juval schreef:fijn dat d66 toch op 9 is blijven steken. Tjeerd de Groot stond op plek 10.
en nu maar hopen dat hij geen voorkeusstemmen heeft gehad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:Zo wordt er geframed dus. Raar dat mechanisme en dat de media dat over neemt zoals bv WNL praatprogramma.
Wilders is wel degelijk extreem rechts.
Zie eerdere link hier geplaatst waarbij gewaarschuwd werd voor de toekomst en hoe deze partijen werken en uiteindelijk juist voor de mensen die massaal op ze stemmen niets betekenen (zelfs tegenovergesteld).
Het was een wake up call richting Europa en Nederland.
996981 schreef:pien_2010 schreef:Zo wordt er geframed dus. Raar dat mechanisme en dat de media dat over neemt zoals bv WNL praatprogramma.
Zie eerdere link hier geplaatst waarbij gewaarschuwd werd voor de toekomst en hoe deze partijen werken en uiteindelijk juist voor de mensen die massaal op ze stemmen niets betekenen (zelfs tegenovergesteld).
Het spijt me pien, maar zo worden ze dus niet ingeschaald. Ik snap dat het als GL-PvdA stemmer extreem rechts voelt, maar dat is wat anders.
[ [url=m/rfx5Nn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ndtKDA.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lkz9Qo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Janneke2 schreef:Ik waardeer de kieswijzer en haar 'inschaling' zeer, maar jij praat over de weergave in een grafiek.
Extreem rechts is een politieke stroming, met redelijk specifieke kenmerken die uit en te na beschreven zijn.
Met conservatieve ideeën, een autoriraire leider, weinig tot geen interne democratie, vaak dol op zondebokken en een afkeer van kunst.
Voilá, de pvv.
996981 schreef:Janneke2 schreef:Het is bijna grappig hoe je meerdere weergaves (en meerdere makers van de indeling) van het politieke spectrum afdoet als nonsens. Had toch anders verwacht van iemand die niet houdt van desinformatie en op de feiten zitExtreem rechts is een politieke stroming, met redelijk specifieke kenmerken die uit en te na beschreven zijn.
Met conservatieve ideeën, een autoriraire leider, weinig tot geen interne democratie, vaak dol op zondebokken en een afkeer van kunst.
Voilá, de pvv.
Janneke2 schreef:996981 schreef:
Het spijt me pien, maar zo worden ze dus niet ingeschaald. Ik snap dat het als GL-PvdA stemmer extreem rechts voelt, maar dat is wat anders.
Ik waardeer de kieswijzer en haar 'inschaling' zeer, maar jij praat over de weergave in een grafiek.
Extreem rechts is een politieke stroming, met redelijk specifieke kenmerken die uit en te na beschreven zijn.
Voilá, de pvv.
Janneke2 schreef:996981 schreef:Het is bijna grappig hoe je meerdere weergaves (en meerdere makers van de indeling) van het politieke spectrum afdoet als nonsens. Had toch anders verwacht van iemand die niet houdt van desinformatie en op de feiten zit
Pardon...?
Ik beschijf de algemeen aanvaarde kenmerken van extreem rechts en
stel dat de pvv daar aan voldoet.
Wat doe ik af als nonsens volgens jou?
Dat is mij niet geheel duidelijk.
996981 schreef:Je “waardeert” de inschaling, maar vindt PVV toch extreem rechts.
Citaat:Als je mening zo anders is dan de weergave, klopt 1 van de twee niet en is met andere woorden dus nonsens.
Citaat:Jij vindt jouw eigen mening uiteraard geen nonsens, dus dat moet de weergave zijn.
996981 schreef:pien_2010 schreef:Zo wordt er geframed dus. Raar dat mechanisme en dat de media dat over neemt zoals bv WNL praatprogramma.
996981 schreef:![]()
Sorry. Het is bijna grappig hoe je meerdere weergaves (en meerdere makers van de indeling) van het politieke spectrum afdoet als nonsens. Had toch anders verwacht van iemand die niet houdt van desinformatie en op de feiten zit
NPOKennis schreef:.Vertrouwen is een woord dat vaak valt als het over populisme gaat: de populistische kiezer voelt zich onbegrepen en miskend. Een grote groep mensen vindt dat hun problemen niet begrepen worden, hun zorgen niet gehoord, hun angsten weggelachen of weg-gerelativeerd. Deze burgers vertrouwen de machthebbers die er al jaren zitten niet meer. Ze kijken met wantrouwen naar de toekomst. Precies de gevoelens waar populisten op in weten te spelen.
Populisten versimpelen de werkelijkheid vaak met makkelijke taal, die goed te begrijpen is en inspeelt op die gevoelens van frustratie. Grote woorden of even grote beloftes nemen populisten met gemak in de mond. Denk aan Trump die belooft dat hij een grote muur om de VS gaat bouwen en Mexico laat opdraaien voor de kosten. Of die belooft om “alle moslimimmigranten” te weren uit de VS. Juist het overzichtelijke wereldbeeld maakt het populisme zo aantrekkelijk voor kiezers. Het gaat om houvast en vertrouwen, veel minder om waarheid en of ‘de feiten kloppen’. Populisten als de Hongaarse premier Viktor Orbán, de Braziliaanse president Jair Bolsonaro en de Franse politica Marine Le Pen spelen in op die gevoelens van frustratie.
martichr schreef:Het lijkt er overigens op dat Wilders niet eens wil regeren, hij twittert zich nu al een hoek in waar hij nog moeilijk uitkomt.
Ann schreef:Onderstaande bedoel je, Pien?Roodvos schreef:Hier een boeiend stuk van de Groninger hoogleraar John Morijn over de opkomst van de PVV en de parallellen en verschillen met Polen en Hongarije. Schijnt ook op X te staan.
Groninger hoogleraar waarschuwt: ‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’ - https://nos.nl/r/462665
Citaat:Het is niet voor niets dat de eerste felicitaties voor Wilders juist uit Hongarije kwamen’, aldus Morijn. ‘Dan weet je dus welke kant we op kunnen gaan. Ik wil daarvoor waarschuwen.’
Wij-zij-verhalen
Het begint altijd met een wij-zij-verhaal, verklaart Morijn: ‘Een retoriek waarin er zondebokken worden benoemd; vreemdelingen, rechters, journalisten, LHBTI’ers, pro-Europa stemmers. Wanneer je daar de verkiezingen mee wint, dan opent zich de weg die ideeën in wetgeving te vertalen, die dus per definitie groepen uitsluit.’
‘Natuurlijk stapt er dan iemand naar de rechter’, vervolgt Morijn. ‘De rechter zal dan - volkomen voorspelbaar - zeggen dat de plannen niet binnen wettelijke grenzen passen. Omdat ze strijdig zijn met Europese standaarden voor mensenrechten bijvoorbeeld. Je kunt nou eenmaal niet hele groepen buiten de haakjes plaatsen.’
Boodschapper wordt neergeschoten
Vervolgens krijgt de rechter het om de oren. Morijn: ‘De boodschapper wordt neergeschoten. De rechter heeft het gedaan en wordt ervan beschuldigd een politieke uitspraak te hebben gedaan of activistisch bezig te zijn.’
De onpartijdigheid of onafhankelijkheid van rechters wordt in twijfel getrokken en er ontstaat druk om rechters te vervangen. Zowel in Polen als Hongarije ging het zo. ‘Dat hoeft in Nederland niet heel snel te gaan gebeuren, ik beschrijf gewoon de dynamiek.’
Het patroon is altijd hetzelfde, denk niet dat het in Nederland anders uitpakt
John Morijn - hoogleraar recht
Ze passen hun gedrag aan, worden voorzichtiger en houden zich in. Morijn werkte tot twee jaar geleden ook voor het College voor de Rechten van de Mens en zegt vanuit die ervaring: ‘Ik ken ook in Nederland rechters, wetenschappers en journalisten die de druk voelen en zich ook nu al strategischer gedragen.’
‘Als je dit patroon in de praktijk brengt, dan moet je niet denken dat het in Nederland op een andere manier uitpakt dan in alle andere landen. Het patroon is namelijk altijd hetzelfde. Wij staan gewoon op een ander moment in dat patroon.’
Popstra schreef:Hoe je het ook wil noemen, er hebben toch even 2.5 miljoen Nederlanders op Geert gestemd!
Popstra schreef:Hoe je het ook wil noemen, er hebben toch even 2.5 miljoen Nederlanders op Geert gestemd!
pien_2010 schreef:Popstra schreef:Hoe je het ook wil noemen, er hebben toch even 2.5 miljoen Nederlanders op Geert gestemd!
Dat klopt. Dat wordt ook niet ontkend. Want dat is nu de discussie niet.
Ik denk als er weinig mensen op hadden gestemd ik me geen zorgen zou maken voor de toekomst.
Want ik maak me juist zorgen over de lieve aardige mensen die gewoon een beter leven willen en daarom op hem gestemd hebben.
Citaat:De mensen hebben op hem gestemd omdat ze nu vinden dat ze geen beter leven hebben gekregen de afgelopen 12 jaar.
Mensen zijn het beu... dus willen ze wat anders, in Europa zie dat in verschillende landen, kiezen allemaal voor rechts.
Italia, Polen. Hongarije, onlangs Spanje, LePen in Frankrijk, mensen zijn het beu...
deze andere mening kan men niet negeren, dat is ook democratie.
Citaat:De PVV daar ben ik zeer bezorgd over de toekomst van onze rechtstaat en paar posten hierboven heb ik uitgelegd waarom.
listiglistje schreef:Citaat:De PVV daar ben ik zeer bezorgd over de toekomst van onze rechtstaat en paar posten hierboven heb ik uitgelegd waarom.
Ik denk dat je de PVV veel te veel macht toekent en je bezorgdheid ongegrond is.
Men moet met meerdere het land regeren en er zijn verdragen, wetten, de rechtstaat, de grondwet, ook binnen Europa.
Wilders is geen dictator alleen aan de macht.