zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:27

Nederland heeft vrijheid van godsdienst.

Er zijn heel wat overtuigde Christenen die aanstoot aan jouw woorden zouden nemen Heino.

Ik vind trouwens de uitspraak ergens hierboven dat wij in Marokko ook geen kerken mogen bouwen, totaal niet aan de orde. Omdat jij je niet in een ander land mag manifesteren zoals je dat in eigen land zou kunnen, wil je dat wat je in dat andere land afstoot hier ook invoeren?

Laten we nou eens koesteren wat voor mooi land dit is en er zuinig op zijn. Ik word net zo bang van een overheid die mijn grondrechten inperkt als van een godsdienst die mij dingen gaat opleggen.
En een overheid die de rechten van burgers inperkt om een godsdienst aan banden te leggen, is wat mij betreft niet de oplossing.

Het Christendom heeft zijn dominantie positie in de wereld al decennia verloren, de meeste Christenen van nu zijn helemaal niet fanatiek en horen in de seculiere wereld ook nog eens genoeg andere standpunten over allerlei zaken, zodat ze zich minder makkelijk laten opstoken tot allerlei wandaden uit naam van die religie.

Dat heeft dus niets met het Christendom an sich te maken, want het verleden heeft vaak genoeg bewezen dat er ook genoeg wandaden zijn gepleegd uit naam van het Christendom.
In veel Islamitische landen bestaat nauwelijks een scheiding tussen kerk en staat of de kerk regeert zelfs heel expliciet. De Islam heeft daarmee net zon positie als het Christendom enkele eeuwen geleden.

Trouwens uit naam van het communisme zijn ook genoeg gruweldaden gepleegd en in de VS zijn mensenrechten ook maar papieren dingen. Mensen zijn in staat tot slechtheid, en soms krijgt die slechtheid de overhand in verenigingen van mensen.

@Nicolletje: dat is dus een aanpak die op wel meer plaatsen wordt geprobeerd, het verschil is denk ik inderdaad dat jullie dorp kleiner is dan pakweg Utrecht en de problemen dus kleiner van schaal. Kinderen in een dorp opvoeden is overzichtelijker dan in een stad.
En het sociale woningbeleid is ook een heel belangrijke denk ik.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:29

randalinpony schreef:
Maar goed, ik merk dat er nog steeds twee dingen door elkaar lopen: de overlast door groepen jongeren uit de onderste sociale laag en daar zitten veel Marokkanen bij, en de extremistische tendens in de Islam.

Toch denk ik niet dat er hier in mijn dorp enige voedingsbodem is voor extremisme - welke kant dan op.
Misschien is het dorp daar ook te klein voor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:32

Rebeccatjuh schreef:
Als ik in een land uit het midden oosten kom, en er is geen animo voor een christelijke school, tsja dan zouden mijn kinderen ook naar een islamitische of openbare school gaan.
Mocht ik mijn kinderen toch op een christelijke school willen hebben, dan zou ik moeten verhuizen.

Waar moslims een probleem mee hebben is dat wij Sinterklaas, Pasen, Kerst, verjaardagen, enz. op al onze scholen vieren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:34

Nicolletje schreef:
Waar moslims een probleem mee hebben is dat wij Sinterklaas, Pasen, Kerst, verjaardagen, enz. op al onze scholen vieren.

Ach praat toch niet van die onzin. Dat zijn een paar Nederlandse individuele onderwijzers die toleranter dan tolerant willen zijn, daar vraagt geen een moslim om.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:35

Sorry??
Moet je de TS erbij halen en even vragen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:35

De moslimkinderen in het dorp waar mijn kind op school zit, doen gewoon aan alles mee voor zover ik weet en volgens zelfs het uurtje protestants onderwijs mee (openbare school).
Er zijn ook aangepaste gematigde moslims, scheelt misschien dat ze uit een oosteuropese cultuur komen.

De Nederlandse Jehovakinderen mogen juist veel minder en daar wordt ook geen probleem van gemaakt, passen ze zelfs de feesten aan aan zodat iedereen mee kan doen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:37

Ik vind het trouwens nogal kwalijk dat jij, Sarabande, na al mijn (naar mijn idee) onderbouwde reacties, met standpunten van beide kanten, waar ik tijd en aandacht aan het besteed, afdoet als 'onzin' :\
Ik sla toch ook niet zo'n toon aan tegen jou?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:43

Nicolletje schreef:
Ik vind het trouwens nogal kwalijk dat jij, Sarabande, na al mijn (naar mijn idee) onderbouwde reacties, met standpunten van beide kanten, waar ik tijd en aandacht aan het besteed, afdoet als 'onzin' :\
Ik sla toch ook niet zo'n toon aan tegen jou?

Omdat je stelt dat alle traditionele feestdagen worden bedreigd, zonder daar enige nuancering in aan te geven en dat is gewoon niet waar.

Overigens vind ik dat verhaal over jouw dorp dat je al enige malen verteld hebt een duidelijk voorbeeld dat er positieve ontwikkelingen zijn, dat is goed om te horen, want die hoor je zelden in de publiciteit.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:44

Niet waar? Je doet het af als onzin, je kan ook zeggen dat het jouw mening niet is.

En of het niet waar is valt te bezien, ik ben alleen niet zo iemand die andere mensen gaan quoten uit andere topics.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:47

Nicolletje schreef:
Niet waar? Je doet het af als onzin, je kan ook zeggen dat het jouw mening niet is.

En of het niet waar is valt te bezien, ik ben alleen niet zo iemand die andere mensen gaan quoten uit andere topics.

Dat valt niet te bezien, het is zoals jij dat voorstelt gewoon niet waar. Iemand kan het wel zeggen, net zoals jij het zegt, maar het is gewoon helemaal niet aan de orde in het algemeen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:49

Het ging over scholen Sarabande. Moslims die diep gelovig graag alles volgens de Islam doen zetten hun kinderen liever op een Islamitische school omdat daar bijv. geen feestdagen worden gevierd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:52

Nicolletje schreef:

Ik lees hier toch echt op al "onze" scholen. En ik lees moslims, niet eens genuanceerd sommige moslims, of extreme moslims, maar moslims.

Nu dat bestrijd ik als zijnde onwaar.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:58

Aha maar dat kan je ook normaal zeggen, ik zit hier naar mijn mening ook een normale discussie te voeren.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:59

Ptries

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:09

Ja, dat is 1 stichting die dat inderdaad wil. Niet goed te praten, maar wederom, niet representatief voor een hele bevolkingsgroep.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:10

En niet aan de orde op dit moment ben ik het ook niet mee eens.
Als alle moslimscholen zouden sluiten is het wel degelijk aan de orde, want er is een reden waarom mensen hun kinderen daarop zetten.
En de reden is niet alleen omdat het zoveel gezelliger is of omdat de leraren knapper zijn ofzo.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:11

randalinpony schreef:
Er zijn heel wat overtuigde Christenen die aanstoot aan jouw woorden zouden nemen Heino.

Weet ik, en dat begrijp ik ook. Maar ik denk dat een religie streng naleven niet meer past in onze maatschappij :)
Los daarvan kan je natuurlijk heel veel mooie dingen uit een religie halen, maar er ontstaat ook verschrikkelijk snel ruzie door, omdat bepaalde normen en waarden niet meer van nu zijn. En dat botst. Of de maatschappij dan te ver doorgeëvolueerd is of de religie juist niet weet ik niet. Maar da's een discussie die hier niet op z'n plek is denk ik, maar die ik best ergens anders wil voeren :)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:12

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:12

Ptries schreef:
Ja, dat is 1 stichting die dat inderdaad wil. Niet goed te praten, maar wederom, niet representatief voor een hele bevolkingsgroep.

Dat is anders wel een stichting die subsidie krijgt van de Nederlandse Staat omdat ze de Islam uitdragen en begrijpelijk maken. Dus niet zomaar een site. DE site, wat Nijmegen betreft. Zoveel sites zijn er niet die subsidie krijgen. Day betekent een erkenning.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:13

Nicolletje schreef:
En niet aan de orde op dit moment ben ik het ook niet mee eens.
Als alle moslimscholen zouden sluiten is het wel degelijk aan de orde, want er is een reden waarom mensen hun kinderen daarop zetten.
En de reden is niet alleen omdat het zoveel gezelliger is of omdat de leraren knapper zijn ofzo.

De reden dat ze gesloten moeten worden is omdat het onderwijs onder de maat is en niet voldoet aan de wettelijke eisen en normen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:15

janesmith schreef:
Ptries schreef:

Dat is anders wel een stichting die subsidie krijgt van de Nederlandse Staat omdat ze de Islam uitdragen en begrijpelijk maken. Dus niet zomaar een site. DE site, wat Nijmegen betreft. Zoveel sites zijn er niet die subsidie krijgen. Day betekent een erkenning.

Niet erkenning voor dat gedachtengoed. De gemeente heeft toch ook geëist dat de teksten aangepast zouden worden omdat anders de subsidie zou stoppen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:15

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:17

Heino, ik ben het verder met je eens hoor.

DE SPG krijgt ook staatssteun en heeft ongeveer net zulke archaische, vrouwonvriendelijke standpunten als extreme islamieten. Is trouwens ook omstreden.

Wat scholen betreft, ik zou liever zien dat iedere vorm van onderwijs op confessionele leest wordt verboden. Maar goed, dan zit je weer met de bijzondere onderwijsvormen, dalton, vrije school, jenaplan enz...
Wat moet je daar dan mee? Dus vrijheid van godsdienst op scholen moet je dan maar gedogen, maar ze zijn wel verplicht zich aan de Nederlandse wetgeving te houden dus discriminitie mag nergens. ;)

En de inspectie moet zulke scholen ook sluiten zodra kwaliteit van onderwijs niet meer deugt of er misstanden plaatsvinden en dat is op veel Islamitische scholen nu wel het geval.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:20

Ptries schreef:
janesmith schreef:

Niet erkenning voor dat gedachtengoed. De gemeente heeft toch ook geëist dat de teksten aangepast zouden worden omdat anders de subsidie zou stoppen?

Klopt. Ik heb 10 minuten geleden gekeken en die teksten staan er nog steeds op! Maar de subsidie hebben ze alweer binnen.
Halfbakken optreden noemen ze dat bij ons.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:23

randalinpony schreef:
En de inspectie moet zulke scholen ook sluiten zodra kwaliteit van onderwijs niet meer deugt of er misstanden plaatsvinden en dat is op veel Islamitische scholen nu wel het geval.

Wat zijn misstanden op Islamitische scholen?

Dat vind ik erg moeilijk. In mijn hoofd heb ik allemaal brave moslimkindjes die gewoon Nederlands en rekenen leren en af en toe bidden.
Waar beginnen de misstanden? Sommige scholen zetten bijvoorbeeld jonge kindertjes al helemaal apart van elkaar omdat de Islam een strikte sekse-apartheid heeft.
Ik vind dat niet bijdragen aan normaal onderwijs en integratie, integendeel, maar is het een misstand?
Als zo'n stichting subsidie krijgt om zulke teksten te publiceren, hoe weten wij dan in welke vorm de Islam op die scholen onderwezen wordt?
En waar begint het een misstand te worden?

*edit: mijn quote was weggeveegd door mezelf