Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:47

Ik vind het prettig te lezen dat er de laatste paginas een daadwerkelijke discussie is gekomen.

Wat we niet moeten vergeten is dat een grote groep met een arabische afkomst destijds als gastarbeider naar Nederland is gekomen en niet specifiek als vluchteling.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:49

Ik vind het ook heel begrijpelijk dat die voetbalmatch is afgelast. De man die momenteel voortvluchtig is, werd in Parijs na de aanslag opgehaald door 2 vrienden. Een van die vrienden heeft nu beweerd dat hij de voortvluchtige man heeft afgezet aan het Koning Boudewijnstadion, waar die voetbalmatch zou plaatsvinden.

Als je bedenkt dat die man de bedoeling had om zichzelf op te blazen, maar dat dat niet gebeurd is en zijn bomgordel waarschijnlijk nog intact is, kan je je dus wel inbeelden dat er ergens een kans is dat er iets zou kunnen gebeuren. Daarnaast is het terreuralarm hier in België gisterenavond ook opgetrokke naar 3, wat betekent dat er een reële dreiging is. Better safe than sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:52

Ik heb net even de aflevering van RTL Late Night van gisteravond gekeken, en heb toch even flink zitten janken om het interview met de vier vrienden die aanwezig waren.

Voor mij is de rede dat ik me meer aangegrepen voel door de aanslagen in Parijs dan door alle aanslagen de afgelopen dagen, toch wel de tastbaarheid. Hoe zij het beschreven is zo realistisch. Ik heb zelf vaak genoeg bij concerten gestaan, met mijn vrienden, lekker biertje, helemaal leuk. Ik kan het me 100% inbeelden hoe zoiets moet zijn en hoe je in survival mode gaat als er zoiets gebeurt. Het is zo onwijs akelig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:53

Ik weet niet of je je dat echt kan inbeelden. Wat doodsangst met je doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:59

Lente schreef:
Ik weet niet of je je dat echt kan inbeelden. Wat doodsangst met je doet...

Ik kan me (uiteraard) niet inbeelden hoe zij zich op het moment dat ze schoten hoorden. Als je ook hoort hoe zij hun verhaal doen dan komt het gelijk naar voren dat niemand zal begrijpen hoe zij zich voelden op dat moment, ook geen psycholoog.

Wat ik meer probeer te zeggen (wellicht op enigszins onhandige manier) is dat ik snap waarom dit soort aanslagen angst zaaien en waarom we er meer van ondersteboven zijn dan van al het andere geweld in de wereld.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:07

LadyMadonna schreef:
De mensen uit Parijs zijn niet belangrijker dan de mensen uit Syrië, Libanon, etc. Echter kan je je er wel makkelijker mee identificeren.
Vind het eigenlijk een beetje storend worden dat je bijna Parijs niet erg mag vinden als je niet uit dat je slachtoffers in Libanon, Gaza, Syrië, where ever ook erg vind...

dit en dit:

Emmaa_ schreef:
Ik heb net even de aflevering van RTL Late Night van gisteravond gekeken, en heb toch even flink zitten janken om het interview met de vier vrienden die aanwezig waren.

Voor mij is de rede dat ik me meer aangegrepen voel door de aanslagen in Parijs dan door alle aanslagen de afgelopen dagen, toch wel de tastbaarheid. Hoe zij het beschreven is zo realistisch. Ik heb zelf vaak genoeg bij concerten gestaan, met mijn vrienden, lekker biertje, helemaal leuk. Ik kan het me 100% inbeelden hoe zoiets moet zijn en hoe je in survival mode gaat als er zoiets gebeurt. Het is zo onwijs akelig..

Heb niet zitten janken al vond ik het echt heel aangrijpend om hun verhaal te horen.
Ik heb zelf vorige week dinsdag nog bij een concert van "heidense" muziek gestaan. Waar we met zijn allen hebben staan juichen toen de band opriep om vluchtelingen te steunen. Het was een geweldige avond.
Als je dan 3 dagen later hoort dat er een schietpartij gaande is in een concertzaal dan komt het ineens wel heel dichtbij. Veel dichterbij dan Beirut waar ik, en niemand die ik ken, ooit is geweest.

Je kan mensen niet opdragen hoe te rouwen en waarom te rouwen. Ik krijg het idee dat het op FB een wedstrijdje is wie het meeste medeleven heeft. Maar hoe ermee om te gaan is gewoon heel persoonlijk. Het misselijkste is dat er nu allerlei aanslagen van maanden geleden bijgehaald worden, ja ik herinner me die nog en nee, die hoef ik niet telkens te vermelden als ik het over Parijs heb.

Ik heb geen Franse vlag over mijn FB-foto heen geplakt maar de aanslagen in Parijs kwamen wel degelijk het hardst binnen bij mij. Dat is menselijk toch.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:12

Er was net op nieuws (Duitsland) dat er in Aachen 3 mannen zijn opgepakt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:14

Dee_Es schreef:
Je kan mensen niet opdragen hoe te rouwen en waarom te rouwen.

Dat dus.

Toen ik aan iemand die ik ken vertelde dat ik heel erg aangedaan was, omdat ik zelf grote fan ben van de band die toen speelde en omdat ik zelf vaak naar concerten ga, was haar reactie: "maar er is ook grote kans dat je verkracht wordt of vermoord wordt door je partner, want dat gebeurt nog vaker, en daar is dan geen aandacht voor." Excuseer? Dus jouw reactie als iemand je vertelt dat ze aangedaan, gechoqueerd en in rouw zijn, is om te zeggen dat er erge dingen zijn die vaker voorkomen? Ik ben het er volledig mee eens dat dingen als verkrachting een groot en onderschat probleem zijn, maar dat is gewoon niet aan de orde op zo'n persoonlijk moment.

Ik vind het best walgelijk dat wanneer je zegt dat je verdriet hebt en dit op je eigen, persoonlijke manier probeert te werken, mensen denken dat ze voor jou kunnen bepalen wat wel en niet kan, wat juist of fout is. Of erger nog, dat ze je het gevoel geven dat je oneerlijk of hypocriet bent. Er is geen foute manier om verdriet te verwerken, punt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:15

hotchocolat schreef:

Hey, in de achtertuin! Maar dit is nog wel heeeeeeel algemeen:

In het Duitse Alsdorf, nabij Aken, heeft de politie drie verdachten opgepakt in verband met de bloedige terreuraanslagen in Parijs. "We hebben aanwijzingen dat een van de voortvluchtigen van de aanslagen zich in ons gebied ophoudt", meldt een woordvoerder van de politie.

Volgens Der Spiegel Online is de uit Molenbeek afkomstige voortvluchtige verdachte Salah Abdeslam niet bij de gearresteerden. Nog volgens het Duitse weekblad gaat het om twee vrouwen en een man.

De drie verdachten werden opgepakt door een speciaal commando. Over de omstandigheden van de operatie werden geen gegevens bekendgemaakt. De verdachten worden momenteel verhoord.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/35524/Aanslage ... Aken.dhtml

Is HLN trouwens een beetje betrouwbare bron? Geen idee nl.....

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:16

hotchocolat schreef:

Staat nu ook op nu.nl

Citaat:
Aken

Bij de Duitse stad Aken zijn dinsdag drie personen aangehouden in verband met de aanslagen in Parijs. Volgens lokale media gaat het om twee vrouwen en een man die rond 09.30 uur door een speciale eenheid van de politie werden gepakt.

"We hebben aanwijzingen gekregen dat een van de gezochten in verband met Parijs zich mogelijkerwijs in ons gebied ophoudt'', citeerde de tv-zender WDR de politie. De identiteit van de verdachten zou nog niet zijn vastgesteld en de verhoren lopen nog.

De auto waarin het drietal zat werd klemgereden door meerdere politiewagens. De drie kwamen een uitzendbureau uit in het dorp Alsdorf toen ze werden ingerekend. De politie is met veel mensen ter plaatse, aldus de Aachener Zeitung.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:17

http://www.hln.be/hln/nl/33982/Islamiti ... mmen.dhtml

Nog een belangrijk artikel vind ik.

Absoluut hoor Dee_es. ik vind het ook normaal dat de aanslagen uit Parijs de meeste mensen het hartst treft. Het is logisch dat men meer meeleefd met iets wat we ons kunnen inbeelden, dan de andere aanslagen die zijn gebeurd waar men minder voeling mee heeft. Het is inderdaad menselijk.
Ik heb ook geen franse vlag over mijn profielfoto. Omdat ik niet vind dat het alleen frankrijk treft.
En ik leef persoonlijk het meest mee met de moslims in westerse landen die het wel goed bedoelen. En door ondoordachte acties en uitspraken geviseerd dreigen te worden.
En leef het meest mee met de de mensen die geraakt zullen worden door de bombardementen. Zowel fysiek als mentaal.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk hoe ik ermee omga.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:18

Cowboy55 schreef:
hotchocolat schreef:

Hey, in de achtertuin! Maar dit is nog wel heeeeeeel algemeen:

In het Duitse Alsdorf, nabij Aken, heeft de politie drie verdachten opgepakt in verband met de bloedige terreuraanslagen in Parijs. "We hebben aanwijzingen dat een van de voortvluchtigen van de aanslagen zich in ons gebied ophoudt", meldt een woordvoerder van de politie.

Volgens Der Spiegel Online is de uit Molenbeek afkomstige voortvluchtige verdachte Salah Abdeslam niet bij de gearresteerden. Nog volgens het Duitse weekblad gaat het om twee vrouwen en een man.

De drie verdachten werden opgepakt door een speciaal commando. Over de omstandigheden van de operatie werden geen gegevens bekendgemaakt. De verdachten worden momenteel verhoord.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/35524/Aanslage ... Aken.dhtml

Is HLN trouwens een beetje betrouwbare bron? Geen idee nl.....

Ja hoor, dat is een gewone krant. Het laatste nieuws komt ook in papiervorm. En vormt 1 van de belangrijkste kranten in België.
Wel is het 1 van de kranten die liever iets meer sensatie opzoeken dan bijvoorbeeld de morgen of de standaard.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:19

Dank je Choco!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:21

HLN is wel een dikke sensatiekrant, natuurlijk. Ik lees het nooit, want het zijn echt stemmingsmakers die speculaties snel als feiten stellen. De Morgen of De Standaard zijn het betrouwbaarst, en online is Deredactie.be het beste. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:23

Yasmine schreef:
HLN is wel een dikke sensatiekrant, natuurlijk. Ik lees het nooit, want het zijn echt stemmingsmakers die speculaties snel als feiten stellen. De Morgen of De Standaard zijn het betrouwbaarst, en online is Deredactie.be het beste. :)

Oh... -O-

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:24

Het zou overigens niet om de voortvluchtige gaan:

Citaat:
Salah Abdeslam niet bij de gearresteerden in Alsdorf
Volgens de Duitse krant Der Spiegel is de voortvluchtige verdachte Salah Abdelsam niet bij de gearresteerden. In het Duitse Alsdorf nabij Aken werden zopas drie verdachten opgepakt in verband met de bloedige terreuraanslagen in Parijs. Volgens een woordvoerder van de politie gaan ze er wel vanuit dat Salah Abdelsam zich op hun grondgebied bevindt. De drie verdachten die wel werden gearresteerd worden momenteel verhoord.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2496127

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:25

Yasmine schreef:

Vind ik ook :-).
Maar ik vind het heel belangrijk te weten wat die krant schrijft, omdat die door de meeste mensen gelezen wordt. Maar ze zijn wel betrouwbaar. Heb hun nog niet betrapt op speculaties als feiten voordoen eerlijk gezegt.
Dus ik lees nu even alle kranten...
Het is geen MSN (heb ik op mijn gsm standaard zitten), daar schreven ze dat er een aanslag verijdeld was in het voetbalstation :P. En wat was het: de voetbalmatch is afgeblazen door een eventueel mogelijke aanslag.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:37

het laatste nieuws is echt wel betruwbaar. In tegenstelling tot het belang van limburg of de gazet van antwerpen soms :')

Natuurlijk wel iets sensatiegerichter geschreven dan de morgen of ze standaard, ze hebben ok een ander doelpubliek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:41

HLN is volgens mij een beetje vergelijkbaar met de Telegraaf. Het is veelal gericht op sensatie, vooral in de koppen en intro's, maar wat ze melden is volgens mij feitelijk niet fout. Werkt hetzelfde met de Telegraaf namelijk, dat is wel degelijk een betrouwbare bron.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:43

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:47

Vorige zondag is hier overigens een erg goede documentaire heruitgezonden, gemaakt door Rudi Vranckx, die voor de VRT al 20 jaar correspondent van het Midden-Oosten is. Het gaat over de Belgische moslims en hoe zij de radicalisering ervaren, wat zij vinden dat de problemen zijn waardoor jongeren radicaliseren.
Je ziet oa. jongeren die vertellen over hun geradicaliseerde vrienden en een moeder die getuigt over hoe ze haar eigen zoon voor haar ogen zag radicaliseren. Hij is uiteindelijk in Syrië overleden.

Hij duurt 50 minuten, maar het is echt de moeite waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:55

Alle docu's die Rudi Vranckx maakt zijn ultieme aanraders trouwens, net als zijn posts op Facebook. Die man is echt mijn held, wat een fantastische journalist is dat. Zijn hart zit echt op de goede plek en hij kan als geen ander omgaan met situaties waar de meesten zich niet eens in zouden durven begeven.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:57

Ik kan hem nu even niet bekijken. Maar is dat niet al eerder uitgezonden geweest? Want er was al eens een soortgelijke reportage geweest van Rudi Vranckx.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:01

Ja klopt ChocooPrins, deze was gemaakt begin dit jaar naar aanleiding van Charlie Hebdo, en is nu zondag weer uitgezonden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:03

Yasmine schreef:
Ja klopt ChocooPrins, deze was gemaakt begin dit jaar naar aanleiding van Charlie Hebdo, en is nu zondag weer uitgezonden.

Ohja dan heb ik hem al gezien. Vond het toen ook al een super reportage. Zal hem nu wel opnieuw bekijken.
Misschien dat ik ondertussen er nog anders tegenaan keek dan toen.