Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:30

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:31

Kahawa schreef:
Ik snap niet hoe een meerderheidskabinet niet luisteren naar de mensen is. :+ Minderheidskabinet met een rare gedoogconstructie is veel minder democratisch.

Nou mijn idee.. als je kijkt naar kabinet balkenende 4, bestond deze uit PVDA (33) CDA(41) en CU (6) Dit terwijl de SP 25 zetels had en de VVD 22..

Celiien

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:32

Geertje vind t allemaal wel prima zo joh. hij wil helemaal geen MP worden. zo kan hij lekker tegen de schenen schoppen van de coalitie

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:33

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:34

purny schreef:
Ik snap nou waarom veel mensen niet willen stemmen. Men luistert toch niet naar wat wij stemmen. Pvv is de tweede grootste en die word gewoon voorbij gelopen.

...het hangt ook van je doel af.

De 'informateur'/ verkenner is nog bezig met de eerste gespreksronde - ik vind het veel te vroeg voor gepruil.

Democratie heeft regels en die gaan over zetels.
De pvv heeft er 20 oid van de 150 - een kleine minderheid.
(Te midden van andere minderheden, dat wel.)

En aan de andere kant: al heeft de pvv drie zetels erbij (wat ik persoonlijk zorgelijk vind)
* de "partij"/ het bedrijf van GW heeft zich in aanloop naar de verkiezingen niet bereid tot onderhandelingen getoond.
Dat opgeteld bij
* het ontbreken van een fatsoenlijk verkiezingsprogramma ( er was 1 A4'tje - wat ik begrijp als een opgestoken middenvinger)
* plus het weglopen van Rutte I
...maakt dat wie een stabiel kabinet wil, die 20 zetels gewoon maar laat voor wat ze zijn.

En nul van het bovenstaande is een verrassing.

Natuurlijk heeft iedereen het recht om op het bedrijf van GW te stemmen - maar om dan te verwachten dat er regeringsdeelname zal volgen: dat is wel erg "naïef".

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:34

Dan heb ik erover heen gelezen. Ik vond hem ook best groot die lijst

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:37

JEZUS LEEFT neemt deel in kieskringen Dordrecht, Tilburg, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Leiden en Lelystad. Dus misschien toch nog geen tijd voor een bril en stond hij er inderdaad niet tussen :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:46

Veulen84 schreef:
purny schreef:
Ik snap nou waarom veel mensen niet willen stemmen. Men luistert toch niet naar wat wij stemmen. Pvv is de tweede grootste en die word gewoon voorbij gelopen.

Jezus leeft stond naar mijn idee niet op de lijst.

De punten van fvd staan mij wel aan

Je kunt de 8,8 miljoen mensen die hem niet willen bepaald niet negeren.

Ik geloof dat veel mensen wel wat zouden voelen voor de oplossing van mijn 11 jarige nichtje. "Waarom stemmen we geen top 1, 2 en 3. Dan wordt alles toch veeeeel simpeler" :)

hihi, kinderen weten het idd vaak zo lekker te versimpelen.... maar ik zou een top drie lastiger vinden dan gewoon op de partij stemmen waar ik op wil stemmen vrees ik

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:13

Kahawa schreef:
Ik snap niet hoe een meerderheidskabinet niet luisteren naar de mensen is. :+ Minderheidskabinet met een rare gedoogconstructie is veel minder democratisch.

Zelfs dat valt wel mee, want over wetgeving heb je nog steeds een meerderheid nodig. Iedere keer weer kan de representatieve democratie zich uitspreken.
Een regering kan zeker wel invloed uitoefenen, maar het is nog altijd de Kamer die daarmee instemt - of niet. Of dat nou een meerderheids- of een minderheidscoalitie is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:16

Nies_ schreef:
JEZUS LEEFT neemt deel in kieskringen Dordrecht, Tilburg, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Leiden en Lelystad. Dus misschien toch nog geen tijd voor een bril en stond hij er inderdaad niet tussen :))

Ik zat in regio Haaglanden dus lijkt mij dat purny en ik dezelfde kieslijst hebben :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:39

Kahawa schreef:
Nogmaals: https://pbs.twimg.com/media/C2Sc5fzXAAAiKSZ.jpg
Hij wilde zelf de VVD stemmers passeren toen dat in de peilingen de tweede partij was. ;)

Maar ja, dat gaat hij zich nu niet herinneren. En het merendeel van zijn kiezers gaat er niet naar vragen. Dus is iedereen weer ondemocratisch bezig ten koste van Geert en 1,3 miljoen kiezers. Die vuile linkse moslimlovers toch.....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:29

http://sargasso.nl/zelfverkozen-zijspoor/

Quote: We zullen horen dat ‘de elite ons erbuiten wil houden’, we zullen horen dat ‘de wil van het volk niet gevolgd wordt’, we zullen horen dat ‘ze Nederland niet willen redden’. We zullen misschien nog een doorzichtige poging tot coalitievorming vanuit Wilders zelf krijgen als ze daadwerkelijk de grootste worden. En vervolgens staat de PVV aan de zijlijn. Door haar eigen toedoen en precies volgens plan: buiten de regering kan Wilders wild om zich heen slaan en iedereen overal de schuld van geven, binnen de regering moet hij met z’n billen bloot.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:02

PlantsTho schreef:
Er hebben veel meer mensen niet op de PVV gestemd dan wel. Dat ze dus niet gaan meeregeren (het zal me uberhaupt verbazen als ze dat willen) is gewoon hoe democratie werkt :)

Er zijn ook meer mensen die niet op VVD gestemd hebben dan wel.
Wat is dat toch voor rare redenering
Edit typefout

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:22

Het wil alleen maar zeggen dat een partij wel flink zetels kan hebben
Maar dan nog moet die partij samen kunnen en willen werken met anderen
En denk je nu echt heel eerlijk dat Wilders samen kan of wil werken?
Hij kan en wil niet eens samen werken met de door hemzelf uitgekozen medewerkers binnen zijn eigen partij

Uiteindelijk is een goed samenwerkende coalitie een meerderheid van de stemmen
Gedaan door het volk

En nee , ik ben echt niet gelukkig met de vvd
Echt niet
Maar indertijd is ook niet de hele SP aanhang zo aan het blèren geweest zoals ik nu een flink deel anders aanhangers zie doen
Maar ook de lijsttrekker is toen niet zo aan het stampvoeten en uit zijn nek aan het banketstaaf geweest als Wilders nu doet

Edit: daarnaast is in de oppositie zitten niet doelloos of zinloos
Ook in de oppositie kun je je met de andere oppositiepartijen hard naken voor je idealen en zaken voor elkaar krijgen
Maar zelfs dat doet Wilders biet
Die flikkert zijn zogezegde idealen overboord en naait je waar je bijstaat

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:29

Ik heb persoonlijk met beide partijen helemaal niets maar dat ter zijde

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:09

Sonja_vR schreef:
Edit: daarnaast is in de oppositie zitten niet doelloos of zinloos
Ook in de oppositie kun je je met de andere oppositiepartijen hard naken voor je idealen en zaken voor elkaar krijgen

Dit inderdaad. Er zijn ook door de oppositie de afgelopen jaren zeker dingen voor elkaar gekregen. De SP, de PvdD, CU en ook individuele leden van het CDA hebben veel inspanning getoond en met effect.
Het is zeker niet gezegd dat je in een regering automatisch meer invloed hebt dan erbuiten. Door hard te werken en aandacht te geven aan de inhoud kun je wel degelijk dingen bereiken. En daar hebben we als volk ook tussen de verkiezingen invloed op (en de media bijvoorbeeld zeker ook.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:44

Een partij die "Jezus Leeft" heet, kan ik bij voorbaad al niet serieus nemen... We leven in de 21ste eeuw. Serieus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:46

Willl65 schreef:
PlantsTho schreef:
Er hebben veel meer mensen niet op de PVV gestemd dan wel. Dat ze dus niet gaan meeregeren (het zal me uberhaupt verbazen als ze dat willen) is gewoon hoe democratie werkt :)

Er zijn ook meer mensen die niet op VVD gestemd hebben dan wel.
Wat is dat toch voor rare redenering

...tja: een kabinet zonder vvd, dat hoort tot de mogelijkheden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:50

Nies_ schreef:
Soms vraag ik me af of Jezus Leeft wel serieus is :=
"Als programma punt nummer 1 wil Jezusleeft Nederland bekend maken dat er maar 1 oplossing is: Jezus Volgen!" is wel een hele makkelijke gedachte natuurlijk.

Ik wist niet dat dit bestond. Ik ben nl.zelf lid van de PvdD en heb niet verder gekeken. Maar het idee van Jezus volgen,dat zie ik wel zitten hoor.De Goede Herder toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:55

Resistance schreef:
Een partij die "Jezus Leeft" heet, kan ik bij voorbaad al niet serieus nemen... We leven in de 21ste eeuw. Serieus.

Ach ja, je kan er alles van zeggen, maar die Florens van der Spek is tenminste wel altijd vrolijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:15

Anjali: even een hele flauwe
Ik ben niet zo van de herders , geef mij maar rottweilers :+

Wij grapten op stal onderling al dat het een mirakel was dat ik bij het binnenlopen van het stembureau niet spontaan in vlammen uitbarstte :')
Het stembureau was in een kerk en in de ogen van een flink deel van onze gemeenteraad ben ik een rasechte heiden

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:10

purny schreef:

Nou niet de huilebalk uit gaan hangen, ook het CDA en D66 hebben 19 zetels. De grotere partijen (CDA, VVD) hebben zeer duidelijk gemaakt, onder andere in de debatten, dat ze niet willen regeren met PVV. Als je dan toch op de PVV stemt ben je gewoon onhandig bezig, je weet zeker dat ze niet in in het kabinet gaan komen. (en al kwamen ze er wel in wordt er na 4 jaar weer gehuild omdat Geert Wilders ook een pinokkio bleek te zijn die niks kan waarmaken omdat alles onhaalbaar bleek te zijn en de meerderheid van de kamer niet de grondwet wil wijzigen op discriminerende gronden).

Ik denk zelf ook dat de meer uitgesproken partijen (PVV, GroenLinks) veel meer waarde hebben in de oppositie omdat ze daar scherp alles aan de kaak kunnen blijven stellen. De punten waar ze voor staan zullen in de coalitie meer verzanden (of zoals Nederland zegt over besluitvorming binnen een coalitie: ze liegen allemaal en maken niks waar)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:13

anjali schreef:
Nies_ schreef:
Soms vraag ik me af of Jezus Leeft wel serieus is :=
"Als programma punt nummer 1 wil Jezusleeft Nederland bekend maken dat er maar 1 oplossing is: Jezus Volgen!" is wel een hele makkelijke gedachte natuurlijk.

Ik wist niet dat dit bestond. Ik ben nl.zelf lid van de PvdD en heb niet verder gekeken. Maar het idee van Jezus volgen,dat zie ik wel zitten hoor.De Goede Herder toch.

Als iedereen net zoals Jezus zou zijn, zou de wereld er op zich wel mooier uitzien denk ik 8-)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:08

Als eerste snap ik niet dat mensen op PVV gestemd hebben (en dan ben ik zelfs een ex-PVV stemmer) omdat GW gebakken lucht staat te verkopen. Het probleem alleen is dat hij dat erg goed doet, want het lukt hem zelfs zonder (een enigszins) gedegen onderbouwing.

Als je een coalitie opstelt doe je dat omdat je 4 jaar wil regeren. GW heeft al een keer laten zien dat hij als hem iets niet uit komt zijn kont in de krip gooit waardoor de coalitie klapt en we allemaal weer opnieuw naar de stembus kunnen. Daarnaast heeft hij ook qua stemgedrag in de kamer laten zien dat hij niet dat doet wat hij belooft heeft. Ik kan me dus ergens heel goed voorstellen dat mensen hem niet echt een betrouwbare coalitie partner vinden

Maar vervolgens gaat hij op een vrij kinderachtige wijze lopen stampen en roepen dat hij mee wil regeren. Zelfs al zou ik “als partij” nog open gestaan hebben om met de PVV samen te werken, dan had hij op dat moment zijn eigen ruiten ingegooid. Ik mag verwachten dat iedereen in de politiek ouder is dan 18. Van mijn kinderen verwacht ik nog dergelijk gedrag, maar niet in de politiek…

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:13

verootjoo schreef:
Als iedereen net zoals Jezus zou zijn, zou de wereld er op zich wel mooier uitzien denk ik 8-)

Beetje saai, niet? Een planeet vol met uitsluitend Palestijnse mannen? Zou ook maar 1 generatie duren.....