Lusitana schreef:Bedankt voor die informatie!
Wat ik zei, ik kon er iets over vinden. Maar het was ook gewoon algemeen bedoeld dat 15 jarige meisjes gewoon sex hebben met oudere jongens, dat is op zich niet raar. Ik heb in die zin zijn naam dan ook niet genoemd, omdat ik geen achtergrond had.
Maar waar het eigenlijk om gaat , en wat blijft, is dat het hem bij lange na geen pedofiel maakt.
Verder betreffende drugsgebruik, het gaat er niet om of 1 persoon iets ontkent of niet, maar dat zijn fans doen alsof hij een soort god was die nooit iets verkeerd deed. Zelfs nu wordt zijn verslaving verdedigd met "je kunt er nu eenmaal makkelijk aan komen als je beroemd bent. " Dat maakt het toch niet okee?
Hij had de zware pijnstilers niet meer nodig behalve voor zijn verslaving, en voor het narcose middel had hij een anestesist nodig en daar heeft echt niet iedereen toegang toe, sterker nog, niemand, behalve als je in en ziekenhuis ligt en het ziekenhuis vindt het nodig.
(Ik snap overigens de mensen niet die bereid waren het toe te dienen, maar dat geeft wel aan hoe manipulatief MJ was dat ze het tegen beter weten in toch deden).
Er zijn andere manieren om een slaapprobleem aan te pakken dan je onder narcose te brengen!
En omdat het zonder beademingsapparatuur erbij ging, zijn zijn longen chronish ziek geworden door het niet goed doorademen. Het is ook zijn dood geworden. Het is niet iets onschuldigs.
Overigens zei een goede vriend van hem (Uri Geller) dat hij zich omringde met mensen die nooit nee tegen hem zeiden. Dit is een goede schets van zijn levensomstandigheden.
Dan is het makkelijk om moreel af te zakken.
Ik bracht dit in de discussie om aan te geven dat hij geen onfeilbaar persoon was zoals sommige fans willen geloven.
We kunnen niet doen alsof dat wel zo is. Er is wel meer aan de hand geweest in zijn leven en alles heeft een oorzaak, maar dat maakt het nog niet onwaar of niet gebeurd of niet zo erg.
Ik ben gigantisch fan van Michael, en zijn verslaving aan zware pijnstillers ga ik sowieso nooit goedpraten.
Ik weet dat hij de verslaving kreeg onder andere door het eerste geval van sexueel misbruik opkwam in 1993. Hij had net een operatie gehad aan zijn schedel (wat nog afstamt van toen zijn hoofd verbrandde met die Pepsi reclame), en daar had hij pijnstillers voor gekregen. Toen kwam dus dat van het kindermisbruik er nog bovenop. Nu ging hij dus ook door emotionele pijn. En daar is het dus een verslaving geworden.
Ik zie wel zijn verslaving aan pijnstillers los van zijn verslavingen aan slaapmiddelen. Ik denk dat hij die al eerder had opgelopen. Hij had (voordat hij er een verslaving van opliep) een vrij ernstige vorm van insomnia. Voornamelijk als hij op tournee ging werd dat een groot probleem. Als hij 1 concert had gehad kon hij soms gewoon 2 of zelfs 3 dagen achter elkaar niet slapen door alle adrenaline die door zijn lichaam ging. Ik treed zelf veel op, en daar heb ik zelf ervaring mee. Ik heb daar ook last van. Alleen Michael dan op veel grotere schaal. Hij is met gewone slaappillen begonnen, en uiteindelijk met propofol geëindigd. En dat heeft inderdaad helaas zijn dood veroorzaakt.
Ik geloof wel heel erg dat ze er wel opuit waren om Michael dood te krijgen. En dan heb ik het over heel veel mensen om Michael heen. Michael geloofde dat zelf ook. Terug in 1992 werd hij ook bedreigt om vermoord te worden. Dat lijkt me nogal eng 
Als het gaat om wat Uri Geller zegt, denk ik dat waar is. Volgens veel mensen was Michael ook echt heel eigenwijs. Als je nee tegen hem zei, kwam hij uiteindelijk met iemand die wel ja zei. Dat was met die propofol ook het geval. Hij had verschillende dokteren gevraagd om de propofol te doen, en ze zijden allemaal nee. Uiteindelijk zei er eentje ja, en die heeft hij natuurlijk genomen.
Als we het hebben over sexueel misbruik, ik sluit het helemaal niet uit. De factoren om Michael heen zoals het zoveel omgaan met kinderen, en de jeugd die hij heeft gehad, zie ik wel als dingen waardoor de mogelijkheid er is dat hij het heeft gedaan. Maar waar bij sommige hun onderbuikgevoel zegt dat hij iets heeft gedaan, zegt die van mij juist dat hij niets heeft gedaan. De kant die zegt dat hij niets heeft gedaan komt op mij sterker over. Dat zal vast ook deels komen omdat ik een fan ben. Al zou hij pedofiel zijn geweest, ik blijf fan van hem.