Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:45

Misschien dat ze toch maar weer eens naar het basisloon moeten gaan kijken bij de overheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:11

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:
Nee hoor dat is niet waar. De groep die normaal gesproken altijd voorrang krijgt dat zijn de top inkomens.

Daar ben ik het ook niet mee eens. De hoogste inkomens betalen zo’n 50% inkomstenbelasting, en dan heb je ook nog eens vermogensbelasting, en natuurlijk belasting op al je uitgaven. Uiteindelijk gaat zo’n 75% van het inkomen van de rijkste mensen naar de belasting.
Daarentegen krijgen de laagste inkomens heel veel toeslagen.

Ik zeg het ook verkeerd. Ik moet eigenlijk zeggen de vermogenden. Over vermogen wordt zeer weinig belasting betaald

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:24

Sizzle schreef:
Het is uiteraard ook enorm frustrerend als je weet dat je nooit uit de minima groep weet te komen, dan is het erg verlokkend om jezelf ook wat de gunnen.
Mede daarom vind ik dat er vaker aandacht naar die groep mag die met hard werken toch geen nieuwe jas kan kopen.

Die laatste zin vind ik wel heel erg om te lezen, ik hoop dat er voor die groep ook echt een oplossing gaat komen want dat is wel heel schrijnend. En dan niet alleen een oplossing voor nu, maar ook op lange termijn want als het daar nu al zo fout kan gaan (als in, dat het voor de invasie voor die groep al zo mis kon gaan) dan is er sowieso daar in de basis al iets flink mis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:29

Loretta schreef:
8nnemiek schreef:
Daar ben ik het ook niet mee eens. De hoogste inkomens betalen zo’n 50% inkomstenbelasting, en dan heb je ook nog eens vermogensbelasting, en natuurlijk belasting op al je uitgaven. Uiteindelijk gaat zo’n 75% van het inkomen van de rijkste mensen naar de belasting.

Ik zeg het ook verkeerd. Ik moet eigenlijk zeggen de vermogenden. Over vermogen wordt zeer weinig belasting betaald

Boven de ton betaal je al anderhalf procent belasting per jaar, dat is €1500 voor elke ton die je hebt. Dat vind ik niet heel weinig. Zeker als je eerder al de helft van je salaris hebt moeten afgeven. Iemand die bijna miljonair is die draagt een klein jaarsalaris van een minima af aan vermogensbelasting :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:32

Er word niet voor niets gepleit om het min. Uurloon naar 14 euro te zetten.

Moet eerlijk bekennen dat ik dat ook nog nooit verdient heb...

(en daardoor nu bij het Uwv niet ziek genoeg ben, met hoog loon zou ik dat wel zijn. Nog zo'n kromme regel die aangepast moet worden.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:33

Loretta schreef:
Wat is het gevolg als er nu niets gedaan wordt voor deze groep? Dan kan de rekening niet meer betaald worden. De huur kan niet betaald worden met als gevolg huis uitzettingen. Dat is ook iets wat je niet moet willen. Daarnaast is er inderdaad ook een toenemend probleem met werkende armen.

Daar heb ik het niet over, ik zeg in mijn eerste opmerking nota bene 'of dat al dan niet terecht is even daargelaten'. Ik zeg alleen dat de minima altijd voorrang krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:46

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:

Boven de ton betaal je al anderhalf procent belasting per jaar, dat is €1500 voor elke ton die je hebt. Dat vind ik niet heel weinig. Zeker als je eerder al de helft van je salaris hebt moeten afgeven. Iemand die bijna miljonair is die draagt een klein jaarsalaris van een minima af aan vermogensbelasting :=

Dat is in theorie zo, maar in de praktijk staan al die tonnen natuurlijk niet op een NL bankrekening :o
Er zijn best veel mogelijkheden om belasting te omzeilen. Maar goed, dat zou ik ook doen als ik die tonnen zelf hard bij elkaar had gewerkt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:51

DuoPenotti schreef:

In theorie is dat leuk, maar dan zullen alle producten die gemaakt worden dmv minimumloners ook duurder worden waardoor ze er onder aan de streep financieel niet zoveel mee opschieten ben ik bang. Denk namelijk niet dat de bedrijfseigenaar/CEO's ook maar een euro minder winst binnen zullen willen harken. Dus personeel meer betalen is product of dienst in prijs verhogen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:53

Daar ben ik ook bang voor.
Plus die nu 14 euro verdient wil ook omhoog enz.
Maar geeft wel aan dat teveel mensen te weinig verdienen om nog fatsoenlijk rond te komen. En echt niet omdat ze zoveel dure luxe uitgave hebben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:54

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:

In theorie is dat leuk, maar dan zullen alle producten die gemaakt worden dmv minimumloners ook duurder worden waardoor ze er onder aan de streep financieel niet zoveel mee opschieten ben ik bang. Denk namelijk niet dat de bedrijfseigenaar/CEO's ook maar een euro minder winst binnen zullen willen harken. Dus personeel meer betalen is product of dienst in prijs verhogen.

Veel producten die we hier in de schappen hebben liggen komen niet uit NL, de goedkope prijzen die we nu hebben in de winkels die komen naar mijn weten omdat het loon elders nog veel lager is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:58

Maar de woonlasten vaak ook lager.

Het is sowieso dat mensen met een lager inkomen gemiddeld meer procent van hun inkomen aan vaste lasten moeten spenderen dan mensen met een hoog loon.

Meen voorheen.
50% in de bijstand.
55% bij min inkomen
45 % boven modaal
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-03-22 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:00

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:
Nee hoor dat is niet waar. De groep die normaal gesproken altijd voorrang krijgt dat zijn de top inkomens.

Alleen is dat dus niet waar. De mensen met de hoogste vermogens hebben ook de hoogste aftrekposten, die dan ook weer tegen het hoogste tarief weggestreept worden. En vergis je niet, belasting is veel meer dan alleen maar inkomsten- en vermogensbelasting. Wat dacht je van bijvoorbeeld BTW. De laagste inkomens geven bijna hun hele inkomen aan met BTW belaste producten uit en betalen daarmee zomaar 21% extra belasting over zo'n beetje hun hele inkomen. De hogere inkomens gebruiken een veel groter del van hun vermogen voor sparen, aandelen e.d. waar geen BTW over geheven wordt.

Ik heb een paar jaar geleden hier op Bokt in een verkiezingstopic een keer al die cijfers uitgezocht en geplaatst en toen bleek dat de laagste inkomensgroepen procentueel gezien veel meer belasting betaalden dan de topinkomens. Die bleken in de praktijk maar tussen de 20 en 25% (het exacte percentage heb ik niet meer) van hun inkomen aan belasting te betalen.

Het grootste probleem in Nederland is het ongelofelijke verschil tussen belasting op werk en belasting op vermogen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:15

Citaat:
Boven de ton betaal je al anderhalf procent belasting per jaar, dat is €1500 voor elke ton die je hebt. Dat vind ik niet heel weinig. Zeker als je eerder al de helft van je salaris hebt moeten afgeven. Iemand die bijna miljonair is die draagt een klein jaarsalaris van een minima af aan vermogensbelasting

Ik vind
(... als iemand die tot rijkdom vervallen is..)
1500 euri een schijntje.

Werken loont veel minder dan geld hebben en ik vind dat geen goede zaak.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:17

Sizzle schreef:
Ook tegen fatsoenlijke condities?
Of doel je dan op van die mensen die in kleine busjes verzameld worden en als moderne slaven in kassen (of prostitutie) belanden?

Ik heb nog nooit prostituees geworven dus dat weet ik niet. De bedrijven waar ik voor werf bieden allemaal een betaalde MBO opleiding aan en een goed salaris.

Overigens mag het ook al heel lang niet meer om deze mensen onder de CAO te verlonen en zijn daar zeer strenge controles op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:27

verootjoo schreef:
Dat is in theorie zo, maar in de praktijk staan al die tonnen natuurlijk niet op een NL bankrekening :o
Er zijn best veel mogelijkheden om belasting te omzeilen. Maar goed, dat zou ik ook doen als ik die tonnen zelf hard bij elkaar had gewerkt.

Net of alle rijken hun geld in het buitenland op de bank hebben staan. :roll:

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:29

Ik denk de echte rijken wel (miljonairs bijv) Die zullen heus wel ergens in een belastingparadijs hun geld onderbrengen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:59

8nnemiek schreef:

Daarin kunnen we natuurlijk gewoon van mening verschillen. Persoonlijk vind ik het juist eerlijk wanneer de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:44

Karl66 schreef:
Alleen is dat dus niet waar. De mensen met de hoogste vermogens hebben ook de hoogste aftrekposten, die dan ook weer tegen het hoogste tarief weggestreept worden. En vergis je niet, belasting is veel meer dan alleen maar inkomsten- en vermogensbelasting. Wat dacht je van bijvoorbeeld BTW. De laagste inkomens geven bijna hun hele inkomen aan met BTW belaste producten uit en betalen daarmee zomaar 21% extra belasting over zo'n beetje hun hele inkomen. De hogere inkomens gebruiken een veel groter del van hun vermogen voor sparen, aandelen e.d. waar geen BTW over geheven wordt.

Ik heb een paar jaar geleden hier op Bokt in een verkiezingstopic een keer al die cijfers uitgezocht en geplaatst en toen bleek dat de laagste inkomensgroepen procentueel gezien veel meer belasting betaalden dan de topinkomens. Die bleken in de praktijk maar tussen de 20 en 25% (het exacte percentage heb ik niet meer) van hun inkomen aan belasting te betalen.

Dat vind ik dan wel apart, dat die top-inkomens maar 25% zouden afdragen..
mijn vriend zit niet in de hoogste box maar verdient vrij aardig en betaalt rond de 40% belasting 8)7 En dan moet daar bovenop het detacheringsbureau ook nog eens belasting betalen, en gaat er ook nog eens een hoop extra belasting op de dertiende maand enzo naar de overheid.. Uiteindelijk houdt Jan Modaal op die manier echt niet zo enorm veel meer over dan iemand die in de eerste schaal zit.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die in de hoogste schaal zitten zo makkelijk hun belastingen kunnen verlagen naar de helft, en denk ook eigenlijk niet dat er zó veel rijke mensen zijn die hun vermogen hebben weggesluist. Dat laatste is sowieso veel lastiger tegenwoordig, even een rekening in Luxemburg openen is er niet meer bij.
Maar als je die cijfers nog eens tegen komt over die belastingen, ik ben wel benieuwd!

Ik zag nog ergens btw op aandelen voorbij komen, dat is natuurlijk onzin. Het is geen product dat je koopt, maar een deel van een bedrijf. En over dat aandeel betaal je gewoon vermogensbelasting.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:57

Loretta schreef:
Daarin kunnen we natuurlijk gewoon van mening verschillen. Persoonlijk vind ik het juist eerlijk wanneer de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

Uiteraard mogen mensen die meer geld hebben ook meer afdragen, zeker.
Maar als je het van de andere kant bekijkt: je hebt een zware studie gedaan, enorm hard gewerkt om veel te bereiken, je leeft zuinig en spaart een deel van je geld omdat je er op je 65e goed bij wil zitten als je met pensioen gaat.. En dan mag je wel even 50% van je loon en nog eens een hoop vermogensbelasting afdragen, terwijl je een JOLO-buurman hebt die nooit moeite heeft gedaan op school en met zijn minimumloon allerlei voordeeltjes heeft en van jouw belastingcenten sigaretten koopt :+ Natuurlijk een wat overdreven voorbeeld, maar ‘de rijken’ zijn natuurlijk niet alleen maar de verwende directeurszoontjes die alles van pappie erven, en de lagere lonen zijn niet alleen maar de arme mensen die heel veel pech hebben gehad in het leven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:01

Ik heb nog even zitten zoeken, maar kan ze niet zo gauw terugvinden. Het was een oudere discussie in 2012 of zo en de cijfers waren toen van het CBS. Het was een artikel over de belastingverdeling per inkomensmediaan. Het belastingpercentage benoemen zonder de aftrekposten mee te nemen geeft een heel zinloos cijfer. Want die aftrekposten halen het percentage nogal significant omlaag. Terwijl een onzichtbare belasting als de BTW het juist significant verhoogt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:05

De btw had ik ook al benoemd in mijn tekst inderdaad :j
Al denk ik dat het daar ook de rijkere mensen zijn die verreweg de meeste btw afdragen. Op eerste levensbehoeften zit veelal 9% btw. En de rijkere mensen kopen vooral veel luxe, dus 21% btw.

Van aftrekposten heb ik niet veel verstand, maar wel interessant om eens op te zoeken!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:06

DuoPenotti schreef:
Daar ben ik ook bang voor.
Plus die nu 14 euro verdient wil ook omhoog enz.
Maar geeft wel aan dat teveel mensen te weinig verdienen om nog fatsoenlijk rond te komen. En echt niet omdat ze zoveel dure luxe uitgave hebben.

Zelfs met mijn 14 euro en contracturen, plus aanvulling van het uwv kan ik niet fatsoenlijk rondkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:27

Ik vind dat ik met een fatsoenlijk inkomen best meer mag afdragen dan iemand die amper rond kan komen en zich daar een slag voor in de rondte werkt.
Heb ik er zelf hard voor gewerkt? Hebben we studie schulden moeten afbetalen? Hebben we geldzorgen gehad? Ja zeker. Ik weet ook prima hoe het is om 5 jaar niet op vakantie te gaan, ook niet in eigen land.
Echter zijn wij goed instaat geweest om ons op te werken. Ik zie het dan ook als een geluk en een soort luxe dat ik überhaupt in staat ben geweest om een studie te doen en een gezond lichaam/hoofd heb.
Het is niet vanzelfsprekend dat als je hard werkt je er altijd goed uitkomt. Er zijn echt genoeg mensen die met moeite de eindjes aan elkaar knopen zonder enige vorm van luxe of vakantie terwijl ze voltijd werken.
Ook zijn er genoeg mensen die zich zouden wensen dat ze in staat zijn om te werken, net als dat er mensen zijn die eigenlijk niet in staat zijn, maar niet erkend worden.
Ik prijs mij rijk dat dit voor mij niet toetreft en als ik dan daar meer belasting over moet betalen, so be it.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:48

Sizzle schreef:
Ik vind dat ik met een fatsoenlijk inkomen best meer mag afdragen dan iemand die amper rond kan komen en zich daar een slag voor in de rondte werkt.
Heb ik er zelf hard voor gewerkt? Hebben we studie schulden moeten afbetalen? Hebben we geldzorgen gehad? Ja zeker. Ik weet ook prima hoe het is om 5 jaar niet op vakantie te gaan, ook niet in eigen land.
Echter zijn wij goed instaat geweest om ons op te werken. Ik zie het dan ook als een geluk en een soort luxe dat ik überhaupt in staat ben geweest om een studie te doen en een gezond lichaam/hoofd heb.
Het is niet vanzelfsprekend dat als je hard werkt je er altijd goed uitkomt. Er zijn echt genoeg mensen die met moeite de eindjes aan elkaar knopen zonder enige vorm van luxe of vakantie terwijl ze voltijd werken.
Ook zijn er genoeg mensen die zich zouden wensen dat ze in staat zijn om te werken, net als dat er mensen zijn die eigenlijk niet in staat zijn, maar niet erkend worden.
Ik prijs mij rijk dat dit voor mij niet toetreft en als ik dan daar meer belasting over moet betalen, so be it.

+:)+ :*
Mooi geschreven!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:04

Citaat:
Uiteraard mogen mensen die meer geld hebben ook meer afdragen, zeker.
Maar als je het van de andere kant bekijkt: je hebt een zware studie gedaan, enorm hard gewerkt om veel te bereiken, je leeft zuinig en spaart een deel van je geld omdat je er op je 65e goed bij wil zitten als je met pensioen gaat.. En dan mag je wel even 50% van je loon en nog eens een hoop vermogensbelasting afdragen, terwijl je een JOLO-buurman hebt die nooit moeite heeft gedaan op school en met zijn minimumloon allerlei voordeeltjes heeft en van jouw belastingcenten sigaretten koopt :+ Natuurlijk een wat overdreven voorbeeld, maar ‘de rijken’ zijn natuurlijk niet alleen maar de verwende directeurszoontjes die alles van pappie erven, en de lagere lonen zijn niet alleen maar de arme mensen die heel veel pech hebben gehad in het leven.

Ik heb gestudeerd, sterkter nog, dat doe ik nog steeds.
Dat is leuk.
Ik vind dat nul argument om meer te verdienen dan een loodgieter.

Om in dat 50% tarief te komen moet je wel flink wat verdienen en kun je ruimschoots in je eerste levensbehoeften voorzien.

... en ook ruimschoots in slimme trucjes via een fiscale adviseur zodat je via koopsompolissen zo weinig mogelijk betaalt. (Ik heb een tijd gehad dat ik de adviseurs aan de deur kreeg...)

Dus ik vind die 1,5 procent (of was het promille?) kapitaalbelasting boven een bepaalde grens een schijntje.