Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:27

Net dus wat jij ook doet door te claimen dathet wel had gekund Shadow. Ik zie dat echt anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:36

Ik zie ook weinig nut in het simplistich doorlopen van oneindig veel verschillende scenarios met "wat als ..." (vul maar wat in).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:48

pien_2010 schreef:
Net dus wat jij ook doet door te claimen dathet wel had gekund Shadow. Ik zie dat echt anders.

Dat claim ik niet. Ik benadruk dat het mogelijk heel anders had kunnen lopen. Dat er een mogelijkheid geweest was dat er misschien helemaal geen pandemie geweest was, als er via internationale samenwerking en de infrastructuur die Obama wilde bouwen vroegtijdig ingegrepen was. Ik kan niet zeggen of dat genoeg was geweest om deze pandemie te voorkomen. Niemand, denk ik.

Maar dat is dus anders dan zeggen dat het zeker weten niet te voorkomen was.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:16

enzino schreef:
Interessant artikel, Enzino. Snoeiharde, maar naar mijn idee behoorlijk adequate analyse van het hedendaagse Amerika, naar aanleiding van de coronacrisis. Waarbij tevens helder aangegeven wordt waarom de teloorgang van Amerika als toonaangevende wereldmacht en rolmodel zulk slecht nieuws is voor de rest van de wereld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:18

Shadow0, er is een hele tak van wetenschap aan gewijd, waardoor we weten dat het zo niet werkt, geschiedenis. Het idee dat het nu opeens heel anders had kunnen zijn met een andere president dan Trump is niks meer dan wensdenken, gebaseerd op jouw afkeer van Trump. De geschiedenis heeft laten zien dat het nog nooit zo gewerkt heeft en aangezien de menselijke aard niet door het virus spontaan veranderd is er geen enkele reden om aan te nemen dat het nou opeens wel gewerkt zou hebben.

Maar dit gaat ondertussen behoorlijk oftopic, aangezien dit niks meer met de herverkiezing van Trump te maken heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:59

Karl66 schreef:
Shadow0, er is een hele tak van wetenschap aan gewijd, waardoor we weten dat het zo niet werkt, geschiedenis.

:o? De geschiedenis leert ons dat internationale samenwerking en diplomatie niet bestaan, dat er nooit iets bereikt is? Het is een tijdje geleden maar dit was toch niet mijn eindexamenstof.
En al die ziekten die we daadwerkelijk hebben uitgeroeid, doen er ook niet toe? In wat voor vreemd parallel universum ben ik nu beland?

Maar jawel, het doet er wel degelijk toe. Wat er namelijk gebeurt rondom Trump is dat ons idee van normaal en haalbaar erodeert. Wat 6 jaar geleden (!!) nog heel normaal leek, een internationale infrastructuur opzetten om ziekten snel op te sporen en daar snel op te handelen, zodat ze mogelijk gestopt kunnen worden voor ze uitgroeien tot een alomspannende pandemie, is nu zover weg dat er gedaan wordt alsof IK met een raar idee kom.

Men raakt zo makkelijk meegezogen dat dingen die we ons nooit hadden kunnen voorstellen ineens normaal worden, en dingen die normaal waren ineens onvoorstelbaar worden. En dat heeft alles met de verkiezingen rondom Trump te maken: dat is namelijk hoe de chaos van Trump kan plaatsvinden. Dat iedereen zo verstrikt raakt in die chaos dat we helemaal vergeten dat het ook anders kan, dat er ook situaties zijn waarin je capabele experts op de juiste positie hebt, en dat je dan redelijk daadkrachtig beleid inzet, waarmee je levens redt en problemen voorkomt.

Het is echt heel belangrijk om dat niet te vergeten. Het is nog maar 6 jaar geleden dat dat gewoon kon!

(En je wilt me vaak wegzetten als naief. Ik ben echt beslist niet naief. Ik zie de spanningen, conflicten, complexe verhoudingen beslist... en ik zie nadrukkelijk ook de zeer twijfelachtige (of ronduit schadelijke) rol die de VS daarin speelt. Maar ik weet ook dat er via saai, niet te opvallend overleg wel degelijk heel wat bereikt werd en wordt, ook al is dat meestal buiten de spotlights, waardoor het makkelijk is om te denken dat het er niet is.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:17

Shadow0 schreef:
Maar jawel, het doet er wel degelijk toe. Wat er namelijk gebeurt rondom Trump is dat ons idee van normaal en haalbaar erodeert. Wat 6 jaar geleden (!!) nog heel normaal leek, een internationale infrastructuur opzetten om ziekten snel op te sporen en daar snel op te handelen, zodat ze mogelijk gestopt kunnen worden voor ze uitgroeien tot een alomspannende pandemie, is nu zover weg dat er gedaan wordt alsof IK met een raar idee kom.

Wat heeft dat in godsnaam met Trump te maken?
Moet je zien wat voor puinhoop Nederland er van gemaakt heeft: de IC-zorg wegbezuinigd, niet voldoende beschermingsmiddelen op voorraad en wat we hadden nog heel dom naar China gestuurd. Carnaval door laten gaan, geen verplichte quarantaine voor de wintersporters.
Van Trump kun je veel negatiefs zeggen, maar een pandemie tegenhouden zonder dat je een dictatuur bent, is godsonmogelijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:20

Maar om dan te roepen dat een injectie met chloride weleens zou kunnen werken, is natuurlijk niet bijster intelligent.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:27

Shadow0, je moet echt een keer leren lezen wat iemand zegt in plaats van je eigen interpretatie ervan te maken. Internationale samenwerking en diplomatie heeft altijd als doel gehad om er zelf beter van te worden. Het is echt een hele vervelende en de discussie vepestende manier van discussiëren die jij hebt, door de mening van iemand anders te verdraaien tot je eigen gelijk. Het zou prettig zijn als je daar mee stopt. En wat ik al zei, dit onderwerp kan wel jouw stokpaardje zijn, maar is behoorlijk oftopic.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:29

Ailill schreef:
Maar om dan te roepen dat een injectie met chloride weleens zou kunnen werken, is natuurlijk niet bijster intelligent.

En om je terug te trekken uit de WHO is ook niet per se effectief.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:40

Ik snap beide 'kampen' in deze: Nee, een andere president had niet alles kunnen voorkomen. Zeker niet zelfs. Ik was/ben van mening dat Rutte het goed deed/doet en kijk bijv. naar Thailand/NZ, doen het beide bijzonder goed onder deze pandemie.

Maar, aan de andere kant: Trump heeft het echt enorm slecht aangepakt. Hij heeft, in mijn optiek bewust en bij kennis, bepaalde keuzes gemaakt - of juist niet, en dat heeft grote gevolgen. Er zijn enorm veel mensen overleden in de USA en dit had, denk ik, deels voorkomen kunnen worden. Als welke leider uit een Europees land maar een kwart had gedaan v.d. uitspraken en/of actie's van Trump, dan was Europa denk ik te klein geweest. En dan heb ik het niet over keuzes gemaakt tijdens het begin v.d. pandemie, want het moge duidelijk zijn dat dit best een unieke kwestie is en dat 'men' dan kennis moet vergaren. In dat punt deel ik de mening van Shadow, WHO aftreding is dan bijv. echt niet slim.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:52

Trump heeft het hartstikke slecht gedaan, dat wordt door bijna niemand ontkend. Maar dat verandert er niks aan dat met een andere president de pandemie ook de wereld over zou zijn gegaan. Alleen de gevolgen voor de VS minder erg zijn geweest.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:01

Precies, ik denk dat dit de wederzijdse boodschap is. Dan snap ik het niet zo goed waarom mensen nu wel zo over Shadow vallen, terwijl ze feitelijk hetzelfde wil zeggen als wat ik zeg (en daar vervolgens een oorzaak aan hangt, die misschien niet juist is).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:11

De gemiddelde president zou het lidmaatschap van de WHO waarschijnlijk niet hebben opgezegd en geen onzin hebben lopen uitkramen over chloroquine, maar dat is het dan ook wel. Fouten hebben ze allemaal wel gemaakt omdat het lastig is om 'n balans te vinden tussen gezondheid en economie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:22

Dat is het dan ook wel? Dat zijn zo'n beetje de twee meest domme dingen die je zou kunnen bedenken, ik was er zelf i.i.g. niet opgekomen. Ik zie die balans niet zo? Eerst wilde hij minder betalen richting de WHO, later dus zelfs uittreding. En die opmerking over chloride, hóé dom kun je zijn?!

En dan binnen zo'n positie. Enorm verkeerd. En met heel veel slachtoffers als gevolg. Werkelijk, ik kan er zó niet bij met mijn hoofd, chloride injecteren (I'm not a doctor, but...) |o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:40

elnienjo schreef:
Wat heeft dat in godsnaam met Trump te maken?

Veel. Dat Trump daar zit doet schade over de hele wereld.

Citaat:
Moet je zien wat voor puinhoop Nederland er van gemaakt heeft: de IC-zorg wegbezuinigd, niet voldoende beschermingsmiddelen op voorraad en wat we hadden nog heel dom naar China gestuurd.

Ja, dat vind ik ook kwalijk. En ik denk dat een deel van de reden is dat we internationaal ook wel veel op de VS hebben gesteund daarin. (Maar dat is moeilijk om precies te achterhalen.)

Citaat:
Van Trump kun je veel negatiefs zeggen, maar een pandemie tegenhouden zonder dat je een dictatuur bent, is godsonmogelijk.

Dat is niet zomaar waar. Er WAS dus kennis om pandemieen te voorkomen. En je kunt, soms, voorkomen dat dingen uitgroeien tot een onhandelbaar probleem, als je er vroeg genoeg bij bent.
Hoe eerder je bent, hoe minder ingrijpend de maatregelen hoeven te zijn namelijk. En hoe meer je internationaal samenwerkt, hoe sneller je dat soort dingen kunt zien en hoe eerder je dus in kunt grijpen.
Die overtuiging dat je een pandemie 'nooit' zou kunnen stoppen is echt misleidend.

En ik weet niet of corona wel of niet te stoppen geweest zou zijn met vroeg ingrijpen. En jij weet dat ook niet. Maar er is niet vroeg ingegrepen, omdat zowel de kennis rondom pandemieen en besmettelijkheid als de internationale samenwerking daarin een flinke knauw hebben gekregen doordat Trump dat heeft gesloopt.

En dat is schade die makkelijk onzichtbaar is. Goed beleid zie je bijna niet: dat vangt onzichtbaar allerlei dingen op zonder dat wij daar ooit iets van merken. Pas als het fout gaat zie je dat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:46

Ailill schreef:
Precies, ik denk dat dit de wederzijdse boodschap is. Dan snap ik het niet zo goed waarom mensen nu wel zo over Shadow vallen, terwijl ze feitelijk hetzelfde wil zeggen als wat ik zeg (en daar vervolgens een oorzaak aan hangt, die misschien niet juist is).

Omdat Shadow0 iets heel anders dan jou zegt. Zij zegt dat met een andere president in de VS de pandemie wereldwijd gestopt had kunnen worden voor het een pandemie werd en dat het dus de schuld van Trump is dat we een pandemie hebben. En als er dan uitgelegd wordt waarom die aanname niet klopt, verdraait ze die uitleg, zodat ze hem kan ridiculiseren, om op die manier te proberen nog steeds gelijk te krijgen.

Maar zoals nu al een paar keer gezegd, dat is behoorlijk oftopic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:53

Karl66 schreef:
Omdat Shadow0 iets heel anders dan jou zegt. Zij zegt dat met een andere president in de VS de pandemie wereldwijd gestopt had kunnen worden voor het een pandemie werd en dat het dus de schuld van Trump is dat we een pandemie hebben.

Hoho, dat schreef ik niet. Ik schreef dat de pandemie met snel en alert ingrijpen mogelijk gestopt had kunnen worden. En dat we wereldwijd de gevolgen merken van de afbraak door Trump van de kennis en samenwerking rondom pandemiebestrijding.

En dat schreef ik vooral omdat we bij Trump makkelijk denken aan de oppervlakkige stomme dingen die hij doet, terwijl we de schade van zijn afbraakbeleid onderschatten.

Maar wat ik niet zeg is dat alles de schuld van Trump is. En wat ik ook niet zeg is dat deze pandemie zeker gestopt had kunnen worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:56

Karl66 schreef:
Ailill schreef:

Omdat Shadow0 iets heel anders dan jou zegt. Zij zegt dat met een andere president in de VS de pandemie wereldwijd gestopt had kunnen worden voor het een pandemie werd en dat het dus de schuld van Trump is dat we een pandemie hebben. En als er dan uitgelegd wordt waarom die aanname niet klopt, verdraait ze die uitleg, zodat ze hem kan ridiculiseren, om op die manier te proberen nog steeds gelijk te krijgen.

Maar zoals nu al een paar keer gezegd, dat is behoorlijk oftopic.
Maar dat slaat natuurlijk nergens op, het kwam vanuit China/Azië via het zuiden Europa binnen en is van daaruit naar, onder andere, de USA gegaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:24

elnienjo schreef:
De gemiddelde president zou het lidmaatschap van de WHO waarschijnlijk niet hebben opgezegd en geen onzin hebben lopen uitkramen over chloroquine, maar dat is het dan ook wel. Fouten hebben ze allemaal wel gemaakt omdat het lastig is om 'n balans te vinden tussen gezondheid en economie.

Nou! Hij heeft wel veel meer gedaan, ontkennen dat het een probleem kon worden, grenzen openlaten, is maar een griepje , hij is nog erger dan Bolsanaro, enigste verschil is dat Trump nog geen Corona heeft gehad maar verder?? Gaat vanzelf weg in April, maak je niet druk, scholen moeten open, in het ergste geval 60. 000 doden , nou vind het nog al wat .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:27

Ik denk dat het rechtstreeks van China naar USA is gegaan. In USA is de eerste besmetting ook begin januari al geweest en tot het dichtgooien van het luchtruim zijn er duizenden Chinezen als student/toerist of inwoner het land nog binnen gekomen .

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:34

Ailill schreef:

Dat een injectie met chloride niet werkt of zelfs dodelijk is is ook maar een mening...... :roll:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:29

Cowboy55 schreef:
Ailill schreef:

Dat een injectie met chloride niet werkt of zelfs dodelijk is is ook maar een mening...... :roll:

Pardon???? Is bewezen feit hoor! Tjonge tjonge...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:48

Het blijkt dat Trump al in Januari op de hoogte was en begreep hoe dodelijk en besmettelijk Corona was en ook dat hij het heel bewust heeft gebagatelliseerd. Hij wilde geen paniek ontketenen blijkbaar .
Dus geen paniek veroorzaken maar ook geen flikker doen die eerste cruciale weken om zo veel mogelijk levens te behouden. Ik had al geen respect voor hem maar dit ? Hoop dat dit zich echt tegen hem gaat keren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:52

bigone schreef:
elnienjo schreef:

Nou! Hij heeft wel veel meer gedaan, ontkennen dat het een probleem kon worden, grenzen openlaten, is maar een griepje , hij is nog erger dan Bolsanaro, enigste verschil is dat Trump nog geen Corona heeft gehad maar verder?? Gaat vanzelf weg in April, maak je niet druk, scholen moeten open, in het ergste geval 60. 000 doden , nou vind het nog al wat .

Wij hebben de grens in eerste instantie ook open gelaten. Tis dat Belgie de toegangswegen tot NL ging barricaderen dat er enige vorm van sluiting was.
En ook hier werd eerst ontkend dat er 'n probleem was, terwijl in Italie de lijken zich opstapelden.
Wees maar blij dat we hier niet onder één Europese leider vallen maar in elk geval nog als land afzonderlijk mochten bepalen.