sallandval schreef:Ik was het niet die dat schreef, maar natuurlijk waren de nazi's gewone normale mensen waar heel zeker rotzakken maar ook sympathieke mensen tussen zaten.
Ooit de film "Sophie's Choice" gezien...?
Mensen die tegelijkertijd heel lief waren voor hun gezin, vrouw en kinderen, waren tegelijkertijd kampbeulen.
(...en dat is fel realistisch. Ach, in de 16e eeuw was er al iemand, die stelde dat de grens tussen goed en kwaad pal door ieder individuee mens heen liep. De vraag is alleen, wat je daar dus mee doet.)
sallandval schreef:In een oorlog is het altijd pas achteraf dat er gesproken wordt over de goeden en de slechten.
Nou - nederland is daar wel heel erg extreem in. Een uitdrukking als "hij was fout in de oorlog" is bijna niet te vertalen.
sallandval schreef:Of dacht je dat alle goede mensen automatisch in het verzet gingen en alle slechteriken naar de nazi's?
Er waren goede mensen, die vanwege de gevaren voor hun kinderen, om maar iets te noemen, er voor kozen om geen verzetsactiviteiten te ontplooien.
Op grote schaal klinkt dat niet mooi en heldhaftig, maar tov. die kinderen mag het best "goed" heten van mij.
...en na 1942 waren er zelfs NSB-ers, die Joodse onderduikers in huis namen. (Gesproken naar de Joodse regels der kunst: je kunt om de verkeerde redenen het goede doen.)
sallandval schreef:En wat is dan goed want die nazi's werden natuurlijk net zo vrolijk afgeslacht, al werd er dan een andere strategie gekozen.
??????
Wat bedoel je...?
Ik weet van geen slachting onder nazi's.
Ja, Duitsland heeft de oorlog verloren en er stierven dus veel soldaten en helaas ook burgers. Een aantal nazi's zijn opgehangen (en al ben ik tegen de doodstraf, dat was misschien ook wel de enige mogelijke straf voor hen).
sallandval schreef:Prins Bernhard werd ook heel sympathiek gevonden, die zat ook gewoon bij de SS.
Jaja, hij was ook actief bij de Irene brigade.
sallandval schreef:Wat ik gevaarlijk vind is de gedachte dat alle nazi's monsters waren.
Ja, als leerling van Hannah Arendt ben ik dat roerend met je eens.
Was het maar zo, dat mensen die akelige dingen doen, rondlopen met horentjes op hun hoofd, zodat je ze makkelijk kunt herkennen.
Blijft staan, dat wat de nazi's deden (mensen op industriele wijze uitroeien) simpelweg monsterlijk is.
sallandval schreef:Want als je dat denkt denk je vanzelf; hee ik ben geen monster dús ik zou zoiets niet doen.
...dat mag ik hopen, dat iemand dat denkt van zichzelf.
Een ander aspect, wat lijkt op de banaliteit van het Kwaad, is hoe een dictatuur werkt. Werk je niet mee, dan wacht het gevang - mensnerechten zijn buite spel gezet.
En ook de taal verandert. Hoe dingen die in 1933 nog ondenkbaar waren, in 1935 luid werden verkondigd. En in 1938 normaal werden gevonden. En zo verder, en zo voorts.
sallandval schreef:En van daar uit is het nog een klein stapje naar, maar die nazi's (joden, PVVers, marrokkanen, schelen, sproetenkoppen of vul maar een generalisatie in) dát zijn wel monsters en dus hoeven die niet zo te worden behandeld als ik en mogen best weg.
Dat heet het zondebokmechanisme:
"hullie zijn fout, wij hebben het aan hullie te danken, dat het allemaal fout gaat - raus!"