vijand'. Het stukje ging over een vrouw die met haar zoontje in een museum was, zoontje tweetalig opgevoed en ze sprak dus Russisch met hem, en ze kreeg daarop meteen de volle laag van iemand die van mening was dat hij daar iets over te zeggen had.

In het artikel stond ook dat het wel een beetje de verwachting is dat die groep mensen in NL met Russische roots best wel een mikpunt zou kunnen worden als er ook steeds meer vluchtelingen uit Oekraine hierheen komen.

Zo naar... Die mensen kunnen daar toch ook niks aan doen -O- zo veel woede en haat, zo triest

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:28

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:33

Ja dat is hem!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:43

Wat enorm triest dat mensen zich gaan afreageren op Russen die veelal niks met de oorlog te maken hebben er en waarschijnlijk gewoon tegen zijn.

Studiefinanciering heb ik ook nog gehad inderdaad, dat mocht je toen nog allemaal houden en dat zou van mij direct weer terug mogen komen.

Wat betreft die vermogensbelasting, die zou van mij wel wat eerlijker mogen worden uitgebreid inderdaad. Nu zie je vaak dat rijkere mensen een of meerdere huizen hebben, soms ook nog een deel verhuren, maar daar geen vermogensbelasting over betalen omdat er nog een plukje hypotheek op zit.
Van mij mag iemand met een huis van 3 ton gewoon die 1,5% vermogensbelasting = €4500 per jaar aan belasting betalen, net zoals degene doet die datzelfde bedrag op de bankrekening heeft staan voor zijn/haar pensioen. Dat is veel eerlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 07:51

8nnemiek schreef:
Nu zie je vaak dat rijkere mensen een of meerdere huizen hebben, soms ook nog een deel verhuren, maar daar geen vermogensbelasting over betalen omdat er nog een plukje hypotheek op zit.

Je kan een tweede huis kopen maar hou je 2 huizen langer dan iets van 2 jaar aan dan valt het onder box 3 en betaal je er vermogensbelasting over. Die periode van iets van 2 jaar is om je tijd te geven je nieuwe huis te verbouwen, te verhuizen en je oude huis te verkopen. Of er een hypotheek op zit maakt volgens mij niet uit want anders neem je gewoon een hypotheek van 5 euro op elk huis in je bezit.

(mijn belastingkennis is inmiddels wat verouderd, dus misschien is dit veranderd)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:14

8nnemiek schreef:
Wat enorm triest dat mensen zich gaan afreageren op Russen die veelal niks met de oorlog te maken hebben er en waarschijnlijk gewoon tegen zijn.

Studiefinanciering heb ik ook nog gehad inderdaad, dat mocht je toen nog allemaal houden en dat zou van mij direct weer terug mogen komen.

Wat betreft die vermogensbelasting, die zou van mij wel wat eerlijker mogen worden uitgebreid inderdaad. Nu zie je vaak dat rijkere mensen een of meerdere huizen hebben, soms ook nog een deel verhuren, maar daar geen vermogensbelasting over betalen omdat er nog een plukje hypotheek op zit.
Van mij mag iemand met een huis van 3 ton gewoon die 1,5% vermogensbelasting = €4500 per jaar aan belasting betalen, net zoals degene doet die datzelfde bedrag op de bankrekening heeft staan voor zijn/haar pensioen. Dat is veel eerlijker.

Triest dat soort dingen.
Zo stond ik een paar jaar geleden in de tram en werd er in corona tijd een vrouw met een Aziatisch uiterlijk zwaar uitgescholden. Mensen zijn triest

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:24

enzino schreef:
Je kan een tweede huis kopen maar hou je 2 huizen langer dan iets van 2 jaar aan dan valt het onder box 3 en betaal je er vermogensbelasting over. Die periode van iets van 2 jaar is om je tijd te geven je nieuwe huis te verbouwen, te verhuizen en je oude huis te verkopen. Of er een hypotheek op zit maakt volgens mij niet uit want anders neem je gewoon een hypotheek van 5 euro op elk huis in je bezit.

(mijn belastingkennis is inmiddels wat verouderd, dus misschien is dit veranderd)

Zoiets meende ik me ook te herinneren inderdaad, maar destijds was het wel zo dat je met een mini-hypotheek heel veel voordelen had.
Ik ben er ook alweer een tijdje uit, en zie dat er wel een en ander veranderd is.
Een eigen huis valt momenteel in box 1, maar kan in de toekomst in box 3 gaan vallen lees ik. Dat zou ik prima vinden.
Ik vond dit artikel: https://www.dnb.nl/actuele-economische- ... dt-dat-in/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:27

purny schreef:
Triest dat soort dingen.
Zo stond ik een paar jaar geleden in de tram en werd er in corona tijd een vrouw met een Aziatisch uiterlijk zwaar uitgescholden. Mensen zijn triest

Vreselijk inderdaad, en dat is zelfs nog een graadje erger, want wat heeft iemand met een Aziatisch uiterlijk nu te doen met corona 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:42

8nnemiek schreef:
Een eigen huis valt momenteel in box 1, maar kan in de toekomst in box 3 gaan vallen lees ik. Dat zou ik prima vinden.

Box 1 is alleen voor je "eerste" huis, waar je dan in woont. Een tweede huis mag daar niet in.

Omgekeerde wereld in dat artikel. Huizenprijzen zijn hoog omdat er meer vraag dan aanbod is. Het idee achter de hypotheekrente aftrek was het bezit van huizen stimuleren: mensen laten sparen. Het moet echter weg omdat de EU dat eist.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-22 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:44

Dat bedoelde ik met ‘eigen huis’ inderdaad :j Eigen, als in, waar je zelf woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:45

Dan wordt het voor de starter helemaal onbetaalbaar. Waar denk je dat mensen zomaar even 5000 euro per jaar vandaan toveren? Op je spaarrekening staat dat geld. Je huis zit het vermogen in daar kan je niet bij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:49

Een eigen huis in box 3, hoe zou dat moeten werken dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:00

Een eigen huis in box 3 is imo geen optie. Alle volgende eigen huizen (een 2e, 3e, 4e, maak er wat van) kunnen er wat mij betreft wel in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:29

Nu is het zo dat rijke mensen gewoon een extra groot huis kopen, en dan minder belasting hoeven te betalen, want het vermogen zit in hun huis. Terwijl ze hetzelfde vermogen hebben als iemand die het geld op de bank heeft staan. Dat is best krom toch? Zoals Janneke eerder al zei: die 1,5% vermogensbelasting is een schijntje, dus iemand die zo'n duur huis kan kopen, zou ook de belasting moeten kunnen betalen. En lukt die paar duizend euro per jaar niet, dan is het huis te duur voor je.
Gevolg is dat de huizenprijzen gaan zakken, en dús wordt het juist gunstiger voor starters en mensen met wat minder vermogen.
Ik snap dat ze een huis en auto en andere dure uitgaven niet in box 3 zetten hoor, ze willen natuurlijk stimuleren dat rijke mensen zo veel mogelijk geld uitgeven, want dat is beter voor de economie. Maar het blijft krom dat sparen voor later wordt afgestraft met extra belasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:33

Jij denkt dat je bij een huis van 3 ton rijk bent? Weer wat geleerd.

Daar mogen de meesten krom voor liggen omdat het niet betaalbaar is momenteel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:35

Ik weet niet helemaal wat het met het onderwerp te maken heeft, maar wat is dan heel rijk ?
Want voor sommigen is een huis van 350.000 al een heel bedrag..
En wie bepaald dan wie er heel rijk is? En moet je dat dan op de bank hebben staan, of gaat geld in vastgoed (waar je over het algemeen niet veel mee kan betalen) ook meetellen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:37

Spenk schreef:
Jij denkt dat je bij een huis van 3 ton rijk bent? Weer wat geleerd.

Daar mogen de meesten krom voor liggen omdat het niet betaalbaar is momenteel.

Ik niet, de overheid wel, want vanaf €50.000 betaal je al een half procent belasting over je vermogen, en vanaf €100.000 betaal je bijna anderhalf procent.
Van mij mocht dat best worden aangepast zodat je bijvoorbeeld vanaf een half miljoen pas belasting betaalt bijvoorbeeld. Dan ben je redelijk 'rijk'.
En dat ze dan vanaf het miljoen de belasting nog wat verder verhogen, want dan heb je volgens mij zoveel dat je die paar procent echt niet meer mist.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-03-22 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:38

Dus als je rijk bent omdat je je leven hard gewerkt hebt moet je maar meer belasting gaan betalen?

Vind dat nogal een kromme gedachte. Of rijk zijn een schande is lijkt wel