Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
poetser schreef:Maar als de EU, VS en Japan besluiten Oekraïne bij te staan en Rusland aan te vallen, dan zal Poetin zijn raketten toch niet blijven beperken tot Oekraïne? Op die manier ontstaan er dan toch gevechten wereldwijd?
BeFunny schreef:Als de VS mee doet dan zijn we het gewoon.
Theoretisch is het een hoop gelul.
Maar het komt er feitelijk wel al op aan. VS is betrokken. Dat er nog geen vuurgevechten overal zijn. Wil niet zeggen dat het conflict niet gaande is. Hoe je het went of keert.
En Als China zich bemoeid dan is ook Azië betrokken.
Het klinkt heel mooi. Wij zijn niet in oorlog. Ga dat Poetin nog maar even wijsmaken
Pandora2 schreef:Ik vraag mij af hoe Zwitserland als neutraal land hierin staat op dit moment.
Sizzle ?
Pandora2 schreef:Ik vraag mij af hoe Zwitserland als neutraal land hierin staat op dit moment.
Sizzle ?
_San87_ schreef:Exitium schreef:Je praat in dat geval over de hele Navo en Rusland, wat neerkomt op een groot deel van het noordelijk halfrond (los van alle overzeese gebieden van de Fransen en Britten), plus de landen die dan waarschijnlijk aanhaken (Australië, Nieuw-Zeeland, Japan)
Nee, voor een wereldoorlog moet er ook op andere continenten gevochten worden. Dus bijvoorbeeld in Europa, in Amerika en in Azie. Zo lang dat niet het geval is, is er geen wereldoorlog.
Anders zou de oorlog in Afghanistan ook een wereldoorlog zijn, en dat is het niet.
Exitium schreef:_San87_ schreef:
Nee, voor een wereldoorlog moet er ook op andere continenten gevochten worden. Dus bijvoorbeeld in Europa, in Amerika en in Azie. Zo lang dat niet het geval is, is er geen wereldoorlog.
Anders zou de oorlog in Afghanistan ook een wereldoorlog zijn, en dat is het niet.
Dat zal dan snel het geval zijn, gezien Rusland over twee continenten verspreid ligt en de afstand tussen Alaska / Japan en Rusland. Vladivostok is in dat geval bijvoorbeeld een belangrijk doelwit om de wateren in Azië in handen te controleren. Daarnaast is een tweefrontenoorlog waarschijnlijk de beste manier om de Russen te verslaan, ze hebben sowieso al minder troepen dan de Navo en dan zouden ze die ook nog moeten verspreiden over een enorm gebied met nauwelijks goede vervoeropties. Zelfs al zou je nauwelijks oprukken in het oosten, dan nog dwing je Rusland in een spagaat.
friezenfan2 schreef:Precies de homepage doet het wel maar de liveblog niet. Dit is niet gebeurd met de corona liveblog. En dus nieuw en dit voelt niet fijn.
Cer schreef:friezenfan2 schreef:Precies de homepage doet het wel maar de liveblog niet. Dit is niet gebeurd met de corona liveblog. En dus nieuw en dit voelt niet fijn.
andere liveblogs werken wel ..
Ik snap dat dingen spannend zin, maar het lijkt me wel goed om een beetje rustig te blijven?
BeFunny schreef:Zoals ik al aangaf er hoeft niet geschoten te worden om in conflict te liggen.
Heel EU is betrokken bij wat er gebeurd en VS en ook wat landen in Azië.
Dat er nog geen bom gedropt is wil niet direct zeggen dat het geen oorlog is.
Poetin zal blijven jennen en opzoek blijven gaan naar redenen om wel ergens anders het vuur te kunnen openen. Oekraïne had aangegeven om ook neutraal te kunnen zijn maar dat is toch niet wat Poetin wil. Hij kiest voor deze oorlog en dreigt met van alles om de EU,VS en de navo kwaad te maken. Dat is dus wat hij wil. En de landen hebben wapens en van alles gestuurd (Poetin heeft toch duidelijk uitgesproken dat hij geweld gaat gebruiken tegen landen die Oekraïne helpen) Dus de oorlog is gewoon verklaard.
Ik ben van mening dat die vent gewoon maar moet blijven banketstaaf en dreigen en dat we eigenlijk gewoon moeten doen wat we moeten doen. In de eerste plaats Oekraïne bij de EU en bij de NAVO. Zweden en Finland ook. Één voor allen en allen voor één. Hij (Poetin) kan onmogelijk in alle landen tegelijk zijn.
De vraag is wat gaat China doen. Maar daar kom je sowieso achter want er hoeft nog maar knip te gebeuren en Poetin heeft een aanleiding om toch het vuur te openen bijvoorbeeld. Tegen Zweden en Finland. Al heeft hij het nu te zwaar in Oekraïne daar heeft hij zijn handen even vol.
En hij had wat bondgenoten die hem toch niet steunen. En China haakt ook af als De EU en VS zich echt gaan bemoeien. Daar zijn ook grote belangen. En daar hebben ze Rusland echt niet voor nodig.