Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:43

Dat valt gewoon onder de noemer 'onzekere chauffeur' geen belgische :')

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:08

In sommige gevallen kan je niet anders dan aangeven dat je ergens naartoe wilt en daarna wachten tot je kan. Als verkeer druk is maar wel rijdt kan je niet gewoon maar ergens tussen knallen. Ik vind dat veel gevaarlijker dan op voorhand aangeven, ik zou naar daar of daar willen, ga of voorbij of neem terug zodat ik er tussen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:09

Soms zie ik een gat aankomen achter 1 auto die naast me zit. Dan zet ik knipperlicht aan en laat die ene voorbij zodat ik er achter kan aansluiten/invoegen. Niks zo bloody frustrating als er dan plots een alsnog snel snel jou voorbij wil vlammen en extra gas geeft. Of dat de auto achter jou snel invoegt en ook gas bijgeeft om jou nog voor te zijn.

Vooral met de trailer zie ik dat vaak. Alsof het doodzonde is om daar even achteraan te moeten blijven en 2 seconden later op je bestemming aan te komen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:30

Lisette03 schreef:
Belgen doen hun knipperlicht al aan als ze van plan zijn om van baan te wisselen/ in te voegen ed, Nederlanders pas als ze werkelijk gaan. Heeft me toch al eens flink laten schrikken.

Oh dat kan ik ook zo van schrikken!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:32

Varekaj schreef:
Soms zie ik een gat aankomen achter 1 auto die naast me zit. Dan zet ik knipperlicht aan en laat die ene voorbij zodat ik er achter kan aansluiten/invoegen. Niks zo bloody frustrating als er dan plots een alsnog snel snel jou voorbij wil vlammen en extra gas geeft. Of dat de auto achter jou snel invoegt en ook gas bijgeeft om jou nog voor te zijn.

Vooral met de trailer zie ik dat vaak. Alsof het doodzonde is om daar even achteraan te moeten blijven en 2 seconden later op je bestemming aan te komen.

Maar dat is juist irritant, want als ik op dat moment naast je rijd, denk ik dus dat ik in je dode hoek zit/je me niet hebt gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:50

Je zit dan niet achter naast me maar op ooghoogte of voor naast.
Sowieso is het hoogst irritante iemand die geen knipperlicht aanzet. Of wel aanzetten en je gewoon letterlijk van de weg af drukken.
Zoals wanneer ze een autostrade opkomen. Al paar keer gehad dat ik achter een vrachtwagen zit en niet naar links kan uitwijken. En toch drammen ze je dan tegen 120 zowat in de auto naast je.

Maar kamikazes op de weg kom je overal tegen. Foutparkeerders is nog zo'n fenomeen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:12

Ik heb geleerd; kijken, aangeven, gaan.
Nederlanders lijken hier uit te gaan van ‘aangeven en gaan.’ :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:16

Klopt. Ik geef aan als ik bijna de ruimte heb dus. Niet als er nog een gigantische sliert aankomt waar ik toxh niet tussen kan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:29

Ayasha schreef:
Ik heb geleerd; kijken, aangeven, gaan.
Nederlanders lijken hier uit te gaan van ‘aangeven en gaan.’ :j

Ik ben Nederlander en doe het wel zo. Ik heb het idee dat Belgen (en Fransen) iets hebben van aangeven, kijken, gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:40

Ik doe net als Varekaj wel soms idd als de auto waarna ik er tussen kan nog aan her passeren is maar altijd zo dat die minstens halfweg gepasseerd is zodat die in principe de pinker niet zal opmerken

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:01

Ik zet de pinker op als de auto die mij aan het inhalen is dat niet meer kan zien.
Kan er ook niet tegen als ik iemand aan het inhalen ben op de snelweg en die zet dan zijn pinker op als ik nét bijna naast hem ben. Want dan heb je er inderdaad genoeg die ook effectief nog voor je in vliegen.

Dus ik wacht tot die persoon mijn pinker niet meer ziet en dan pinken, kijken, gaan :')

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:54

Ik begin me serieus af te vragen hoe Nederlanders van baan wisselen als ze in een traagrijdende file staan. Gooien jullie dan gewoon jullie stuur om ofzo en proppen jezelf ertussen? :')

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:57

Um.. Niet? Juist door dat wisselen van baan ontstaat er nog meer vertraging...
En als je bijvoorbeeld een afrit moet nemen ver van tevoren wachten op een moment dat er ergens een gat valt. Als het traag rijdt, kan je dus je richting aangeven op het moment dat de auto naast je bijna voor je is en de auto daar achter dus net achter je zit. Dan heeft de auto waar je voor in voegt nog ruimte en tijd om nog iets ruimte te geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:03

xHaithi schreef:
Ik begin me serieus af te vragen hoe Nederlanders van baan wisselen als ze in een traagrijdende file staan. Gooien jullie dan gewoon jullie stuur om ofzo en proppen jezelf ertussen? :')

Waarom moet je van baan verwisselen in een file? Houdt alleen maar meer op... heb altijd geleerd dat als je eenmaal in een file bent je geen baan meer mag wisselen. Tenzij je natuurlijk een afslag moet hebben.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:15

Daar kunnen allerhande redenen voor zijn. Je kan bv. van baan wisselen omdat je achter een vrachtwagen zit, of omdat je niets kan zien omdat er een te brede en grote auto voor je rijdt, of omdat je wil voorbereiden voor een afslag die je zal moeten gaan nemen, of omdat je aan de kant wilt gaan omdat er anderen de autostrade oprijden en die er anders niet makkelijk tussen kunnen, etc.

Edit: Met file bedoel ik trouwens net zo goed een druk moment waarbij je vaak minder snel rijdt en er overal altijd auto's zijn, ook al sta je niet stil.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:24

Behalve de afslag willen nemen zijn dat dus allemaal geen redenen.
Als je niets kan zien door grote auto/vrachtwagen maakt het in een bijna stilstaande file toch ook niet uit, je zal dan gewoon een andere auto zien als je wisselt :') .
Mensen die de autostrade in een file opkomen hebben ruim de tijd om in te voegen. Opzij gaan voor invoegers is vooral bedoeld om gelijke snelheid voor iedereen te kunnen houden. Dat rijd het vlotste.

Maar in een file is het frustrerend dat de rij naast je vooruit gaat en jij niet. En het ergste van al is dat als je eenmaal gewisseld bent je oude rij vooruit gaat en je nieuwe niet meer. Of zo redeneren toch veel filerijders. Als je niet van rij wisselt zul je merken dat je voorbijgestoken wordt en tijdje later zelf de voorbijsteker voorbijsteekt.
Je komt niet sneller door een file door te wisselen, maar toch blijven velen het hardnekkig doen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:51

Achter een vrachtwagen blijven rijden is per definitie niet slim in een aankomende file als er ook vrachtwagens achterop komen. Als je als personenwagen geplet raakt tussen 2 vrachtwagens omdat ze de file te laat hebben gezien (en dat gebeurt met enige regelmaat) en er daardoor los in rijden ben je 9 van de 10 morsdood. Sinds ik dat weet zou ik nooit rechts blijven rijden in een file en dus van baan veranderen.
Niets zien is wel degelijk enorm vervelend en zorgt dat je nergens op kan anticiperen dat er voor je gebeurt. Je reageert constant blind op de lichten van die voor je. Zeker als het een file is die dus geregeld wel rijdt, niet compleet stilstaand. Als je snel wagenziek wordt trouwens ook niet handig :')
Opzij gaan voor invoegers kan soms toch echt wel handiger zijn. Als iedereen maar halstarrig blijft rijden en niemand kan er ooit tussen krijg je alleen maar meer opstopping en chaos lijkt me.

Maar goed, waarom precies je van baan verandert doet op zich niet ter zake. Feit is dat je in verkeer altijd moet kunnen wisselen indien dat nodig is en dan vraag ik me af hoe je dat doet als je nooit op voorhand mag/kan aanduiden waar je naartoe moet omdat dat wordt geïnterpreteerd als "die hiernaast gaat mij rammen" :')

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:52

Ik denk dat het verschil is:
Nl hebben geleerd: kijken, aangeven gaan (dus pas aangeven als je ziet dat er ruimte is/ruimte aankomt binnen 5 seconden en wil dat die ruimte open blijft). Zo moet het ook op examen hier overigens.
Be: aangeven, kijken, gaan (dus aangeven wat je wil en dan pas kijken wanneer er ruimte is).

Dat zorgt inderdaad voor verwarring. Op de Belgische manier zit ik vaak net in hun dode hoek als ze het knipperlicht aangeven en dan ben ik bang dat ze me niet gezien hebben omdat nl'ers het knipperlicht pas aanzetten als ze weten dat ze kunnen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:59

Ik denk niet dat het in Be: aangeven, kijken, gaan is.

Eerder van: ik kijk, zie dat er iets aankomt (een gat), geef ruim voldoende op voorhand aan wat ik wil doen, zodat iedereen daarop kan anticiperen of soms ook wel: ik kijk, zie geen gat, ik geef toch aan (zodat men weet dat ik wil invoegen), men maakt daarop een plaatsje vrij om mij ertussen te laten en ik ga. Dus pinkers kan ook prima om plaats vragen zijn.

Persoonlijk rij ik niet graag achter/naast auto's met nederlandse nummerplaten zelfs, ik vind hen veel te onvoorspelbaar en geven weinig aan of veel te kort van tevoren.

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 02:36

Ik kom me toch even in deze discussie mengen. Ik ben zelf een Nederlander die nu sinds 1,5 jaar in Gent studeert. Moet zeggen dat ik me in Nederland eigenlijk nooit 'onveilig' voel in het verkeer, terwijl ik in België al meerdere malen (bijna) ben aangereden met de fiets. Ook wordt er praktisch nooit gestopt voor een voetganger bij een zebrapad, terwijl fietsers op de gekste plekken ineens wel voorrang krijgen. Is vaak heel aardig bedoeld, maar het zorgt dus eigenlijk voor nog gevaarlijkere situaties omdat de auto achter de auto die voorrang geeft dus niet weet dat er ineens op de noodrem getrapt wordt voor een fietser die geen voorrang heeft.. Ik moet het nog doorkrijgen denk ik :+ . Verder vind ik de ring bij Antwerpen altijd 1 grote chaos, maar denk dat dat voor niemand een pretje is haha

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 07:49

In belgische rijscholen wordt ook geleerd: kijken, aangeven en gaan. Maar kan aannemen dat ouders het niet altijd zo vlot aanleren ( zeker de oudere generatie niet).

Voetgangers en fietsers "voorrang geven is idd niet zo ingeburgerd. Al vind ik zelf het gedeag van fietsers in steden soms ook roekeloos en vragen om niet gezien te worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:30

Idd, zeker in steden als Gent fietsen ze alle kanten op, dwars tegen de richting, shortcut over het voetpad etc.

Tussen 2 vrachtwagens is idd gevaarlijk, doe het eerlijk gezegd zelf ook niet.
Maar er is ook nog zoiets als afstand houden, floept er gegarandeerd iemand in dat 'gat', bvb iemand die wil invoegen en zit je dus niet meer achter die vrachtwagen.
Ik ben de eerste die naar links gaat om invoegers plaats te geven, maar niet in een file. Als ik ze in een file plaats wil geven neem ik gas terug zodat ze voor kunnen, afhankelijk van waar ik rijd wanneer ze aankomen.
Maar de meeste mensen gaan in een file idd bumperkleven zodat er niemand tussen kan en als er dan eens iemand afstand houdt wordt die leegte onmiddellijk opgevuld met een baanwissel od.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:49

Ik rij best veel in België en Nederland maar herken dit echt niet zo eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:45

Waar ik woon is het een heel korte op-en afrit in elkaar. Levert elke dag wel gezeur op omdat de invoegers fiks gas moeten geven om mee te kunnen met de stroom en de uitvoegers remmen ofwel keihard af zodat daar alles achterin dreigt te vliegen, ofwel geven ze extra gas en blijven ze naast de andere plakken. Frustratie genoeg :))

Haaientanden op een heel druk rond punt voor fietsers worden ook straal genegeerd door de fietsers zelf. Levert ook vaak entertainment op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:03

Belgie wordt echt niet geleerd van aan te geven en dan te kijken. :+ Eerst kijken, dan aangeven. Maar Nederlanders lijken dat kijken gewoon over te slaan hier en gaan er vanuit dat je wel plek voor ze maakt. (again: ik sluit niet uit dat dat is omdat ze op onbekend terrein rijden, dan ga je vaak toch iets onhandiger rijden tenzij je echt veel op vreemde banen zit. En ik denk zomaar dat dat in Nederland ook het beeld kan vertekenen van de Belgen. Wel zijn Belgen IMO notoire hardrijders tov Nederlanders. :=

Fietsers hebben niet per definitie voorrang, die moeten zich evenzeer aan de regels houden. Iets wat ze niet doen en wat de ouders hun kinderen veelal niet aanleren. Hoe vaak haaientanden of een stopstreep of voorrangsbord genegeerd wordt ... :) En als ze dan bijna op de capeau liggen dan is het argument "ik ben zwakke weggebruiker".
Ja, klopt, wat enkel betekent dat je lichamelijke schade terug betaald wordt als je onder de auto komt maar niet dat je altijd voorrang hebt of niet in fout kan zijn. :+
Gent is ook wel een studentenstad denk ik he?
Verder vrees ik dat veel mensen hier nog steeds rijden met het gedacht dat fietsers net als voetgangers altijd voor mogen. :)