Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:40

een kant van het verhaal is dat we allemaal doodgaan. Ik weet dat ik binnen nu en 76 jaar echt wel doodga. De kans is groot dat dat een langzame en pijnlijke dood is, we kunnen natuurlijk altijd hopen op een snelle en pijnloze dood. Het kan ook dat ik morgen doodval, ik rijd nou eenmaal in een auto. Aanstaande dinsdag loop ik iets meer risico, maar in het middenoosten lopen mensen nou eenmaal meer risico dan in Nederland.

Ironisch genoeg heeft Japan op dit moment de langste levensverwachting, mensen worden daar gemiddeld 82,6 jaar. In Nederland is dat iets minder, maar nog steeds boven de 80. Op dit moment is de gemiddelde levensverwachting van de wereldburger 67 jaar, dat was een eeuw geleden minder dan 45. Dat dankzij een hele hoop zaken, incluis bijvoorbeeld de goede kanten van kernernergie, waardoor kankerpatienten gered kunnen worden door middel van bestraling en foto's gemaakt met ioniserende straling. Dat is overigens het duale van radioactiviteit. Het kost levens en redt levens tegelijkertijd. Vergelijk: in de Romeinse tijd was de gemiddelde levensverwachting 28 jaar, in de middeleeuwen was het rond de 30 jaar. Ook toen leefden mensen en gingen mensen dood. 30 jaar is meer dan genoeg om nageslacht te produceren. De "uitval" (kindersterfte) was toen ook veel hoger. Je hoort me niet zeggen dat we naar die tijd terugmoeten, integendeel. Maar we moeten ons wel beseffen dat we bevoorrecht zijn om in deze tijd en plaats te leven.

Ik zag in een ander topic dat je het had over het einde van de wereld. Daar zitten we nog héél ver vanaf. Om wat relativiteit aan te brengen: stel dat er 1% van de wereldbevolking doodgaat aan deze ramp. Dat is een wereldramp, zonder meer. 70 miljoen doden, een ware holocaust. De levensverwachting zal ten eerste gaan zakken doordat er een aantal mensen vroegtijdig sterft. (1% is niet zo significant voor dat getal), maar dan heb je het misschien over 1-3 jaar. Zolang de gemiddelde levensverwachting boven de 30 jaar is, zal de mensheid niet zomaar uitsterven, dat is wel heer erg van de zotte.

Maar het een en ander blijft moeilijk: deel uitmaken van de statistiek is niet leuk. Als 99% er geen last van heeft, maar 1% wel, dan is dat nog steeds 1% te veel, zeker als je of een van je dierbaren tot die ene procent behoort.

En volgens mij heb ik al gezegd dat ook in Japan er een sterkere roep is naar meer openheid. Die is er in Europa ook wel. Overigens, de maatregel van de EU lijkt mij vooral een handelsmaatregel met Japan en heeft weinig met de bedoeling van de regel te maken. Voorkomen van honger is niet de reden, daarvoor we importeren simpelweg te weinig voedsel van Japan. Zelfs een algehele boycot van voedsel uit Japan zouden we niet eens merken. Zodoende lijkt het me meer een (misplaatst) teken van solidariteit aan de Japanners.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:26

Momenteel is er een docu van op national geographic (aardbeving & tsunami, niet specifiek kerncentrale)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:37

Toevallig nog iemand die het mee volgt?
Het gaat nou alleen maar over Fukushima. (Op Discovery)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:19

heb het 1 keertje gezien, wel interessant iig! helaas zijn de uitzendingen steeds zo laat..

a.s. zaterdag heeft zembla een uitzending over de nieuwe kerncentrale. (waar o.a. mijn vader voor is geinterviewd)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:06

joostvangestel schreef:
Maar het een en ander blijft moeilijk: deel uitmaken van de statistiek is niet leuk. Als 99% er geen last van heeft, maar 1% wel, dan is dat nog steeds 1% te veel, zeker als je of een van je dierbaren tot die ene procent behoort.

Zoek eens op Bentoniet en Zeoliet.
Die twee soorten ´medicinale klei´ zijn zinvoller dan Jodium tabletten en ook nuttig zonder stralingsrisicos door fall-out.
In Europa met het huidige risico voor volwassenen voor de straling niet zo zinvol maar voor kleine kinderen en vooral zwangere vrouwen wel.

Je weet nu niet wat je binnen krijgt; alleen dat je niet op een ´veilige´ norm en handhaving ervan kan vertrouwen.
´Zeobent´ :)*

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:39

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:08

Bandida schreef:
http://www.rtbf.be/info/monde/detail_fu ... id=6100143

En nog maar eens een lading radioactief water terug naar de zee.
Voor de niet Franstaligen:
Ondertussen lijkt het duidelijk te worden dat de reactor 1 tijdens de meltdown op verschillende plekken door het beschermend 'vat' er omheen is gesmolten.
In theorie kan de reactor dan nu bloot aan de atmosfeer liggen..

(ik vrees dat dat nieuws gewoon kwestie van even wachten is).

En we zijn zo ver..

Drie meltdowns dus, en dat wisten ze al weken geleden..
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... /1.1030966

Beelden (VRT)
http://www.deredactie.be/permalink/1.1030984

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:49

ja ik hoorde het, de stinkerds!

Citaat:
Tepco zegt wel dat de ramp niet meer verergert, omdat de straling van de gesmolten brandstofstaven tegengehouden wordt door koelwater

:roll:

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:27

Arabesk schreef:

Citaat:
Tepco zegt wel dat de ramp niet meer verergert, omdat de straling van de gesmolten brandstofstaven tegengehouden wordt door koelwater

Alles is relatief ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:49

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:19

Arabesk schreef:

Citaat:

Ja, dat koelwater wat ze in de oceaan dumpen en de putten uitloopt naar de oceaan en het grondwater.

Ze gaan er nu een plastic koepel overheen zetten; uit het oog uit het hart. Verder maakt het niets uit nl.

Twee dingen;
- geen zeeproducten uit de regio (eigenlijk de hele noordelijke Stille Oceaan) en voorzichtig met álles uit japan; het enige wat je weet is dat je nl belogen wordt over ´veilig´= beter niet.
- dit geldt ook voor Europa en de overheden, dus denk zélf na. Omdat de massa van niets weet, kan je heel goed keuzes maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:26

Loretta schreef:

The page you are trying to access is restricted or unavailable.

Maakt niet uit; had al andere reportages die zône in gezien. Schókkende meterwaarden op het dasboard van de auto. Op 10 km afstand ín de auto hoger dan in Tjernobyl vlakbij de sarcofaag uit de auto.
Anders dan rond Tjernobyl in Japan ook núl aanduiding op de wegen, laat staan een slagboom.

Er zullen straks wel energiezuinige dus milieuvriendelijk nachtlampjes voor kinderen komen; goudvissen uit Japan.
Geven niet meer dan de veiligheidsnorm aan straling. Post Fukshima norm uiteraard...

Slaap kindje slaap.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:34

Ik snap nog steeds niet waarom dat hele terrijn nog niet is begraven inden een dik pak beton.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:57

laura1986 schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom dat hele terrijn nog niet is begraven inden een dik pak beton.

Omdat er drie meltdowns aan de gang zijn. Beton kan die temperaturen helemaal niet weerstaan.
Afsluiten kan mega-ontloffingen veroorzaken.

Afsluiten kan alleen als de magma niet meer fuseert, begint met afkoelen.
Verder is afsluiten geen oplossing; alleen tijdrekken tot de magma afgekoeld is.
De afgekoelde klont magma moet dan uit elkaar gehaald worden om in minder gevaarlijk concentratie opgeslagen te worden.
Het probleem bijft echter honderduizenden jaren onverminderd stralen. Al die tijd geld kosten en een probleem voor ons nageslacht.
De opslag moet ook regelmatig vervangen worden.

In Fukushima zijn nu drie magmaklonten nog steeds aan het fuseren. Drie keer zo´n klont als in Tjernobyl. Die sarcofaag moet u ook vervangen worden trouwens.
Er is nog steeds geen techiek om die klont daar veilig uit elkaar te halen.
Het is al een hoofdbrekende klus om áls de nieuwe overkoepeling klaar is, de huidige sarcofaag en de gebouwen veilig af te breken.
Ook is er geen antwoord op de vraag waarheen met het afval.

Dat is over 30 jaar drie keer in Fukisjhima. Overigens is het in Fukushima VEEL gevaarlijker want daar liggen drie fuserenden magmaklonten pal naast de oceaan. Als er ook maar ééntje met ondergronds oceaanwater in aanraking komt, explodeert de boel. Daar helpt geen plastic koepeltje aan.
Voorlopig is het mbt Fukushima afwachten en duimen.
Eigenlijk ook ontruimen en consumentenvoorlichting, maar ja, dat is.... business.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:13

Aha, helder HC!

Stelletjes sukkels ook, die mensen. Dingen laten ontstaan die de gehele wereld en alles wat daarop leeft in gevaar brengen (en geheel niet te controleren zijn) voor iets als stroom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:41

Een procent van de sahara in zonnepanelen zou zowat de energiebehoefte van de wereld dekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:10

Grondmonsters 15 km buiten de ontuimingszône bij Fukushima overschrijden de norm die bij Tjernobyl voor dirécte ontruiming werd aangehouden. De huizen daar met een dergelijke waarde zijn begraven.
In Japan spelen er kinderen en er wordt zwaar druk uitgeoefend om de veilige norm wéér omhoog te krijgen.
Puur crimineel!
Willens en wetens worden hier mensen opgeofferd aan economisch belang.

We horen wéken na de feiten pas hoe erg het eigenlijk is en telkenmale ook dat het gedurende die weken erger geworden is.
1. De norm hoger leggen maakt het niet veiliger.
2. List en bedrog maken informatie over meetwaardes onbetrouwbaar.

De stilte omtrent de situatie is steeds beklemmender. We worden op grote schaal zoet gehouden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:42

Huertecilla schreef:
De stilte omtrent de situatie is steeds beklemmender. We worden op grote schaal zoet gehouden.

Een deel van de waarheid is helaas ook dat men zowel in Japan als bij de ploeg internationale wetenschappers die met dat doel bij mekaar geroepen zijn gewoon absoluut niet weet wat de volgende grote stap is naar een situatie die 'beter' is. En ga maar eens data inzamelen over de precieze toestand in die reactors..niet voor de hand liggend.

Dan heb ik het over de centrales zelf, niet over het feit dat de Japanse politiek blijkbaar niet bij machte is harde beslissingen te nemen in functie van de volksgezondheid.
Ook dat is uit te leggen, maar dat is nog een veel langer verhaal. En je moet eigenlijk al redelijk wat lezen om te begrijpen wat je leest.. Japan is geen westerse democratie, al lijkt dat aan de buitenkant misschien zo. Ik vat het eigenlijk allemaal niet zo, afgezien van wat nachtelijke discussies met een student Japanologie ooit in een ver verleden is mijn kennis van het land en de cultuur bijna nul, en heb dus sterk het gevoel dat dat een reden is waarom ik ook het opzet achter de schaarse berichtgeving uit Japanse bronnen zelf niet goed kan plaatsen. En misschien heeft de Westerse media daar ook wel wat last van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:09

Bandida schreef:
Dan heb ik het over de centrales zelf, niet over het feit dat de Japanse politiek blijkbaar niet bij machte is harde beslissingen te nemen in functie van de volksgezondheid.

Het grotere belang ligt historich niet bij de volksgezondheid. Daar ligt de kern van het probleem.
Nationaal gezichtsverlies en het economisch-politieke belang op termijn wegen traditioneel zwaarder.
Het individu is al helemaal niet van belang.

het resultaat is dat er niet adequaat in het belang van de volksgezondheid gereageerd wordt. Ook internationaal. Zie het dumpen in de oceaan; hoe onafwendbaar ook dient daar wel betrouwbare openheid over te worden gehanteerd.
Nu kan je alleen concluderen; onbetrouwbare info, wel potentieel risico = níets uit Japan/ Pacific.

Die centrale zelf is inderdaad één grote demo van onmacht van de nuclaire wetenschap/ industrie.
Ik begrijp de doofpot heel goed. De wereldbevolking vindt een radioactieve doofpot minder verontrustend dan openheid. Dat blijkt helder.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:25

Het vreemde is dat in '86 iedereen over de Sovjet Unie heen viel omdat zij zo laat met berichtgeving kwamen, terwijl nu 'niemand' zich er blijkbaar over verwondert waarom wij niks te horen krijgen. Blijkbaar is er niks veranderd, behalve het volk. Toen schreeuwde men nog moord en brand en nu is het ineens een ver-van-mijn-bedshow. :?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:31

ach, ik denk dat dat meer met de politieke verhoudingen in 1986 te maken had dan met de situatie van nu.

Overigens merk je aan het E.Coli (EHEC voor diegenen die van Duits houden) schandaal in Duitsland dat het genereren van (ongegronde) paniek over de rug van onschuldigen even schadelijk kan zijn. Daarmee wil ik niks zeggen dat er geen reden is tot bezorgdheid over de situatie in Japan, maar door het Duitse schandaal zijn er heel veel groentetelers die buiten hun schuld om in de problemen raken. Overheden worden daardoor ook voorzichters. Vingertjes wijzen en overdreven waarschuwingen uitbrengen heeft ook grote risico's. Daarnaast is de besmettingsbron in Hamburg nog steeds niet aangewezen, dus wordt er niks gedaan aan de situatie. Dus dubbel fout.

De Japanse situatie is heel verschillend natuurlijk. Oorzaak (bouwen kerncentrale op foute lokatie in combinatie met een ramp die het geheel in werking stelde) is vrij goed bekend. Gevolgen zijn (nog) niet bekend, hooguit via extrapolatie van het verleden. Reden tot ernstige bezorgdheid is er wel degelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:30

joostvangestel schreef:
Reden tot ernstige bezorgdheid is er wel degelijk.

Alleen heeft procentueel bijna geen burger dat op het netvlies door de internationale doofpot.
Procentueel ook vrijwel niemand die een punt maakt over die valse voorlichting en schuiverij met normen zonder onderbouwing.

Er zijn drie melt dows. Geen wetenschapper die weet hoe of wat. Niet mbt wat te doen noch mbt de gevolgen.
Dat is zo groot als wereldnieuws kan komen want het heeft gevolgen op wereldwijde schaal voor tienduizenden jaren.
Níets over in het wereldnieuws 8)7

Wat ik nog het minste begrijp is hoe politice in vredenaam niet door hebben dat dit in gelijke mate ook hún nageslacht raakt. Dat net als het loslaten in de wereld van GMO producten de huidige nucleaire politiek niet alleen het klootjesvolk raakt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:00

Uit onderzoek blijkt ook steeds weer dat mensen (in het algemeen) slecht zijn in lange termijn dingen... Ze richten zich liever op iets waar ze nu wat aan hebben...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:11

Nucleaire experts willen dat IAEA de Fukushima ramp verhoogt van niveau 6 naar nog niet bestaand niveau 8
Arnie Gundersen, die tot nu toe met bijna al zijn verwachtingen en analyses gelijk heeft gekregen, is de situatie in de Japanse kerncentrale bij Fukushima nog steeds gevaarlijker dan de meeste mensen denken

Nu.nl

Dat wil weer iets zeggen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:10

Wat raar, ik kan dat bericht op nu.nl niet meer vinden :n