Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:19

Janneke2 schreef:
Feit is wel, dat een oeroude economische "wet" de kop opsteekt: wie rotklussen wil uitbesteden, zal in de buidel moeten tasten.

En toch valt dat best mee, van maneges tot evenementen worden heel veel 'rotklussen' gewoon vrijwillig gedaan of voor heel weinig, gewoon omdat mensen zich betrokken voelen bij het geheel. De rotklussen waarvan we het belang wel zien, die worden dan ook wel gedaan denk ik. En de waardering daarvoor hoeven we niet alleen in geld uit te drukken, het kan ook in behoorlijke arbeidsvoorwaarden (zoals gewoon diudelijke en haalbare planningen waarin ruimte is voor mensen die ziek zijn, op hun kinderen moeten passen, een dag vrij willen etc.) Kan allemaal best, het gaat dan niet eens om ingrijpende bedragen, maar gewoon wat meer menselijkheid en respect, en meer 'flex' dat werkelijk flexibiliteit biedt voor degene die het werk uitvoert, zodat die ook werkelijk keuzes kan maken. (En niet, zoals nu, dat 'flex' betekent: 'altijd oproepbaar en zonder garanties'.)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:31

Snorlex schreef:
quote schreef:
Het is geen uiterst vangnet, geen noodgreep. Vakantie's, een huisdier(evt dus ook een paard), andere eventuele hobby's, dat moet mogelijk zijn van zo'n uitkering. Dit zou gewoon een normaal bestaansniveau moeten zijn.

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom dit me echt kwalijk wordt genomen, alsof het wreed is wat ik hier zeg.
Nee, de bijstand is geen vetpot, daarvoor is het ook nooit bedoeld geweest. Dat kan ook helemaal niet, geld groeit namelijk niet aan bomen.

Ja misschien zou het een normaal bestaansniveau moeten zijn.
Maar er is natuurlijk een verschil tussen vakanties en vakanties, en verschil in kosten voor hobby's en huisdieren. Daar moeten soms keuzes worden gemaakt.

Daarnaast: waarom moet iemand van een uitkering op vakantie kunnen of een paard kunnen houden terwijl een werkend iemand dat niet kan?
Die heeft daar dan toch ook 'recht' op?

Die heeft dat recht net zo goed. Als de uitkeringsgerehtigde het kan, kan de werkende het namelijk ook (financieel), want die hebben nog meer geld te besteden. Waarom blijf je er steeds over door gaan, snap je het nou echt niet?

Een uitkeringagerechtigde krijgt minder dan een werkende, dus waarom uberhaupt werkenden erbij betrekken? Omdat die afgunstig zijn om totaal geen reden? Dat is gewoon pech hebben.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:45

Geryon schreef:
Snorlex schreef:
Daarnaast: waarom moet iemand van een uitkering op vakantie kunnen of een paard kunnen houden terwijl een werkend iemand dat niet kan?

Die heeft dat recht net zo goed. Als de uitkeringsgerehtigde het kan, kan de werkende het namelijk ook (financieel), want die hebben nog meer geld te besteden. Waarom blijf je er steeds over door gaan, snap je het nou echt niet?

Een uitkeringagerechtigde krijgt minder dan een werkende, dus waarom uberhaupt werkenden erbij betrekken? Omdat die afgunstig zijn om totaal geen reden? Dat is gewoon pech hebben.

Hoewel het niet de discussie is, wil ik hier toch op inhaken. Een werkende kan door het loon dat hij verdient vaak net buiten alle voordeeltjes vallen, waardoor je er netto minder aan over houdt.
"Kan", moet niet natuurlijk =)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:47

Tja, heb een uitkering, heb ook geen "voordeeltjes". :D
Dat is niet exclusief voor werkenden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:53

Fangio schreef:
Geryon schreef:

Hoewel het niet de discussie is, wil ik hier toch op inhaken. Een werkende kan door het loon dat hij verdient vaak net buiten alle voordeeltjes vallen, waardoor je er netto minder aan over houdt.
"Kan", moet niet natuurlijk =)

Dan heb je alsnog meer dan een uitkeringsgerechtigde, of eventueel even veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:53

Fangio schreef:
Geryon schreef:

"Kan", moet niet natuurlijk =)[/quote]

en ook dat is niet zo; 70 % van laatstverdiende loon is zo netto 400 minder, dat krijgt niemand aan "voordeeltjes" hoor. Om over de laagte van de bijstand maar helemaal te zwijgen...

Tendance

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:12

Maar een baan hebben kost ook geld.
Vervoer enzo, maar dat is een herhaling van zetten, want dat is al meermalen genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:16

Omdat het als een vlag op een modderschuit staat en slaat; alsof ziek zijn , lekker gratis is, of je helemaal gek moeten solliciteren dag in dag uit, geen bakken met geld kost, als je steeds word uitgenodigd maar nooit word aangenomen...

Zijn we toch lekker allemaal sielugh? Degene die och arme gezond zijn en dus moeten werken en degene die dus ziek zijn en het niet meer kunnen, alsook degene die het wel kunnen maar niet meer mogen, omdat er geen werk meer is....

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:28

Geryon schreef:
Snorlex schreef:

Ja misschien zou het een normaal bestaansniveau moeten zijn.
Maar er is natuurlijk een verschil tussen vakanties en vakanties, en verschil in kosten voor hobby's en huisdieren. Daar moeten soms keuzes worden gemaakt.

Een uitkeringsgerechtigde krijgt minder dan een werkende, dus waarom uberhaupt werkenden erbij betrekken? Omdat die afgunstig zijn om totaal geen reden? Dat is gewoon pech hebben.

Uh ja ik snap het echt wel.
Beide hebben er "recht" op. Uitkeringsgerechtigde en werkenden. Maar aan de andere kant hebben beide er ook evenveel geen "recht" op.
De quote trekt het uit zijn verband.
Natuurlijk, iedereen zou op vakantie moeten mogen en kunnen.
Maar het kwam over alsof de werkende "pech" heeft als het niet te betalen is en een uitkeringsgerechtigde er "recht" op heeft ondanks dat het geld eigenlijk in essentie voor andere dingen is bedoeld.
Eigenlijk heb je geen "recht" op iets. Ik vind dat ik recht heb op een Porsche, maar ik kan het niet betalen (tenzij ik elke dag droog brood eet).
Nouja jammer dan. Mijn geld is niet bedoeld om iedere dag droog brood van te eten dus rijd ik in een Suzuki.

Iig. Laat maar. Ik vind het moeilijk om op internet mijn mening helemaal goed onder woorden te brengen.
Van langer lopende onderlinge discussies worden opeens quotes gebruikt en ik heb geen zin om alles uit te zoeken.
Heb nu even belangrijker dingen te doen dus hier geen energie voor.

Waar het mij om gaat:
Als je het niet kunt betalen, doe het dan niet.
Wring je niet in allerlei bochten (besparen op bijvoorbeeld voeding) om toch maar een paard te kunnen hebben.
Er zijn andere manieren om eruit te halen wat er in zit zonder eigen paard.
Zat mensen hebben geen paard die het graag zouden willen. Ze hebben er geen geld voor.
Dat is stom en rot maar helaas.
Uitkering of werkend. Maakt niet uit.
Een paard is extra en extra's zijn naar mijn mening alleen haalbaar als je extra geld overhoud naast je normale dagelijkse levensonderhoud.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:41

jaime_andrea schreef:
Weet je wat ik nu keer op keer lees is over hoe uitkeringsgerechtigden hun geld MOGEN besteden volgens sommige. Van de zotte..
Er zijn ook zat mensen die een inkomen hebben en veel te veel boven dr stand leven om zich die xtra luxe te permiteren. Wat kost DAT de maatschappij wel niet..

Bakken met schuld en dan zien ze het niet meer zitten..hup ff 3 jaar schuldsanering en ze staan weer op 0.

Maarre...waarom kijken we niet met zijn alle naar onszelf naar wat we WEL hebben (en de ander mischien niet) niet naar wat we NIET hebben en de ander wel.

Ik heb geen idee over wie jij het precies hebt, maar het is idd van de zotte.
Er zijn allerlei verschillende wetten mbt de verschillende uitkeringen (grof gezegd wat bij de ene uitkering moet is bij de a dere uitkering verboden), maar er zijn idd geen wetten aan hoe je het geld moet uitgeven. Gelukkig mag je dat zelf weten.

Maar schuldsanering gaat wel eenbeetje anders dan jij het hiet voorstelt, hoor. "Efkes" 3 jaar onder het sociale minimum. - en dat pas na een lange procedure inclusief een gerechtelijke uitspraak, dat is echt veel. eer dan 3 jaar, hoor. En daarna sta je idd op nul. Geen schuldenmeer, maar ook werkelijk geen rode rotcent.

Idd: prijs jezelf gelukkig als je daar niets mee van doen hebt. (Geen man gergetrouwd die een dubelleven leidt, bijvoorbeeld. )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:48

"Ff drie jaar schuldsanering"?
Enig idee waar je over praat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:48

Shadow0 schreef:
Janneke2 schreef:
Feit is wel, dat een oeroude economische "wet" de kop opsteekt: wie rotklussen wil uitbesteden, zal in de buidel moeten tasten.

En toch valt dat best mee, van maneges tot evenementen worden heel veel 'rotklussen' gewoon vrijwillig gedaan of voor heel weinig, gewoon omdat mensen zich betrokken voelen bij het geheel. De rotklussen waarvan we het belang wel zien, die worden dan ook wel gedaan denk ik. En de waardering daarvoor hoeven we niet alleen in geld uit te drukken, het kan ook in behoorlijke arbeidsvoorwaarden (zoals gewoon diudelijke en haalbare planningen waarin ruimte is voor mensen die ziek zijn, op hun kinderen moeten passen, een dag vrij willen etc.) Kan allemaal best, het gaat dan niet eens om ingrijpende bedragen, maar gewoon wat meer menselijkheid en respect, en meer 'flex' dat werkelijk flexibiliteit biedt voor degene die het werk uitvoert, zodat die ook werkelijk keuzes kan maken. (En niet, zoals nu, dat 'flex' betekent: 'altijd oproepbaar en zonder garanties'.)

Ja, klopt.
Ik gaf het voorbeeld van strijken: een vriendin van mij vindt dat heerlijk, en zij strijkt "voor het halve dorp" tegen letspunten. (local economic trade system) Dus ze krijgt er wederdiensten voor terug.
Zo kan het ook, het hoeft niet per se altijd via geld.

En "onder" het idee van een basisinkomen zit ook, dat de loonkosten omlaag kunnen (via het basisinkomen is er al in je levensonderhoud voorzien) - werk kan dus echt een keuze zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:50

Tendance schreef:
Maar een baan hebben kost ook geld.
Vervoer enzo, maar dat is een herhaling van zetten, want dat is al meermalen genoemd.

Over alles kunnen we debatteren: economie is een kringloop, meestal zijn de kosten om te kunnen werken niet voor de werknemer (baas betaalt) of zijn aftrekbaar (fiscus/ wij allemaal betalen).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:51

ohjajoh6 schreef:
Omdat het als een vlag op een modderschuit staat en slaat; alsof ziek zijn , lekker gratis is, of je helemaal gek moeten solliciteren dag in dag uit, geen bakken met geld kost, als je steeds word uitgenodigd maar nooit word aangenomen...

Zijn we toch lekker allemaal sielugh? Degene die och arme gezond zijn en dus moeten werken en degene die dus ziek zijn en het niet meer kunnen, alsook degene die het wel kunnen maar niet meer mogen, omdat er geen werk meer is....

Zijn we toch samen zielig. :D bakje koffie en taart derbij en je hebt een clubje.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:07

Ayasha schreef:
ohjajoh6 schreef:

Zijn we toch samen zielig. :D bakje koffie en taart derbij en je hebt een clubje.

Nee, want taart is een luxe product he. Y)(^) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:14

Hahahaha, zou een feestje worden zeg!! Pfff....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:17

Pak speculaas kost nog geen euro. :$ :$ :$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:21

Ja maar dan zijn we weer niet gezond bezig, dus stel je voor...

Sorry maar ik word hier nu serieus melig van, dit was een geweldige discussie, maar gaat nu echt helemaal nergens meer over zeg...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:21

Jeetje, wat een hoop misgunnen lees ik in dit topic.

Ik betaal graag veel inkomstenbelasting, want dat betekent dan dat ik zelf nog veel meer over houdt.

Mijn man is nu 3 jaar geleden buiten zijn schuld werkloos geworden door failissement van zijn werkgever.
Heeft zich een slag in de rondte gesolliciteerd, genetwerkt, etc etc, maar heeft nog geen betaalde baan gevonden. Zijn leeftijd (50+) werkt niet mee aan het vinden van een nieuwe baan. Sinds zijn ww-uitkering gestopt is, is hij zzp'er geworden, wat tot nog toe vnl een leuke bezigheidstherapie is, maar nog weinig brood op de plank brengt.

Gelukkig heb ik een fulltime baan die ons van voldoende inkomen voorziet, waardoor hij ook buiten alle rechten op toeslagen valt.

Geeft niet, we hebben de levensstandaard bijgesteld en redden het prima, kunnen nog steeds met de tent op vakantie en ook mijn pony komt niks te kort.

Nu ben ik wel rijksambtenaar, dus mijn salaris wordt in principe ook gefinacierd uit de rijksinkomsten, dwz de belastingen, net zoals de hier bediscussieerde uitkeringen.

Ik heb dus ook een pony, die dus indirect door gemeenschapsgeld bekostigd wordt. Mag dat dan wel?

En waarom zouden 'wij belastingbetalers' het recht hebben wat te vinden over de al dan niet gezonde levensstijl van de uitkeringsgerechtigden, terwijl de wel werkenden ook niet allemaal gezond leven en door welvaartsziekten de gemeenschap ook genoeg geld kosten?

Ik ben gelukkig niet bekend met chronische ziekten, wel met een (bijna) burnout. En man wat was het in het begin moeilijk om midden op de dag bij mijn paard in de wei te gaan zitten 'niksen', wetend dat mn collega's aan t werk waren en ik gewoon salaris zou ontvangen.
Tot na enkele gesprekken net mijn leidinggevende en later ook de arbo-arts. Ga alsjeblieft in je 'ziekte-tijd' iets doen waar je lekker van gaat ontspannen en je weer laat lachen en blijf in hemelsnaam niet ziek thuis op de bank hangen.
Bij mij was mijn pony dus óók mijn drijfveer om mn huis uit te komen. Ik ben in een down-bui weleens bijna huilend de deur uitgezet door mijn man om naar mn pony te gaan, om daar zo te ontspannen dat ik lachend en vol energie weer thuis kwam. Ik zou hem er niet voor aangeschaft hebben, maar nu hij er is, zal ik er ook van alles aan doen om hem te kunnen behouden, ook als het financieel in de toekomst mogelijk minder ruim zou gaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:22

MarlindeRooz schreef:
Pak speculaas kost nog geen euro. :$ :$ :$

De wereld zou heel snel een betere plek worden als aardbeien en appels goedkoper waren dan speculaas en stroopwafels...

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:47

Man, Man, wat is dit een topic zeg :/

Ik heb echt serieus getwijfeld of ik wel zou reageren, maar zoveel nijd en misgunnen, dat is echt het enige nog waar het hier over gaat :(

Laat ieder toch zijn eigen centjes besteden, en kan de ene met een uitkering, met of zonder steun van familie een paard ervan bekostigen, lààt die dat dan doen, als die daar zijn plezier in heeft.
En kunnen sommige "werkenden" helaas geen paard bekostigen met, laat ons zeggen, min of meer hetzelfde inkomen als diegene met de uitkering, nu ja, heel spijtig dan, maar hoeft men niet jaloers en pisnijdig op degene met de uitkering voor te zijn.

Misschien kan die ene met een uitkering veel beter zijn centen beheren dan diegene met werk, die, veelal, ver boven zijn stand leeft en/of een gat in het handje.
Het is niet zozeer wat er binnenkomt van centen, maar hoe je ze uitgeeft dat belangrijk is.

Waarom zou diegene met een uitkering geen recht op een paardje hebben??
Er zullen altijd profiteurs zijn, in elk systeem, maar wie zijn wij om daar over te oordelen?
Sommigen zouden beter eerst is hun eigen in de spiegel bekijken en minstens 10x slikken, alvorens iets te zeggen
Volg dit topic al mee vanaf pagina 1, heb echt met verbazing zitten lezen, hoe jaloers en nijdig vele mensen zijn op zieke mensen, die ze, blijkbaar, liever gewoon, om het nu maar héél cru te zeggen, willen laten wegkwijnen, ipv nog iets van plezier in hun leven te hebben.
En hebben die mensen dan plezier in hun paardje, lààt ze dan, het is vaak één van de weinige dingen waar ze hun aan recht houden, Jeezes, verdraagzaamheid, ver te zoeken hoor :-(
Zo, pfff, dat is er uit, nu weer in leesmodus, maar denk niet lang meer, wordt zuurder en zuurder, dit topic :-/

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:18

Manon262 schreef:
Man, Man, wat is dit een topic zeg :/

Ik heb echt serieus getwijfeld of ik wel zou reageren, maar zoveel nijd en misgunnen, dat is echt het enige nog waar het hier over gaat :(

Laat ieder toch zijn eigen centjes besteden, en kan de ene met een uitkering, met of zonder steun van familie een paard ervan bekostigen, lààt die dat dan doen, als die daar zijn plezier in heeft.
En kunnen sommige "werkenden" helaas geen paard bekostigen met, laat ons zeggen, min of meer hetzelfde inkomen als diegene met de uitkering, nu ja, heel spijtig dan, maar hoeft men niet jaloers en pisnijdig op degene met de uitkering voor te zijn.

Misschien kan die ene met een uitkering veel beter zijn centen beheren dan diegene met werk, die, veelal, ver boven zijn stand leeft en/of een gat in het handje.
Het is niet zozeer wat er binnenkomt van centen, maar hoe je ze uitgeeft dat belangrijk is.

Waarom zou diegene met een uitkering geen recht op een paardje hebben??
Er zullen altijd profiteurs zijn, in elk systeem, maar wie zijn wij om daar over te oordelen?
Sommigen zouden beter eerst is hun eigen in de spiegel bekijken en minstens 10x slikken, alvorens iets te zeggen
Volg dit topic al mee vanaf pagina 1, heb echt met verbazing zitten lezen, hoe jaloers en nijdig vele mensen zijn op zieke mensen, die ze, blijkbaar, liever gewoon, om het nu maar héél cru te zeggen, willen laten wegkwijnen, ipv nog iets van plezier in hun leven te hebben.
En hebben die mensen dan plezier in hun paardje, lààt ze dan, het is vaak één van de weinige dingen waar ze hun aan recht houden, Jeezes, verdraagzaamheid, ver te zoeken hoor :-(
Zo, pfff, dat is er uit, nu weer in leesmodus, maar denk niet lang meer, wordt zuurder en zuurder, dit topic :-/

Wijze woorden.... Ik ben liever gezond, participerend met een leuke baan dan dat ik met een chronische ziekte thuis zou moeten zitten.. Dat is niet iets om jaloers op te zijn volgens mij..Tis mischien soms moeilijk om door ongelijkheid of oneerlijkheid heen te kijken ( dat zul je altijd hebben), maar het maakt het allemaal een stukje leuker voor jezelf en anderen. :#

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:44

ohjajoh6 schreef:

Sorry maar ik word hier nu serieus melig van, dit was een geweldige discussie, maar gaat nu echt helemaal nergens meer over zeg...

Als we samen leggen kunnen we vast een bakje aardbeien kopen en dan elk eentje bij de koffie! Samen sterk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:50

Ayasha schreef:
ohjajoh6 schreef:

Als we samen leggen kunnen we vast een bakje aardbeien kopen en dan elk eentje bij de koffie! Samen sterk. :D

_/-\o_ Hahaha! Deal, hoewel op 1 been kunnen we niet lopen, zeggen ze dan in Nederland (weet niet goed of die ook bekend is in Belgie), dus zullen we dan helemaal gek doen en er een aardbeienlikeur van maken? (weet niet eens of ik die zooi lust hoor, maar vooruit)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:56

Ach iedereen denkt aan de extremen (mensen die spugen op werkelozen óf mensen die denken aan misbruikers van uitkeringen). Er zal altijd wel een stukje jaloezie bij zitten (de één wil graag werken, de ander wil graag meer tijd voor zijn hobbies).

Het makkelijkste antwoord is natuurlijk "leven en laten leven, laten we lief zijn voor elkaar" maar daarmee sla je de discussie ook dood. Het is toch een discussieforum?