Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:06

Hm, ik kan de links niet zo snel meer vinden, maar in de artikelen uit de correspondent (waar iemand een link van had geplaatst) was 1 zin volgens mij "Amerika is te snel vertrokken uit het Midden Oosten". Dus had inmenging wel degelijk zin, althans, zo las ik het?

Als mensen van slag raken van mensenrechten is het wel heel apart volk trouwens...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:17

Het belang van Limburg meld dat de ontsnapte terrorist waarschijnlijk in Brussel rondloopt.

Ik blijf mooi in mijn kamer zitten en wandel hooguit de 50 meter naar mijn les voorlopig...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:19

EN andere media melden dat hij in Italië zit... Dus ik zou me maar niet te druk maken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:28

De voortvluchtige zou door iemand anders zaterdagochtend afgezet zijn in de buurt van het Koning Boudewijnstadion in Brussel, waar vanavond een match van de Belgische voetbalploeg is afgelast. Maar dat is intussen al enkele dagen geleden, dus lijkt me sterk dat hij daar nog steeds is.

Zoe_97, ik denk dat die man sowieso wel slimmer is dan in het centrum van Brussel rond te hangen, dus ik zou me niet te veel zorgen maken. Als 'ie in Brussel zit, zit hij in Sint-Jans-Molenbeek, en A. hier is zoveel politie en B. ze zijn echt wel slimmer dan voor hun eigen deur een aanval te doen. Daarbij, terreurdreiging in België is gisterenavond opgetrokken tot niveau 3, dus de politie en veiligheidsdiensten zijn overal in opperste staat van paraatheid. Laat je niet bang maken.

oomens schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Die mensen hadden nog nooit van mensen rechten gehoord dus daar werd niks geschonden.
Wij het westen hadden mensenrechten en onze wil is wet zo doorgeduwd dat de mensen daar zo van slag zijn geraakt en zijn gaan vluchten.

Pardon!?

Dat niet alle mensenrechten uit de universele verklaring voor de rechten van de mens in de praktijk overal op de wereld bij iedereen evenveel leven of door iedereen onderschreven worden, wil niet zeggen dat mensen geen besef van algemene basisrechten hebben. De meeste mensen, zélfs buiten Noordwest-Europa en de Noordoostkust van de VS, zijn niet allemaal achterlijke barbaren hoor!

Dat in een land het recht op vrije meningsuiting of vrijheid van vereniging niet algemeen wordt gerespecteerd wil niet zeggen dat mensen pas doorhebben dat gifgas op woonwijken gooien niet oké is wanneer 'het Westen' hen daarop wijst. Dat vrouwen ergens minderwaardig worden gevonden wil niet zeggen dat mensen niet doorhebben dat het recht om te leven een nogal basaal iets is. Dat is echt niet iets wat alleen 'hier' is uitgevonden.

Inderdaad, pardon?! Mensenrechten per se is misschien wel een Westerse "uitvinding", maar denk je echt dat mensen in bv. derdewereldlanden niet beseffen dat slavernij, genitale mutilatie, gedwongen prostitutie, foltering en andere praktijken niet menselijk zijn? En ga je hen aan hun lot overlaten om iets als "zelfbeschikkingsrecht", terwijl die mensen geen uitweg hebben zonder de hulp van anderen?
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 17-11-15 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:32

Cer; Ja toen ze eenmaal de boel op stelten gezet hadden, hadden ze ook kunnen daar blijven tot het effectief tot rust gekomen was.

oomens die dingen gaan wel degelijk gepaard met een basisidé van rechten. Als niemand jou ooit zegt dat het niet oke is iemand dood te slaan omdat ie je snoepje af pakt en jij bent ietwat agressief in gesteld dan sla je hem dood als ie je snoepje af pakt. "wij" kunnen ons dat amper voorstellen omdat we op gegroeid zijn met die ideeën maar zíj zijn opgegroeid met hun ideeën.... Zo bang als wij zijn voor hun ideën waren zij met wat pech voor die van ons.

Yasmine: als ze dat beseften zouden ze het niet meer doen he.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:44

Eerst even respect voor Emma, die ik als een van de weinige in dit topic echt waardevolle en onderbouwde bijdrage levert in plaats van maar in het wilde weg te schieten met commentaar.

Ik schrik van het aandeel mensen in dit topic die onze EIGEN overheid zo ontzettend wantrouwt. Want is dat niet JUIST hetgeen waardoor een samenleving ontwricht? Waardoor er verdeeldheid ontstaat? Ik zeg niet dat je niet kritisch mag zijn, of dat je niet je sommige nieuwskanalen niet met een korreltje zout mag nemen. Maar beslissingen en berichten volledig in twijfel trekken en suggereren dat er gigantische complotten liggen achter bepaalde nieuwsberichten zoals lichamen die geïdentificeerd zijn? Daarmee doe je hetzelfde als wat de IS doet, verdeeldheid creëren en angst zaaien.

Ik zie hier ook in het topic een verwarring tussen de westerse levensstijl en tussen mensenrechten. De westerse levensstijl is niet de definitie van mensenrechten. Mensenrechten zijn niet op een terras zitten en een wijntje drinken. We hebben het hier over het recht op leven, het recht op vrije meningsuiting en het recht op bescherming tegen marteling. Dat is op elke cultuur toepasbaar en niet alleen in het westen.

Verder ben ik van mening dat het suggereren dat het sluiten van de grenzen veiligheid bied echt onzin is. Ten eerste heeft europa zo ontzettend veel langsgrens dat dat niet te sluiten valt. Dus extra grenscontroles zijn alleen maar een vals gevoel van veiligheid want als je illegaal de grens over wil lukt dat toch wel door binnenwegen, weilanden, bossen etc. Ten tweede zit een groot gedeelte van het probleem al jaren hier in Nederland in de achterstandswijken. Het suggereren dat het sluiten van die grenzen zorgt voor extra veiligheid is onjuist. Het heeft geen zin, kost heel veel extra geld en extra tijd en gaat niks opleveren.

Waar het misgaat is het wantrouwen in onze eigen politie en overheid. Mensen die hier in Europa aan het radicaliseren zijn worden meestal opgemerkt door hun omgeving. Maar als de omgeving geen vertrouwen heeft in de politie of in de instanties waar het gemeld moet worden dan gaan ze dergelijke signalen dus nooit melden. Dus daar is nog een groot aandeel te winnen. Meer vertrouwen scheppen, een stukje investeren in inburgeren, maar wellicht ook zorgen voor Arabisch sprekende politie in bepaalde wijken. Want als de moeder van een radicaliserende zoon geen woord Nederlands spreekt kan ze ook niet uitspreken dat ze zich zorgen maakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:54

Mooi gesproken Nelleke +:)+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:03

Inderdaad! Respect!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:29

Dank je Nelleke, ging aan mezelf twijfelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:18

Interessant artikel. Alle partijen, ook de PVV hadden bezuinigingen op defensie en veiligheid in hun programma staan. Behalve de SGP.
Dus Geert roept wel, dat hij het al 10 jaar zag aankomen, maar ook hij trok geen extra geld uit in zijn programma.

http://www.nrc.nl/next/2015/11/17/een-m ... te-1558230

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:22

Maar dat is Geert. Janken over de islam maar er zijn ook zoveel goede moslims. Ik hoop dat deze man nooit zal regeren dan gaat het nog slechter met het land

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:27

_Nelleke_ schreef:
Maar als de omgeving geen vertrouwen heeft in de politie of in de instanties waar het gemeld moet worden dan gaan ze dergelijke signalen dus nooit melden. Dus daar is nog een groot aandeel te winnen.

Dat is wellicht zo, maar als mensen die bij de Terroristenbestrijding werken, melden dat men weet van tientallen radicale strijders die in NL aanwezig zijn, en die (tot verbazing ook van anderen) gewoon rond mogen lopen en bijv. naar Syrie vertrekken en weer terug mogen komen, dan verlies je toch ook vertrouwen? Moet de overheid ook niet wat doen om vertrouwen te winnen? Is het niet een beetje een heen-en-weer dingetje?

Citaat:
Meer vertrouwen scheppen, een stukje investeren in inburgeren, maar wellicht ook zorgen voor Arabisch sprekende politie in bepaalde wijken. Want als de moeder van een radicaliserende zoon geen woord Nederlands spreekt kan ze ook niet uitspreken dat ze zich zorgen maakt.

Ja maar dan stel ik toch de vraag waarom ze dan geen NLs spreekt... :?
Dan gaan we weer, het is makkelijk om arabisch sprekende agenten neer te zetten (want die zijn er vast) maar moet er ook niet meer mogelijk zijn op het gebied van inburgering? Zodat zo'n mevrouw zich wel verstaanbaar kan maken? Al is het maar in steenkolennederlands? Waarom weer de situatie omkeren?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:44

Dat is toch precies wat ik zeg Cer? Investeren (als overheid, ik zou niet weten wie er anders moet investeren) in inburgering. En werken aan vertrouwen. Als overheid ja.

En je kunt je afvragen waarom ze geen Nederlands spreekt maar feit is dat er NU een probleem is en dat we weten dat er grote groepen in Nederland wonen en geen Nederlands spreken. Daar kunnen we dan wel weer heel veel langlopende projecten op inzetten en heel lang over discussiëren maar we moeten ergens een brug slaan om dat vertrouwen te wekken en mensen een beetje in de juiste richting te duwen, te kunnen motiveren om naar het buurtcentrum te gaan, om Nederlandse lessen te nemen etc. Arabisch sprekende wijkagenten kunnen zo'n brug slaan. En dat zijn dingen die NU direct aangepakt kunnen worden.

Dat is niet de situatie omkeren, dat is een oplossing zoeken voor het probleem wat er NU is. Want vergis je niet hoeveel problemen een taalbarriere veroorzaakt. En we kunnen wel blijven doorhameren over dat deze mensen in het verleden niet goed zijn ingeburgerd, dat klopt ook, maar daar kunnen we nu helaas even niks aan doen. We moeten naar een oplossing kijken voor hoe de situatie nu is, en niet naar hoe het in een ideale situatie had moeten zijn, want dan was er geen probleem geweest.

Als je het vertrouwen wil vergroten doe je ook geen goed aan mensen die hier al 20 jaar zitten te verplichten om een taalcursus te doen. Je creëert daar alleen maar een groter gat mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:56

_Nelleke_ schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg Cer? Investeren (als overheid, ik zou niet weten wie er anders moet investeren) in inburgering. En werken aan vertrouwen. Als overheid ja.
uiteraard de overheid.. maar ik zou het geen 'stukje' willen noemen?

Citaat:
En je kunt je afvragen waarom ze geen Nederlands spreekt maar feit is dat er NU een probleem is en dat we weten dat er grote groepen in Nederland wonen en geen Nederlands spreken.
Dus is het geen probleem van nu, maar van langere tijd... en de overheid heeft er verder weinig mee gedaan wat vruchten heeft afgeworpen, hence het gebrek aan vertrouwen?

Citaat:
En dat zijn dingen die NU direct aangepakt kunnen worden.
Dat kan, maar ja, wie initieert dat?

Citaat:
Dat is niet de situatie omkeren, dat is een oplossing zoeken voor het probleem wat er NU is. Want vergis je niet hoeveel problemen een taalbarriere veroorzaakt. En we kunnen wel blijven doorhameren over dat deze mensen in het verleden niet goed zijn ingeburgerd, dat klopt ook, maar daar kunnen we nu helaas even niks aan doen. We moeten naar een oplossing kijken voor hoe de situatie nu is, en niet naar hoe het in een ideale situatie had moeten zijn, want dan was er geen probleem geweest.
Dat snap ik allemaal wel, maar als een paar mensen achter hun pctje dat kunnen bedenken, ga ik er een beetje vanuit dat een regering dat ZEKER moet kunnen (iets met kwalificaties etc). En dat ze dat dus blijkbaar niet kunnen signaleren en oplossen schept geen vertrouwen... dat snap ik dan weer wel :j

Citaat:
Als je het vertrouwen wil vergroten doe je ook geen goed aan mensen die hier al 20 jaar zitten te verplichten om een taalcursus te doen. Je creëert daar alleen maar een groter gat mee.

Waarom zou dat niet kunnen? Dat snap ik dan weer niet. Ja tuurlijk zijn toezichthouders/vraagbaken die arabisch spreken dan handig, maar het 1 sluit het ander niet uit dan toch perse?

Dus ik ben het op zich wel met je eens maar ik snap wel waar het wantrouwen in de overheid vandaan komt..
Overigens, als ze weten welke jihadisten vertrekken, weten ze dus wie het zijn en heeft men wat dat betreft niet persé de omgeving nodig.. ?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:59

Er moet inderdaad geïnvesteerd worden in die jongeren die het risico lopen om geradicaliseerd te worden. Er zijn nu meerdere leerkrachten, jeugdwerkers enz. die gewerkt hebben met de terroristen uit Sint-Jans-Molenbeek, en zij zeggen allemaal dat ze hun vermoeden van radicalisering hebben aangegeven bij de autoriteiten óf dat ze het niet deden uit angst om de jongere in kwestie te stigmatiseren als het niet zo zou zijn dat ze radicaliseren.

Daarbij, wat wil je concreet dat de politie doet aan geradicaliseerde jongeren? Je kan ze niet arresteren als ze geen strafbare feiten hebben gepleegd. Ze hebben hier in België, toen enkele geradicaliseerde jongeren naar Syrië dreigden te trekken, gedreigd om hun ID-kaart in te trekken (of misschien hebben ze dat wel gedaan, herinner het me niet goed meer) zodat ze geen reispapieren hadden, maar daar schreeuwde iedereen moord en brand om. Beperken van bewegingsvrijheid van jongeren die niets strafbaars hadden gedaan, zeiden ze dan. Dus als ze concreet ingrijpen, is het ook niet goed...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:01

Ik vind wel dat je mag kritisch kijken naar je eigen regering. We mogen er allemaal een eigen mening op nahouden over hoe de zaken worden aangepakt.
Denk niet dat dat ons ontwricht of dergelijke. We moeten respect hebben voor elkaars mening. Zolang het geen mening is die anderen tot geweld aanzet uiteraard.

Cen. Omdat er effectief te weinig begeleiding is, speken er velen geen Nederlands.
Ook zijn er nog vaak analfabeten, heel moeilijk om lessen te volgen.
Ook zijn de inschrijfformulieren en dergelijk vaak erg moeilijk voor mensen die niet gewoon zijn aan een systeem zoals in Belgie/Nederland.
Ik heb toevallig eens een Servische zoon en moeder willen helpen om hun in te schrijven in een huis van Nederlands. De zoon sprak heel goed engels. De moeder kon nog geen andere talen.
Ja wel, ik heb echt moeten zoeken. En dan moesten ze eerst testen doen, afhankelijk van de testen kregen ze dan een mail, in het Nederlands natuurlijk, waar ze zich moesten aanmelden.
Die mensen hadden dan geen printer dus konden de mail niet afdrukken. Dus gingen naar het adres waar ze zich moesten aanmelden, probeerden uit te leggen dat ze al testen hebben gedaan.Dat begrepen ze niet, werden ze terug gestuurd om de testen te doen. Totdat ze bij mij kwamen, en een hele middag allerlei burelen heb afgebeld. Niemand die zich effectief bezighoud om die mensen op de juiste plaats te krijgen, van de scholen zelf. Want ik wist ook niet zomaar hoe het allemaal in zijn werk gaat hoor.
Er zijn uiteraard ook mensen die het nut er niet van inzien. Maar moest het gemakkelijker zijn vinden er zeker meer hun weg naar de juiste instanties.
Dus in bepaalde wijken zou het zeker interessant zijn om Arabisch sprekende agenten te hebben, of straatwerkers.
En dan nog heel anders Nederlands sprekende imaams moeten er ook komen. Want vaak kunnen die dan geen Nederlands. En vele radicaliserende jongeren die hun geloof willen uitoefenen kunnen niet meer zo goed arabisch.. Dan gaan ze op zoek via internet, en stuiten ze op gedachtengoed van IS.
Door te zeggen jammer u spreekt geen Nederlands, wij kunnen niet helpen met uw geradicaliseerde zoon, had u eerder aan moeten denken, duw je ze juist nog meer in afzonderling van onze maatschappij. Met alle gevolgen van dien.
(Edit: zoals Nelleke zegt, inburgering)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:01

Was net op Schiphol om een vriendin uit te zwaaien die ver weg gaat vliegen. Er werd zo streng gecontroleerd. Ze is volledig gescreend tijdens bagage afgeven. Ze werd ondervraagd door twee mensen, en haar tas is inhoudelijk gecontroleerd met de politie erbij.
Ook was er streng bewapende marechaussee die ook steekproeven deed bij alle voorbijlopende personen. Als iemand maar even weg liep van zijn of haar tas werd deze boos terug geroepen. Goede zaak natuurlijk. Maar de harde realiteit dringt steeds meer door. De hele wereld is in rep en roer door de vreselijke gebeurtenissen en aanslagen van afgelopen weekend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:20

@ChocooPrins: als het voor niet Nlse mensen gaat zoals jij schrijft, is dat toch echt MEGA falen van de overheid?? Dan doen ze toch maar wat? Jij moet op je werk toch ook je best doen? De mensen die de hogere functies bekleden doen maar wat, en dát is denk ook wat de mensen zo obstinaat maakt...

Je mag die mensen nooit uitsluiten omdat ze geen Nls spreken en lezen. Maar je moet het zeker dan ook niet 'maar laten voor wat het is'. Dat lijkt me voor hun ook niet wenselijk omdat ze de wereld om zich heen dan niet goed kunnen volgen.. (overigens kunnen ze zelf ook wel een beetje initiatief tonen, maar dat terzijde).
En er zijn er ook bij die niet willen.. ja voor die is het dan buigen of barsten denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:22

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:31

Cer schreef:
@ChocooPrins: als het voor niet Nlse mensen gaat zoals jij schrijft, is dat toch echt MEGA falen van de overheid?? Dan doen ze toch maar wat? Jij moet op je werk toch ook je best doen? De mensen die de hogere functies bekleden doen maar wat, en dát is denk ook wat de mensen zo obstinaat maakt...

Je mag die mensen nooit uitsluiten omdat ze geen Nls spreken en lezen. Maar je moet het zeker dan ook niet 'maar laten voor wat het is'. Dat lijkt me voor hun ook niet wenselijk omdat ze de wereld om zich heen dan niet goed kunnen volgen.. (overigens kunnen ze zelf ook wel een beetje initiatief tonen, maar dat terzijde).
En er zijn er ook bij die niet willen.. ja voor die is het dan buigen of barsten denk?

Absoluut falen van de overheid. Nuja ik woon in België. Veel te burocratisch. Ze geraken er amper zelf meer aan uit. Laat staan ik, en laat staan mensen die helemaal een andere manier van leven gewoon zijn, en de taal niet spreken. Moeten ze voor Nederlandse les een Nederlandstalig formulier zitten invullen. En sommige kunnen wel ergens hulp vinden, maar zeker niet allemaal.
Laten voor wat het is ook niet. Maar ik vrees er wel voor door al het terreur dat mensen extreem rechts gaan stemmen. Dan blijft er helemaal niets meer over. Dan is het nog meer zwemmen of verzuipen, al dan niet letterlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:09

Hoe staan jullie erin dat de oefenwedstrijd in Brussel vanavond afgelast is? Ik lees reacties op andere sites dat het belachelijk is, en dat we niet toe moeten geven aan angst....
Maar... Wat dan? Stel je laat het doorgaan, en er volgt wél een aanslag... Dan is het "tja, jammer... Maar zéker niet toegeven aan angst?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:11

LadyMadonna schreef:
Hoe staan jullie erin dat de oefenwedstrijd in Brussel vanavond afgelast is? Ik lees reacties op andere sites dat het belachelijk is, en dat we niet toe moeten geven aan angst....
Maar... Wat dan? Stel je laat het doorgaan, en er volgt wél een aanslag... Dan is het "tja, jammer... Maar zéker niet toegeven aan angst?"

Ik vind het begrijpelijk. Ik kan het respecteren dat Duitsland - NL vanavond wel gewoon door gaat, maar aan de andere kant begrijp ik ook dat de spelers van Belgie misschien bang zijn, of de organisatoren. Je kan de menselijke psyche niet veroordelen in dit soort situaties. Als zij bang zijn, dan mogen ze bang zijn.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:13

LadyMadonna schreef:

Ik vind het goed te begrijpen.
Maar het is niet alleen afgelast vanwege angst, ik las dat er sterke aanwijzingen zijn dat daar een aanslag gepleegd zou worden. Dat vind ik anders dan dat men het niet door laat gaan omdat men bang is voor een aanslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:25

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 14:39

LadyMadonna schreef:

Ik vind dat je inderdaad niet moet panikeren, door alles af te lassen en voor op te passen.
Maar als er effectief een aanleiding is voor een aanslag, moet je natuurlijk ook niet iedereen in gevaar brengen.
Vind dat ook niet echt toegeven aan de angst. Het is niet dat je alles sluit, van grote eventementen tot de lokale cafe. Het is gewoon 1 iets dat ze nu even te onveilig vinden. Daarna gaat alles gewoon door.