Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:32

De dieren zijn totaal van het rabat en angstig.
Meestal worden ze nog onzekerder als ze een vreemde horen en zien.
Kans is ook aanwezig dat ze ineens angst ontwikkeld voor andere honden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:34

Honden in paniek komen vaak niet eens naar de baas.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:36

Je wil in ieder geval voorkomen dat ze weer wegrennen, nadat ze gevonden zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:39

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:40

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:55

Citaat:
Nou dat is niet zo moeilijk hoor gemeenten Epe en Heerde! Dit is geen probleemsituatie, maar een probleemwolf en de Provincie Gelderland weet inmiddels wel wat dat betekent!❌

De gemeenten Epe en Heerde hebben ook een brief gestuurd naar de provincie Gelderland over de wolf met de vraag wat zij nog meer kunnen doen om samen te leven met de wolven op de Veluwe. Lees verder⬇️
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... -tJ53W0W0w

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1LX9vZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:57

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:01

Daisy is niet gevonden.. De zichtmelding van haar is zo vaag dat het niet aannemelijk is dat zij het is geweest. Stiekem hoop je op een wonder, dat ze gevonden wordt, maar ze is inmiddels 12 uur vermist. Ze gaan nu nog door met zoeken, en sowieso wordt morgenochtend de zoektocht hervat. Maar hoe naar was het om weg te rijden, wetende dat ze misschien ergens in het donker ligt.. Ik ben kapot van onzekerheid en natuurlijk verdriet. Dit is een ware nachtmerrie..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 22:02

Ontzettend veel sterkte!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:05

charrr91 schreef:
Daisy is niet gevonden.. De zichtmelding van haar is zo vaag dat het niet aannemelijk is dat zij het is geweest. Stiekem hoop je op een wonder, dat ze gevonden wordt, maar ze is inmiddels 12 uur vermist. Ze gaan nu nog door met zoeken, en sowieso wordt morgenochtend de zoektocht hervat. Maar hoe naar was het om weg te rijden, wetende dat ze misschien ergens in het donker ligt.. Ik ben kapot van onzekerheid en natuurlijk verdriet. Dit is een ware nachtmerrie..

Hartverscheurend, ik vind dit zo heftig. Wat een verschrikkelijke, machteloze situatie. Mijn hart huilt met jullie mee. Heel veel sterkte.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:06

Heel veel sterkte Charr.

Ook voor de herder uiteraard

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:06

charrr91 schreef:

:(:)

—-

De vrouw van de gemeente Heerde die er was zal ik maar niet te veel over zeggen. Dat is niet zo handig. Maar zij wil heel graag samenleven met de wolf. Ze vindt dat wij in zijn territorium lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:07

Afschuwelijk... Is ze gewond geraakt of is ze niet gebeten? Uit het filmpje kon ik het niet opmaken...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:09

MarlindeRooz schreef:
charrr91 schreef:

:(:)

—-

De vrouw van de gemeente Heerde die er was zal ik maar niet te veel over zeggen. Dat is niet zo handig. Maar zij wil heel graag samenleven met de wolf. Ze vindt dat wij in zijn territorium lopen.

Als de postbode in mijn territorium loopt, vreet ik hem ook niet op 8)7

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:10

Wat een ellende, en wat zullen jullie je machteloos voelen. Arme daisy hoop dat ze gauw gevonden wordt of toch zelf naar huis kan lopen.
Ik blijf duimen voor jullie

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:11

-
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 03-09-25 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:18

Ik vind het zo erg dat de betrokkenen op deze manier de nacht in moeten. Ik hoopte zo dat Daisy al terecht zou zijn. Het is zo oneerlijk.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:19

Ik ga op verzoek van de herder niet teveel inhoudelijk ingaan op wat er gebeurd is. Het is allemaal erg genoeg. Feit ligt er wel dat deze wolf knettergek is en absoluut geen normaal gedrag vertoont

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:21

bericht verwijderd op verzoek.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 03-09-25 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 22:22

Wie nog strijkers in de schuur heeft liggen, zou strijkers mee moeten nemen als ze kans hebben dergelijke wolven tegen te komen.
Mik ‘t dier een strijker in zijn richting.
En fiets en loop alsjeblieft niet meer alleen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:24

Je wordt er gewoon naar van… Zo triest! Ik hoop zo dat ze haar snel vinden, wat een hel!

Als je je dan bedenkt dat de wolf met open armen is ontvangen voor biodiversiteit. Voor diezelfde biodiversiteit is het noodzakelijk dat herders met schapen over de heide trekken om die te begrazen. Wat een puinhoop zeg!

Het maakt ook niet uit wat er gebeurd is of op welke manier, dit hoort niet. Daar is geen verantwoording van de herder voor nodig. Maar verantwoording van de provincie, de burgemeester en het kabinet. Een fiasco dat is het.

Sterkte voor alle betrokkenen!

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:25

Er komt een verplichte aanlijnplicht op de renderklippen. Al heeft dat geen zin want deze wolf grijpt honden aan de lijn net zo goed

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:39

Aanlijnplicht betekent ook geen schapen meer op de heide.

Knettergek...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:39

charrr91 schreef:
Ik ga op verzoek van de herder niet teveel inhoudelijk ingaan op wat er gebeurd is. Het is allemaal erg genoeg. Feit ligt er wel dat deze wolf knettergek is en absoluut geen normaal gedrag vertoont

Ik wens jou en alle betrokkenen heel veel sterkte

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:41

Wat ik nou zo raar vind:

Voor landbouwhuisdieren kun je melding maken bij Bij12. Dat wordt bijgehouden. Maar over honden kan nergens melding gemaakt worden (terwijl benaderen van honden ook echt een escalatie-stap is). Er kan geen DNA getest worden, want het standaard DNA-test-bedrijf waar Bij12 mee werkt kan dat niet (maar anderen wel).

Dan wordt er bij deze aanval ook nog in eerste instantie gezegd dat 'de hond liep los dus eigen schuld' terwijl het een werkende hond is (al was die op dat moment niet in functie) wat weer een gekleurd beeld geeft dat loslopende honden het probleem zijn.

Er zijn alleen vandaag al twee meldingen van honden die benaderd/aangevallen zijn door wolven, waar mensen bij waren (en zoals het klinkt, had aanlijnen niet geholpen, want de wolven kwamen gewoon richting de mensen).

Dit gebeurt bij meerdere wolven op meerdere plekken in NL.

Nogmaals (media die meeleest!): dit zijn geen incidenten. Dit is 'normale' escalatie. Aanlijnen gaat niet helpen. Dit gaat blijven gebeuren, ook bij daglicht, ook bij aangelijnde honden, ook als daar een mens/kind naast loopt.

Op allerlei plekken in NL zien we dat wolven wennen aan mensen, en op een heel vlot tempo. Ze komen in de bebouwde kom, doden overdag dieren, soms terwijl mensen machteloos toekijken, en benaderen mensen/honden (vergeet ook niet de dame bij de fetsverdaagse bijvoorbeeld, of laatste de persoon met hond en paard die werden achtervolgd, en meer meldingen van mensen die achtervolgd bleven worden door wolven).

Overal is interactie met mensen in een dichtbevolkt en versnipperd land. Er is geen ontkomen aan dat wolven aan mensen wennen, en steeds 'moediger' worden.

En snel in aantal toenemen. En dan nog veel meer vlees nodig hebben.

Getallen bewijzen dat wolven natuurlijke standen reeen decimeren:

"Maar er is meer. Wanneer wolven naar een gebied terugkeren, vernietigen ze de wildstand en ook de biodiversiteit. Niets balans. Hiervan zijn vele getuigenissen. In 1960 waren in het Canadese Banff National Park 2.500 wapiti's (een hertensoort). Na de terugkeer van de wolf in 1970 zakte dit terug tot onder de 300. Op Vancouver Island is de wapiti-stand in elkaar gezakt en de eland praktisch uitgestorven. In het Amerikaanse Yellowstone ging de noordelijk kudde wapiti's van 19.000 naar 4.000 stuks na de introductie van de wolf. De eland is er helemaal verdwenen."
Uit: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... -wolf-niet

Wat gaat die wolf eten als de wilde dieren op zijn, of als de schapen/koeien/paarden/honden/mensen makkelijker te grijpen zijn (want dat zijn ze nu echt heel vlot aan het leren).

...

Ik weet niet, maar ik krijg hier hele nare gedachten bij.