Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 04:09

tamary schreef:

Dat land en religie zijn nogal aan elkaar vastgeplakt. Eigendomsclaims komen allemaal uit : Onze God heeft dit land aan ons gegeven en daarmee het recht/plicht om alle andere voorafgaande groepen met dezelfde claim te doden. [/quote]

Nou, volgens mij gaat het langs Palestijnse kant eerder van: we woonden hier en toen hebben ze ons land weggegeven/afgenomen en nu willen we het terug. Iedereen die telkens maar klakkeloos Hamas en Hezbollah over dezelfde kam scheert als IS en Daesh, leidt zo de aandacht af van de legitieme bevrijdingsstrijd van de Palestijnen en verzwakt hun kansen nog meer. Ik was blij de de media en de wereld eindelijk wat genuanceerder werden. (Ik vind onze vrt trouwens best wel neutraal in berichtgeving).

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:45

Sorry, quote verkl**oot hierboven, en te laat om te wijzigen.

Deze vond ik ook wel schokkend: https://www.facebook.com/reel/1392533958312824. Mening van de VS: burgerslachtoffers in Gaza? Tja, niet leuk, maar dat is oorlog. Burgerslachtoffers in Oekraine? Dezelfde politicus staat erbij te janken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:19

Die eerste video is waarschijnlijk hoe hij is. Met die tweede kan hij zo in Hollywood solliciteren, wat is dat overduidelijk geacteert zeg.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:23

hwn schreef:

Deze vond ik ook wel schokkend: https://www.facebook.com/reel/1392533958312824. Mening van de VS: burgerslachtoffers in Gaza? Tja, niet leuk, maar dat is oorlog. Burgerslachtoffers in Oekraine? Dezelfde politicus staat erbij te janken.

Waar ik me een beetje over verbaas is je gebrek aan verontwaardiging dat Hamas iedere dag een regen van raketten op de Israelische steden afstuurt. Wonen daar geen burgers? En hoe zit het met al die afzwaaiers daarvan die ook gewoon in Gaza exploderen?
Waarom doet Hamas eigenlijk geen poging om een "safe-zone" in te stellen voor burgers? Dat kun je met internationale openbaarheid best voor elkaar krijgen.
Hamas geeft gewoon zelf toe dat ze 2 miljoen burgerslachtoffers een prima prijs vinden voor hun (totaal onduidelijke) doel en toch is het Israels schuld wanneer er daadwerkelijk Palestijnse burgers sterven. Misschien stopt Hamas wel expres veel vrouwen, kinderen en oude van dagen in gebouwen die op de lijst van Israel staan, weten wij veel? Ik zie tenminste nooit vrouwen, kleine kinderen en ouderen in de filmpjes die uit Gaza komen.

Ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niks van deze oorlog, vanaf dag 1 wordt er aan beide kanten gelogen dat het gedrukt staat, er vallen talloze vooral onschuldige slachtoffers en ik geloof dat vrijwel niemand een idee heeft waar dit precies moet gaan eindigen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:38

Sizzle schreef:
Die eerste video is waarschijnlijk hoe hij is. Met die tweede kan hij zo in Hollywood solliciteren, wat is dat overduidelijk geacteert zeg.

Haha inderdaad zeg. Maar hij acteert zo belabberd, dat hij vast niet gecast zou worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:19

irmaz schreef:
Waar ik me een beetje over verbaas is je gebrek aan verontwaardiging dat Hamas iedere dag een regen van raketten op de Israelische steden afstuurt. Wonen daar geen burgers? En hoe zit het met al die afzwaaiers daarvan die ook gewoon in Gaza exploderen?
Waarom doet Hamas eigenlijk geen poging om een "safe-zone" in te stellen voor burgers? Dat kun je met internationale openbaarheid best voor elkaar krijgen.
Hamas geeft gewoon zelf toe dat ze 2 miljoen burgerslachtoffers een prima prijs vinden voor hun (totaal onduidelijke) doel en toch is het Israels schuld wanneer er daadwerkelijk Palestijnse burgers sterven. Misschien stopt Hamas wel expres veel vrouwen, kinderen en oude van dagen in gebouwen die op de lijst van Israel staan, weten wij veel? Ik zie tenminste nooit vrouwen, kleine kinderen en ouderen in de filmpjes die uit Gaza komen.

Ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niks van deze oorlog, vanaf dag 1 wordt er aan beide kanten gelogen dat het gedrukt staat, er vallen talloze vooral onschuldige slachtoffers en ik geloof dat vrijwel niemand een idee heeft waar dit precies moet gaan eindigen.

Hamas is gewoon een walgelijke terreur organisatie waar je als normaal mens niets goeds van kunt vinden. Ik dacht dat dat wel voor iedereen duidelijk was. Waar men wel over verontwaardigd is dat een land als Issrael die zich een democratie en rechtstaat tracht te noemen (voor zover dat netanyahu dat nog heel gelaten heeft) zich nu aan dingen schuldig maakt die je van een terreur organisatie kunt verwachten. En ook al houdt Israel zich hier en daar nog een heel klein beetje in. De kritiek op westerse regeringen is vooral dat ze toestaan dat Israel zover over de schreef van het oorlogsrecht gaan dan dat ze op dit moment doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:51

Opnieuw een vluchtelingenkamp gebombardeerd door Israël; vanmorgen hebben zij het Maghazi kamp geraakt. 38 doden en nog meer gewonden. Arafat Abu Mashaia, die in het kamp woont, vertelt dat meerdere huizencomplexen zijn platgegooid waar mensen ondergedoken zaten die vanuit andere delen in Gaza waren gevlucht. Het kamp bevindt zich in het gebied waarvan Israël de burgers uit Gaza suggereerde om naartoe te vluchten, omdat ze vooral in het noorden hun offensief zouden uitvoeren. Er staat verder nog veel meer in het artikel, maar het opmerkelijkste vond ik wel deze:

Citaat:
In another reflection of widespread anger in Israel, a junior government minister, Amihai Eliyahu, suggested in a radio interview Sunday that Israel could drop an atomic bomb on Gaza. He later walked back the remarks, saying they were “metaphorical.” Netanyahu issued a statement saying the minister’s comments were “not based in reality” and that Israel would continue to try to avoid harming civilians.

Een atomische bom op Gaza gooien lijkt mij ook niet bevoorderlijk voor Israël gezien Gaza maar een kleine regio is maar wie ben ik :=

https://apnews.com/article/israel-hamas-war-news-11-05-2023-eb1dfa6afe40ba267024c7d819e17194

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:01

hwn schreef:

In een "verhelderend" interview op de Arabische televisie met 1 van de Hamas kopstukken (die overigens zelf hoog en droog in Qatar zitten) stelt deze op de vraag of Hamas naast de tunnels ook niet schuilkelders had kunnen bouwen voor de burgerbevolking verklaart deze man met droge ogen dat de tunnels bedoeld zijn om de Hamas terroristen te beschermen en de strijd te faciliteren. Bescherming van de burgerbevolking is - zo zegt hij - de verantwoordelijkheid van de VN.
Schokkend of niet?
https://twitter.com/koka1987/status/1719407821291159730

In een ander interview met een ander Hamas kopstuk:
https://twitter.com/oorlog_monitor/stat ... 3152056654
"Wij zullen de aanval van 7 oktober herhalen, keer op keer opnieuw… Israël moet worden vernietigd… Wij zijn er trots op mensen als martelaar op te offeren"
https://twitter.com/oorlog_monitor/stat ... 3152056654

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:11

princequillo schreef:
Opnieuw een vluchtelingenkamp gebombardeerd door Israël; vanmorgen hebben zij het Maghazi kamp geraakt. 38 doden en nog meer gewonden. Arafat Abu Mashaia, die in het kamp woont, vertelt dat meerdere huizencomplexen zijn platgegooid waar mensen ondergedoken zaten die vanuit andere delen in Gaza waren gevlucht. Het kamp bevindt zich in het gebied waarvan Israël de burgers uit Gaza suggereerde om naartoe te vluchten, omdat ze vooral in het noorden hun offensief zouden uitvoeren. Er staat verder nog veel meer in het artikel, maar het opmerkelijkste vond ik wel deze:

Citaat:
In another reflection of widespread anger in Israel, a junior government minister, Amihai Eliyahu, suggested in a radio interview Sunday that Israel could drop an atomic bomb on Gaza. He later walked back the remarks, saying they were “metaphorical.” Netanyahu issued a statement saying the minister’s comments were “not based in reality” and that Israel would continue to try to avoid harming civilians.

Een atomische bom op Gaza gooien lijkt mij ook niet bevoorderlijk voor Israël gezien Gaza maar een kleine regio is maar wie ben ik :=

https://apnews.com/article/israel-hamas-war-news-11-05-2023-eb1dfa6afe40ba267024c7d819e17194

Wil je dan ook de reactie van de Israelische regering hierop quoten? Want dit is wel een eenzijdige berichtgeving zo. Onderstaand het volledige verhaal.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1721103612099678679
De Israëlische extreemrechtse minister van Erfgoed stelt voor om de Gazastrook te bombarderen

"Nucleaire bombardementen op Gaza zijn een van de mogelijkheden. Ze kunnen naar Ierland of de woestijnen gaan, de monsters in Gaza moeten zelf een oplossing vinden", citeerde The Times of Israel Amichai Eliyahu.
Hij zegt dat de noordelijke Strip geen bestaansrecht heeft, en voegt eraan toe dat iedereen die met een Palestijnse of Hamas-vlag zwaait “niet op aarde mag blijven leven”.

De verklaring van de minister van Erfgoed werd gevolgd door een harde reactie van de Israëlische regering.

Premier Netanyahu noemde de woorden van Eliyahu ‘los van de realiteit’. “Israël en de IDF handelen in overeenstemming met de hoogste normen van het internationaal recht om schade aan niet-betrokken mensen te voorkomen, en we zullen dat blijven doen tot aan de overwinning”, zei hij.
Oppositieleider Yair Lapid zei dat dit "een gruwelijke en krankzinnige opmerking van een onverantwoordelijke minister" is. “Netanyahu moet hem vanochtend ontslaan”, voegde Lapid eraan toe.

Minister van Erfgoed, Amichai Eliyahu, probeerde vervolgens zijn woorden in te trekken en zei dat "het voor iedereen met hersens duidelijk is dat de opmerking over het atoom metaforisch was."
Dit heeft hem echter niet gered en premier Benjamin Netanyahu heeft minister van Erfgoed Amichai Eliyahu voor onbepaalde tijd geschorst van regeringsvergaderingen, aldus het kantoor van de premier.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:18

Netanyahu's strategie om een coalitie te vormen met extreem rechts en ultra-orthodox keert nu keihard als een boemerang terug in zijn gezicht. Dit is de tweede al die deze week compleet achterlijke dingen roept.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:17

@Babootje, ik lees toch 2x hetzelfde? En dat Israel er alles aan doet om burgerslachtoffers te vermijden, dat is toch wel de grap van de dag zeker? Wie dit gelooft, mag terug naar de kleuterklas, daar geloven ze ook nog in Sinterklaas.

En is dit nu een bevestiging vanuit Israëlische hoek dat ze kernwapens hebben? Er is een VN-resolutie die zegt dat het Midden-Oosten vrij moet zijn van kernwapens. Deze resolutie, en de leugen van Nethanyahu dat Irak nog kernwapens had, heeft gezorgd voor een oorlog tegen Irak. Als je deze logica doortrekt, dan zou de VS en bondgenoten nu wapeninspecteurs sturen naar Israël, en als ze die weigeren, dan is het oorlog. We weten allemaal dat dit niet zal gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:32

hwn schreef:
@Babootje, ik lees toch 2x hetzelfde? En dat Israel er alles aan doet om burgerslachtoffers te vermijden, dat is toch wel de grap van de dag zeker? Wie dit gelooft, mag terug naar de kleuterklas, daar geloven ze ook nog in Sinterklaas.

En is dit nu een bevestiging vanuit Israëlische hoek dat ze kernwapens hebben? Er is een VN-resolutie die zegt dat het Midden-Oosten vrij moet zijn van kernwapens. Deze resolutie, en de leugen van Nethanyahu dat Irak nog kernwapens had, heeft gezorgd voor een oorlog tegen Irak. Als je deze logica doortrekt, dan zou de VS en bondgenoten nu wapeninspecteurs sturen naar Israël, en als ze die weigeren, dan is het oorlog. We weten allemaal dat dit niet zal gebeuren.

Iran is net zo goed verdacht van het maken of hebben van kernwapens en doet moeilijk over inspecties.

En qua vermijden burgerslachtoffers is dat stomweg moeilijk als de andere partij ze juist in de weg schuift en daar ook nog eens ronduit voor uit komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:40

irmaz schreef:
hwn schreef:

Precies dit dus. Hamas brengt willens en wetens zijn burgers in gevaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:02

Tamary, het is toch bekend dat Israel een kleine selectie kernwapens heeft?
Dat is naar zo ver ik weer zo‘n typisch „open geheim“ dat gedoogd wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:15

Loretta schreef:
irmaz schreef:

Hamas is gewoon een walgelijke terreur organisatie waar je als normaal mens niets goeds van kunt vinden. Ik dacht dat dat wel voor iedereen duidelijk was. Waar men wel over verontwaardigd is dat een land als Issrael die zich een democratie en rechtstaat tracht te noemen (voor zover dat netanyahu dat nog heel gelaten heeft) zich nu aan dingen schuldig maakt die je van een terreur organisatie kunt verwachten. En ook al houdt Israel zich hier en daar nog een heel klein beetje in. De kritiek op westerse regeringen is vooral dat ze toestaan dat Israel zover over de schreef van het oorlogsrecht gaan dan dat ze op dit moment doen.

Eens met het gedeelte over Israël, al denk ik eerder dat je nog te mild bent over wat zij al jaren aanrichten, maar niet eens over Hamas.
Hamas heeft ook gematigde leden. Maar ook compleet doorgeslagen terroristen, die geloven dat het doel alle middelen heiligt. En die geloven cq elkaar wijsmaken, dat er niets beters is dan als martelaar te sterven.
Hoe slechter het gaat in Gaza, hoe meer die enge tak het voor het zeggen heeft.
De bevolking van Gaza kan nauwelijks overleven, laat staan dat ze protesten kunnen organiseren tegen het beleid van Hamas, of een oppositie op kunnen richten.
Hamas is in principe een kleine speler, die in leven wordt gehouden door allerlei externe belangen die weinig met de bevolking van Gaza te maken hebben.

Hwn dromen is prima, maar anderen in dit topic betichten van moslimhaat? Dat is niet okee :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:24

tamary schreef:
En qua vermijden burgerslachtoffers is dat stomweg moeilijk als de andere partij ze juist in de weg schuift en daar ook nog eens ronduit voor uit komt.

Ja dat is mogelijk. En weet je, niet moeilijk ook. Wat dacht je van stoppen met bombarderen, stoppen met kinderen oppakken en gevangen houden, stoppen met een blokkade waardoor het mensen aan allerlei basisvoorzieningen ontbreekt, stoppen met nederzettingen bouwen en oogsten vernielen. Stoppen met de legitieme bezetter uithangen. Moeilijk?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:31

hwn schreef:

Volgens mij lees jij alleen maar wat je wil lezen. Ik adviseer je om beter te lezen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:38

Ik lees ook twee keer hetzelfde, omdat ik het verder niet had over wie het zei en wie erachter stond, gewoon wat er gezegd is dus. Dat hij het later ingetrokken heeft stond er ook gewoon, alsmede dat Netanyahu daarna reageerde dat de opmerking niet uit de realiteit kwam. Vond het gewoon een ironische quote, lol

Edit: wat je plaatst staat ook gewoon in het artikel, ik had al benoemd dat er daar veel meer in stond en dat ik alleen deze ene quote opmerkelijk (dom) vond :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 16:59

Nikass schreef:
Hwn dromen is prima, maar anderen in dit topic betichten van moslimhaat? Dat is niet okee :n

Fijn dat je hier nog even op terugkomt.
Want hoe bezijden de waarheid ook, dat zat me nogal dwars.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:28

Hoe proberen jullie ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk objectief een mening vormt over de situatie daar?

Is het verstandig om informatie vanuit de Israëlische overheid aan te nemen in deze tijd?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:48

Lijkt me niet erg objectief.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 04:46

Ik denk dat er in deze situatie bijna alleen maar subjectieve bronnen zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:18

Ik merk dat de vrt nieuwssite erg grondig is met fact checks en zo. Heb hen zelfs een mail gestuurd om hen te complimenteren hierover.

Als ik de fact checks met fake news overloop, zie ik dat dit wel meer gebruikt wordt door de Israelische dan door de Palestijnse kant. Heb nog maar 1x anti Israelische fake news kunnen terugvinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:20

princequillo schreef:
Ik lees ook twee keer hetzelfde, omdat ik het verder niet had over wie het zei en wie erachter stond, gewoon wat er gezegd is dus. Dat hij het later ingetrokken heeft stond er ook gewoon, alsmede dat Netanyahu daarna reageerde dat de opmerking niet uit de realiteit kwam. Vond het gewoon een ironische quote, lol

Edit: wat je plaatst staat ook gewoon in het artikel, ik had al benoemd dat er daar veel meer in stond en dat ik alleen deze ene quote opmerkelijk (dom) vond :')

Nee Je benoemde niet alles in het artikel. Alleen wat quotes waar je je eigen suggestieve draai aan gaf.
Terwijl het artikel op zich niet suggestief was. Ook niet volledig trouwens.
De man is op een zijspoor gezet.

Zoals Mysa ook al zegt. Onverstandig om dit soort radicale elementen in je regering te hebben. Dat blijkt maar weer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:29