De heer Wilders en zijn uitspraken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:04

russel schreef:
Als Wilders de nieuwe Hitler is, dan zijn de pvv stemmers de nieuwe Nazies, toch?

Zo een 1 op 1 vergelijking doet het altijd goed!

Wie de slechten zijn is toch altijd pas achteraf te zeggen. Als de Nazi's hadden gewonnen zou het verleden nu immers heel anders in de geschiedenisboeken staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:14

Ik heb Bernard nooit sympathiek gevonden met zijn gejaag in de kroondomeinen -O-

Het is nooit zo zwart wit als het lijkt en dus zullen er zeker sympathieke mensen onder de nazi´s zijn geweest. Maar in een algemene uitspraak over `de nazi´s` bedoel je die meestal niet.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:22

Shadow0 schreef:
Agerrits, ik snap niet waar je naartoe wilt. Mijn eerdere reactie was immers gericht aan ceasario en niet aan jou.

Voor de politiek ben ik denk ik volstrekt niet geschikt trouwens :)

En geef van harte aan welke uitspraken volgens jou niet waar zijn en waarom, want als ik het mis heb op feiten dan weet ik dat graag. (Wat trouwens weer iets anders is dan uitspraken waar je het niet mee eens bent. Dat mag je ook aangeven maar de kans is groot dat we het oneens blijven.)

Wel nee, dat is onwaar je quote mij en reageerde op mijn reactie, waar vervolgens van alles in te lezen is wat ik niet zeg.

Lees het eens rustig terug zou ik zeggen. ;)

Dus terwijl ze in Nijmegen elkaar staan te feliciteren met hun uitzinnige moraliteit en zich vooral druk maken over hoe groot het standbeeld moet worden dat ze verdienen voor hun heldendaad tegen Wilders, worden er nog vrijwel elke dag weerloze mensen beroofd, geslagen, bespuugd, uitgescholden en in elkaar gebeukt door de types die Wilders wil aanpakken. Niet op de meest praktische, correcte of ethisch verantwoorde manier, maar soit. Voor zover wij weten heeft Wilders nog nooit een Marokkaanse opa in elkaar geslagen. Dus we verwachten nu wel dat al die mensen met het Grote Hart die nu aangifte tegen Wilders staan te doen, ook op zijn minst even een kaartje naar opa Jo sturen. Selfies met het kaartje kunnen onder hashtag #inelkaargeslagenhier gearchiveerd worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:25

Citaat:
Wie de slechten zijn is toch altijd pas achteraf te zeggen. Als de Nazi's hadden gewonnen zou het verleden nu immers heel anders in de geschiedenisboeken staan.

Ik vind dit twee verschillende dingen.
"De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars" - de verliezers zijn minstens monddood, en niet zelden dood. Zodat de overwinnaar vrij is, om zichzelf de hemel in te prijzen als nobel en wat al niet - en de verliezers als wilden, barbaren en idioten af te doen.

Wat uiteraard niets zegt over de mogelijkheid om dit mechanisme te doorzien en te weten dat het verhaal van de overwinnaars niet klopt.

...en daarmee heb je dus wel degelijk de mogelijkheid om uitspraken over goed en kwaad te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:38

agerrits schreef:
Voor zover wij weten heeft Wilders nog nooit een Marokkaanse opa in elkaar geslagen.

Ehm.... nu moet ik toch even wijzen op dat er onder zijn partijgenoten toch ook een redelijk deel was dat is aangeklaagd of veroordeeld voor geweldpleging. ( http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... icht.dhtml )

En het is wel opmerkelijk dat in die situaties veel minder onverzoenlijk tegen geweld aangekeken wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:42

Citaat:
Dus terwijl ze in Nijmegen elkaar staan te feliciteren met hun uitzinnige moraliteit en zich vooral druk maken over hoe groot het standbeeld moet worden dat ze verdienen voor hun heldendaad tegen Wilders, worden er nog vrijwel elke dag weerloze mensen beroofd, geslagen, bespuugd, uitgescholden en in elkaar gebeukt door de types die Wilders wil aanpakken. Niet op de meest praktische, correcte of ethisch verantwoorde manier, maar soit. Voor zover wij weten heeft Wilders nog nooit een Marokkaanse opa in elkaar geslagen. Dus we verwachten nu wel dat al die mensen met het Grote Hart die nu aangifte tegen Wilders staan te doen, ook op zijn minst even een kaartje naar opa Jo sturen. Selfies met het kaartje kunnen onder hashtag #inelkaargeslagenhier gearchiveerd worden.

...kijk: dit vind ik nou het betere goedpraten.

Het verhaal zit mooi in elkaar, dat zeer zeker.
Maar het blijft goedpraten.

Mijn bezwaar is dit.
Ergens in dit zeer smeuiig opgestelde verhaal, wordt maar eventjes subtiel de boodschap verpakt, dat:
1)"de types die Wilders wil aanpakken" - even concreet, het gaat over 'minder Marokkanen' (en vroeger over minder moslems) - en dat "die types" mensen in elkaar slaan.
Spreker stelt dus ook simpel en soepeltjes Marokkanen (vroeger: moslems) gelijk aan types die mensen in elkaar slaan.
(...het zal je maar gezegd worden, als je een marokkaan bent. ''Oh, heet jij Hasan? Dan sla je mensen in elkaar, ik weet precies hoe of jij bent!'')

2)dat "voor zover wij weten heeft Wilders nog nooit een Marokkaanse opa in elkaar geslagen." Tjonge.
Op zich is dit natuurlijk te prijze gedrag: oude opaatjes sla je niet in elkaar.

Ooit was er het proces tegen Eichmann - en de analyse daarvan van Hannah Arendt.

Eichmann was tot verbijstering van de Joodse filosoof Arendt geen monster.
Sterker nog - dat was ook, wat hij bij voortduring zelf zei.
Hij had zijn plicht gedaan.
Hij was een keurive ambtenaar. Hij had (in letterlijke zin) geen bloed aan zijn handen.
Hij had slechts datgene gedaan, war een goed ambtenaar (....maar vul even in: een goed politicus. ...) nu eenmaal doet.

Het staat sindsdien bekend als "de banaliteit van het kwaad".
Niet iedereen die moorden pleegt, heeft letterlijk bloed aan de handen. Maar misschien zijn de mensen die de zaken op afstand aansturen wel tien keer meer verantwoordelijk.

Dus blijft staan: ook al heeft GW nooit of te nimmer een oud opaatje in elkaar geslagen - dat betekent werkelijk helemaal niets.
Op een ander vlak heeft hij wel degelijk schuld. Je kunt mensen ook pijn doen, je kunt ook de wetten van dit land overteden zonder ooit fysiek te worden.

3) En de ene waarheid maakt de andere waarheid niet ongedaan: als opa Jo in elkaar is geslagen, verdient hij een geode medische verzorging, kaarten, boemen en wat al niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:48

sallandval schreef:

Het gaat niet om wie de oorlog heeft gewonnen. Het gaat om de gruwelijkheden die de nazi's hebben gepleegd op mensen, met name gebaseerd op afkomst/nationaliteit. Dat maakt iemand een slechterik. Er zijn genoeg slechteriken in de geschiedenis die gewonnen hebben, sterker nog, dat komt nog steeds voor op deze aardbol.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:58

sallandval schreef:
Ik was het niet die dat schreef, maar natuurlijk waren de nazi's gewone normale mensen waar heel zeker rotzakken maar ook sympathieke mensen tussen zaten.

Ooit de film "Sophie's Choice" gezien...?
Mensen die tegelijkertijd heel lief waren voor hun gezin, vrouw en kinderen, waren tegelijkertijd kampbeulen.
(...en dat is fel realistisch. Ach, in de 16e eeuw was er al iemand, die stelde dat de grens tussen goed en kwaad pal door ieder individuee mens heen liep. De vraag is alleen, wat je daar dus mee doet.)
sallandval schreef:
In een oorlog is het altijd pas achteraf dat er gesproken wordt over de goeden en de slechten.
Nou - nederland is daar wel heel erg extreem in. Een uitdrukking als "hij was fout in de oorlog" is bijna niet te vertalen.
sallandval schreef:
Of dacht je dat alle goede mensen automatisch in het verzet gingen en alle slechteriken naar de nazi's?
Er waren goede mensen, die vanwege de gevaren voor hun kinderen, om maar iets te noemen, er voor kozen om geen verzetsactiviteiten te ontplooien.
Op grote schaal klinkt dat niet mooi en heldhaftig, maar tov. die kinderen mag het best "goed" heten van mij.
...en na 1942 waren er zelfs NSB-ers, die Joodse onderduikers in huis namen. (Gesproken naar de Joodse regels der kunst: je kunt om de verkeerde redenen het goede doen.)

sallandval schreef:
En wat is dan goed want die nazi's werden natuurlijk net zo vrolijk afgeslacht, al werd er dan een andere strategie gekozen.
??????
Wat bedoel je...?
Ik weet van geen slachting onder nazi's.
Ja, Duitsland heeft de oorlog verloren en er stierven dus veel soldaten en helaas ook burgers. Een aantal nazi's zijn opgehangen (en al ben ik tegen de doodstraf, dat was misschien ook wel de enige mogelijke straf voor hen).

sallandval schreef:
Prins Bernhard werd ook heel sympathiek gevonden, die zat ook gewoon bij de SS.
Jaja, hij was ook actief bij de Irene brigade.

sallandval schreef:
Wat ik gevaarlijk vind is de gedachte dat alle nazi's monsters waren.
Ja, als leerling van Hannah Arendt ben ik dat roerend met je eens.
Was het maar zo, dat mensen die akelige dingen doen, rondlopen met horentjes op hun hoofd, zodat je ze makkelijk kunt herkennen.

Blijft staan, dat wat de nazi's deden (mensen op industriele wijze uitroeien) simpelweg monsterlijk is.

sallandval schreef:
Want als je dat denkt denk je vanzelf; hee ik ben geen monster dús ik zou zoiets niet doen.
...dat mag ik hopen, dat iemand dat denkt van zichzelf.

Een ander aspect, wat lijkt op de banaliteit van het Kwaad, is hoe een dictatuur werkt. Werk je niet mee, dan wacht het gevang - mensnerechten zijn buite spel gezet.
En ook de taal verandert. Hoe dingen die in 1933 nog ondenkbaar waren, in 1935 luid werden verkondigd. En in 1938 normaal werden gevonden. En zo verder, en zo voorts.

sallandval schreef:
En van daar uit is het nog een klein stapje naar, maar die nazi's (joden, PVVers, marrokkanen, schelen, sproetenkoppen of vul maar een generalisatie in) dát zijn wel monsters en dus hoeven die niet zo te worden behandeld als ik en mogen best weg.
Dat heet het zondebokmechanisme:
"hullie zijn fout, wij hebben het aan hullie te danken, dat het allemaal fout gaat - raus!"

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:09

Shadow0 schreef:
agerrits schreef:
Voor zover wij weten heeft Wilders nog nooit een Marokkaanse opa in elkaar geslagen.

Ehm.... nu moet ik toch even wijzen op dat er onder zijn partijgenoten toch ook een redelijk deel was dat is aangeklaagd of veroordeeld voor geweldpleging. ( http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... icht.dhtml )

En het is wel opmerkelijk dat in die situaties veel minder onverzoenlijk tegen geweld aangekeken wordt.

Er staat Wilders, geen PVV, de aangifte is tegen hem. Je verdraait telkens de discussie.

Shadow0

Re: De heer Wilders en zijn uitspraken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:15

Wilders is toch van de PVV? Het punt is dat hij geweld door allochtone jongeren als heel belangrijk benoemt, terwijl hij geweld door z'n eigen fractieleden in de verste verte niet zo'n probleem vindt. Geen oproep om zijn fractiegenoten ook het land uit te kunnen zetten. Sterker nog: ze worden niet eens altijd de partij uitgezet.

Maar zelf zou ik me dus ook behoorlijk bedreigd voelen als ik door een van die figuren bedreigd of geslagen werd. Dat is niet minder erg dan geweld door allochtone jongeren.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:21

Janneke2 : Thanks, voor de uitgebreide reactie. Sluit me er overigens volledig bij aan. Het stuk komt ook regelrecht van facebook ;)
Van welke afkomst mensen zijn maakt mij niet uit. Wel sta ik achter een veel hardere aanpak ten aanzien van geweld en beroving, stelen in het algemeen. Niet (alleen) vastzetten maar ook begeleiden, eventueel een opgezet project, voor veroordeelden, van welke afkomst ook. Wel grote kans dat de getinte groep goed vertegenwoordig zal zijn ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:28

Shadow0 schreef:
Wilders is toch van de PVV? Het punt is dat hij geweld door allochtone jongeren als heel belangrijk benoemt, terwijl hij geweld door z'n eigen fractieleden in de verste verte niet zo'n probleem vindt. Geen oproep om zijn fractiegenoten ook het land uit te kunnen zetten. Sterker nog: ze worden niet eens altijd de partij uitgezet.

Maar zelf zou ik me dus ook behoorlijk bedreigd voelen als ik door een van die figuren bedreigd of geslagen werd. Dat is niet minder erg dan geweld door allochtone jongeren.

dus, wat probeer je te zeggen?
Het verhaal is overtrokken, dat zeer zeker, maar het gaat alleen om werkelijk zinloos geweld, opa Jo en de aangifte tegen Wilders, inhoudelijk staat er niet meer en niet minder in vermeld.
Conclusie, is dat jij je eigen draai maakt van het verhaal, telkens weer.
Tevens heb je gelogen tegen mij, in je reactie dat je reageerde op de post van een ander, terwijl je ge-quote en al in ging op mijn post. :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:33

Wilders is hoogstens de nieuwe Goebbels.
Die zette aan tot haat, Hitler heeft zich eigenlijk nooit zo erg uitgelaten over de joden.
Dat deed Goebbels voor hem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:39

agerrits schreef:
Janneke2 : Thanks, voor de uitgebreide reactie. Sluit me er overigens volledig bij aan. Het stuk komt ook regelrecht van facebook ;)
Eh - wat precis komt van facebok.../ De tekst, waar opa Jo in voor kwam...?
(Eergister kwam er een volledig verdraaid, gemanipuleerd citaat van facebook. Ik wil best gelove dat facebook de bron is, maar erg betrouwbaar is die bron dus niet.)
agerrits schreef:
Van welke afkomst mensen zijn maakt mij niet uit. Wel sta ik achter een veel hardere aanpak ten aanzien van geweld en beroving, stelen in het algemeen. Niet (alleen) vastzetten maar ook begeleiden, eventueel een opgezet project, voor veroordeelden, van welke afkomst ook.
...ik ben persoonlijk niet zo van de school van het "strenger straffen", al was het maar, omdat we allang weten, dat een strenge straf niet echt helpt. (De leerschool die de gevangenis ook is - daar wil je zo weinig mogelijkleerlingen hebben.) Al begrijp ik, dat straf meerdere functies heeft. Er zit een kant aan van "wraak" - "jij deed ons pijn, de rechtsorde is geschokt, dus nu krijg jij pijn". Op zich nuttig, maar "wraak werkt niet". Er is geen slachtoffer dat er beter van wordt en er is al helemaal geen dader die er beter van wordt.

Dus idd begeleiden, projecten, "voorkomen (van nieuwe misdaden) is beter dan genezen (aangezien die gevangenis doorgaans niets geneest)".

agerrits schreef:
Wel grote kans dat de getinte groep goed vertegenwoordig zal zijn ;)

Jazeker, want die zit in de hoek, war de klappen vallen - zo werkt discriminatie.
Eerst wonen mensen in een wijk met slechte voorzieningen, overbelaste huisartsen, maatschappelijk werk dat het nauwelijsk aankan, gehorige huizen, slechte scholen enzovoorts, enzovoorts - daar komt ellende van.
En daarna kan het gegoede deel der natie tevreden over de dikke buik wrijven en zeggen:"Tja, die lui in zo'n volkswijk, die willen ook niet deugen, he?" (Tewijl ze zelf binne een week gillend gek zouden worden, als ze daar moesten wonen.)

En tja - witte boordencriminaliteit, het wordt weinig bestraft - en als het al bestraft wordt, dan ook zachtjes en voorzichtig.
En de gekleurde medemens is ondervertegenwoordigd in de echelons waar men in de gelegenheid is, om de belastingddienst te tillen met malle constructies op de Maagdeneilanden, etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:41

minikatje schreef:
Die zette aan tot haat, Hitler heeft zich eigenlijk nooit zo erg uitgelaten over de joden.

??????

Ga je schoolgeld terughalen en je diep schamen.

Ik wil nog wel meegaan in de stelling "dat al die vreselijke toespraken, waarin de Joden uitgemaakt werden voor werkelijk alles, wat Duitsland in het ongeluk had gestort door Goebbels werden geschreven" -
maar daarna houdt het toch werkelijk op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:48

Citaat:
maar het gaat alleen om werkelijk zinloos geweld, opa Jo en de aangifte tegen Wilders, inhoudelijk staat er niet meer en niet minder in vermeld.

...wat ik lastig vind, is de uitdrukking "werkelijk zinloos geweld".

Natuurlijk: wie opa Jo kent (..ik heb geen flauw idee, maar ik kan mijn eigen voorstellingen maken..) kan met recht en reden zeggen, diep zuchtend, "dat dit toch werkelijk compleet zinloos is".
En als gezegd: opa Jo verdient medische behandeling, bloemen, kaarten en wat al niet.

Maar het zinnetje "dit is zinloos geweld" kan op gegeven moment ook gaan betekenen, dat er geweld bestaat, 'dat wel zin heeft'.

En dat vind ik een lastige.
Omdat we in de jaren 1933-1939 (de tijd tussen Hitlers'staatsgreep en het uitbreken van de oorlog)
geen VN hadden (wel een volkerenbond, maar die is stilletjes opgeheven ofzo, dat heeft gewoon niet gewerkt)
die via economische sancties het Hitlerregime aan banden kon leggen, moest er op gegeven moment wel geknokt worden.

Maar geef mij toch maar liever Mohanas Ghandi's uitspraak:"Er is geen weg naar vrede, vrede is de weg" (want zo ongeveer alles wat je met geweld probeert te bereiken geeft nieuwe ellende).

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:57

Citaat:
agerrits schreef:

Van welke afkomst mensen zijn maakt mij niet uit. Wel sta ik achter een veel hardere aanpak ten aanzien van geweld en beroving, stelen in het algemeen. Niet (alleen) vastzetten maar ook begeleiden, eventueel een opgezet project, voor veroordeelden, van welke afkomst ook.

Citaat:
...ik ben persoonlijk niet zo van de school van het "strenger straffen", al was het maar, omdat we allang weten, dat een strenge straf niet echt helpt. (De leerschool die de gevangenis ook is - daar wil je zo weinig mogelijkleerlingen hebben.) Al begrijp ik, dat straf meerdere functies heeft. Er zit een kant aan van "wraak" - "jij deed ons pijn, de rechtsorde is geschokt, dus nu krijg jij pijn". Op zich nuttig, maar "wraak werkt niet". Er is geen slachtoffer dat er beter van wordt en er is al helemaal geen dader die er beter van wordt.

Dus idd begeleiden, projecten, "voorkomen (van nieuwe misdaden) is beter dan genezen (aangezien die gevangenis doorgaans niets geneest)".

ik had het niet over strenger straffen, maar over een hardere aanpak. Niet (alleen) vastzetten maar vooral begeleiding, die gericht is op het aanbrengen van structuur en vooral begrenzing. Gedragsregulering is noodzakelijk voor diegene die grensoverschrijdend gedrag vertonen. Een project in de vorm van behandeling, samenhangend met begeleiding in een gestructureerde omgeving, met veel begrenzing (beperkte vrijheid) overlopend in meer ondersteunende begeleiding, voor de stap in de maatschappij.
Laatst bijgewerkt door agerrits op 26-03-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:57

Janneke2 schreef:
minikatje schreef:

??????

Ga je schoolgeld terughalen en je diep schamen.

Ik wil nog wel meegaan in de stelling "dat al die vreselijke toespraken, waarin de Joden uitgemaakt werden voor werkelijk alles, wat Duitsland in het ongeluk had gestort door Goebbels werden geschreven" -
maar daarna houdt het toch werkelijk op.

hahahaha, denk niet dat ze erin trappen.
Goed ik was een klein beetje kort door de bocht, wijt het aan tijdsdruk met de trein halen.
mea culpa

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:15

agerrits schreef:
dus, wat probeer je te zeggen?
Het verhaal is overtrokken, dat zeer zeker, maar het gaat alleen om werkelijk zinloos geweld, opa Jo en de aangifte tegen Wilders, inhoudelijk staat er niet meer en niet minder in vermeld.

Waarom gaat het alleen daarover? De uitspraken van Wilders gaan daar niet alleen over.

Citaat:
Tevens heb je gelogen tegen mij, in je reactie dat je reageerde op de post van een ander, terwijl je ge-quote en al in ging op mijn post. :D

Heti s wat off-topic maar toch even mijn toelichting. Ik reageerde in eerste instantie op ceasario:
Shadow0 schreef:
Ceasario, ik heb werkelijk niet het flauwste benul wat je wilt aantonen met je reacties? Is het een oproep om alle schilders te gaan veroordelen omdat ze statistisch veel meer nazistische dictators voortbrengen? Of bedoel je dat de nazi's eigenlijk ook gewoon maar sympathieke mensen waren?

(Die vraag is trouwens uiteindelijk niet beantwoord.)

Daar reageerde jij op (met een citaat van bovenstaande reactie) met de tekst over 'het zijn maar woorden' en 'korreltje zout'.

Daar gaf ik mijn reactie op:
Shadow0 schreef:
Nee, woorden zijn de grondslag van onze maatschappij. Ze definieren onze politiek en onze rechtstaat. Het zijn woorden die veel invloed hebben op opvattingen en gevoel... woorden leiden ertoe dat mensen geen baan vinden, dat er geweld ontstaat en dat bepaalde dingen worden goedgepraat.

Dus daar moet je een beetje zorgvuldig mee omgaan. Als het idee achter dat schilderfeitje echt is om Hitler als ook maar gewoon een mens af te schilderen, zo erg was het allemaal niet, dan wil ik dat niet met een korreltje zout nemen. Dat is een glijdende schaal die ik veel te gevaarlijk vind. En dan over een jaar of wat zeggen: hoe konden zoveel normale mensen meegaan in zulke belachelijke, onmenselijke ideeen? Nou nee, dank je.

Sindsdien reageer je zeer specifiek op mij, maar de oorspronkelijke reactie was niet eens aan jou gericht maar aan ceasario. En dat heb ik ook geschreven: "Mijn eerdere reactie was immers gericht aan ceasario en niet aan jou."

Het enige dat ik kan bedenken dat je het 'mijn eerdere reactie' anders hebt opgevat dan ik bedoelde. Maar ik kan niet helemaal begrijpen waarom je mijn post richting ceasario en ook die daarna aan jou zo hoog opvat.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:11

Janneke2 schreef:
Ooit de film "Sophie's Choice" gezien...?
Mensen die tegelijkertijd heel lief waren voor hun gezin, vrouw en kinderen, waren tegelijkertijd kampbeulen.
(...en dat is fel realistisch. Ach, in de 16e eeuw was er al iemand, die stelde dat de grens tussen goed en kwaad pal door ieder individuee mens heen liep. De vraag is alleen, wat je daar dus mee doet.)

Ik ben het eens met die iemand, in het experiment van Zimbardo (die man ook uit mijn eerdere fimpje) blijkt wel dat het random indelen van mensen in een groep bewakers danwel gevangenen maakte dat de gedragingen zich aanpasten aan de rol.

Citaat:
Nou - nederland is daar wel heel erg extreem in. Een uitdrukking als "hij was fout in de oorlog" is bijna niet te vertalen.
*knip*Er waren goede mensen, die vanwege de gevaren voor hun kinderen, om maar iets te noemen, er voor kozen om geen verzetsactiviteiten te ontplooien.
Op grote schaal klinkt dat niet mooi en heldhaftig, maar tov. die kinderen mag het best "goed" heten van mij.
...en na 1942 waren er zelfs NSB-ers, die Joodse onderduikers in huis namen. (Gesproken naar de Joodse regels der kunst: je kunt om de verkeerde redenen het goede doen.)

klopt, Nederlanders geloven ook massaal dat alle Nederlanders 'goed' waren in de oorlog, en dat zij dat zelf ook zouden zijn geweest.
En andersom dan wat je beschrijft zijn er ook heel veel mensen geweest die om de goede redenen het 'verkeerde' deden, doorgaan met hun werk bijvoorbeeld om hun eigen gezin te onderhouden ook als ze inmiddels wel wisten dat er anderen de dupe waren van hun werk.

Citaat:
??????
Wat bedoel je...?
Ik weet van geen slachting onder nazi's.
Ja, Duitsland heeft de oorlog verloren en er stierven dus veel soldaten en helaas ook burgers. Een aantal nazi's zijn opgehangen (en al ben ik tegen de doodstraf, dat was misschien ook wel de enige mogelijke straf voor hen).

Misschien geen massaslachting vergelijkbaar als de holocaust, maar er zijn natuurlijk genoeg mensen geexecuteerd van de 'foute' kant, ook na de bevrijding. Op individueel niveau zijn die mensen natuurlijk net zo dood.

Ik weet inmiddels genoeg van 'good people doing bad things' om te snappen dat niemand (ook de mensen in dit topic niet) weet wat hij/zij zou doen in een oorlogssituatie. Al was het maar omdat de omgeving waar je je toevallig bevindt van véél meer invloed is dan je karakter...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:17

sallandval schreef:
Ik weet inmiddels genoeg van 'good people doing bad things' om te snappen dat niemand (ook de mensen in dit topic niet) weet wat hij/zij zou doen in een oorlogssituatie. Al was het maar omdat de omgeving waar je je toevallig bevindt van véél meer invloed is dan je karakter...

Heel waar. Maar het lijkt me niettemin prima om je mentaal te wapenen voor de minder extreme situaties. En dat is dus ook nu al niet meewerken aan een maatschappij waarin die eerste stappen (selectie op (vermeende) afkomst, verschillende wetten voor verschillende mensen) ok zijn.

Of ik goed ben in de oorlog weet ik niet, maar nu probeer ik in elk geval nadrukkelijk om niet mee te doen met de glijdende schaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:22

In oorlog is alles geoorloofd, dat is iets anders.....mensen gaan overleven.....

Maar we hebben nu geen oorlog wat de mensen aanzet tot een buitenzinnige mentaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:26

sallandval schreef:
russel schreef:
Als Wilders de nieuwe Hitler is, dan zijn de pvv stemmers de nieuwe Nazies, toch?

Zo een 1 op 1 vergelijking doet het altijd goed!

Dit is is geen antwoord op mijn stelling geinterpreteerd nav de immer weer vergelijking met Hitler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:33

Door te blijven zagen over Wilders de nieuwe Hitler en de foute groep onder de schaduw van de goede te zetten en om de brei heen te banketstaaf om politiek correct te willen zijn, iets wat zoooo Hollands is, en het vieze woord discriminatie als kracht bij te zetten......speelt men juist GW in de kaart.

Als de zittende regering zich eens ging buigen over daadwerkelijke aanpak van het "probleem" dat wordt de voedingsbodem van deze partij weggenomen en zal het vuurtje wat steeds groter wordt ras kleiner worden....

Maar het is makkelijker om volmondig hard er tegen in te gaan en verder de andere kant opkijken...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:39

Ik denk dat een heel aantal mensen in de politiek moeten leren om minder en metname minder impulsief te reageren op uitspraken van GW.
Dat soort aanvallen zijn namelijk koren op zijn molen en drukken GW is zijn geliefde underdog-positie!