Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
R12312 schreef:Het probleem zit hem ook bij de werkgevers, helaas wordt er bij veel bedrijven nog steeds onbewust? gediscrimineerd. Hoevaak ik wel niet 2 precies dezelfde kandidaten voor een functie voorstel, waarvan Jantje wel wordt uitgenodigd maar achmed niet...........je wil niet weten hoevaak dat voorkomt. Drijft mij af en toe tot waanzin. Vreselijk die selectie op namen.
8nnemiek schreef:Klopt.. Ik heb ook een tijdje in de bijstand gezeten. Werkte als thuishulp, maar niet altijd genoeg uren dus ik kreeg vanuit de bijstand nog enkele tientallen euro's erbij elke maand. En daar werk je dan dagelijks voor, terwijl die anderen die geen zin hebben in dat schoonmaakbaantje het volledige bedrag op hun rekening krijgen zonder een vinger te hoeven uitsteken.
Wij gemiddelde nederlanders hebben dan zoiets van, dat kun je niet maken om thuis te blijven zitten en je hand ophouden, maar allochtonen lijken daar heel anders tegenaan te kijken.
Electra63 schreef:8nnemiek schreef:Klopt.. Ik heb ook een tijdje in de bijstand gezeten. Werkte als thuishulp, maar niet altijd genoeg uren dus ik kreeg vanuit de bijstand nog enkele tientallen euro's erbij elke maand. En daar werk je dan dagelijks voor, terwijl die anderen die geen zin hebben in dat schoonmaakbaantje het volledige bedrag op hun rekening krijgen zonder een vinger te hoeven uitsteken.
Wij gemiddelde nederlanders hebben dan zoiets van, dat kun je niet maken om thuis te blijven zitten en je hand ophouden, maar allochtonen lijken daar heel anders tegenaan te kijken.
Ik zie ze weleens voorbij komen op televisie,ik ken er ook wel wat persoonlijk, maar dat zijn toch gewoon blanke, geboren Nederlanders. Ze klussen wel graag zwart bij, dat dan weer wel
, maar het is wel gemakkelijk, dubbel inkomen, veel toeslagen en werken alleen wanneer je zin hebt
![]()
Werkeloosheid is onder allochtonen hoger, soms door gebrek aan scholing, soms door discriminatie door de werkgever.
Persoonlijk baal ik van iedereen, die onterecht in de WW of in de bijstand zit.
geerke schreef:R12312 schreef:Het probleem zit hem ook bij de werkgevers, helaas wordt er bij veel bedrijven nog steeds onbewust? gediscrimineerd. Hoevaak ik wel niet 2 precies dezelfde kandidaten voor een functie voorstel, waarvan Jantje wel wordt uitgenodigd maar achmed niet...........je wil niet weten hoevaak dat voorkomt. Drijft mij af en toe tot waanzin. Vreselijk die selectie op namen.
en je wil ook niet weten hoeveel bedrijven er al erg slechte ervaringen hebben gehad met achmeds.
Neeee,niet alle Achmeds,maar aangezien het mega moeilijk is om mensen te ontslaan die niet voldoen beginnen ze er liever dus niet meer aan.
Begrijpelijk....en is dat de schuld van de bedrijven?Of van de Achmeds die het allemaal niet zo serieus nemen en niet op tijd komen en zuks?
LadyMadonna schreef:Toch ben ik niet hoog opgeleid, ben (van origine) een Rotterdamse, regelmatig zonder baan gezeten, schulden gehad, en toch denk ik niet zo zoals het beeld wat geschetst wordt.
Ik heb alles zelf opgelost en ben niet zielig in een hoekje gaan zitten wachten tot er wat veranderde... Ja, even.... Maar had al vlot door dat IK diegene was die het moest doen.....
Sammie schreef:Ik denk niet onbewust, maar gewoon bewust (en soms zelfs met een duidelijke reden gebaseerd op het verleden).
Overigens gebeurt het echt zelden dat je twee exact dezelfde kandidaten hebt met alleen een verschil in naam.
LadyMadonna schreef:Toch ben ik niet hoog opgeleid, ben (van origine) een Rotterdamse, regelmatig zonder baan gezeten, schulden gehad, en toch denk ik niet zo zoals het beeld wat geschetst wordt.
Ik heb alles zelf opgelost en ben niet zielig in een hoekje gaan zitten wachten tot er wat veranderde... Ja, even.... Maar had al vlot door dat IK diegene was die het moest doen.....
R12312 schreef:Het probleem zit hem ook bij de werkgevers, helaas wordt er bij veel bedrijven nog steeds onbewust? gediscrimineerd. Hoevaak ik wel niet 2 precies dezelfde kandidaten voor een functie voorstel, waarvan Jantje wel wordt uitgenodigd maar achmed niet...........je wil niet weten hoevaak dat voorkomt. Drijft mij af en toe tot waanzin. Vreselijk die selectie op namen.
R12312 schreef:Sammie schreef:Ik denk niet onbewust, maar gewoon bewust (en soms zelfs met een duidelijke reden gebaseerd op het verleden).
Overigens gebeurt het echt zelden dat je twee exact dezelfde kandidaten hebt met alleen een verschil in naam.
Onzin, als je op een gebied werkzaam bent, dus werkelijk een aparte afdeling van bedrijven, kom je heel vaak mensen met hetzelfde profiel tegen. Kan er zo 30 naast elkaar leggen.
Overigens mensen die in een baan zitten, die ge headhunt worden en niet die zelf solliciteren of hun cv op de boards zetten.
Sammie schreef:Werkelijk? Zelfde opleiding, zelfde scholen? Zelfde loopbaan? En dan alleen de naam anders.. Dat is zo'n unicum. Daar moet verschil in werk of opleiding zitten. Anders zijn jantje en achmed altijd klasgenoten en collega's geweest..
Sammie schreef:Werkelijk? Zelfde opleiding, zelfde scholen? Zelfde loopbaan? En dan alleen de naam anders.. Dat is zo'n unicum. Daar moet verschil in werk of opleiding zitten. Anders zijn jantje en achmed altijd klasgenoten en collega's geweest..
Electra63 schreef:Natuurlijk komt discriminatie voor door werkgevers, doe niet zo naief
papagroom schreef:Ach...t hangt natuurlijk ook van het werk af.....selecteren op afkomst,en sexe mag niet,maar stel ik zoek iemand voor de parfumerie in een luxe drogisterij....dan neem ik natuurlijk geen twee meter lange Surinamer aan.....
Zoek ik een matroos op de koopvaardij,dan is een kaapverdiaan favoriet...daar is matroos nog een vak om trots op te zijn...daar kan een Hollandse knul niet aan tippen...Hollandse matrozen van boven de 24 is altijd plebs....zo zijn er voorbeelden genoeg van beroepen waarbij je uit zakelijk oogpunt wel moet discrimineren.