Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemetje75

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:12

Ik merk hier in de grensstreek juist dat het de Belgen zijn die eerst bijna stil gaan staan en dan met het stuur draaiend ook maar het knipperlicht aanzetten. Dit op 70 wegen en binnen de bebouwde kom.

Daar staat tegenover dat de Nederlandse auto's blijkbaar 5 bordjes "70" gezien moeten hebben voor ze harder dan 50 gaan rijden....

Rotondes in België blijft een raar iets... ik ben voor mijn motorexamen de eerste keer gezakt omdat ik de rotonde "op zijn Nederlands" nam....

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:22

Wat is dan het verschil op rotondes ?

Ring van antwerpen is vreselijk. Maar vond het ook doodeng om te rijden in amsterdam :+

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:55

ik weet niet of deze hier al genoemd zijn, maar:

- Nederlanders lusten blijkbaar allemaal satés met pindasaus :r De meeste belgen vinden niks vreselijker dan pindasaus.
- Nederlanders zijn veel meer rechtuit, terwijl belgen meer 'rond de pot draaien'.
- In Belgie eet er niemand beschuit met muisjes
- Een Belgisch huwelijksfeest gaat er altijd ongeveer hetzelfde aan toe, met naar het einde van de avond een aantal linedansen die iedereen lijkt te kennen (In Zaire, Hucklebuck, de Macarena) :')
- poepen heeft een heel andere betekenis in Belgie dan in Nederland :=
- ook de betekenis van 'aardig' verschilt nogal :j

Wij hebben veel Nederlandse vrienden, dus ik raak het wel gewend :D

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:06

sevke schreef:
ik weet niet of deze hier al genoemd zijn, maar:

- Nederlanders lusten blijkbaar allemaal satés met pindasaus :r De meeste belgen vinden niks vreselijker dan pindasaus.
- Nederlanders zijn veel meer rechtuit, terwijl belgen meer 'rond de pot draaien'.
- In Belgie eet er niemand beschuit met muisjes
- Een Belgisch huwelijksfeest gaat er altijd ongeveer hetzelfde aan toe, met naar het einde van de avond een aantal linedansen die iedereen lijkt te kennen (In Zaire, Hucklebuck, de Macarena) :')
- poepen heeft een heel andere betekenis in Belgie dan in Nederland :=
- ook de betekenis van 'aardig' verschilt nogal :j

Wij hebben veel Nederlandse vrienden, dus ik raak het wel gewend :D

Pindasaus vind je hier gewoon niet in frituurs etc, maar wel in de aziatische keuken. Persoonlijk vind ik het best wel lekker bij bepaalde gerechten. En bij de belgische huwelijken die ik heb meegemaakt hebben echt geen linedansen _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:07

Uh nou "allemaal" en "niemand" zijn woorden die ik dan weer niet zou gebruiken. Ik ben veel te rechtuit en ik eet beschuit met muisjes als ik daar zin in heb. :+ Pindasaus vind ik verschrikkelijk maar mijn man is er gek van.
In welke zin verschilt de betekenis van "aardig"?
Wij gebruiken "aardig" hier in het dialect ook wel als zijnde "vreemd/apart" maar dat is dialect. Het AN is gewoon hetzelfde als NL.
Linedansen is het ook niet echt maar hucklebuck en vooral in Zaire (of de K3 versie: indianendans. _O- ) worden op vrijwel alle feesten eigenlijk wel minstens een keer gedraait. :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:11

Weet nog dat ik in Amsterdam werkte en veel met toeristen te maken had, waaronder dus ook Belgen. Een mevrouw wilde dat ik een foto van haar zou maken, maar dat lukt niet. 'Dan is mijn batterij plat', zei ze, waarop ik zei dat ze daar dan ook niet op moest gaan zitten. Zij keek me raar aan en haar man moest heel hard lachen. :D
En zo waren er nog wel eens uitspraken dat ik even op mijn achterhoofd moest krabben. Nu nog trouwens, want ook hier op Bokt kom ik wel eens uitspraken tegen waar ik de betekenis niet van ken. Zoals 'kuisen' en 'kuisdoekje'. Ik dacht dat het te maken had met een geslachtsdeel. :')

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:42

Ook mijn vriend is gezakt voor zijn rij examen omdat hij een Belgische rotonde op zijn Nederlands nam.
Ook al heeft ie een binnenbaan, je moet de buitenbaan nemen. Instructeur kon zelf ook niet uitleggen waar die binnenbaan dan voor dient :+
Mij valt vooral op dat Belgen hun pinker veel minder gebruiken, Nederlanders gebruiken op rotondes veel meer hun knipperlicht.

Belgen rijden inderdaad vaak harder dan Nederlanders. Misschien door de vele N-wegen waar nooit geflitst wordt? Infrastructuur van beide landen verschilt nogal.

Bij geboorte van een kind krijgt bezoek in Nederland beschuit met muisjes, in België doopsuikers.

Camion, remork, chauffage, bache, zijn woorden waar ik als Nederlander nog nooit had gehoord toen ik in België kwam wonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:49

In theorie ben je hier ook verplicht om de binnenbaan te nemen als je niet de eerste afslag neemt máár in praktijk resulteert dat er veelal in dat je er amper nog af komt en op je examen kan dat dus je rijbewijs kosten, het is IMO ook erg moeilijk om écht veilig rechts in te voegen vanuit de binnenbaan op de meeste belgische rotondes. Dus tenzij je bijna geheel rond moet is dat in praktijk gewoon echt vragen om problemen. Wat dat betreft zijn jullie rotondes daar ook gewoon beter op voorzien. En in België (iig hier) worden de rotondes ook meer en meer zo gemaakt dat men gemotiveerd wordt om 'm te nemen zoals ie bedoelt is. :) Hier zijn imo veel rotondes ook gewoon te klein voor twee banen. :roll:

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:00

Rotondes in NL zitten idd beter in elkaar. Die dansen op trouwfeesten ken ik voornamelijk in west Vlaanderen. Dat met die zakdoek zwaaien op connemara kende ik dan weer helemaal niet ( en ik wou het ook absoluut niet op mijn trouw haha).

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:05

Grappig hoe verschillend mensen het verkeer ervaren!

Persoonlijk erger ik me rot in Belgie (en rij al 5 jaar elke dag hier rond :+ )

Net nog op school een mooie gehoord. Hele klas vond het grappig ik als Nederlander snapte er niks van. Gingen ons rapport halen. Waarop een vrouw zegt, de buurman vroeg al of hij een remorque (aanhangwagen) moest halen. Waarop zij had gezegd nee mijn man heeft een camion (vrachtwagen) besteld! En grappig dat ze het vonden. Na 5 minuten heb ik maar eens gevraagd wat er nu in godsnaam zo grappig was. Ja om de buizen in te kunnen laden ;)

Oh en misschien weet hier iemand het. Ik kom dagelijks groene busjes/camionetten tegen met blauwe zwaailichten van de overheidsdienst ofzoiets. Ze hebben altijd hun blauwe lampen aan maar niet altijd sirene. Vraag 1 is wat die in godsnaam doen? En vraag 2 is moet ik voor die aan de kant als hun sirene niet op staat? Niemand weet in mijn omgeving wat dit is ?! :+

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:09

Ik steek mijn knipperlicht wel aan als ik nog niet kan gaan, in de hoop dat mensen dan even ruimte laten zodat ik er tussen kan :p Ik ben geen onzeker chauffeur en zal de kans ook benutten als iemand die mij laat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:11

oh ja sommige dansjes zijn echt een "must" op trouwfeesten en jubileum: Huckle buck, Zaire, lac du connemara, Macarena, I'm into folk, (en dat waar iedereen in een rij op de grond gaat zitten en zwaait" van voor naar achter van links naar rechts"à) iets recentere: Ketchup song, Steps (5-6-7-8), ploplied, chacha slide, follow the leader.

ivm de ronde punten/rotondes. Ik moest wel even 2x kijken toen ik in NL kwam, maar vond het zo wel duidelijk. Ik neem in B een rond punt met 2 rijvakken ook op die manier, rechts houden als je de eerste afslag er weer af moet en binnenkant als je pas 2de of of later er weer af moet. Heb ik trouwens ook zo geleerd van mijn rijinstructeur :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:12

Ik heb 1x in België een bruiloft meegemaakt , in Nederland nog nooit dus heb geen vergelijkingsmateriaal :+ . Maar het was bere gezellig :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:21

Zwaailicht moet je voorrang geven. Sirene staat af voor geluidsoverlast. Groene busjes weet ik niet. Medicijnen of organen mss? Of patrouille met honden?.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:24

Hier hebben ze (carnavalsstreek) ook Kreta Boyz - Tjoeke Tjakke. Maar dan liefst als ze al wat zat beginnen te geraken. _O- Zeer amusant om op toe te zien hoe ze met verstoorde coördinatie een poging doen om het liedje te volgen. :j :j

De groene busjes ken ik niet, heb ze opgezocht en dat zou iets nieuws zijn, nl. veiligheidsregio oid? En dat zou idd een voorrangsvoertuig zijn dus ja, in principe zou je daar zo snel als het veilig kan, voor aan de kant moeten gaan indien die de lichten op hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:29

ivm de groene busjes, Gevangene transport mss? Dacht eigenlijk dat dit donker blauwe busjes waren, maar bon... Kan me alleen niet inbeelden dat er zoveel gevangen moeten "verplaatst" worden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:42

In Nederland hebben we de Snollebollekes.. Waarbij letterlijk iedereen van links naar rechts gaat :P Ziet er altijd wel hilarisch uit

Rotondes met dubbele banen zijn vervelend, behalve als de tweede baan een 'afslag' is. Op de rondweg van Veenendaal heb je een stuk of 3 van die rotondes achter elkaar, die gewoon normaal 2 baans zijn. Rot dingen zijn het!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:46

Snollebollekes heb ik in 2017 leren kennen bij een organisator van een wedstrijd die blijkbaar fan waren van dat liedje. _O- Tijdens de prijsuitreiking van de interclub draaiden ze dat ter vervanging van het volkslied. :)) :))

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:51

Oke dus ook hier niet geheel duidelijk. Ben voor ze aan de kant gegaan altijd maar vraag me af waarvoor ze zijn. Inderdaad ook al aan gevangene vervoer gedacht maar kom ze echt elke dag tegen meestal in Hasselt. Vandaag in Tongeren..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:56

Hasselt en tongeren hebben wel allebei een rechtbank toch?

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:15

Ayasha schreef:
Hasselt en tongeren hebben wel allebei een rechtbank toch?

Ja en ook alle 2 een gevangenis

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:19

dan zou dat wel kunnen natuurlijk, als ze van voorhechtenis naar de rechtbank moeten voor een definitieve uitspraak of wat ze dan ook allemaal moeten doen alvorens ze hun definitieve straf krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:27

zijn idd twee grote gevangenissen... Maar zit er daar ook geen grote kazerne in de buurt?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:48

petitparis schreef:
ivm de ronde punten/rotondes. Ik moest wel even 2x kijken toen ik in NL kwam, maar vond het zo wel duidelijk. Ik neem in B een rond punt met 2 rijvakken ook op die manier, rechts houden als je de eerste afslag er weer af moet en binnenkant als je pas 2de of of later er weer af moet. Heb ik trouwens ook zo geleerd van mijn rijinstructeur :=

Dat deed ik dus, stukje binnenbaan want ik moest rechtdoor cq tweede afslag... helaas, dat was niet goed genoeg....

Heb ik de trailer achter de auto, dan gebruik ik heel asociaal beide banen maar dat is hier het veiligste. Anders schieten ze op rare manieren om je heen (zowel nl als be nummerplaten).

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:22

poes schreef:
Zwaailicht moet je voorrang geven. Sirene staat af voor geluidsoverlast. Groene busjes weet ik niet. Medicijnen of organen mss? Of patrouille met honden?.

Gevangenistransport, in Antwerpen bij de rechtbank zie je ze ook veel. En inderdaad Hasselt en Tongeren zitten gevangenissen en rechtbanken.
Volgens mij zetten ze de zwaailichten op als ze ‘gevaarlijke mensen’ transporteren maar meestal als ik ze zag stonden ze uit. Kan me wel voorstellen dat ze niet willen stilstaan in een file of bij het stoplicht.