Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:22

Welke extreem rechtse partijen dan?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:24

'De' kiezer bestaat niet, anders hadden niet zowel FvD als Bij1 nu in de Kamer gezeten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:24

Ik zit nu naar het Debat te luisteren en ik word er echt simpel van :')
Steeds die frasering "omzigt functie elders", dat hij zegt 'ik heb dat niet perse zo gezegd, maar wellicht is het wel zo opgeschreven'.. Hoe moet iemand dat uitleggen?

Hoe weten ze zo zeker dat er letterlijk is opgeschreven wat hij gezegd heeft? Waarom vragen ze het niet aan die notitiemakers, onder ede?
Dit is toch echt iedereens tijd verdoen?

Marijnisse... ook.. echt... Dus zij gaat vertellen hoe Rutte denkt. Dat lijkt me ook niet helemaal wenselijk :') Rutte: "ik geef aan dat het niet zo gegaan is".. die blonde dame "het motief van Rutte ís Omzigt moet weg, dat staat hier in de papieren!".. geef mij ook zo'n inzicht in iemands hoofd, superhandig :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:42

Daarom snap ik denk ik vanaf het begin de ophef niet. Er staat nergens dat hij een functie elders moet krijgen ofzo. De zin is zo beknopt dat hij zoveel kan betekenen.
Ik dacht eerst dat bedoeld werd dat Omtzigt mogelijk elders nog een functie had wat de formatie bemoeilijkte als ze het CDA zouden betrekken :+
Ik zou ook pleiten eerst eens de maker van de notitie onder Ede te horen. Hier is zoveel interpretatie mogelijk.
En dit is kaassie voor de meeste partijen natuurlijk. Vol er op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:48

Het zijn allemaal natuurlijk wel haaien. Ze staan daar uiteindelijk omdat ze allemaal gewin willen halen uit deze situatie.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:53

Electra63 schreef:
Het zijn allemaal natuurlijk wel haaien. Ze staan daar uiteindelijk omdat ze allemaal gewin willen halen uit deze situatie.

Dit dus. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen voor MR en de VVD.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:54

Het grote probleem met Rutte is dat hij met de regelmaat van de klok zich iets niet herinnert. En het probleem is dat als hij zich iets niet herinnert, het altijd iets is wat hem niet zo goed uitkomt om te herinneren.

En dan kan je wel heel vaak maar "wat als het nou echt zo is" roepen, maar het kan ook echt wel zo zijn dat Rutte na zijn politieke carriere eenhoorns gaat fokken. Alleen de kans dat hij dat ook echt gaat doen is ongeveer net zo groot als de kans dat dit allemaal gebaseerd is op goede bedoelingen en het beste voor een vasthoudend kamerlid. Ik krijg hier bij een aantal mensen het gevoel dat ze nu vooral naïef zijn, omdat die naïviteit ze wel goed uitkomt in de discussie.

Ik denk dat deze affaire, of het nou om gaat dat hij Omzigt weg probeert te promoveren of dat hij als fractievoorzitter de informatie eerder krijgt dan andere fractievoorzitters, laat zien dat hij te lang aan de macht is en de grenzen van zijn eigen macht niet meer kent en er daardoor probleemloos overheen gaat.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:56

@Karl66, wat voor afloop gaat dit alles krijgen? Het aftreden van MR, een andere VVD fractievoorzitter, een minister-president uit een andere partij, nieuwe verkiezingen? Wat gaat er nu gebeuren denk je?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:02

Ik denk dat het goed zou zijn dat Rutte terugtreedt en dat een andere VVD de fractie gaat leiden en straks MP wordt.

Een MP die het normaal vindt om tegen het parlement te liegen als hem dat beter uitkomt, mag wat mij betreft lekker vertrekken. Het heeft voor de VVD ook nog als voordeel dat ze straks over vier jaar met de volgende verkiezingen niet met Rutte zitten, die dan echt wel over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Dan kan je beter nu met een nieuwe MP beginnen, die de komende vier jaar krediet kan opbouwen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:09

Er is geen geschikte VVD-er beschikbaar nu als lijsttrekker, lijkt mij.
Een MP zal een oude rot moeten zijn. Er is geen sterke, ervaren kandidaat vanuit de huidige fractie, denk ik.....
En de grootste partij levert de MP.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:10

Hij heeft zelf aangegeven "alles" met zijn partij te hebben overlegd. Voor mij persoonlijk zal het een mooie oplossing zijn om nieuwe verkiezingen te organiseren. In mijn ogen komt de hele partij namelijk in diskrediet, niet alleen Rutte zelf.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:18

Electra63 schreef:
Er is geen geschikte VVD-er beschikbaar nu als lijsttrekker, lijkt mij.
Een MP zal een oude rot moeten zijn. Er is geen sterke, ervaren kandidaat vanuit de huidige fractie, denk ik.....

Als ze maar één geschikte persoon binnen de partij hebben en dat is Rutte, dan hebben ze bij de VVD een veel groter probleem dan deze uitglijder numero zoveel van Rutte.

En zullen we met nieuwe verkiezingen nog even wachten tot er blijkt dat er door deze verkenning geen kabinet meer gevormd kan worden? Als er toch gewoon een kabinet gevormd kan worden, dan zijn nieuwe verkiezingen niet echt zinnig. Ik mag namelijk toch hopen dat bij de afgelopen verkiezingen mensen met hun volle verstand gekozen hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:22

Electra63 schreef:

Dat is idd gebruikelijk maar niet wettelijk verplicht. Ik verwacht t niet maar er zou een MP uit een andere partij dan de VVD aangesteld mogen worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:26

Ik ben geen voorstander van nieuwe verkiezingen.
Er zijn net ruim 60 nieuwe Kamerleden geïnstalleerd en van net zoveel leden is afscheid genomen.
En dat kost weken voorbereiding.
We hebben een Corona-crisis en we moeten snel verder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:27

De eventuele nieuwe mp hoeft niet uit het kabinet te komen. Kan ook iemand uit het bedrijfsleven zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:31

Kan Klaas Dijkhof niet teruggehaald worden als hij premier mag worden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:40

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Kabinet is opgestapt.
Volk heeft gekozen, waar klaarblijkelijk eenzelfde kabinet uit zal komen.

Je doet alsof het iets slechts is dat ze door willen gaan met hoe ze voorheen werkten: blijkbaar vond de kiezer dat oké anders was het niet weer zo gelopen met de verkiezingen.

De vlieger die nu opgaat is dat men van een mug een olifant maakt om maar zo veel mogelijk stennis rondom de VVD te kunnen schoppen terwijl er in realiteit echt amper iets aan de hand is.

De kiezer vond de hele toeslagenaffaire blijkbaar okay. Zegt ook wel iets over in wat voor een land we leven. Net zoals dat een groot deel van het electoraat racisme helemaal okay vindt gezien het grote aantal zetels voor extreem rechtse partijen.

Toevoeging:

Dan mag de kiezer de hele toeslagenaffaire wel okay vinden. Waar het hier om gaat is dat de regels van het staatsrecht ook voor de heer Rutte gelden. En dat hij daar niet een loopje mee kan nemen voor wanneer het hem uit komt.

Tja, toch bepaald de meerderheid het beleid. Gelukkig zijn die extreme partijen niet in de meerderheid.

Maar hoe heeft hij het staatsrecht geschonden dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:45

Karl66 schreef:
Het grote probleem met Rutte is dat hij met de regelmaat van de klok zich iets niet herinnert. En het probleem is dat als hij zich iets niet herinnert, het altijd iets is wat hem niet zo goed uitkomt om te herinneren.

Dan moeten ze daar maar eens leren iets goed op te schrijven / te documenteren..

want met wat ze nu doen is het ook heel makkelijk om mensen dingen gezegd te laten hebben die ze wellicht niet gezegd hebben. "ja het staat hier, dus jij hebt dat gezegd"..

Sowieso is de verslaglegging in de politiek van slecht niveau... Daarnaast ook de halve bezetting die niet weet hoe de regels zijn vwb declareren en wie je precies wat mag betalen, aanbesteden en hoe subsidies werken.. sja... das nou allemaal niet echt heel professioneel toch? :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:55

bigone schreef:
De eventuele nieuwe mp hoeft niet uit het kabinet te komen. Kan ook iemand uit het bedrijfsleven zijn.

Ik ben dat rariteiten kabinet Balkende I nog niet vergeten, dus het blijkt een matig idee.
(Breek mij de bek niet open over lui als Beslusconi.)

Eén van de beste premiers die we ooit gehad hebben is Piet de Jong. Een militair, :o zo van zijn onderzeeër geplukt.

Maar idd: de ministers, inclusief de premier mogen 'van buiten het Binnenhof' komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:13

Jammer dat de PvdA zo klein is, anders Aboutaleb for President :D ;)

Maar wie weet, wat een goede kandidaat er naar voren wordt geschoven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:34

Poeh wat een gedoe zeg... ik had als Rutte zijnde me teruggetrokken. Laat een ander het maar doen dan.

Ik hoop dat er hoe dan ook snel een klap op wordt gegeven. We staan nog wel voor grotere uitdagingen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:44

App die ik net naar een vriend stuurde.

Dit vind ik ervan, en nu eens niet op mijn gebruikelijke politiek voorzichtige bokt-toon:

--

Jup.

In dit geval meen ik dit echt:

Arme Rutte.

De grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog al een jaar lang zo goed mogelijk (echt niet perfect, maar wel zo goed mogelijk) het hoofd bieden.
Tegelijkertijd een cabinetsval en campagne en verkiezingen.

En nu omdat hij ergens als een soort gedachtensprong gezegd heeft dat Omtzigt misschien wel oké als minister zou zijn, als zijsprongetje notabene in een gesprek over heel andere dingen, waarbij dat helemaal geen eis was of echt doordachte wens, en óók nog niet eens een of andere lowlife k#t functie,

Daar krijgt hij nou gezeik over??

Kunnen we alstjeblieft gewoon een land gaan regeren in plek van gezeik over een persoonlijke notitie van een mogelijke invulling van wat iemand anders niet eens in die context gezegd heeft...

Echt hoor.

Ik zet het zo wel aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:45

Omtzigt For President!! :) ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:47

Wil je een kabinet willen vormen dan moet je eerst het vertrouwen herstellen. Het vertrouwen is nu geheel en terecht weg.
Rutte is degene die iedereen heeft voorgelogen.
En dit is niet de eerste keer

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:48

Femke_Tweety schreef:
App die ik net naar een vriend stuurde.

Dit vind ik ervan, en nu eens niet op mijn gebruikelijke politiek voorzichtige bokt-toon:

--

Jup.

In dit geval meen ik dit echt:

Arme Rutte.

De grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog al een jaar lang zo goed mogelijk (echt niet perfect, maar wel zo goed mogelijk) het hoofd bieden.
Tegelijkertijd een cabinetsval en campagne en verkiezingen.

En nu omdat hij ergens als een soort gedachtensprong gezegd heeft dat Omtzigt misschien wel oké als minister zou zijn, als zijsprongetje notabene in een gesprek over heel andere dingen, waarbij dat helemaal geen eis was of echt doordachte wens, en óók nog niet eens een of andere lowlife k#t functie,

Daar krijgt hij nou gezeik over??

Kunnen we alstjeblieft gewoon een land gaan regeren in plek van gezeik over een persoonlijke notitie van een mogelijke invulling van wat iemand anders niet eens in die context gezegd heeft...

Echt hoor.

Ik zet het zo wel aan.

_/-\o_ _/-\o_

purny schreef:
Wil je een kabinet willen vormen dan moet je eerst het vertrouwen herstellen. Het vertrouwen is nu geheel en terecht weg.
Rutte is degene die iedereen heeft voorgelogen.
En dit is niet de eerste keer

Maar er hoeft helemaal niks gelogen te zijn??