13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:17

Ik heb nog even haar website gelezen maar waar maak je uit op dat ze intelligent is en dit aan kan. Ze zit 3,5 week alleen op zee, het slechte weer omzeilen kan dus dan niet. Haar ervaring bestaat uit op 10 jarige leeftijd in je eentje zes weken met je boot naar friesland op vakantie ??? Dat werd gewoon toegestaan door de ouders ?? En na een tripje met paps naar engeland, toen alleen naar engeland ?? Dat er toen nooit iemand aan de bel getrokken heeft vind ik absurd genoeg. Is voor mij een vorm van verwaarlozing.

Dat ze school mist zal me eerlijk gezegd een worst wezen, Dat is het laatste waar ik me druk over maak of eigenlijk totaal niet druk over maak. Dit is gewoonweg te gevaarlijk. Het plan zegt me niets, het veiligheidsplan zegt me niets. Plannen maken kan ik ook, dat zegt niets, overal een brandblusser ophangen zegt me ook niets, volgens mij is dat verplicht zelfs. Solarpanelen en noodaccus en noem maar op, niets bijzonders voor een zeereis. En dat paps nooit nee heeft gezegd tegen zn dochter vind ik echt verwaarlozing. Die man kan zelf beter wat lesjes gaan volgen.

Ook een goed voorbeeld voor de jeugd nu, als je maar flink blijft zeuren en drijnen en dan gekke onbezonnen dingen gaat doen, dan krijg je altijd je zin. Het is dat ik het mn ouders niet aan had willen doen maar het is duidelijk de manier om je eigen wil door te drijven.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:19

slimmerik schreef:
Dit meiske is emotioneel en intellegent al veel verder dan menig 18 jarige imo.

Dat vraag ik me nog maar af... Hoe normaal is het om op je 14e liever een jaar alleen over de wereld te zeilen dan gewoon met leeftijdsgenootjes om te gaan? Vraag me sterk af hoe het met haar sociale ontwikkeling is.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:22

slimmerik schreef:
En zo gauw ze 18 zijn ....gaan ze gewoon hun weg en vind de wereld het heel normaal.....

Vind je? Vind jij het normaal gedrag om op je veertiende niet alleen weg te lopen, maar zelfs spontaan met een smak geld zelf op het vliegtuig te stappen? Vind je dat volwassen, weglopen van de problemen?

Nee hoor, dit kind is nog lánge niet zover. Iedereen die vóór die tocht is, ouders incluus, geven geen donder om dat meiske. Alleen om de publiciteit en het geld!! Een kind van die leeftijd KAN niet alleen een wereldreis per zeilboot doen, da's gewoon onmogelijk, tenzij je haar dood wilt hebben.
Ze is hier gewoon nog niet aan toe. En ja, als ze op haar 18e dit wil doen, doet ze maar. Dan houd niemand haar tegen. Met andere woorden; een paar jaar geduld, verwende jongedame! :( Eerst je school afmaken. Gebruik die tijd gewoon nuttig en bereid je tot in de treure voor.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:25

Knap, dat jullie het beter "lijken" te weten dan een rechter die over de gegevens van experts blijkt te beschikken die haar getest hebben.

Durf het bijna niet te zeggen: typisch bokt :D ;)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:52

Op bokt zitten ook gewone mensen Slimmerik. Gewone mensen met een gezond verstand. Ook mensen met ervaring en of inzicht wat een dergelijke zeereis inhoudt. Dus Laura is volgens jou een extreem volwassen meisje van 14, extreem verstandig en kundig in het zeilen en blijkbaar in manipulatie ? Dan nog is ze niet opgewassen tegen de krachten van de natuur die ze onderweg tegen kan komen met grote waarschijnlijkheid. Wat heb je dan aan eex rapport van een expert die haar intelligentie en kennis test ?
Alleen de uitspraak al: mensen zijn tegenwoordig ook niets meer gewend, is voor mij een uitspraak van een onvolwassen kind, precies wat ze is. Antwoord van paps is dan: je hebt gelijk kind, als jij denkt dat je het kan dan zal het wel zo zijn, en we laten je lekker alles doen tot je er zelf op terug komt. dat kan alleen ook te laat en fataal zijn.
Een kind van tien jaar oud met een zeilboot alleen naar friesland laten varen, absurd is het.
Ik ben niet geboren op een boot, maar wel van kleins af aan gevaren. Zelf op de nederlandse binnenwateren loeren behoorlijke gevaren die je niet een kind van tien alleen laat oplossen. Ze mag bepaalde rivieren in europa niet eens op zonder vaarbewijs.

Typisch bokt haha....wij zijn allemaal bokt, jij ook slimmerik, dus we maken het typische aan bokt met zn allen. :D

Ik heb nog even wat gegoogled en daaruit kan ik opmaken dat mijn gedachten hierover niet afwijken van de inzichten die over de hele wereld leven.

Zelfs in haar gastenboek zegt iemand: ik vind het zo knap van je dat je dit aandurft wat menig volwassene al niet eens kan volbrengen.
Nou knap hoor, ik heb hier een kind van 7 in de straat, die niet kan zwemmen, maar wel even in ons zwembad duikt want dat gaat hem wel lukken en hij is gewoon nergens bang voor zegt hij. Moet ik dat serieus nemen dan ? Dan is mijn antwoord, nou knap hoor kind dat je dat durft, nou toe maar dan, we zien je wel weer als het gelukt is.

En wat is nu het grotere doel dan want dat mis ik blijkbaar....een doel de moeite waard met je kind een dergelijk risico te nemen bedoel ik ?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:59

lesilla

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:26

Ik denk dat je kinderen snel kunt kneden tot wat je wilt zien, met de nodige opvoeding kan je dus een 14 jarige zeer volwassen laten gedragen. Maar er moet altijd onderscheid zijn tussen facade en wat echt is. En neuropsychologie zegt toch echt nee tegen die stelling.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:47

geloof mij, ook onder de zeilers zelf is dit gesprek aan de orde, heb eind nov mijn vader uitgezwaaid die georganiseerd gaat beginnen aan zijn wereldreis (met nog 209 andere schepen) en er is daar niemand positief over het hele verhaal, of iemand die het aanmoedigt, of zegt dat ze het wel kan.

dat zijn volwassen mensen die al ruim 1,5 jaar bezig zijn met voorbereidingen etc en er is er geen 1 die alleen op een zeilboot stapt voor een wereldreis, dat zegt genoeg

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:28

slimmerik schreef:
Knap, dat jullie het beter "lijken" te weten dan een rechter die over de gegevens van experts blijkt te beschikken die haar getest hebben.

Als men het niet met jouw opvatting eens is, is dat typisch bokt???

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:34

Weet je waar ik nu wel benieuwd naar ben? Wat iemand als Henk de/te/vd Velde hiervan vind. Dat is een ervaren zeezeiler die soloreizen maakt. Of naar de mening van andere ervaren zeezeilers.
Als ik de lijst zie met wat er nog moet gebeuren, dan denk ik: wás dat nog niet geregeld dan????? Ze had al weg willen zijn toch?

Authentic schreef:
Volgens de website moet ze hier nog aan voldoen:
- plan en concrete afspraken invulling Wereldschool, hoe ziet het programma, het profiel en de begeleiding er feitelijk uit
- toestemming leerplichtambtenaar voor het volgen van onderwijs via de Wereldschool
- meer ervaring opdoen in solozeilen ( met gebruikmaking van de nieuwe veiligheids- en navigatieapparatuur)
- EHBO watersport cursus gevolgd hebben
- concreet plan en ervaring opdoen met slaapmanagement
- uitgewerkt en volledig veiligheidsplan (met aanvulling van de door de Raad ingeschakelde zeildeskundige)
- lijst met vluchthavens
- plan voor communicatie met de wal
- overzicht en inzicht van stappen ter waarborging van de veiligheid aan wal in de havens
- inzicht in de samenstelling, omvang, en werkwijze van het walteam.
- aanwezigheid secundaire stroomvoorziening
- ontwikkelt hebben van copingsvaardigheden ervaring opgedaan in problematische situaties
- uitwerking concreet van de begeleiding van gezin....
- samenspraak plannen en instemming van moeder hierop. Moeder wil zekerheid over de veiligheidsmaatregelen en over het feit dat Laura begeleid zal worden
- dit alles met instemming en ondersteuning van vader

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:13

Net een artikel in het AD gelezen, dat heeft m'n mening nou niet echt positief beïnvloedt..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:21

sarabande schreef:
slimmerik schreef:

Als men het niet met jouw opvatting eens is, is dat typisch bokt???

Was eigenlijk als grapje bedoeld. :D

Nee hoor, alsjeblieft niet. Ieder mag zijn eigen mening hebben. En men mag denken dat ze het niet kan. Misschien is dat ook wel zo, maar als ze het niet probeert dan zullen we het nooit weten. Kijk idd maar naar Henk v.d. Velde..... die redde het volgens mij niet. Maar er zijn er inmiddels honderden die het wel gered hebben. Zij en ook anderen zijn afhankelijk van heel veel dingen. Met name het weer en geluk hebben met de technische etc. staat van de boot. Maar ik snap nog steeds niet waarom iemand van 16 à 18 het wèl zou kunnen en mogen en iemand van 14 niet.

Overigens, ik moet er niet aan denken dat mijn kind dat in haar hoofd zou halen, maar als ze het ècht zou willen? Dan ben ik de laatste die het tegenhoud.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:44

katiavl schreef:
Ik denk dat je kinderen snel kunt kneden tot wat je wilt zien, met de nodige opvoeding kan je dus een 14 jarige zeer volwassen laten gedragen. Maar er moet altijd onderscheid zijn tussen facade en wat echt is. En neuropsychologie zegt toch echt nee tegen die stelling.

Dat roep ik al 25 pagina's maar daar wordt door de voorstanders van de reis gewoon over heen gelezen. Want ja, ach, het is maar wetenschap hè, wat weten wetenschappers hier nu van... ;)

Dan Jeugdzorg en andere regels. Ik vind ook dat er genoeg misgaat (maar wat ik al zei, tis mensenwerk en werk met mensen..) maar ik ben maar wát blij dat er überhaupt regels en dergelijke organisaties zijn. Want zonder zou geen enkel kind geholpen worden. Dan liever 5 kinderen overdreven zorg dan 5 kinderen helemáál geen zorg.

Goed, Laura. Dat ik de zeiltocht een belachelijk idee vind is wel duidelijk geloof ik. Maar ik denk ook dat ze niet verder komt dan 500 km uit de kust van Nederland. Rest van de wereld is er namelijk ook op tegen en die pakken het "doortastende" meisje gewoon op zodra ze in hun vaargebied komt. Probleem opgelost :)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:24

Citaat:
Maar ik denk ook dat ze niet verder komt dan 500 km uit de kust van Nederland. Rest van de wereld is er namelijk ook op tegen en die pakken het "doortastende" meisje gewoon op zodra ze in hun vaargebied komt. Probleem opgelost :)

Nee dus. Vlak nadat Laura haar plannen bekend maakte, bleek er (naar ik dacht in Amerika) een tiener te zijn van 16 die de tocht net had volbracht. Die werd toen nog geinterviewd hoe hij het vond als ie niet meer de jongste was die tocht had volbracht.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:32

We gaan het zien :) Ik heb er een hard hoofd in in elk geval ;)

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:36

slimmerik schreef:
En zo gauw ze 18 zijn ....gaan ze gewoon hun weg en vind de wereld het heel normaal.....

Sorry hoor maar hier moest ik gewoon op reageren...

Dit meisje is verre weg van emotioneel en intelligent dan menig ander 18 jarige. Wat heeft zij nou voor levenservaring ??
Ik moet nageven slim is ze wel ! Maar meer op de manier hoe ze iedereen weet te manipuleren.
Maar ook erg egoistisch en verwend...

Haar ouders zijn uit elkaar. Van haar moeder mag ze niet, van haar vader wel en aangezien ze
boven de 12 jaar is ging ze bij haar vader wonen. (sorry maar dat is echt iets voor KINDEREN om als iets niet mag van mama dan ren je toch gewoon naar papa of andersom)

En dan wordt ze onder toezicht gesteld omdat (naar mijn mening logisch) het niet verantwoord is een 14 jarige alleen rond de wereld te zeilen.

Maar op het moment dat ze der zin aan het doordrijven is , wordt er door de toezicht gesteld dat ze mischien uit huis geplaatst wordt.

En dan is madam ineens vertrokken naar een ander land met 3500 euro (Een 14 jarige met 3500 euro ????)

Sorry maar dit is echt gedrag van een kind !!!!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:39

Missy123 schreef:
slimmerik schreef:

Dit meisje is verre weg van emotioneel en intelligent dan menig ander 18 jarige. Wat heeft zij nou voor levenservaring ??
Ik moet nageven slim is ze wel ! Maar meer op de manier hoe ze iedereen weet te manipuleren.

Haar ouders zijn uit elkaar. Van haar moeder mag ze niet, van haar vader wel en aangezien ze
boven de 12 jaar is ging ze bij haar vader wonen. (sorry maar dat is echt iets voor KINDEREN om als iets niet mag van mama dan ren je toch gewoon naar papa of andersom)

En dan wordt ze onder toezicht gesteld omdat (naar mijn mening logisch) het niet verantwoord is een 14 jarige alleen rond de wereld te zeilen.

Maar op het moment dat ze der zin aan het doordrijven is , wordt er door de toezicht gesteld dat ze mischien uit huis geplaatst wordt.

En dan is madam ineens vertrokken naar een ander land met 3500 euro (Een 14 jarige met 3500 euro ????)

Precies beschreven hoe ik er ook over denk!!!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:44

:+ Net als dat meisje uit Australie die ook solo de wereld rond ging van de zomer. Ze vaart de haven uit en wordt gelijk overvaren door een vrachtschip. Geloof dat ze na een maand opnieuw de haven is uitgevaren voor een nieuwe poging . Wat ik me ook afvraag hoe komen ze toch aan al dat geld ??

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:33

Maar de kans is groot dat ze die reis niet overleefd. En dan? Gaan we dan een stille tocht voor haar houden en zielig doen en komt haar begravenis bij Hart van Nederland etc? En haar vader jankend voor de camera natuurlijk. Dan zou ik echt iets hebben van eigen schuld, dikke bult. Je bent genoeg gewaarschuwd..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:34

Missy123 schreef:
slimmerik schreef:

EENS. Nu had ze weer op St. Maarten een boot willen kopen... alsof dat van zo'n bedrag lukt. Nee, dat meiske heeft nog geen idee van de echte wereld... :roll: Weglopen en noooooit meer terugkomen, dat wilde ze. Typisch een actie van een kind.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:38

slimmerik schreef:
slimmerik schreef:

Was eigenlijk als grapje bedoeld. :D

Nee hoor, alsjeblieft niet. Ieder mag zijn eigen mening hebben. En men mag denken dat ze het niet kan. Misschien is dat ook wel zo, maar als ze het niet probeert dan zullen we het nooit weten. Kijk idd maar naar Henk v.d. Velde..... die redde het volgens mij niet. Maar er zijn er inmiddels honderden die het wel gered hebben. Zij en ook anderen zijn afhankelijk van heel veel dingen. Met name het weer en geluk hebben met de technische etc. staat van de boot. Maar ik snap nog steeds niet waarom iemand van 16 à 18 het wèl zou kunnen en mogen en iemand van 14 niet.

Overigens, ik moet er niet aan denken dat mijn kind dat in haar hoofd zou halen, maar als ze het ècht zou willen? Dan ben ik de laatste die het tegenhoud.

Ken jij Laura soms wel persoonlijk?
Enne... experts, praat me er niet van. Daar heb ik doorgaans ook geen hoge pet van op.
Zelfs áls ze zeer volwassen is voor haar leeftijd (een mening die ik niet deel), dan nog blijft het een meiske van 14. Zo simpel is het gewoon. En als je je afvraagt waarom bij 18 wel; omdat je een GIGANTISCHE ontwikkeling doormaakt tussen grofweg 12 en 18 jaar. Ze heeft nu de ontwikkeling nog lange niet afgerond, dat kan ook niet. Laat dat kind eerst volwassen worden, haar opleiding doen (heeft ze na die zeiltocht tenminste nog kansen in de wereld!) en laat haar gewoon die laatste vier jaartjes geduld hebben. Ze mag die reis best maken, maar pas als ze volwassen is. Klaar uit.

En als mijn veertienjarige dochter met zo'n voorstel kwam, zou ik dat direct uit haar hoofdje praten. Geen verwend gedoe hier... Je mag doen wat je wilt als je volwassen bent. En tot die tijd maak je je school af en krijg je de voordelen van de veiligheid die ''in huis bij je ouders'' je bied.

Helaas ziet het ernaar uit dat de ouders/grootouders van Laura meer om geld en publiciteit geven dan om Laura zelf. Laten we eerlijk zijn... dat meiske heeft het allemaal heus niet zelf bedacht. Die is hiertoe aangemoedigd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:42

Nakisha schreef:
Laten we eerlijk zijn... dat meiske heeft het allemaal heus niet zelf bedacht. Die is hiertoe aangemoedigd.

Dát denk ik ook. En daarom vind ik Laura toch ook wel slachtoffer van deze situatie. Ze zingt het liedje dat haar vader haar geleerd heeft. Zoals een dansende beer dat ook niet helemaal uit zichzelf en voor zijn plezier doet. Kijk eens wat een gedoe eromheen. Sponsoren, "team Laura"....zeg dan nog maar eens wat je écht wilt (dat was vorige week dus "weggaan en nooit meer terugkomen" zoals ze zelf al zei in haar brief).
Blijf het onverantwoord vinden als ze een onvolgroeid kind dat zichzelf voor de leeuwen wil werpen laten gaan, maar ik moet het nog maar zien gebeuren.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:14

slimmerik schreef:

Nou als dat uit de testen is gebleken, waar maakt men zich dan druk om! Laat ze lekker doen wat ze wil! Dan houd dat gedoe erover eens op, kost bakken met geld zo! En dat voor een eigenwijze puber met een droom.. :Z

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:27

Teddy321 schreef:
Citaat:
Maar ik denk ook dat ze niet verder komt dan 500 km uit de kust van Nederland. Rest van de wereld is er namelijk ook op tegen en die pakken het "doortastende" meisje gewoon op zodra ze in hun vaargebied komt. Probleem opgelost :)

Nee dus. Vlak nadat Laura haar plannen bekend maakte, bleek er (naar ik dacht in Amerika) een tiener te zijn van 16 die de tocht net had volbracht. Die werd toen nog geinterviewd hoe hij het vond als ie niet meer de jongste was die tocht had volbracht.

@ Teddy321: alleen zat die gozer uit Amerika wel dagen opgesloten in zijn kajuit met een geladen pistool omdat hij achtervolgd werd door piraten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:17

Ik vind het ook niet zielig voor de vader als er wat gebeurt maar wel voor Laura zelf. Er is blijkbaar niemand, iig haar vader niet, die het voor haar opneemt. Hij laat haar maar doen wat ze wil want tja ze heeft een droom. Hebben we dat niet allemaal gehad als tiener ? En als het te risicovol was werder we dan niet allemaal door onze ouders in bescherming genomen tegen ons zelf ? Ik ben nu nog steeds blij dat mijn ouders, ook als ik het echt wilde of als ik zei dat dat mijn droom of roeping was, ze me tegen gehouden hebben. Ik heb daardoor niets gemist, eerder enorm gewonnen. En nu ik volwassen ben kan ik mijn dromen die dan nog dromen zijn met het verstand van een volwassene, alsnog uit laten komen.

Laura heeft alles wat haar hartje begeert, aan geld en luxe geen gebrek en grenzen worden haar niet gesteld. Dus het is gewoon een verwend kind maar gemaakt door de vader......