Zoo, wat is er weer veel gepost sinds mijn laatste bezoekje! even bijlezen hoor!
detour schreef:Dan liggen we behoorlijk op één lijn, sluit me volledig bij je aan. heb niet alles gelezen, maar denk jij dat God en darwin hand in hand kunnen gaan? imo Hoeft het één het ander niet uit te sluiten..
Zijn we toch nog weer on-topic
Er staan 2 scheppingsverhalen in de bijbel, vlak na elkaar.
Die spreken elkaar tegen.
Het eerste scheppingsverhaal geeft de mens als laatste schepping op de 6e dag aan.
Het tweede plaatst de schepping van de mens nog vóór de schepping van plant en dier;
Omdat het minder bekend is, citeer ik even uit Genesis 2 vers 4 tm 8a:
Citaat:
Dit is de geschiedenis van het ontstaan van de hemel en de aarde, zoals ze geschapen zijn.
Toen de HEER God aarde en hemel maakte, 5 waren er op aarde nog geen wilde planten en groeide er geen enkel veldgewas, want de HEER God had nog geen regen op de aarde laten vallen en er was nog geen mens om de grond te bebouwen, 6 om het water uit de aarde omhoog te halen en de aardbodem te bevloeien. 7 Toen boetseerde de HEER God de mens uit stof dat Hij van de aarde nam, en Hij blies hem de levensadem in de neus: zo werd de mens een levend wezen.
8 Daarna legde de HEER God een tuin aan in Eden, ergens in het oosten, en daarin plaatste Hij de mens die Hij geboetseerd had. 9 De HEER God liet uit de grond allerlei bomen opschieten, aanlokkelijk om te zien en heerlijk om van te eten.
Wat wil je nog meer voor 'bewijs' dat de schepping niet zo letterlijk bedoeld is?
Scheppingsverhaal 1 is een lied, met aan het eind van elk couplet een refrein. Het lied beschrijft in feite hoe mooi en goed God alles bedacht heeft. Ik vind het prachtig en ontroerend.
Ik hoor dagelijks op de radio vele liederen die ik prachtig vind en waarvan ik de boodschap volledig onderschrijf, maar ik zou niet sporen als ik de tekst daarvan letterlijk zou nemen...("Jij bent de zon...")
Scheppingsverhaal 2 is een sage over hoe het kwaad in de wereld is gekomen. Is het nu echt zo belangrijk of het letterlijk zo gebeurd is? Verandert de inhoud van het geloof als het wel/niet historisch waar is? Nee, volgens mij niet. Het verhaal beschrijft de essentie: nl. dat wij als mens vrije keuze en eigen verantwoordelijkheid hebben. En dat is een heel belangrijk punt in het christelijk geloof.
(Misschien omschrijft het wel het punt in de evolutie dat verstandelijke vermogens en normbesef tot ontwikkeling kwamen? Immers ze aten van de boom van kennis van goed en kwaad)
Samengevat: Ook bij Darwin ben ik onder de indruk hoe mooi de schepping in elkaar zit. Want volgens mij is de evolutie geschapen/bedacht en te mooi om toeval te zijn. Dus ja, ik geloof dat Darwin en Schepper samengaan!