Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:15

Ik lees net op rijnmond.nl dat er toch in aardig wat plaatsen in de regio roetdeeltjes zijn aangetroffen. Rotterdam, Spijkenisse, Poortugaal en zo nog vele plaatsen meer.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:16

Ik heb heel de ochtend buiten gestaan, stallen uitgemest. Maar heb nu toch een behoorlijk ruwe keel.. En paardje heeft ook best snel last van der ademhaling dusja.. Maar even overleggen met de eigenaar wat de vindt..

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:17

Vienna2007 schreef:
Het luchtalarm is in verschillende steden te horen, ik las Dordrecht, Papendrecht, Strijen, Ettenleur, Moerdijk...
De wolk is op satelietfoto's te zien.
Het is dus schadelijk voor de mensen, ongetwijfeld ook voor dieren.

Ik maak me zorgen.

Bron: http://www.fok.nl

Ik heb hem hier niet gehoord hoor :=

Sorry als dit al eerder is gezegd maar ga geen 72 pagina's bijlezen :=

Anoniem

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:23

Die brief staat ook op crisis.nl :j

Volgens mij is hij in Etten Leur ook niet gegaan.. dat is ook nergens bevestigd nog :) nouja nu dan door iemand uit EL zelf :D

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:34

maar ik bedoel dus ik woon echt in het getroffen gebied waar het lucht alarm is afgegaan gister om 3 uur om half 3 zaten we al onder de rook overigens en wisten we al wat er aan de hand is.
dan lees je dat we zo een mooie brief zouden krijgen nou nada dus.

@ prinCes ik heb ook aardige keelpijn en mijn ogen doen ook zeer maar dat zou natuurlijk ook van een slapeloze nacht zijn.
ik ben er vanacht veel uitgeweest om naar de paarden te kijken.

leuk dat je je paarden in S deel heb staan dan hebben we elkaar vast wel eens gezien.

het lucht alarm is afgegaan in strijen stijenssas moerdijk en mookhoek waar om s-grevendeel niet snap ik niet echt maar oke dan.
ik zit toch meer tegen de mook aan.

pas veel later ging het alarm in dordrecht af verder is die nergens anders afgagaan.
Laatst bijgewerkt door vordur op 06-01-11 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:34

er ging een klein half uur geleden een lucht?alarm af rond wouwse plantage...
er werd ook iets omgeroepen, maar kon het helaas niet verstaan.
ik ga ff kijken of ik iets kan vinden, misschien heeft het niets te maken met moerdijk, maar dan nog.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:37

Oh echt waar joh in wouwse plantage :oo das nog best redelijk dichtbij etten-leur

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:38

svdijk schreef:
er ging een klein half uur geleden een lucht?alarm af rond wouwse plantage...
er werd ook iets omgeroepen, maar kon het helaas niet verstaan.
ik ga ff kijken of ik iets kan vinden, misschien heeft het niets te maken met moerdijk, maar dan nog.

oo jee hier nix gehoord.
maar dat lucht toch zuidelijker van moerdijk af gezien en de wind is verder niet gedraaid.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:43

ja, ligt inderdaad zuidelijker...
ik was mijn paard binnen aan het halen toen ik het welbekende alarm af hoorde gaan.
voor zover mijn gehoor me niet voor de gek houd, kwam het geluid vanaf wouwse plantage/nispen/grens belgië.
mijn paard staat in het buitengebied van wouwse plantage, dus kon niet helemaal plaatsen waar het vandaag kwam+dat ik helaas niet kon horen wat er omgeroepen werd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:44

Snotverdikkeme.. Mijn paard woont daar ook! Kan alleen verder nergens wat erover vinden?!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:47

ik ben aan het zoeken, maar kan ook niets vinden.
had het aan de stalbaas gevraagd, die zei in eerste instantie dat het geen luchtalarm was maar...(naam vergeten), toen ik zei dat er iets werd omgeroepen zei de stalbaas dat er dan wel iets zou zijn.
maar verdorrie, ik kan niet meer op de namen komen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:47

Je moet jezelf niet gek laten maken door wat je hoort. De ene zegt A, de ander zegt B, de volgende zegt C. Als je echt info wilt bel dan ff naar de politie (0900-8844) ofzo

De sloten zijn trouwens afgedamt om te voorkomen dat het in open water terecht komt. Gondwater zal logischerwijs wel aangetast zijn.

Over de schadelijke stoffen nog maar eens:
Alle rook bevat schadelijke stoffen, er zijn echter geen concentraties gemeten die schadelijk zijn voor de volksgezondheid.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:49

gevonden op wikipedia: In België is er elke eerste donderdag van het trimester een test van het alarm

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:50

Hier in het buitengebied van strijen nu ook de brief van de gemeente gehad :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:57

stef schreef:
De sloten zijn trouwens afgedamt om te voorkomen dat het in open water terecht komt. Gondwater zal logischerwijs wel aangetast zijn.

Over de schadelijke stoffen nog maar eens:
Alle rook bevat schadelijke stoffen, er zijn echter geen concentraties gemeten die schadelijk zijn voor de volksgezondheid.

Dat zijn knappe sloten in de buurt van dat bedrijf.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=moerdijk+chemie+pack&sll=51.692804,4.608636&sspn=0.013301,0.038581&ie=UTF8&hq=chemie+pack&hnear=Moerdijk,+Noord-Brabant&ll=51.693283,4.60619&spn=0.013407,0.038581&t=h&z=15

Gewoon een serieuze vraag, hoe willen ze ooit voorkomen dat dat bluswater niet het open water bereikt...

En wat betreft de chemische stoffen... Nu zwerft het merendeel van die troep nog in de lucht. Ervaring leert dat dat pas na een paar dagen weer naar beneden komt. Dus voorlopig zou ik even uitkijken waar je je paard z'n gras laat eten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:04

Veulen84 schreef:
En wat betreft de chemische stoffen... Nu zwerft het merendeel van die troep nog in de lucht. Ervaring leert dat dat pas na een paar dagen weer naar beneden komt. Dus voorlopig zou ik even uitkijken waar je je paard z'n gras laat eten.

Om daar even heel kort op in te springen.
Als je echt om wil denken welk gras je je paard laat eten, dan zal je niet een paar dagen moeten wachten voordat het naar beneden komt, nee eerder een paar weekjes voordat het van de grond weg/af is. Wellicht puntje om mee te nemen als je al voorzichtig wilt zijn ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:09

Ik denk eerder dat het greppeltjes waren :=

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:12

Neej schreef:
Nou := en ik zou toch zweren dat ik gister op het nieuws ook sloten voorbij heb zien komen, maarreeh.. Ze staan niet op de kaart :=

Ik zat ze ook al te zoeken op de kaart := Zouden dan idd wel greppels zijn geweest..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:18

Ik geloof ook wel dat er sloten liggen. Bijna elk industrieterrein heeft wel greppels en slootjes om wat rest water af te voeren (zeker ivm grote hoeveelheden asfalt). Maar dat grote water krijgt straks een hoop grondwater te verduren. En er is gisteren al best wat vervuiling overheen gegaan.

Je kan wel rioolkeringen plaatsen. Maar dat water is toch redelijk lastig te stoppen. En omdat ik er niemand over hoor?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:26

vordur schreef:
maar ik bedoel dus ik woon echt in het getroffen gebied waar het lucht alarm is afgegaan gister om 3 uur om half 3 zaten we al onder de rook overigens en wisten we al wat er aan de hand is.

@ prinCes ik heb ook aardige keelpijn en mijn ogen doen ook zeer maar dat zou natuurlijk ook van een slapeloze nacht zijn.

leuk dat je je paarden in S deel heb staan dan hebben we elkaar vast wel eens gezien.

Volgens mij rijd jij regelmatig langs mijn huis (boendersweg), met de ijslanders? :D

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:30

__PrinCes schreef:
vordur schreef:

Volgens mij rijd jij regelmatig langs mijn huis (boendersweg), met de ijslanders? :D

ja dat ben ik dus

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:17

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:28

ach, als je kijkt hoeveel ATM (heet ie zo? Die afval verwerker) jaren terug illegaal loosde kan dit er ook nog wel bij. Vervuiling zit daar toch al op zn max.
Wat hadden ze dan moeten doen?
Iedereen loopt wel te bleren van dit niet goed en dat niet goed, maar niemand komt met alternatieven

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:30