Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 21:59

De beelden vanuit Ter Apel beginnen op die van uit Calais te lijken!
Al die troep en vuiligheid. Mensen die spullen en eten brengen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:09

De bevolking van Ter Apel had al veel eerder in actie moeten komen om dat AZC dicht/weg te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:55

Wat zijn de kosten om een asielzoeker op te nemen per maand eigenlijk of van een niet werkende statushouder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:07

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244204 ... sielcrisis

Verwacht wordt dat er honderden miljoenen er in gaan zitten. Gemeenten moeten zich voor miljoenen in de schulden steken vanwege de sancties, burgers betalen de hoofdprijs voor energie door die sancties, sommigen gaan een dieptepunt van armoede tegemoet, alles piept en kraakt momenteel. Wie moet dit allemaal gaan betalen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:07

Ik las bedragen van 27.000/29.000 per asielzoeker/statushouder per jaar. Zoveel AOW krijgen Nederlanders niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:12

elnienjo schreef:
Ik las bedragen van 27.000/29.000 per asielzoeker/statushouder per jaar. Zoveel AOW krijgen Nederlanders niet eens.

Ik kwam een foto daarvan tegen idd en daar schrok ik wel van.

1200 euro inkomen voor bejaarde mensen en de maandelijkse kosten van een asielzoeker is 2250.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:55

Mindim schreef:
elnienjo schreef:

Ik kwam een foto daarvan tegen idd en daar schrok ik wel van.

1200 euro inkomen voor bejaarde mensen en de maandelijkse kosten van een asielzoeker is 2250.

Nergens voor nodig om daar van te schrikken, een Nederlandse bejaarde kost echt veel meer.

Om het in perspectief te zetten: een maand gevangenis kost rond de 5000 per maand,
psychiatrische opname 4000.

And please mind: "een asielzoeker 'kost' 2250"
wil beslist NIET zeggen dat iemand dat handje contantje krijgt.
Ik herinner mij bedragen van 500 (!) per maand.

" Wat iemand kost" gaat over overhead:
alle trammelant van gebouw 1 sluiten, gebouw 2 vertimmeren,
flink veel overleg van coa ambtenaren met gemeente ambtenaren,
en alle salarissen van de betrokken medewerkers.

... zo te lezen maakt men zich er met een Jantje van Leiden van af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:58

Janneke2 schreef:
Mindim schreef:

Om het in perspectief te zetten: een maand gevangenis kost rond de 5000 per maand,
psychiatrische opname 4000.

And please mind: "een asielzoeker 'kost' 2250"wil beslist NIET zeggen dat iemand dat handje contantje krijgt.
Ik herinner mij bedragen van 500 (!) per maand.

" Wat iemand kost" gaat over overhead:
alle trammelant van gebouw 1 sluiten, gebouw 2 vertimmeren,
flink veel overleg van coa ambtenaren met gemeente ambtenaren,
en alle salarissen van de betrokken medewerkers.

Gunst Janneke, je schat me niet hoog in he, als je denkt dat ik denk dat die mensen 2250 handje contantje krijgen :roll:
Daarom noemde ik het ook de kosten van een asielzoeker ;)

Maar het moet evengoed bekostigd worden... honderden miljoenen....,

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 02:28

Maar die vergelijking maak je wel door het aow inkomen van een bejaarde tegenover de lasten van een asielzoeker te zetten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:30

Qerty schreef:
Maar die vergelijking maak je wel door het aow inkomen van een bejaarde tegenover de lasten van een asielzoeker te zetten.

Het geeft wel aan dat de overheid bejaarden er met een aalmoes laat afkomen want een flinke AOW verhoging zit er niet in, terwijl het geld tegen de plinten omhoog klotst om de asielindustrie te financieren. Het vluchtelingenverdrag heeft een jaar opzegtermijn dus dat hadden ze allang kunnen indienen en dan een nieuw verdrag kunnen opstellen naar Deens model of nog strenger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:51

WLZ kost toch ook zo‘n 20 miljard per jaar?

Ik vind dat er nogal geroeptoetert wordt zonder ook maar enkele moeite te doen om een poging te doen het echt te begrijpen en met fatsoenlijke data te komen.

(Wat niet weg neemt dat er van alles mis gaat

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:46

elnienjo schreef:
Qerty schreef:

Het geeft wel aan dat de overheid bejaarden er met een aalmoes laat afkomen want een flinke AOW verhoging zit er niet in, terwijl het geld tegen de plinten omhoog klotst om de asielindustrie te financieren. Het vluchtelingenverdrag heeft een jaar opzegtermijn dus dat hadden ze allang kunnen indienen en dan een nieuw verdrag kunnen opstellen naar Deens model of nog strenger.

Kom eens met cijfers.

Ik heb het idee dat je enorm hoog in je frustraties zit. Je schreeuwt nogal hard over geld dat voor anderen is begroot, terwijl jij zelf ook geld van de staat ontvangt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:04

Hebben jullie de foto's ook gezien van de wc in Ter Apel?
Stront zat bij de muren op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:07

_San87_ schreef:
Kom eens met cijfers.

Ik heb het idee dat je enorm hoog in je frustraties zit. Je schreeuwt nogal hard over geld dat voor anderen is begroot, terwijl jij zelf ook geld van de staat ontvangt.

Staat gewoon op de pagina van de rijksoverheid, de kosten van een asielzoeker in een azc kost 27.900 per jaar. En dan komen daar nog zorgkosten bij, te vinden op de site van het COA.

Een AOW voor 1 persoon kost is 901,07 bruto per maand, dus 10.812,85 op jaar basis. En dat gaat altijd maar met moeite omhoog.

En ja er zijn meer AOWers dan asielzoekers. Het gaat echter om het feit dat er heel moeilijk wordt gedaan om maar iets van een financiele verhoging voor de eigen burger te realiseren. Maar het gemakkelijk en vlug kan worden gerealiseerd wanneer het asielzoekers, statushouders of tegenwoordig de Oekraine betreft. En de timing kon niet beroerder, omdat je bevolking vanwege de opgelegde sancties de broekriem moet aanhalen, er heel veel mensen de echte armoedegrens over gaan, om dan met geld voor 'derden' om er maar even een algemene term aan te geven, te gaan strooien. Dat creeert weinig draagvlak onder de bevolking.

De asielzoekers moeten netjes opgevangen, dat klopt, maar er moet een halt aan komen.

En nee ik ontvang, behalve voor 1 kind de kinderbijslag, helemaal niks van de overheid. De kinderbijslag had om mij ook niet gehoeven, maar zie er maar eens af te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:09

Kosten en inkomen zijn 2 verschillende dingen.
Een gevangene kost ook een boel geld, maar daar krijgt hij niets van.
Een chronisch zieke (bejaarde) met 24/7 zorg kost een vermogen, maar dat ziet diegene niet op zijn bankrekening.

Kinderen kosten ook meer dan de ouder er aan uitgeeft. Dat schoolgebouw wordt immers van belasting betaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:16

Mindim schreef:
_San87_ schreef:
Kom eens met cijfers.

Staat gewoon op de pagina van de rijksoverheid, de kosten van een asielzoeker in een azc kost 27.900 per jaar. En dan komen daar nog zorgkosten bij, te vinden op de site van het COA.

Een AOW voor 1 persoon kost is 901,07 bruto per maand, dus 10.812,85 op jaar basis. En dat gaat altijd maar met moeite omhoog.

En ja er zijn meer AOWers dan asielzoekers. Het gaat echter om het feit dat er heel moeilijk wordt gedaan om maar iets van een financiele verhoging voor de eigen burger te realiseren. Maar het gemakkelijk en vlug kan worden gerealiseerd wanneer het asielzoekers, statushouders of tegenwoordig de Oekraine betreft. En de timing kon niet beroerder, omdat je bevolking vanwege de opgelegde sancties de broekriem moet aanhalen, er heel veel mensen de echte armoedegrens over gaan, om dan met geld voor 'derden' om er maar even een algemene term aan te geven, te gaan strooien. Dat creeert weinig draagvlak onder de bevolking.

De asielzoekers moeten netjes opgevangen, dat klopt, maar er moet een halt aan komen.

En nee ik ontvang, behalve voor 1 kind de kinderbijslag, helemaal niks van de overheid. De kinderbijslag had om mij ook niet gehoeven, maar zie er maar eens af te komen.

Maar, kosten en inkomen zijn niet hetzelfde, he. In die AOW zitten de personeelskosten, medische kosten, noem het maar, niet verwerkt. Dat is puur wat iemand op de rekening krijgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:16

Sizzle schreef:
Een chronisch zieke (bejaarde) met 24/7 zorg kost een vermogen, maar dat ziet diegene niet op zijn bankrekening.

Kinderen kosten ook meer dan de ouder er aan uitgeeft. Dat schoolgebouw wordt immers van belasting betaald.

Nou, Sizzle legt het wat beter uit dan ik :P.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:21

Als je tot op late leeftijd gezond bent, geen subsidies nodig hebt, geen of weinig gebruik maakt van sociale voorzieningen (nee je bijdrage voor de bibliotheek dekt de kosten niet), geen kinderen hebt, dan betaal je in verhouding ontzettend veel voor je medeburger.
Gek genoeg lijken in verhouding meer mensen te klagen die wel van subsidies afhankelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:22

Sizzle schreef:

Nee zo ver was ik ook ;)

Doe ik het even anders, een gezin met 2 kinderen krijgt 117,04 eetgeld per week. Wonen ze in een instelling waar de warme hap verzorgd wordt dan krijgt dat gezin 75, 46 voor lunch en ontbijt per week. Daar boven op komt nog 12,95 per gezinslid per week voor andere kosten, dus dat gezin krijgt wanneer ze zelf ook voor diner moeten zorgen 168,84 per week en wanneer het diner verzorgd wordt 127, 26 per week.
Hoeveel gezinnen in armoede in Nederland kunnen dat niet? Best veel, dus ik snap prima dat het wringt ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:24

_San87_ schreef:
Maar, kosten en inkomen zijn niet hetzelfde, he. In die AOW zitten de personeelskosten, medische kosten, noem het maar, niet verwerkt. Dat is puur wat iemand op de rekening krijgt.

Ja en die mensen hebben hier in Nederland ook altijd belasting betaald en de meesten hebben hard voor dat AOWtje gewerkt, dus ze mogen wat kosten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:27

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Ja en die mensen hebben hier in Nederland ook altijd belasting betaald en de meesten hebben hard voor dat AOWtje gewerkt, dus ze mogen wat kosten.

De meeste wel ja. En dat mag zeker wat kosten. Daar hoor je mij ook niet over, geloof ik.

Ik geef enkel aan dat je de bedragen niet kunt vergelijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:33

In een instelling heb je dan weer totaal niets voor jezelf en vind je het eten mogenlijk smerig. Daarnaast blijft dat blijft ook niet hun hele leven. Immers vallen ze uiteindelijk gewoon onder dezelfde regelgeving als andere niet werkenden.
Je kunt het ook omdraaien: zouden bijstandontvangers het een goed idee vinden om in een kamertje te gaan wonen waar je niets zelf kunt bepalen maar wel datzelfde bedrag per week krijgt.
Misschien is dat op lange termijn goedkoper voor ee belastingbetaler.

Het feit dat de aanvragen gewoon veel te lang duren drijft de kosten op, niet dat week bedrag. De mensen die die aanvrageb beoordelen krijgen waarschijnlijk per uur al meer dan dat. Dat is ook niet „eerlijk“.

Zonder fatsoenlijk inzicht in de cijfers en officiele actes durf ik echt geen uitspraken te doen of iets „eerlijk“ is. Al dat vergelijken op basis van horen zeggen en geen uitgebreid financieel inzicht is aardig nutteloos.

Overigens krijg je ook AOW als je je hele leven al door anderen of door de overheid gefinanciert bent. Mijn moeder heeft nog nooit echt inkomstenbelasting betaald (huisvrouw), die krijgt ook een AOW terwijl ze dat eigenlijk finacieel niet perse nodig heeft want immers heeft mijn vader een pensioen.
Onze vroegere buurvrouw (bijstand) heeft nooit gewerkt ondanks top gezondheid. Ik hoor het haar nog zeggen: als ik moet werken heb ik niet genoeg tijd om God te eren :')
Dat is vast ook niet eerlijk, maar het leven is niet eerlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:42

OleJon schreef:
Hebben jullie de foto's ook gezien van de wc in Ter Apel?
Stront zat bij de muren op.

Ja, vreselijk hè.

Afgaande op het verslag van Artsen zonder Grenzen in het noodgebied in Groningen: mensen met diarree.
'Dat kun je zo hebben', zeker bij gebrek aan hygiënische voorzieningen en tropische temperaturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:47

Sizzle schreef:
In een instelling heb je dan weer totaal niets voor jezelf en vind je het eten mogenlijk smerig. Daarnaast blijft dat blijft ook niet hun hele leven. Immers vallen ze uiteindelijk gewoon onder dezelfde regelgeving als andere niet werkenden.
Je kunt het ook omdraaien: zouden bijstandontvangers het een goed idee vinden om in een kamertje te gaan wonen waar je niets zelf kunt bepalen maar wel datzelfde bedrag per week krijgt.
Misschien is dat op lange termijn goedkoper voor ee belastingbetaler.

Het feit dat de aanvragen gewoon veel te lang duren drijft de kosten op, niet dat week bedrag. De mensen die die aanvrageb beoordelen krijgen waarschijnlijk per uur al meer dan dat. Dat is ook niet „eerlijk“.

Zonder fatsoenlijk inzicht in de cijfers en officiele actes durf ik echt geen uitspraken te doen of iets „eerlijk“ is. Al dat vergelijken op basis van horen zeggen en geen uitgebreid financieel inzicht is aardig nutteloos.

Overigens krijg je ook AOW als je je hele leven al door anderen of door de overheid gefinanciert bent. Mijn moeder heeft nog nooit echt inkomstenbelasting betaald (huisvrouw), die krijgt ook een AOW terwijl ze dat eigenlijk finacieel niet perse nodig heeft want immers heeft mijn vader een pensioen.
Onze vroegere buurvrouw (bijstand) heeft nooit gewerkt ondanks top gezondheid. Ik hoor het haar nog zeggen: als ik moet werken heb ik niet genoeg tijd om God te eren :')
Dat is vast ook niet eerlijk, maar het leven is niet eerlijk.

Alleen is de ene een inwoner van Nederland en de ander niet, dat vind ik wel een verschilletje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:48

Daarna zijn ze wel inwoner :D
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-08-22 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt