verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:03

Het probleem zit hem ook bij de werkgevers, helaas wordt er bij veel bedrijven nog steeds onbewust? gediscrimineerd. Hoevaak ik wel niet 2 precies dezelfde kandidaten voor een functie voorstel, waarvan Jantje wel wordt uitgenodigd maar achmed niet...........je wil niet weten hoevaak dat voorkomt. Drijft mij af en toe tot waanzin. Vreselijk die selectie op namen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:06

Nederlanders die te lui zijn om te werken ook en zo in de bijstand hangen net zo waardeloos dan de buitenlander die dat doet.
En te gek voor woorden dat mensen die werken voor een laag inkomen net zoveel of minder overhouden.
Dat had al lang eens veranderd moeten worden door de regering.
Maar die staan zover van de realiteit af.

geerke

R12312 schreef:
Het probleem zit hem ook bij de werkgevers, helaas wordt er bij veel bedrijven nog steeds onbewust? gediscrimineerd. Hoevaak ik wel niet 2 precies dezelfde kandidaten voor een functie voorstel, waarvan Jantje wel wordt uitgenodigd maar achmed niet...........je wil niet weten hoevaak dat voorkomt. Drijft mij af en toe tot waanzin. Vreselijk die selectie op namen.

en je wil ook niet weten hoeveel bedrijven er al erg slechte ervaringen hebben gehad met achmeds.
Neeee,niet alle Achmeds,maar aangezien het mega moeilijk is om mensen te ontslaan die niet voldoen beginnen ze er liever dus niet meer aan.
Begrijpelijk....en is dat de schuld van de bedrijven?Of van de Achmeds die het allemaal niet zo serieus nemen en niet op tijd komen en zuks?

Electra63

8nnemiek schreef:
Klopt.. Ik heb ook een tijdje in de bijstand gezeten. Werkte als thuishulp, maar niet altijd genoeg uren dus ik kreeg vanuit de bijstand nog enkele tientallen euro's erbij elke maand. En daar werk je dan dagelijks voor, terwijl die anderen die geen zin hebben in dat schoonmaakbaantje het volledige bedrag op hun rekening krijgen zonder een vinger te hoeven uitsteken.
Wij gemiddelde nederlanders hebben dan zoiets van, dat kun je niet maken om thuis te blijven zitten en je hand ophouden, maar allochtonen lijken daar heel anders tegenaan te kijken.

Ik zie ze weleens voorbij komen op televisie, :D ik ken er ook wel wat persoonlijk, maar dat zijn toch gewoon blanke, geboren Nederlanders. Ze klussen wel graag zwart bij, dat dan weer wel ;), maar het is wel gemakkelijk, dubbel inkomen, veel toeslagen en werken alleen wanneer je zin hebt ;)

Werkeloosheid is onder allochtonen hoger, soms door gebrek aan scholing, soms door discriminatie door de werkgever.

Persoonlijk baal ik van iedereen, die onterecht in de WW of in de bijstand zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:07

Ik denk niet onbewust, maar gewoon bewust (en soms zelfs met een duidelijke reden gebaseerd op het verleden).

Overigens gebeurt het echt zelden dat je twee exact dezelfde kandidaten hebt met alleen een verschil in naam.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 30-09-15 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:08

Electra63 schreef:
8nnemiek schreef:
Klopt.. Ik heb ook een tijdje in de bijstand gezeten. Werkte als thuishulp, maar niet altijd genoeg uren dus ik kreeg vanuit de bijstand nog enkele tientallen euro's erbij elke maand. En daar werk je dan dagelijks voor, terwijl die anderen die geen zin hebben in dat schoonmaakbaantje het volledige bedrag op hun rekening krijgen zonder een vinger te hoeven uitsteken.
Wij gemiddelde nederlanders hebben dan zoiets van, dat kun je niet maken om thuis te blijven zitten en je hand ophouden, maar allochtonen lijken daar heel anders tegenaan te kijken.

Ik zie ze weleens voorbij komen op televisie, :D ik ken er ook wel wat persoonlijk, maar dat zijn toch gewoon blanke, geboren Nederlanders. Ze klussen wel graag zwart bij, dat dan weer wel ;), maar het is wel gemakkelijk, dubbel inkomen, veel toeslagen en werken alleen wanneer je zin hebt ;)

Werkeloosheid is onder allochtonen hoger, soms door gebrek aan scholing, soms door discriminatie door de werkgever.

Persoonlijk baal ik van iedereen, die onterecht in de WW of in de bijstand zit.

jee....we zijn het weer eens.Eng hoor :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:14

Ik ben het regelmatig met je eens Geerke, behalve over de PVV en Geert :+ ;).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:20

Toch ben ik niet hoog opgeleid, ben (van origine) een Rotterdamse, regelmatig zonder baan gezeten, schulden gehad, en toch denk ik niet zo zoals het beeld wat geschetst wordt.
Ik heb alles zelf opgelost en ben niet zielig in een hoekje gaan zitten wachten tot er wat veranderde... Ja, even.... Maar had al vlot door dat IK diegene was die het moest doen.....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:21

geerke schreef:
R12312 schreef:

en je wil ook niet weten hoeveel bedrijven er al erg slechte ervaringen hebben gehad met achmeds.
Neeee,niet alle Achmeds,maar aangezien het mega moeilijk is om mensen te ontslaan die niet voldoen beginnen ze er liever dus niet meer aan.
Begrijpelijk....en is dat de schuld van de bedrijven?Of van de Achmeds die het allemaal niet zo serieus nemen en niet op tijd komen en zuks?

Ik weet niet welke functie jij bekleed, maar voor ik mensen voorstel bij een bedrijven, zijn er 3 referenties gecheckt welke top moeten zijn en ik praat alleen over HBOers en WOers met minimaal 8 jaar werkervaring.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:22

LadyMadonna schreef:
Toch ben ik niet hoog opgeleid, ben (van origine) een Rotterdamse, regelmatig zonder baan gezeten, schulden gehad, en toch denk ik niet zo zoals het beeld wat geschetst wordt.
Ik heb alles zelf opgelost en ben niet zielig in een hoekje gaan zitten wachten tot er wat veranderde... Ja, even.... Maar had al vlot door dat IK diegene was die het moest doen.....

Dat is je Rotterdamse ;) mentaliteit. Handen uit de mouwen steken. :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:23

Sammie schreef:
Ik denk niet onbewust, maar gewoon bewust (en soms zelfs met een duidelijke reden gebaseerd op het verleden).

Overigens gebeurt het echt zelden dat je twee exact dezelfde kandidaten hebt met alleen een verschil in naam.

Onzin, als je op een gebied werkzaam bent, dus werkelijk een aparte afdeling van bedrijven, kom je heel vaak mensen met hetzelfde profiel tegen. Kan er zo 30 naast elkaar leggen.

Overigens mensen die in een baan zitten, die ge headhunt worden en niet die zelf solliciteren of hun cv op de boards zetten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:24

LadyMadonna schreef:

Dan ben je misschien niet hoogopgeleid, maar wel intelligent en juist door jouw tegenslagen weet je dat je het een ander moet gunnen.

Denk dat dat je juist maakt in je grijzere gedachtes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:24

R12312 schreef:

Toen ik werkzaam was op de klantenservice van een groot telecom bedrijf gebruikte mijn perfect Nederlands sprekende, getinte, hoofddoek dragende collega Farrah al Abdullah (fictief) zeer bewust de naam Lisa de Boer...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:25

R12312 schreef:
Sammie schreef:

Onzin, als je op een gebied werkzaam bent, dus werkelijk een aparte afdeling van bedrijven, kom je heel vaak mensen met hetzelfde profiel tegen. Kan er zo 30 naast elkaar leggen.

Overigens mensen die in een baan zitten, die ge headhunt worden en niet die zelf solliciteren of hun cv op de boards zetten.

Voor welke club en in welk deel van het land? Mag per PB. Sterker nog, bij voorkeur per PB......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:26

Werkelijk? Zelfde opleiding, zelfde scholen? Zelfde loopbaan? En dan alleen de naam anders.. Dat is zo'n unicum. Daar moet verschil in werk of opleiding zitten. Anders zijn jantje en achmed altijd klasgenoten en collega's geweest..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:29

Sammie schreef:
Werkelijk? Zelfde opleiding, zelfde scholen? Zelfde loopbaan? En dan alleen de naam anders.. Dat is zo'n unicum. Daar moet verschil in werk of opleiding zitten. Anders zijn jantje en achmed altijd klasgenoten en collega's geweest..

Wat een onzin, weet je wel hoeveel HBOers van 1 bepaalde opleiding afkomen, die opleiding wordt overal gegeven. Werkervaring bij een internationale organisatie op een 1 afdeling.........

Alleen in Amsterdam zitten er al duizenden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:33

Sammie schreef:

Daar zijn toch al vaak voorbeelden van te zien geweest.
Vorig jaar was er nog een rel, waarin iemand per ongeluk een mail had doorgestuurd over "die zwarte".

Natuurlijk komt discriminatie voor door werkgevers, doe niet zo naief :D
Ik werk zelf bij een grote zorginstelling als P&O-er, gelukkig komt dit in de zorg veel minder voor dan bijvoorbeeld in het bankwezen of handelskantoren (weet ik uit ervaring). Op bepaalde afdelingen (zeker op de ondersteunende diensten) werken ook gewoon vrouwen met hoofddoeken. Geen enkel probleem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:38

:') ik denk niet dat je het wil begrijpen. Je kan alleen maar wat een onzin roepen.. Exact dezelfde cv kan niet.. Echt niet.. De ene werkgever iss de andere niet. De ene opleiding is de andere niet. Inholland staat bijv. niet met elke vestiging even goed aangeschreven. En ook per school kan een opleiding verschillen.

Het is verleidelijk om het maar op de naamsverschil te steken, en ik heb ook niet bepaald de illusie dat dat niet gebeurd, maar een beetje bedrijf kijkt ook wel even verder dan een opleiding en uitgevoerde beroepen. Een bepaalde werkgever kan al van belang zijn. Zo zijn wij al eens in zee gegaan met iemand die bij een zeer specifiek bedrijf had gewerkt. En er waren betere.. En zo zijn er meer redenen om op basis van kleine verschillen in een cv een keuze te maken. Ik ken ook bedrijven die kijken naar woonwerkafstand.. Niet te veel kilometers dus.. Leeftijd en dus loonschaal. Verschillen die wellicht voor een outsider niet altijd opvallen, maar voor een bedrijf wel belang kunnen zijn. Exact dezelfde cv bestaat dus niet, hier kun je alleen van spreken als ze echt allebei hetzelfde doen en hebben gedaan. Zelfde geslacht, zelfde stage, zelfde leeftijd, alles hetzelfde. En dat is een situatie die zelden voorkomt. Ik durf wel te zeggen.. Dat komt nooit voor.

Lezen electra.. Ik zeg niet dat discriminatie op afkomst of naam nooit voorkomt. Maar enkel dat een exacte cv niet voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 30-09-15 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:42

Maar als alle Achmedjes bekend zouden staan om hun geweldige inzet werd het cv van Piet eerder aan de kant gelegd.
Dus je kunt werkgevers toch geen ongelijk geven niet te kiezen waar ze voorheen geen fijne ervaring mee hadden?

Als ze voor een functie eerder 2 mensen hebben gehad met zelfde opleiding afgerond in Groningen en ook 2 in Eindhoven maar die laatste twee bevielen beter zal de keer erop wellicht ook voor de kandidaat met de opleiding in Eindhoven de voorkeur hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:46

ik heb al verschillende bedrijfjes op de fles zien gaan door het aannemen van Achmedjes die niet meer kwamen :7
Die doen dat inderdaad geen tweede maal meer,mochten ze nogmaals een bedrijf beginnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:48

Ik kan zo heerlijk en op aangename toon met jou discussiëren, Sammie +:)+ . Helaas moet ik morgen werken, ben ik vanavond nog naar stal geweest en moet ik toch ff wat nuttigs doen :evaw:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:48

Electra63 schreef:
Natuurlijk komt discriminatie voor door werkgevers, doe niet zo naief :D

Zeker weten. Zelfs op buurten waar mensen wonen. Niks Piet of Achmed, gewoon op straat/buurt. In een land als Engeland (waar een studievriend werkt) al 20 jaar 'normaal'. Eerste selectie op postcode.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 30-09-15 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:49

Soortgelijk profiel bestaat wel degelijk Sammie, en heel veel ook.
Dat jij dat niet geloofd is jouw probleem. Een internationale Ap rol is iets wat bij iedere internationaal bedrijf komt, de verschillen zitten in goederen, productie enz.

Rapporteren via IFRS is ook overal hetzelfde.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 23:00

Ach...t hangt natuurlijk ook van het werk af.....selecteren op afkomst,en sexe mag niet,maar stel ik zoek iemand voor de parfumerie in een luxe drogisterij....dan neem ik natuurlijk geen twee meter lange Surinamer aan.....
Zoek ik een matroos op de koopvaardij,dan is een kaapverdiaan favoriet...daar is matroos nog een vak om trots op te zijn...daar kan een Hollandse knul niet aan tippen...Hollandse matrozen van boven de 24 is altijd plebs....zo zijn er voorbeelden genoeg van beroepen waarbij je uit zakelijk oogpunt wel moet discrimineren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:03

papagroom schreef:
Ach...t hangt natuurlijk ook van het werk af.....selecteren op afkomst,en sexe mag niet,maar stel ik zoek iemand voor de parfumerie in een luxe drogisterij....dan neem ik natuurlijk geen twee meter lange Surinamer aan.....
Zoek ik een matroos op de koopvaardij,dan is een kaapverdiaan favoriet...daar is matroos nog een vak om trots op te zijn...daar kan een Hollandse knul niet aan tippen...Hollandse matrozen van boven de 24 is altijd plebs....zo zijn er voorbeelden genoeg van beroepen waarbij je uit zakelijk oogpunt wel moet discrimineren.

Pragmatisch en waar.....ben ik bang. Doe het zelf ook. Alleen niet met matrozen...... ;)
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 30-09-15 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt