[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:52

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik snap gewoon écht niet dat je vandaag de dag nog je ogen kan sluiten voor de intensieve veehouderij met alle gevolgen van dien. Waar denk je dat corona vandaan komt? Hoe kun je in hemelsnaam nog pro intensieve veehouderij zijn? Los van klimaat en dierenwelzijn?

Mijn voorkeur zou natuurlijk uit gaan naar veel meer vee in de weilanden, maar dat levert blijkbaar ook nogal wat ziektes op.

Precies. Dus wat doe je dan? Oogkleppen op en blijven doorgaan? Of gewoon eindelijk eens aanpakken en weer een beetje normaal gaan doen?
Onze vleesconsumptie is de afgelopen decennia torenhoog geworden, nooit is er zoveel vlees gegeten als nu. We kunnen heus wel weer terug naar iets minder..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:53

Het is prima als mensen pertinent elke dag vlees willen eten zoals Elnienjo, maar dan ga je er maar ook mooi (flink) meer voor betalen. Ik ben voor een vleestax: de "vervuiler" betaald, en ik vind het prima om terug te gaan naar twee keer per week vlees, als luxe. Net als mensen die onnodig veel vliegen of veel korte vluchten binnen Europa doen, vliegtax erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:54

ruitje schreef:
Het is toch niet gek dat boeren met spanning kijken naar hoe de plannen van D66 vorm gegeven gaan worden? Dan mag je mensen betichten van individueel denken maar je kijkt toch ook naar wat beleid voor je eigen situatie betekend?

Ook wij komen aan de beurt qua stikstof denk ik...

Als ik als pensionstalhouder de plannen van D66 lees, hoop ik ook dat er een tegengeluid komt van de VVD en CDA waardoor er in ieder geval een lange termijnvisie komt met haalbare doelen zodat mijn bedrijf zich daar op kan richten. Ik vind een omslag maken niet erg, maar ik wil wel weten waar ik mij op kan richten. Dus niet net zoals bij de Nertsen eerst een en al aanpassingen doen en dan toch weg moeten.

En anders hoop ik maar dat we straks bij de grootste vervuilers in de regio horen en voorrang krijgen bij uitkoop. Gaan we lekker ergens wonen met 2 shetlander in de tuin :')

Ik heb er echter wel vertrouwen in dat D66 dat gaat doen, bijvoorbeeld GL en PvdD vond ik daarin veel radicaler. Ik denk dus dat als deze omslag toch komt, hij beter vanuit D66 kan komen. Vind ik betere beleidsmakers die met oplossingen komen :)

Ik lees weer alleen individuele belangen en dat neem ik boeren en anderen zeker wel kwalijk, sorry.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:54

Femke_Tweety schreef:
Teveel mensen leveren problemen op.

Als er veeeeel minder mensen zouden zijn, zouden tig van de grote wereldproblemen er niet of nauwelijks meer zijn.
Sterker nog, ik durf te stellen dat dan 99% van de grote problemen weg zijn.
Qua milieu, voedseltekorten, intensieve veeteelt, klimaatproblematiek, armoede.

Maar dat is natuurlijk echt een lange termijn ding.

Partijen die dit inzien vind ik interessant.

Denk aan gratis anticonceptie etc...

Mee eens, maar niemand zet in op bevolkingsbeperking terwijl dat juist toekomstgericht is. Men wil meer mensen om de vergrijzing op te vangen, maar dat betekent dat je dus een steeds grotere aanwas van mensen nodig blijft hebben. Daarmee schuif je dat probleem dus ook alleen maar voor je uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:57

Silenna schreef:
Het is prima als mensen pertinent elke dag vlees willen eten zoals Elnienjo, maar dan ga je er maar ook mooi (flink) meer voor betalen. Ik ben voor een vleestax: de "vervuiler" betaald, en ik vind het prima om terug te gaan naar twee keer per week vlees, als luxe. Net als mensen die onnodig veel vliegen of veel korte vluchten binnen Europa doen, vliegtax erop.

Dat betekent dat mensen die met 'n minimaal inkomen hebben dus niets meer kunnen. Denk maar niet dat een modaal verdienend persoon zich laat tegenhouden door wat vliegtax.
En eten is gewoon eerste levensbehoefte. Net of al die vegarommel goedkoop is trouwens. Kun je beter een doos goedkope diepvriesfrikandellen mee nemen.

Maartje1990

Mijn visie wbt boeren, die werken enkel naar daar waar vraag naar is. Die kunnen er niet veel aan doen dat "men" veel vlees eet.

Dan moet er in de supermarkt iets veranderen. Hogere prijs voor vlees, lager voor vega. Ongezond eten is over het algemeen ook goedkoper dan gezond eten.

Shaggy09

Cer schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik snap gewoon écht niet dat je vandaag de dag nog je ogen kan sluiten voor de intensieve veehouderij met alle gevolgen van dien. Waar denk je dat corona vandaan komt? Hoe kun je in hemelsnaam nog pro intensieve veehouderij zijn? Los van klimaat en dierenwelzijn?

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik zou niet durven beweren dat Corona bij de intensieve veehouderij vandaan komt :?

Het gezeul met dieren, ja zeker wel. Het virus is van dieren op mensen overgesprongen, en dat is niet omdat de dieren zoveel ruimte en vrijheid hebben.
Denk daarbij ook even terug aan afgelopen jaren, de Q-koorts, Ebola, BSE, de pest, influenza etcetera.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zo%C3%B6nose

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:58

Zullen we niet de hele waarom eet je wel of geen vlees discussie hier voeren? Daar gaan we toch niet uitkomen.

Realiteit is dat er een deel van NL vind dat er een omslag moet komen en dat de vleesconsumptie nog elk jaar stijgt en er dus een deel van NL niet van plan is te minderen.

Daartussen zal dus ergens een compromis gesloten worden. Ik denk dat de huidige partijen daar wel toe in staat zijn eigenlijk. Beter dan wanneer bijv GL en VVD hierin een compromis hadden moeten sluiten. Ik denk dus dat dit op de lange termijn beter is.

Zien jullie dat anders?

@Brokjes, prima, kan en doe ik verder niks mee :')

Mizora

8nnemiek schreef:
juval schreef:
D66 wil de veestapel halveren. Dat betekent het einde voor heeel veel boeren in Nederland.

Als ze ervoor zorgen dat er een einde komt aan die enorme bio-industrie met varkensflats en kippenfabrieken dan is dat júist gunstig voor de kleine boeren. Die enorme stallen concurreren de kleine boeren volledig weg omdat ze tegen veel lagere prijzen kunnen leveren wat ten koste gaat van dierenwelzijn.
Dan zou een klein aantal boeren verdwijnen en een groot aantal boeren juist financieel meer ruimte kunnen krijgen doordat ze niet meer hoeven te concurreren met die enorme productiebedrijven.

De veestapel halveren zal juist ten koste gaan van de kleine boeren, maar voor het dierenwelzijn en het milieu is dat niet verkeerd. Veel welzijnsverbeterende acties zijn voor kleine boeren niet op te brengen, ook is de kwaliteit van ventilatie vaak slechter en zie je ze pas op het laatst bij een verplichting innoveren.

Bij melkvee zie je bijvoorbeeld dat grote stallen vaak meer m2 per koe hebben en betere ligbedden (waterbedden of diepstrooisel en groter), kleine boertjes zie je vaak nog beton met eventueel tig jaar oud rubber toplaag (daardoor bijna zo hard als beton) in ligboxen die ook nog ingesteld zijn op kleinere koeien en toen krap werden gebouwd omdat dierenwelzijn toen nog niet zo in de belangstelling stond. De echt kleine boeren zijn zelfs nog reglematig grupstallen. Weidegang is vaak bij zeer grote stallen lastiger, hoewel het ook zeker vaak wel gebeurt, maar minder vaak dan bij de kleine stallen. Omdat melkrobots wel een verbeterd dierenwelzijn opleveren, maar ook betekenen dat er een directe verbinding tussen stal en weiland moet zijn. Daarnaast hebben grotere melkveehouders een groter aaneengesloten huiskavel nodig, wat lastig is door allerlei wegen die aangelegd moeten worden. Hierdoor is het percentage weidemelkers bij zeer grote bedrijven wat lager dan bij kleine bedrijven.

Bij varkens zie je vaak dat de kleinere bedrijven lastiger schoon te maken zijn met lagere plafonds en slechtere verlichting. Een varkenshok met 10 varkens is niet groter bij een klein bedrijf. En de varkens zien net zo min (of zelfs nog minder vaak) zonlicht. Er zijn alleen minder hokken per afdeling en minder afdelingen per bedrijf. Bij grote bedrijven is er vaak de mogelijkheid om iemand permanent op de kraamafdeling te laten lopen, waardoor ze gemakkelijker kunnen ingrijpen als er iets mis gaat (doodgelegen biggen voorkomen en ondersteunen bij moeilijkere geboortes). Ook hebben ze diervriendelijkere vloeren/kraamverblijven waardoor de zeugen vaak veel eerder los kunnen lopen.

Anoniem

elnienjo schreef:
Silenna schreef:

Dat betekent dat mensen die met 'n minimaal inkomen hebben dus niets meer kunnen. Denk maar niet dat een modaal verdienend persoon zich laat tegenhouden door wat vliegtax.
En eten is gewoon eerste levensbehoefte. Net of al die vegarommel goedkoop is trouwens. Kun je beter een doos goedkope diepvriesfrikandellen mee nemen.

Dan eet je toch wat anders?
Zit nu te lunchen met een linzensoep, hoog in eiwit, erg goedkoop.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:59

De bontindustrie wist al 25 jaar dat er een einde aan zou komen.
Met veel gelobby hebben ze het kunnen rekken..

Wat de veehouderij is het ook wat D66 betreft vooral het uitkopen van bedrijven die toch al wilde staken wegens gebrek aan opvolging.
Denk ook dat de verdeelsleutel voor subsidie anders moet. Zo kunnen kleinere bedrijven met een bredere landbouw beter overleven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:00

elnienjo schreef:
Silenna schreef:

Ik denk, dat als vlees veel duurder zou worden dan Vega er echt wel meer mensen overstappen. Zoiets is dan toch een mooie prikkel om de vraag te verminderen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:02

Of mensen leren gewoon dat je niet dood gaat als je niet een (vega) vleesje bij je eten hebt. Er is meer op de wereld dan AGV. En dat zeg ik, als persoon die het liefst elke dag gekookte aardappelen eet met bloemkool. Op de andere dagen mag pizza, pasta en mexicaans nog net. Ik verafschuw rijst/curry's. :') Maar je kan prima gezond, goedkoop en gevarieerd koken zonder vlees of vega vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:03

@ruitje,

Ik denk dat het wel een fundamentele discussie is om te voeren. Minder vee zou namelijk veel op kunnen lossen zoals de woningnood en zou NL kunnen helpen klimaat doelen wel te halen.
Erg jammer dat je op mij reageer met een :') neem aan dat je me dus totaal niet serieus neemt. Dat mag, is wel jammer.

Shaggy09

Er is meer dan vega, we hebben ook nog vis, of in de toekomst wellicht kweekvlees.

Of gewoon wat minder vlees, ga je niet dood van.

Cer

Als ik lees dat veel boeren geen opvolging hebben, dan faseert het toch ook langzaam vanzelf een beetje uit?
ik denk dat het niet slecht is om vlees te blijven eten, maar dan in beperkte mate.. De discussie over of een mens zonder vlees kan, kom je bijna niet uit.
Qua calorietelling ga ik in ieder geval geen vegatische alternatieven eten..
Kweekvis is ook niet perse een goed alternatief vwb dierenwelzijn/ziektes en overbevissing is ook nog een risico..

Qua vliegtax, ik kan dat altijd slecht hebben wanneer dat door iemand geopperd wordt die zelf al de hele wereld is overgevlogen... :+
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-03-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:04

Cer schreef:
Als ik lees dat veel boeren geen opvolging hebben, dan faseert het toch ook langzaam vanzelf een beetje uit?
ik denk dat het niet slecht is om vlees te blijven eten, maar dan in beperkte mate.. De discussie over of een mens zonder vlees kan, kom je bijna niet uit.
Qua calorietelling ga ik in ieder geval geen vegatische alternatieven eten..

Qua vliegtax, ik kan dat altijd slecht hebben wanneer dat door iemand geopperd wordt die zelf al de hele wereld is overgevlogen... :+

Flauwe opmerking, ze is niet voor de lol heel de wereld overgevlogen en dat weet jij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:05

anjali schreef:
elnienjo schreef:
Daar zijn zij toch juist makkelijk in? Dat is volgens mij het enige waarin ik overeenkom met D66.

Maar er zijn ook mensen die dat nou juist perse niet willen.

Maar voor jezelf mag je toch altijd zeggen dat je het niet wilt? Waarom moeten anderen voor mij beslissen als ik een abortus wil of niet meer wil leven?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:06

Shaggy09 schreef:
Flauwe opmerking, ze is niet voor de lol heel de wereld overgevlogen en dat weet jij ook.

Ik weet even niet wie jij bedoelt met 'ze'?
Ik bedoel mensen uit mijn omgeving die heerlijk overal op verre reizen zijn geweest, een fantastisch inkomen hebben en een dikke elektrieke auto en nu tegen JanModaal zeggen "vuile luchtvervuiler, jij mag nergens meer heen met je gevlieg"

Wat is hier precies flauw aan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:08

Maar Shaggy als we een ding hebben geleerd van deze crisis is het wel dat we niet de hele wereld over moeten vliegen willen we compromissen sluiten met andere landen. En ik vind het nog steeds apart dat het corona kabinet wel 1 keer per week samen komt terwijl er gehamerd word op thuiswerken

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:08

brokjes schreef:
Dan eet je toch wat anders?
Zit nu te lunchen met een linzensoep, hoog in eiwit, erg goedkoop.

Ik verdraag geen peulvruchten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:10

elnienjo schreef:
Femke_Tweety schreef:
Teveel mensen leveren problemen op.

Als er veeeeel minder mensen zouden zijn, zouden tig van de grote wereldproblemen er niet of nauwelijks meer zijn.
Sterker nog, ik durf te stellen dat dan 99% van de grote problemen weg zijn.
Qua milieu, voedseltekorten, intensieve veeteelt, klimaatproblematiek, armoede.

Maar dat is natuurlijk echt een lange termijn ding.

Partijen die dit inzien vind ik interessant.

Denk aan gratis anticonceptie etc...

Mee eens, maar niemand zet in op bevolkingsbeperking terwijl dat juist toekomstgericht is. Men wil meer mensen om de vergrijzing op te vangen, maar dat betekent dat je dus een steeds grotere aanwas van mensen nodig blijft hebben. Daarmee schuif je dat probleem dus ook alleen maar voor je uit.

Lees maar;

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:11

elnienjo schreef:
En eten is gewoon eerste levensbehoefte.

Eten is een eerste levensbehoefte en vlees eten is een luxe.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:11

Cer schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik weet even niet wie jij bedoelt met 'ze'?
Ik bedoel mensen uit mijn omgeving die heerlijk overal op verre reizen zijn geweest, een fantastisch inkomen hebben en een dikke elektrieke auto en nu tegen JanModaal zeggen "vuile luchtvervuiler, jij mag nergens meer heen met je gevlieg"

Wat is hier precies flauw aan?

Ah pardon dan. Ik heb nogal vaak dezelfde opmerking langs zien komen over Kaag. Dus vanuit dat standpunt reageerde ik. Niet zo bedoeld. :)

@purny, zeker! Maar ik vind niet dat je vakanties met vredesmissies kunt vergelijken. Vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:12

mysa schreef:
elnienjo schreef:
En eten is gewoon eerste levensbehoefte.

Eten is een eerste levensbehoefte en vlees eten is een luxe.

Vind jij een luxe, dat is iets anders..