Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:41

Joltsje schreef:
Hier heel lang getwijfeld. Eerst over alles. CDA en D66 vind ik nu erg fijn.

Wat eerder ook al gezegd, ik wil graag politici in de 2kamer. Dacht ik eerst anders over (we moeten eens wat anders als al dat meegewaai), maar dat was geen succes afgelopen regeerperiode. Sommige partijen zijn ineens zo groot dat er mensen in de kamer komen die niet weten hoe ze dat moeten doen, laat staan een minister post.

Bij de stemwijzer was de CDA het dichtste bij, dus die gestemd

Wat betreft PVV stemmen, dat mag gewoon. Ik denk ook dat zij de grootste worden. De schaamte is er af. En ik vind het dus ook stom dat ze gelijk worden uitgesloten door veel partijen. Als Nederland PVV stemt, dan hebben ze t recht om in de regering te komen vind ik. Dan kunnen se wel zeggen, dat willen we niet, masr volgens mij heb je niet zoveel te willen. Nederland is democratisch en als dat pvv is, dan is dat PVV

De vorige keer was Groenlinks/Pvda de tweede partij, die hebben toch ook niet mee geregeerd?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:47

Gnome schreef:
Dacht zoek het even op. De meeste laagopgeleiden stemmen PVV, CDA, SP, FvD. Ligt niet zo gek ver uit elkaar. Volt duidelijk de meest hoogopgeleide stemmers.

[ Afbeelding ]

Haha, check.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:52

Benzz schreef:
Tiggs schreef:
Ik snap inderdaad niet dat je weloverwogen op de PVV kunt stemmen. Waar ik me bij BBB, SGP en VVD echt nog wel wat voor kan stellen (hoewel ik dan ook denk 'doe het niet!', heeft iedereen andere belangen en denkbeelden), is dat er bij de PVV gewoon echt niet.

2 collega's van mij die hadden het erover, de ene had al gestemd en vertelde dat hij op JA21 had gestemd, de ander zei: Dat ben ik ook van plan.

Ik ben nieuwsgierig naar andersdenkenden, dus vroeg waarom. Daar kwam migratie uiteraard uit. Toen ik vroeg wat ze van Annabel Nanninga vonden en haar uitspraken werd ik glazig aangekeken. Wie is dat was de vraag.

Daar val ik dan achterover.

Ik hoop dat je zacht geland bent? :+

Niet iedereen volgt de politiek. Jij kent misschien veel partijleden bij naam, een ander kent alles spelers van de verschillende voetbal clubs. Interesses verschillen nu eenmaal. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 18:54

is wel een oud tabelletje, want BBB staat er niet bij.

Ik dacht trouwens dat de term hoog- of laagopgeleid niet meer gebruikelijk is. Meer theoretisch of praktisch opgeleid beter de lading dekt. Ik ken praktisch opgeleide mensen die veel slimmer zijn dan de theoretische.

prompter

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:56

Opleidingsniveau zegt inderdaad maar tot op zekere hoogte iets. Ik ben redelijk hoog opgeleid, maar kan vrij weinig met mijn handen. Iemand die daar weer goed in is, is goud waard. We zijn allebei nodig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:56

Gnome schreef:
Dacht zoek het even op. De meeste laagopgeleiden stemmen PVV, CDA, SP, FvD. Ligt niet zo gek ver uit elkaar. Volt duidelijk de meest hoogopgeleide stemmers.

[ Afbeelding ]

Ik heb heel veel moeite met de term laagopgeleid. Die mensen zijn praktisch opgeleid. Laag is zo denigrerend.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:58

journee schreef:
Ik hoop dat je zacht geland bent? :+

Niet iedereen volgt de politiek. Jij kent misschien veel partijleden bij naam, een ander kent alles spelers van de verschillende voetbal clubs. Interesses verschillen nu eenmaal. :)

Je leest je toch in als je ergens op wil gaan stemmen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:58

Partijen worden zo vaak uitgesloten.
Dat is niet voor het eerst.
Ik stem altijd op een partij die de PVV uitsluit. Ik wil ze niet in de regering, ze voegen niets toe naar mijn mening. Ze komen zelden opdagen in de Kamer, het is een eenmanspartij en lossen niets op.
Ze ruien al jaren de boel op en nooit zijn ze constructief.

Vanmorgen op stal vroeg een volwassen dochter aan haar moeder: op wie ga je stemmen? Moeder antwoordde PVV, die dochter was echt in shock en kon het niet geloven.
En toen ze vroeg waarom? Nederland terug naar de Nederlanders.

Tja, ik vind dat een dom argument. De allochtonen die er zijn, gaan nooit meer weg.
Ik was vanmiddag in het centrum en daar lag de straat open.
Er waren 10 jonge allochtonen hard aan het werk als stratemakers..... dan denk ik, dat zou moeder moeten zien.
Zonder arbeidsmigranten of andere allochtonen valt het land stil.
Wij hebben niet genoeg mensen om het land draaiend te houden.

Maar goed, iedereen moet zelf weten op wie hij/zij stemt.
Als jij blij wordt van de PVV dan moet je dat vooral doen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:59

prompter schreef:
Opleidingsniveau zegt inderdaad maar tot op zekere hoogte iets. Ik ben redelijk hoog opgeleid, maar kan vrij weinig met mijn handen. Iemand die daar weer goed in is, is goud waard. We zijn allebei nodig.

En dan zijn er de praktisch/lager opgeleiden die daarna doorstomen naar post academisch universitair die chronisch ziek geworden zijn, afgekeurd en geen cent te makken want ziek geworden op een moment dat er part-time ongeschoold/praktisch werk gedaan werd.

Plaats die maar eens :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:00

Dat zijn er niet heel veel denk ik, ik ken ze niet (nou ja hier op bokt eentje ;) )

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:01

Elisa2 schreef:
Oh kunnen we eens ophouden met dat bashen van mensen die anders stemmen?

Ik noem mensen die links stemmen toch ook niet dom, naïef en laag opgeleid. :+ (ookal vind ik de naïviteit soms echt serieus problematisch groot :o )

Maar het zegt vooral wat over de persoon zelf die continu negatief moet doen over anderen. En dat is niet iets positiefs zeg maar..

Het is gewoon een statistisch gegeven. https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 25-de-pvv/ . Het gaat niet om "anders stemmen", het gaat om stemmen op een partij wiens leden nooit in de kamer zitten, die zwaar anti-democratisch is en wiens retoriek zeer grote gelijkenis heeft met die van Trump. En kritisch zijn op de inhoud (of het gebrek aan) is NIET bashen en NIET persoonlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:02

F_T schreef:
prompter schreef:

En dan zijn er de praktisch/lager opgeleiden die daarna doorstomen naar post academisch universitair die chronisch ziek geworden zijn, afgekeurd en geen cent te makken want ziek geworden op een moment dat er part-time ongeschoold/praktisch werk gedaan werd.

Wat wil je hier nu mee zeggen?
Iedereen kan ziek worden, ook academici.
Al leven die wel vaak gezonder, als in kwalitatief goed eten, sporten enz. Ik heb daar wel eens een onderzoek van gezien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:04

_San87_ schreef:
Joltsje schreef:
Hier heel lang getwijfeld. Eerst over alles. CDA en D66 vind ik nu erg fijn.

Wat eerder ook al gezegd, ik wil graag politici in de 2kamer. Dacht ik eerst anders over (we moeten eens wat anders als al dat meegewaai), maar dat was geen succes afgelopen regeerperiode. Sommige partijen zijn ineens zo groot dat er mensen in de kamer komen die niet weten hoe ze dat moeten doen, laat staan een minister post.

Bij de stemwijzer was de CDA het dichtste bij, dus die gestemd

Wat betreft PVV stemmen, dat mag gewoon. Ik denk ook dat zij de grootste worden. De schaamte is er af. En ik vind het dus ook stom dat ze gelijk worden uitgesloten door veel partijen. Als Nederland PVV stemt, dan hebben ze t recht om in de regering te komen vind ik. Dan kunnen se wel zeggen, dat willen we niet, masr volgens mij heb je niet zoveel te willen. Nederland is democratisch en als dat pvv is, dan is dat PVV

Dat is alleen niet hoe een parlementaire democratie werkt. 2 miljoen stemmen op PVV zijn 11 miljoen stemmen NIET op de PVV.

Uitsluiten ben ik ook niet van en vind ik een zwaktebod. De kans dat de huidige grote partijen tot een coalitie kunnen komen met de PVV lijkt mij dan weer wel heel klein, het ligt te ver uit elkaar en een coalitie is compromissen sluiten en daar is de PVV gebleken niet zo heel goed in. En dat kan resulteren in geen PVV in de coalitie. Dat is hoe een parlementaire democratie werkt.

Persoonlijk ben ik ook niet voor uitsluiten. In 2023 vond ik ook zeker dat de PVV de kans moest krijgen. Maar het weglopen van Geert Wilders heeft zijn coalitiepartners een hoop stemmen gekost, dus dat niemand staat de springen om met de PVV in zee te gaan begrijp ik heel goed. Het zou mij niets verbazen als de grootste partijen een gelijk aantal zetels gaat halen. Ik ben benieuwd hoe ze dat dan gaan oplossen. :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:04

Afbeelding

En dan PVV stemmers dom noemen. :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:05

Electra63 schreef:
F_T schreef:

Wat wil je hier nu mee zeggen?
Iedereen kan ziek worden, ook academici.
Al leven die wel vaak gezonder, als in kwalitatief goed eten, sporten enz. Ik heb daar wel eens een onderzoek van gezien.

Dat niet alles rechtstreeks past in alle clichés die rond hoger of lager opgeleid vallen.

Overigens niet hypothetisch, ik ben er zo een ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 19:08

misschien vallen de praktijkmensen ook wel eerder uit vanwege het fysiek zware werk?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:15

Jildau schreef:
[ Afbeelding ]

Goh, en waar komt dit weg? Bij radicaal rechts toevallig?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:16

Het zijn de praktisch opgeleide mensen die ons land draaiende houden, punt!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:18

BigOne schreef:
Jildau schreef:
[ Afbeelding ]

Goh, en waar komt dit weg? Bij radicaal rechts toevallig?

Die ging bij de vorige verkiezing ook al rond, kwam inderdaad uit de rechtse hoek.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:19

BigOne schreef:

Ik vind dit een dooddoener. Zonder artsen zijn we ook nergens, bijvoorbeeld.

F_T

BigOne schreef:

Het is de combinatie van alle typen en soorten mensen met allerlei verschillende talenten en skills die nodig zijn om een land draaiend te houden.

Je kunt niet zonder schoonmakers en vuilnismensen, niet zonder docenten of verplegers en niet zonder artsen en wetenschappers.

Het een kan niet zonder het ander.
De een is níet intrinsiek meer of minder waard dan de ander.

Ik heb in alle 'lagen' gefunctioneerd en heb er een schurfthekel aan als de ene groep op de ander neerkijkt of de ander bagatelliseerd.
Laatst bijgewerkt door F_T op 29-10-25 19:21, in het totaal 3 keer bewerkt

IMANDRA

Jildau schreef:
[ Afbeelding ]

Dat het op social media rondgaat wil niet zeggen dat het ook gedaan wordt?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:20

Je hebt elkaar nodig, iemand die uitvoert, en iemand die de rekeningen opstelt bij wijze van spreken.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:26

Elisa2 schreef:
Oh kunnen we eens ophouden met dat bashen van mensen die anders stemmen?

Ik noem mensen die links stemmen toch ook niet dom, naïef en laag opgeleid. :+ (ookal vind ik de naïviteit soms echt serieus problematisch groot :o )

Maar het zegt vooral wat over de persoon zelf die continu negatief moet doen over anderen. En dat is niet iets positiefs zeg maar..

Deze post zou mening hebben zou je zelf ook niet elke linke partij of stemmer hebben aangevallen om joost mag weten wat de laatste dagen. Die deugt niet, en die spoort niet met opmerking A tot X dus dat is allemaal links waardeloos, en noem maar op. Typisch weer. :') (Niet zo slim dat rechts hé aanvallen en dan jammeren over links)

Net mijn stem uitgebracht: Groenlinks/pvda - Lisa Westerveld (no 5.) Voornamelijk omdat ze zich zo enorm hard maakt voor mensen die zelf minder te zeggen hebben, gehandicapten en zieken. En ik het ook enorm belangrijk vind om meer vrouwen in de kamer te krijgen & ze hard vecht voor gelijke rechten! :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:33

Jildau schreef:

Dat was een marketingstunt van PVV om alle stemmen bij Groenlinks weg te krijgen. Alleen waren die niet zo stom, die wisten dat ongeldig is.