God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:17

faye schreef:
Lyonesse schreef:
Ow ja, mijn kind mag gerust naar een Winx/HP/Tovenaars-feestje, als hij/zij dat wil. Ik ben zelf ook erg fan van HP, net als van horror, bovennatuurlijke, magische films en boeken :D

+:)+

Dat vind ik wel fijn om te horen, iemand die gelovig is, maar wel open minded!

Als ik lees op de site van de school (link die blue_eyes) en bijbelenonderwijs, krijg ik toch een heel ander beeld. Daar is zelfs homeopathie een probleem. Ik vind dat erg extreem en ik vind het dus ook jammer dat kinderen op die manier opgevoed worden. Zitten jouw kinderen op een dergelijke extreme school? Ik kan mij voorstellen dat er dan wel een contrast is in de opinie thuis en op school.

Ik heb nog geen kinderen, daarom staat er ook hij/zij ;) Ik weet niet of ik mijn kinderen uberhaupt wel naar een school met een bepaalde geloofsovertuiging zou sturen, ik zie er niet veel toegevoegde waarde in. Ik zat zelf op een katholieke school, maar het merendeel was niet eens christelijk, laat staan katholiek. We deden ook niet aan godsdienst, behalve dat we met kerst naar een kerststuk gingen in de kerk, dat we 1e communie mochten doen (was dus niet verplicht) en dat we een adventskrans in de klas hadden :D Je eigen ideeen kun je ook prima thuis doorgeven en het kind zelf de keus laten wat het er uiteindelijk mee doet :) Wat betreft homeopathie etc, tja, ik kan best begrijpen dat mensen dingen zo opvatten en dus besluiten dat soort dingen niet te doen, maar het is niet mijn manier.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:33

faye schreef:
http://www.bijbelenonderwijs.nl
Daar staat precies op wat er allemaal "gevaarlijk" is :D

Moet iedere christen het per se eens zijn met die site dan? Ik kan niet meegaan met alles dat erop staat hoor. Even nadenken voor je klakkeloos wat aanneemt ;)

Anoniem

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:46

Nou ja klakkeloos? Ik kom op die site via de site van de school waarvan jij de link plaatste. Ook die site vond ik erg extreem. Mag toch? ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:47

Alles mag, maar niet alles is nuttig ;) Staat ook in de Bijbel, trouwens :j

Ook op school ben ik het niet overal mee eens. Maar als je moet gaan zoeken naar een school die op alle mogelijke punten precies aansluit bij wat jij wilt, kun je lang zoeken, denk ik...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:48

En nu ga ik aan het werk. Op de school waar ik lesgeef :j ZOnder enige levensbeschouwelijke basis, overigens.
Doei!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:20

Zoo, wat is er weer veel gepost sinds mijn laatste bezoekje! even bijlezen hoor!
detour schreef:
Dan liggen we behoorlijk op één lijn, sluit me volledig bij je aan. heb niet alles gelezen, maar denk jij dat God en darwin hand in hand kunnen gaan? imo Hoeft het één het ander niet uit te sluiten..

Zijn we toch nog weer on-topic :+

Er staan 2 scheppingsverhalen in de bijbel, vlak na elkaar.
Die spreken elkaar tegen.
Het eerste scheppingsverhaal geeft de mens als laatste schepping op de 6e dag aan.
Het tweede plaatst de schepping van de mens nog vóór de schepping van plant en dier;
Omdat het minder bekend is, citeer ik even uit Genesis 2 vers 4 tm 8a:
Citaat:
Dit is de geschiedenis van het ontstaan van de hemel en de aarde, zoals ze geschapen zijn.
Toen de HEER God aarde en hemel maakte, 5 waren er op aarde nog geen wilde planten en groeide er geen enkel veldgewas, want de HEER God had nog geen regen op de aarde laten vallen en er was nog geen mens om de grond te bebouwen, 6 om het water uit de aarde omhoog te halen en de aardbodem te bevloeien. 7 Toen boetseerde de HEER God de mens uit stof dat Hij van de aarde nam, en Hij blies hem de levensadem in de neus: zo werd de mens een levend wezen.
8 Daarna legde de HEER God een tuin aan in Eden, ergens in het oosten, en daarin plaatste Hij de mens die Hij geboetseerd had. 9 De HEER God liet uit de grond allerlei bomen opschieten, aanlokkelijk om te zien en heerlijk om van te eten.

Wat wil je nog meer voor 'bewijs' dat de schepping niet zo letterlijk bedoeld is?

Scheppingsverhaal 1 is een lied, met aan het eind van elk couplet een refrein. Het lied beschrijft in feite hoe mooi en goed God alles bedacht heeft. Ik vind het prachtig en ontroerend.
Ik hoor dagelijks op de radio vele liederen die ik prachtig vind en waarvan ik de boodschap volledig onderschrijf, maar ik zou niet sporen als ik de tekst daarvan letterlijk zou nemen...("Jij bent de zon...")

Scheppingsverhaal 2 is een sage over hoe het kwaad in de wereld is gekomen. Is het nu echt zo belangrijk of het letterlijk zo gebeurd is? Verandert de inhoud van het geloof als het wel/niet historisch waar is? Nee, volgens mij niet. Het verhaal beschrijft de essentie: nl. dat wij als mens vrije keuze en eigen verantwoordelijkheid hebben. En dat is een heel belangrijk punt in het christelijk geloof.
(Misschien omschrijft het wel het punt in de evolutie dat verstandelijke vermogens en normbesef tot ontwikkeling kwamen? Immers ze aten van de boom van kennis van goed en kwaad)

Samengevat: Ook bij Darwin ben ik onder de indruk hoe mooi de schepping in elkaar zit. Want volgens mij is de evolutie geschapen/bedacht en te mooi om toeval te zijn. Dus ja, ik geloof dat Darwin en Schepper samengaan!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:57

anneliesdj schreef:
faye schreef:
+:)+

Dat vind ik wel fijn om te horen, iemand die gelovig is, maar wel open minded!

Als ik lees op de site van de school (link die blue_eyes) en bijbelenonderwijs, krijg ik toch een heel ander beeld. Daar is zelfs homeopathie een probleem. Ik vind dat erg extreem en ik vind het dus ook jammer dat kinderen op die manier opgevoed worden. Zitten jouw kinderen op een dergelijke extreme school? Ik kan mij voorstellen dat er dan wel een contrast is in de opinie thuis en op school.

Homeopathie een probleem? :oo
Ik dacht dat ik 'streng' was opgevoed maar dit soort dingen worden bij ons dan wel gerelativeerd...

Homeopathie en homeopathie is overigens ook twee. Je hebt homeopathie als in kruidengeneeskunde, geneeskrachtige planten en natuurgeneesmiddelen. Niks mis mee, en wordt ook volop gebruikt door christenen. Zelfs mijn schoonouders, die ik als 'tamelijk streng' zie (hoewel er veel strengere 'afdelingen' zijn), gebruiken dat.
Dan heb je homeopathie in de zin van 'een middel dat misschien zou kunnen werken als je er genoeg van neemt, maar dat verdund en verdund en verdund wordt tot er nog een molecuul van het spul in een volle fles gezuiverd water zit en daar dan van zeggen dat de energie van het middel het genezingsproces in gang zet'. Tsja. Laten we zeggen dat het maar net is waar je in wilt geloven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:03

Valt dat beide gewoon onder homeopathie?
Dat eerste heb ik nooit als een probleem ervaren in mijn omgeving, uiteindelijk zitten in veel medicijnen ook planten en kruiden.

De tweede uitleg geloof ik niet in maar dat heeft niets te maken met mijn geloof.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:05

Dat zou ik ook zeggen. De eerste is eigenlijk fytotherapie, maar aangezien teveel moeilijke woorden de Nederlander in verwarring brengen ;) wordt ook dat vaak onder 'homeopathie' gevat. Kijk maar eens naar een VSM, of dr Vogel. Dat is meer fytotherapie, maar toch kennen we allemaal de slogan 'vertrouw op homeopathie van VSM'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:12

Iriscopie viel er volgens de site ook onder. Wat is daar mis mee dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:16

Ik weet niet precies wat iriscopie inhoudt, dus daar durf ik geen uitspraken over te doen. En als je het niet erg vindt (of wel ;)) ga ik nu naar bed. Misschien heb ik morgenavond wel even tijd om daarin te duiken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:17

Iriscopie is in geen enkel onderzoek wetenschappelijk bewezen. Maar als mensen er menen baat bij te hebben moeten ze dat vooral lekker doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:18

anneliesdj schreef:
Valt dat beide gewoon onder homeopathie?
Dat eerste heb ik nooit als een probleem ervaren in mijn omgeving, uiteindelijk zitten in veel medicijnen ook planten en kruiden.

De tweede uitleg geloof ik niet in maar dat heeft niets te maken met mijn geloof.

Dat eerste neigt meer naar fytotherapie, het tweede is klassieke homeopathie.

Ik geloof daar in, sterker nog, heb het een kleine twee jaar gestudeerd en ben dankbaar dat God dergelijek middelen geschapen heeft. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:35

Homeopathie; geneeswijze door het toedienen van kleine hoeveelheden van stoffen die bij een gezonde de ziekte zouden veroorzaken
Fytotherapie; behandeling met planten, in de volksmond kruidengeneeskunde genoemd, is het behandelen van gezondheidsklachten en ziekten met plantaardige middelen waarvan men een medicinaal effect veronderstelt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:50

Ik ben vanuit mijn geloof wel heel erg terughoudend met zaken als readings e.d. Waarom? Ik geloof inderdaad dat er wel degelijk geesten/machten/krachten zijn, en als je daarin gaat roeren, weet je nooit met wie je van doen hebt. Heb ook teveel mensen gezien die heel ongelukkig werden van spiritisme.

Aan homeopathie is niks zweverigs of paranormals. Ik heb wel hele goede ervaringen met klassieke homeopathie. Inderdaad, dus met verdunningen die zo sterk zijn, dat ze volgens de reguliere wetenschap niet meer werkbaar zouden kunnen zijn.
Ik heb daar ook goede resultaten mee gezien bij baby's maar ook bij mijn eigen paard, die op zich niet erg gelovig is.

Ik denk ook weleens dat de medische wetenschap soms als een geloof wordt beschouwd, als een god die geen andere goden naast zich duldt. Homeopathie, iriscopie en andere alternatieve methodes hebben niets zweverigs maar hebben gewoon een andere benaderingswijze. De allopatische geneeskunst is niet zaligmakend.

En dan ten slotte Harry Potter: ik heb alle boeken achter elkaar uitgelezen. Fantastisch! Prachtige sprookjes met een onderliggende wijsheid over goed en kwaad. Ik zou ze elk kind en volwassene aanraden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:55

Homeopathie alsin planten met genezende werking dan is daar niets raars aan, in veel medicijnen zitten ook planten verwerkt.
Zelfs planten die je niet zo moet plukken en eten ;)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:31

Jammer dat de discussie een beetje stil valt. Was een leuke discussie.

Iemand nog wat zinnigs te zeggen??
Ik denk dat we er uiteindelijk, bij ons sterven achter zullen komen wie er gelijk gehad heeft? Toch?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:34

Haha, ja ik dacht ook al: Waar is het topic nou gebleven. Maar ik moet opzich aan een stageverslag werken...dus het is wel goed.

Had laatst wel weer een vraag waar ik antwoord op wilde, maar ik kan er ff niet meer op komen. Weet weet schiet het nog wel te binnen...

En ik zie de discussie niet zozeer in wie "er gelijk heeft", maar vind het wél heel interessant om de beweegredenen te horen waarom iemand wél of juist niet gelooft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:43

sdi schreef:
Ik denk dat we er uiteindelijk, bij ons sterven achter zullen komen wie er gelijk gehad heeft? Toch?

Dat denk ik ook *D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:00

Dan zie ik jullie daar! ;)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:42

sflj schreef:
Dan zie ik jullie daar! ;)

Waar is daar?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:50

:)* Ohja, ik weet het alweer.

Ik vroeg me even af of de gelovige mensen hier voor of juist tegen de doodstraf zijn. Niet om een nieuwe discussie te beginnen over voor/tegen de doodstraf. Maar eigenlijk meer omdat veel gelovigen in Amerika vaak vóór de doodstraf zijn en ik dan niet zo goed begrijp hoe ze dat willen rijmen met het gebod "Gij zult niet doden".

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:40

Nou ik ben tegen de doodstraf. Ik vind dat een mens niet over leven en dood gaat.

Bijkomend argument is bijv. die Brit die nu na 27 jaar onschuldig vastgezeten te hebben, vrijgekomen is. Hij zal maar de doodstraf hebben gehad...

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:51

Daar wil ik graag nog een vraag aan toevoegen: Wat zegt de bijbel over het straffen van medemensen? :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:30

Snader schreef:
Daar wil ik graag nog een vraag aan toevoegen: Wat zegt de bijbel over het straffen van medemensen? :)

Vind ik moeilijk te zeggen, er staat veel over geschreven en er zijn vele interpretaties mogelijk. Wat bedoel je precies? Ik kan niet zeggen wat de bijbel zegt, maar ik wil best mijn mening geven.Wie weet wat voor leuke discussie er ontstaat!