Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:00

Ursula zal moeten opletten dat ze zich niet vergaloppeert aan grootse voorstellen die een omgekeerd effect hebben. Nu toetreden tot EU of militair zodanig intensief gaan steunen dat er geen echt verschil is tussen lidmaatschap NAVO of niet... Het laat alleen de boel meer escaleren.

Vanmorgen nog één of andere expert op vlak van nucleaire wapens en politiek op de radio gehoord. Er is ook een mogelijkheid dat Putin wel met kernwapens begint, maar ze op een doelwit laat terechtkomen zonder dat dat veel directe schade berokkent, om nogmaals te intimideren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:01

poetser schreef:
Maar als de EU, VS en Japan besluiten Oekraïne bij te staan en Rusland aan te vallen, dan zal Poetin zijn raketten toch niet blijven beperken tot Oekraïne? Op die manier ontstaan er dan toch gevechten wereldwijd?

Wat ze niet besluiten. Maar als dat zo zou zijn, dan kun je spreken van een wereldoorlog zodra er ook raketten en bommen gedropt worden op de VS en Japan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:02

Ik vraag mij af hoe Zwitserland als neutraal land hierin staat op dit moment.
Sizzle ? :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:02

BeFunny schreef:
Als de VS mee doet dan zijn we het gewoon.

Theoretisch is het een hoop gelul.

Maar het komt er feitelijk wel al op aan. VS is betrokken. Dat er nog geen vuurgevechten overal zijn. Wil niet zeggen dat het conflict niet gaande is. Hoe je het went of keert.

En Als China zich bemoeid dan is ook Azië betrokken.

Het klinkt heel mooi. Wij zijn niet in oorlog. Ga dat Poetin nog maar even wijsmaken ;)

Ik heb even gemist op welke landen anders dan Oekraine Poetin de afgelopen dagen een bommetje gedropt heeft?

Pandora2 schreef:
Ik vraag mij af hoe Zwitserland als neutraal land hierin staat op dit moment.
Sizzle ? :P

Zwitserland is niet neutraal meer, ze hebben financiele sancties ingevoerd tegen Rusland.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:03

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:06

_San87_ schreef:
Exitium schreef:
Je praat in dat geval over de hele Navo en Rusland, wat neerkomt op een groot deel van het noordelijk halfrond (los van alle overzeese gebieden van de Fransen en Britten), plus de landen die dan waarschijnlijk aanhaken (Australië, Nieuw-Zeeland, Japan)

Nee, voor een wereldoorlog moet er ook op andere continenten gevochten worden. Dus bijvoorbeeld in Europa, in Amerika en in Azie. Zo lang dat niet het geval is, is er geen wereldoorlog.

Anders zou de oorlog in Afghanistan ook een wereldoorlog zijn, en dat is het niet.

Dat zal dan snel het geval zijn, gezien Rusland over twee continenten verspreid ligt en de afstand tussen Alaska / Japan en Rusland. Vladivostok is in dat geval bijvoorbeeld een belangrijk doelwit om de wateren in Azië in handen te controleren. Daarnaast is een tweefrontenoorlog waarschijnlijk de beste manier om de Russen te verslaan, ze hebben sowieso al minder troepen dan de Navo en dan zouden ze die ook nog moeten verspreiden over een enorm gebied met nauwelijks goede vervoeropties. Zelfs al zou je nauwelijks oprukken in het oosten, dan nog dwing je Rusland in een spagaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:06

Thanks dames !
Ik was te lui om zelf te zoeken. Soms gaat bokt vragen sneller :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:09

China gaat zich ermee bemoeien....veroordeeld EU sancties tegen Rusland als illegaal.
Is hiermee niet meer afzijdig...pffff

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:11

Wij zijn net spullen wezen wegbrengen naar zo’n inzamelpunt. Wat mooi om te zien hoeveel mensen aan hun medemens denken! Ze namen zelfs even geen kleding meer aan omdat de vrachtwagen vol was. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:11

Exitium schreef:
_San87_ schreef:

Nee, voor een wereldoorlog moet er ook op andere continenten gevochten worden. Dus bijvoorbeeld in Europa, in Amerika en in Azie. Zo lang dat niet het geval is, is er geen wereldoorlog.

Anders zou de oorlog in Afghanistan ook een wereldoorlog zijn, en dat is het niet.

Dat zal dan snel het geval zijn, gezien Rusland over twee continenten verspreid ligt en de afstand tussen Alaska / Japan en Rusland. Vladivostok is in dat geval bijvoorbeeld een belangrijk doelwit om de wateren in Azië in handen te controleren. Daarnaast is een tweefrontenoorlog waarschijnlijk de beste manier om de Russen te verslaan, ze hebben sowieso al minder troepen dan de Navo en dan zouden ze die ook nog moeten verspreiden over een enorm gebied met nauwelijks goede vervoeropties. Zelfs al zou je nauwelijks oprukken in het oosten, dan nog dwing je Rusland in een spagaat.

Dat zal inderdaad snel het geval zijn, mocht het zover komen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:13

Geeft de NOS site bij jullie ook een error?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:16

friezenfan2 schreef:

Nee, doet het gewoon

Yaralisa

friezenfan2 schreef:

De homepagina niet, de liveblog wel.

BeFunny

Zoals ik al aangaf er hoeft niet geschoten te worden om in conflict te liggen.

Heel EU is betrokken bij wat er gebeurd en VS en ook wat landen in Azië.

Dat er nog geen bom gedropt is wil niet direct zeggen dat het geen oorlog is.

Poetin zal blijven jennen en opzoek blijven gaan naar redenen om wel ergens anders het vuur te kunnen openen. Oekraïne had aangegeven om ook neutraal te kunnen zijn maar dat is toch niet wat Poetin wil. Hij kiest voor deze oorlog en dreigt met van alles om de EU,VS en de navo kwaad te maken. Dat is dus wat hij wil. En de landen hebben wapens en van alles gestuurd (Poetin heeft toch duidelijk uitgesproken dat hij geweld gaat gebruiken tegen landen die Oekraïne helpen) Dus de oorlog is gewoon verklaard.

Ik ben van mening dat die vent gewoon maar moet blijven banketstaaf en dreigen en dat we eigenlijk gewoon moeten doen wat we moeten doen. In de eerste plaats Oekraïne bij de EU en bij de NAVO. Zweden en Finland ook. Één voor allen en allen voor één. Hij (Poetin) kan onmogelijk in alle landen tegelijk zijn.

De vraag is wat gaat China doen. Maar daar kom je sowieso achter want er hoeft nog maar knip te gebeuren en Poetin heeft een aanleiding om toch het vuur te openen bijvoorbeeld. Tegen Zweden en Finland. Al heeft hij het nu te zwaar in Oekraïne daar heeft hij zijn handen even vol.

En hij had wat bondgenoten die hem toch niet steunen. En China haakt ook af als De EU en VS zich echt gaan bemoeien. Daar zijn ook grote belangen. En daar hebben ze Rusland echt niet voor nodig.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:17

Afbeelding

op twitter zeggen ze er dit over. Bij mij laadt de site dus ook niet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:17

Pareltjes schreef:
China gaat zich ermee bemoeien....veroordeeld EU sancties tegen Rusland als illegaal.
Is hiermee niet meer afzijdig...pffff

Heb je een bron? Ik kan zo snel niks vinden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:19

Precies de homepage doet het wel maar de liveblog niet. Dit is niet gebeurd met de corona liveblog. En dus nieuw en dit voelt niet fijn.

robert45

Levensgevaarlijk al deze oorlogsretoriek.

Heel eng en onwerkelijk.

Ik hoop dat Oekraïne niet bij de Eu en navo komt. Dat zou ons allemaal in een groot conflict slepen met verschrikkelijke gevolgen.

Bizar dit

Brainless

Exitium schreef:
Brainless schreef:
Ook al zou de Oekraïne onder de NAVO horen en die zouden ingrijpen, dan is het nog geen wereldoorlog.

Want?

Een WO is een oorlog die over meerdere continenten wordt gevoerd.
Afghanistan was ook geen WO terwijl er wel meerdere landen daar gingen vechten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:21

friezenfan2 schreef:
Precies de homepage doet het wel maar de liveblog niet. Dit is niet gebeurd met de corona liveblog. En dus nieuw en dit voelt niet fijn.

Overbelaste server , iedereen wil graag weten wat er uit het gesprek gaat komen dus dan is het logisch dat alles eruit vliegt.

Dus rustig aan we zijn niet gehackt.

Ik heb het overigens met het corona liveblog ook regelmatig gehad dus niks aan de hand.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:21

Brainless schreef:
Exitium schreef:
Want?

Een WO is een oorlog die over meerdere continenten wordt gevoerd.
Afghanistan was ook geen WO terwijl er wel meerdere landen daar gingen vechten.

Zie mijn vorige post

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:22

friezenfan2 schreef:

andere liveblogs werken wel ..

Ik snap dat dingen spannend zin, maar het lijkt me wel goed om een beetje rustig te blijven?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:25

Cer schreef:
friezenfan2 schreef:

andere liveblogs werken wel ..

Ik snap dat dingen spannend zin, maar het lijkt me wel goed om een beetje rustig te blijven?

Graag. Mensen, we zijn NL. Klein land, geen atoommacht. Blijf even op aarde. Vlad de Verwarde heeft wel wat beters te doen dan de NOS lam te laten leggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:25

China wil russisch gas, die hebben na conflict met Australie de kolen import vanuit daar in de ban gedaan. Echter eigen kolen zijn van mindere kwaliteit (minder energie / ton), samen met co2 uitstoot (en dus imago buitenland, nogal belangrijk nl) liever over op gas. Maar gasmarkt is al behoorlijk verdeeld en zoveel is er niet vrij om aan te kopen. Rusland heeft kennelijk ruimte of kan op een of andere manier ruimte maken. China wil dus geen gedoe met Rusland, anders bevriezen er een heel aantal Chinezen de volgende winter(s). Komt inderdaad Taiwan en dichter bij elkaar liggende manieren van bestuur bovenop. Afgerond met een totaal onervaren leger wat door en door corrupt is en je hebt een China dat op de randjes van wat de rest van de wereld wil horen kleurt en verder zich er zo min mogelijk over uitaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:27

BeFunny schreef:
Zoals ik al aangaf er hoeft niet geschoten te worden om in conflict te liggen.

Heel EU is betrokken bij wat er gebeurd en VS en ook wat landen in Azië.

Dat er nog geen bom gedropt is wil niet direct zeggen dat het geen oorlog is.

Poetin zal blijven jennen en opzoek blijven gaan naar redenen om wel ergens anders het vuur te kunnen openen. Oekraïne had aangegeven om ook neutraal te kunnen zijn maar dat is toch niet wat Poetin wil. Hij kiest voor deze oorlog en dreigt met van alles om de EU,VS en de navo kwaad te maken. Dat is dus wat hij wil. En de landen hebben wapens en van alles gestuurd (Poetin heeft toch duidelijk uitgesproken dat hij geweld gaat gebruiken tegen landen die Oekraïne helpen) Dus de oorlog is gewoon verklaard.

Ik ben van mening dat die vent gewoon maar moet blijven banketstaaf en dreigen en dat we eigenlijk gewoon moeten doen wat we moeten doen. In de eerste plaats Oekraïne bij de EU en bij de NAVO. Zweden en Finland ook. Één voor allen en allen voor één. Hij (Poetin) kan onmogelijk in alle landen tegelijk zijn.

De vraag is wat gaat China doen. Maar daar kom je sowieso achter want er hoeft nog maar knip te gebeuren en Poetin heeft een aanleiding om toch het vuur te openen bijvoorbeeld. Tegen Zweden en Finland. Al heeft hij het nu te zwaar in Oekraïne daar heeft hij zijn handen even vol.

En hij had wat bondgenoten die hem toch niet steunen. En China haakt ook af als De EU en VS zich echt gaan bemoeien. Daar zijn ook grote belangen. En daar hebben ze Rusland echt niet voor nodig.

Eens! Ukraine nu bij de EU en groot inzetten. Dat zal ff flink pijn doen bij ons allen, maar het moet maar eens afgelopen zijn met die poetin.