Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:07

Juangi schreef:
FlyAway schreef:
Met materiaal dat er niet voor geschikt is wel blijkbaar.


Het materiaal was wel degelijk geschikt. Er zijn al vaker walvisachtigen gered door de KNRM. Alleen bij 20 ton kan er wel eens iets kapot gaan.

Ik begrijp niet waarom je moet blijven herhalen dat het materiaal wel geschikt was, terwijl er een simpel onomstotelijk bewijs is dat het niet geschikt was; het is kapot gegaan. Geschikt materiaal heeft over het algemeen de eigenschap berekend te zijn op de klus en gaat dan dus ook niet kapot.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:13

Voor alle mierenneukers hier trouwens nog wat luchtigers om de boel te relativeren in het licht van ons aller naderende einde.
Vanmorgen in de volkskrant (dus nog vóór de moederbultrug met kind voor Egmond-aan-zee gespot was!):
Afbeelding

JewEmm

Berichten: 3142
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:15

pmarena schreef:
Ik begreep op de radio dat er toevallig een walvis-red-deskundige i.v.m. Morgan in Nederland was, die direct vrijwillig hulp heeft aangeboden en werd afgewimpeld omdat de KNRM enzo het allemaal al onder controle zouden hebben...

Ik snap dat het allemaal niet de makkelijkste omstandigheden waren, maar als mensen zoals van Noordgat, die verstand van dit soort zaken hebben (en al vaker dieren succesvol van het zand afgespoeld hebben, en het gebied kennen) ter plaatse zijn geweest en er zo te horen geen enkel probleem in zagen om het dier weer (relatief snel) te water te krijgen.... dan snap ik niet zo goed waarom men van de falende kant steeds hamert op de onmogelijkheid van de redding :o

Door het verloop van het hele gebeuren is het naar mijn mening alleen maar heel logisch om de hele expertise hier rond in twijfel te trekken, is niet zo heel raar toch? :)


Hier kom ik eigenlijk op een ander punt waar ik me vaak aan kan ergere. Wat is direct? Dit heb je meegekregen via de media. Maar de media heeft ook niet alle wijsheid in pacht. De deskundigheid zit bij Ecomare, IMARES en het NIOZ. Daarom kan ik me niet voorstellen dat KNRM het heeft afgewimpeld. Zinnen worden soms erg verkeerd over genomen. Maar goed. De media zijn een verhaal op zich.

KNRM heeft ook vaker en met succes walvissen weer in het water gekregen. Dan is het logischer dat je de lokale kennis er bijhoudt, zodat er minder door "domme fouten" (geen kennis van het gebied) er wat mis gaat. Het dier lag ontzettend hoog op de zandplaat, met pal oosten wind stroomt de waddenzee leeg en kan het met hoogwater een heleboel hoogte (of eigenlijk diepte) schelen en laat dat nou net afgelopen week het geval zijn geweest.

In twijfel trekken van expertise vind ik erg voorbarig. Ja, je mag kritisch zijn, maar heb jij enige kennis of hun kennis? Daar kan je dus geen conclusies uit trekken. Van te voren was, door de liggen van de bultrug, het redelijk onmogelijk geacht om het te redden. Er is alsnog alles op alles gezet om haar weer in het water te krijgen. De eerste keer is dat gelukt. Maar was toen dus weer de plaat op gezwommen. De laatste poging is mislukt. En dan komen de ethische vraagstukken... Er is gekozen om niet meer te redden, omdat het allemaal al eigenlijk een nihille slagingskans had. Dan moeten anderen zich ook aan die regels houden. Met zo veel experts (echt geen handje vol), mag je er echt van uit gaan dat er goede conclusies getrokken kunnen worden!!!

Toevoeging: als iemand het over iets uit de geschiedenis heeft, kijk ik er ook wel kritisch naar, maar als een heleboel mensen op dezelfde conclusie komen, ook al zet ik mijn vraagtekens er bij, dan kan ik aan nemen dat zij de kern van de waarheid te pakken hebben. Een beetje vertrouwen in elkaar, zeker mensen met meer vakkennis kan toch? (ik neem geschiedenis als voorbeeld, omdat ik daar bijna niets van af weet, maar wel interessant vind) Het enige is dat er hier een hoog aaibaarheidsgehalte aan vast geplakt zat.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 20-12-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 52004
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:16

Waarom zegt een Noordgat dan dat het allemaal wel meeviel met de locatie?

JewEmm

Berichten: 3142
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:17

Zijn zij er geweest? Wisten zij de exacte locatie van de bultrug? Een waddengebied blijft verraderlijk. Kan met een hevige storm al weer veranderen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:19

Noordgat is er geweest. Hebben er vlak naast gelegen maar mochten er niet bij. Staan hier in het topic links en getuigeverslagen van.

kimmie261

Berichten: 19523
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:24

noordgat is op 15 meter van de walvis geweest maar werd weggestuurd en de walvis werd toen met een soort zekere spoed een "slaapspuitje"gegeven...


Dit staat op de facebook van Bas Heidemans;

Mensen ik werk bij rederij noordgat.wij zijn met 6 man aan boord uitgevaren (op hulpverlingsvaartuig de Orca) om de gestrande bultrug nabij texel van de plaat te spoelen. Om half 6 smiddags waren wii terplatsen. We kwamen op 15 m van de bultrug met de boot. De bultrug lag zelf voor 4/3 in het water. Wij hadden het idee dat er af gelopen dagen hier niks aan gedaan is. Wij konden de bultrug redden
wij hebben dit soort werk eerder gedaan en dit leek ons een redelijk makkelijk karwij . Maar ons poging werdt afgebroken door de knrm politie en burgemeester van texel. Twee man van hebben al een boete gekregen. Ze zijn toch vanboord gegaan om te vertellen dat wij deze bultrug konden redden. Dit werdt af gewezen.de knrm politie burgemeester en ecomare (dolphinarium) hebben het besluit genomen om dit beesie plat tespuiten (wij hebben zelf gezien dat de bultrug nog springlevend was en actief). De KNRM (koninkelijke nederlandse reddings maatschapij) doet het woord redding geen eer. Dit was het tot nu toe. De bultrug is inmiddels overleden. Filmpjes en foto's genoeg, die zullen volgen.



nee hoor,niets alles is er aan gedaan... :n

en dan snap ik nog steeds iets niet,wat is nou het probleem dat het dier na een redding alsnog op zee dood was gegaan,is dat zoveel anders als dagen lang liggen wachten op de dood op een strandje??
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-12-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Berichten: 3142
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:24

Ik lees inderdaad 1 getuigenverslag. Maar de beslissing was al genomen, nadat de KNRM exact hetzelfde heeft gedaan, als zij wilden doen.

@kimmie261: had jij er dus voor gekozen om met opzet een walvis te laten verdrinken?

kimmie261

Berichten: 19523
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:25

ja ,laat maar verdrinken,beter als uren lang op het droge liggen te wachten op de dood ..

beest was dan in 15 minuten dood geweest,...nu is er met opzet voor gekozen het dier een 5 dagen lange lijdensweg te laten hebben...vind dat veel zieliger eigenlijk...

Juangi

Berichten: 4701
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:27

FlyAway schreef:
Juangi schreef:

Het materiaal was wel degelijk geschikt. Er zijn al vaker walvisachtigen gered door de KNRM. Alleen bij 20 ton kan er wel eens iets kapot gaan.

Ik begrijp niet waarom je moet blijven herhalen dat het materiaal wel geschikt was, terwijl er een simpel onomstotelijk bewijs is dat het niet geschikt was; het is kapot gegaan. Geschikt materiaal heeft over het algemeen de eigenschap berekend te zijn op de klus en gaat dan dus ook niet kapot.


Omdat het materiaal vaker (met succes) is gebruikt voor walvisachtigen, het speciaal voor walvisachtigen is aangeschaft (en dus geen banketstaaf visnetje is) en de KNRM verstand heeft van dit soort reddingen en dus echt niet met slecht materiaal aan zou komen zetten :+

Hoe vaak gaat er wel niet eens een teugel kapot tijdens het rijden of een stijfbeugel die verloren raakt tijdens het rijden? Dingen kunnen nou eenmaal stuk gaan. Producten worden altijd getest op een maximale hoeveelheid druk dat het aan kan. Dat het stuk gaat betekent niet dat het materiaal niet geschikt is, maar dat er door omstandigheden teveel druk op komt te staan.

Zand dat schuurt, bultrug van 20 ton, zout water....

kimmie261

Berichten: 19523
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:30

dan snap ik nog niet dat als er een 2de reddingsmaatschappij erbij komt ,en mss wel goed en deugelijk materiaal bij zich hadden,en waarbij de omstandigheden ook nog eens goed waren,zo goed dat ze zeggen dat het dier in 2 uur wel los te krijgen is,waarom dat dan tegen gehouden wordt..

snap daar werkelijk helemaal niets van :n

juist dan moet je toch blij zijn met hulp,ook nog eens hulp die ervaring hebben met redden van walvissen ( grote walvissen zelfs) ....

mijns inziens missers,en geeft een gevoel dat er andere belangen inmiddels waren om de walvis dood te laten gaan,en zelfs dat krijgen ze niet voor elkaar om dat netjes en snel te doen,ook dat moet dan nog uren duren...

triest dat zo'n dier zo'n vreselijke dood heeft moeten hebben...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-12-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Berichten: 4701
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:32

kimmie261 schreef:
Dit staat op de facebook van Bas Heidemans;

Mensen ik werk bij rederij noordgat.wij zijn met 6 man aan boord uitgevaren (op hulpverlingsvaartuig de Orca) om de gestrande bultrug nabij texel van de plaat te spoelen. Om half 6 smiddags waren wii terplatsen. We kwamen op 15 m van de bultrug met de boot. De bultrug lag zelf voor 4/3 in het water. Wij hadden het idee dat er af gelopen dagen hier niks aan gedaan is. Wij konden de bultrug redden
wij hebben dit soort werk eerder gedaan en dit leek ons een redelijk makkelijk karwij . Maar ons poging werdt afgebroken door de knrm politie en burgemeester van texel. Twee man van hebben al een boete gekregen. Ze zijn toch vanboord gegaan om te vertellen dat wij deze bultrug konden redden. Dit werdt af gewezen.de knrm politie burgemeester en ecomare (dolphinarium) hebben het besluit genomen om dit beesie plat tespuiten (wij hebben zelf gezien dat de bultrug nog springlevend was en actief). De KNRM (koninkelijke nederlandse reddings maatschapij) doet het woord redding geen eer. Dit was het tot nu toe. De bultrug is inmiddels overleden. Filmpjes en foto's genoeg, die zullen volgen.


Gezien het taalgebruik weet ik niet hoeveel je er van moet verwachten. :+ Zoals eerder gezegd, KNRM heeft technieken gebruikt die dit soort rederijen ook gebruiken voor zo'n redding. Als de KNRM andere instanties heeft aangewezen dan is dit gebeurd omdat de tecnieken die zij voordragen al gebruikt zijn of niet zouden werken.

En je kan sowieso niet elke instantie/persoon die zich expert noemt een poging laten doen om de bultrug te redden. Dat zou gekkenwerk zijn, de meest idiote ideen zouden voorbij komen, maar ook een hoop schade (nog meer!!) aan de bultrug veroorzaken. Er zijn zoveel instanties geweest die zeiden dat zij het wel zouden kunnen. Je gaat op dat moment voor de meeste ervaring, op dat moment waren het de KNRM en andere betrokken instanties. Toen Noordgat aankwam was het dier ook verzwakt.

Dat het ineens levensteken vertoont is een natuurlijke reactie op een grote hoeveelheid stress, zo'n dier krijgt zo'n stoot adrenaline... Walvisachtigen zijn flink stressgevoelig...

Ibbel

Berichten: 51248
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:33

Waarschijnlijk omdat - terecht - door de aanwezige experts die uitspraak als grootspraak werd beoordeeld. Het is nogal makkelijk om te roepen: er is niets gedaan, wij klaren dit klusje wel even in 2 uur...

JewEmm

Berichten: 3142
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:36

Juangi & Ibbel, dat zijn argumenten waarom ik persoonlijk vind dat er juist is gehandeld. :)

kimmie261

Berichten: 19523
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:36

die stress had dat beest al ,die 2 uur konden er ook nog wel bij,en alsof taalgebruik iets zegt over vaardigheden van een mens...

tjonge jonge...

wat had de knrm te verliezen dan als het hun wel gelukt was?? gezichtsverlies??dat een bootje met mensen met een slecht nederlands schijfvaardigheid/taalgebruik, het wel lukte..

van wie was die walvis dan??

waarom neemt een organisatie het recht te beslissen dat zij uitmaken of mensen het dier mogen redden ja/nee??

Ibbel

Berichten: 51248
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:38

Als dierenartsen hen op dat gebied adviseren.

JewEmm

Berichten: 3142
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:38

Volgens mij val ik in herhaling: de Noordgat ging precies hetzelfde doen als wat KNRM al had gedaan.
Er is niet 1 organisatie die een beslissing heeft gemaakt, en dat is het verschil. De beslissing is vanuit veel experts gekomen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:39

Juangi schreef:
FlyAway schreef:

Ik begrijp niet waarom je moet blijven herhalen dat het materiaal wel geschikt was, terwijl er een simpel onomstotelijk bewijs is dat het niet geschikt was; het is kapot gegaan. Geschikt materiaal heeft over het algemeen de eigenschap berekend te zijn op de klus en gaat dan dus ook niet kapot.


Omdat het materiaal vaker (met succes) is gebruikt voor walvisachtigen, het speciaal voor walvisachtigen is aangeschaft (en dus geen banketstaaf visnetje is) en de KNRM verstand heeft van dit soort reddingen en dus echt niet met slecht materiaal aan zou komen zetten :+

Hoe vaak gaat er wel niet eens een teugel kapot tijdens het rijden of een stijfbeugel die verloren raakt tijdens het rijden? Dingen kunnen nou eenmaal stuk gaan. Producten worden altijd getest op een maximale hoeveelheid druk dat het aan kan. Dat het stuk gaat betekent niet dat het materiaal niet geschikt is, maar dat er door omstandigheden teveel druk op komt te staan.

Zand dat schuurt, bultrug van 20 ton, zout water....

Precies, materiaal slijt. En dus moet je dat regelmatig vervangen. Jij als leek weet al een paar redenen te noemen waarom het logisch is dat het materiaal slijt, dan zouden de experts dat nog beter moeten weten. Materiaal dat dusdanig versleten is dat het stuk gaat, is dus te laat vervangen en daarom feitelijk niet geschikt.

Als het net niet versleten was maar dat er "door omstandigheden" teveel druk op kwam te staan, dan was het net dus niet berekend voor de klus, zoals ik al eerder aangaf.

Ik vind het zorgwekkend dat jij blijkbaar teugels hebt die kapot gaan als je ze gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Dat is mij echt nog nooit overkomen. Ik heb 1 keer gehad dat mijn teugels tijdens het rijden kapot gingen, maar dat had niets meer te maken met het gebruik waarvoor het bedoeld was. :D

Ik ben eigenlijk nog nooit een stijfbeugel verloren overigens :+

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:48

Ibbel schreef:
Waarschijnlijk omdat - terecht - door de aanwezige experts die uitspraak als grootspraak werd beoordeeld. Het is nogal makkelijk om te roepen: er is niets gedaan, wij klaren dit klusje wel even in 2 uur...

Als in plaats van de knrm rederij noordgat in eerste instantie betrokken was geweest bij de eerste reddingspoging, dan hadden we hier nu de discussie gehad dat de knrm grootspraak had gepleegd omdat ze hadden geroepen dat klusje wel even te klaren.

Ibbel

Berichten: 51248
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:51

Dat is heel goed mogelijk. Je hebt twee kennelijk vergelijkbare bergingsbedrijven, waarvan de een het heeft mogen proberen en faalde. De andere mocht niet, en baalt. Dat was omgekeerd ongetwijfeld hetzelfde geweest. En de uitkomst vermoedelijk ook.

fransje23

Berichten: 16284
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:52

FlyAway schreef:
Als in plaats van de knrm rederij noordgat in eerste instantie betrokken was geweest bij de eerste reddingspoging, dan hadden we hier nu de discussie gehad dat de knrm grootspraak had gepleegd omdat ze hadden geroepen dat klusje wel even te klaren.


Maar misschien zou de KNRM dat wel nooit geroepen hebben :+ Dat blijft natuurlijk allemaal koffiedik kijken, net als dat we nooit zullen weten of het wel of niet heeft gewerkt. .

Er komt nu waarschijnlijk een protocol als houvast, lijkt mij een goede zaak. Hoop alleen dat het protocol nooit nodig zal zijn.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:54

Ibbel schreef:
Dat is heel goed mogelijk. Je hebt twee kennelijk vergelijkbare bergingsbedrijven, waarvan de een het heeft mogen proberen en faalde. De andere mocht niet, en baalt. Dat was omgekeerd ongetwijfeld hetzelfde geweest. En de uitkomst vermoedelijk ook.

Maar dan zou ik de uitspraak van Noordgat niet zo zeer als grootspraak bestempelen. Dat heeft toch een negatieve connotatie, terwijl ook Rederij Noordgat een bewezen trackrecord heeft op dit gebied.

Juangi

Berichten: 4701
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:58

Flyaway: Het is wel makkelijk om alleen over specifieke dingen te mierenneuken in plaats van ontopic mee doet met de discussie. ;)

Ik ben nog steeds van mening dat ook nieuw materiaal onder hoge druk kan breken/kapot kan gaan. Dat heeft met omstandigheden te maken, niet alleen met slijtage, maar ook met weerstand. Onder andere wrijvingskracht en zwaartekracht.

Bij mij is overigens nog nooit een teugel gebroken of een stijgbeugel verloren. Dat staat er niet. Het komt wel voor bij de paarden.

Nog zo'n voorbeeld, een paard dat gaat hangen in het halster. Zelfs speciale anti kapot trek halsters (tja, hoe heten die dingen?) kunnen onder voldoende druk en slechte omstandigheden (de juiste hoek, zwaar/groot paard, onverwachte beweging) kapot gaan.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:05

Juangi schreef:
Flyaway: Het is wel makkelijk om alleen over specifieke dingen te mierenneuken in plaats van ontopic mee doet met de discussie. ;)

Ik ben nog steeds van mening dat ook nieuw materiaal onder hoge druk kan breken/kapot kan gaan. Dat heeft met omstandigheden te maken, niet alleen met slijtage, maar ook met weerstand. Onder andere wrijvingskracht en zwaartekracht.

Bij mij is overigens nog nooit een teugel gebroken of een stijgbeugel verloren. Dat staat er niet. Het komt wel voor bij de paarden.

Nog zo'n voorbeeld, een paard dat gaat hangen in het halster. Zelfs speciale anti kapot trek halsters (tja, hoe heten die dingen?) kunnen onder voldoende druk en slechte omstandigheden (de juiste hoek, zwaar/groot paard, onverwachte beweging) kapot gaan.

Het is ook wel heel makkelijk op de man te spelen in plaats van gewoon inhoudelijk op basis van argumenten te discussiëren blijkbaar ;)

Dat jij pas op pagina 60+ binnen komt zetten en dan denkt nog even de argumenten die al 60 pagina`s lang zijn besproken even opnieuw in moet brengen, betekend niet dat ze daarvoor niet uitvoerig besproken zijn. En dat betekend dus ook dat niet iedereen zin heeft om de gehele discussie uitgebreid nog een keer over te doen. Dan krijg je dus dat mensen de feitelijke onjuistheden uit beweringen halen, omdat dat het enige nieuwe is aan de argumenten.

Ik ben overigens volledig met je eens dat nieuw materiaal onder hoge druk kan breken. Daarom moet je ook materiaal nemen dat geschikt is en die hoge druk aan kan. Als het dat niet kan en kapot gaat, was het dus niet geschikt. Het zelfde geldt voor het voorbeeld wat je aanhaalt met het halster. Als je het gebruikt om je paard aan de hand mee te begeleiden dan voldoen ze prima. Maar als je ze gaat gebruiken om een paard aan op te tillen, dan begeven ze het. De reden is simpel; daar zijn ze niet voor gemaakt. En dat geldt dus ook voor zo`n net. Het net moet wel gemaakt zijn om de klus aan te kunnen. Het feit dat het net stuk gegaan is, geeft simpelweg aan dat het niet (meer) geschikt was voor de klus. Maar dit is een beetje een windkracht 7 discussie hé? Je kunt feitelijke onjuistheden wel blijven herhalen, maar dan worden ze nog niet "waar" ;)

JewEmm

Berichten: 3142
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:12

FlyAway schreef:
Ik ben overigens volledig met je eens dat nieuw materiaal onder hoge druk kan breken. Daarom moet je ook materiaal nemen dat geschikt is en die hoge druk aan kan. Als het dat niet kan en kapot gaat, was het dus niet geschikt.

Dat is niet per se waar. Er is altijd een kans dat iets kapot gaat, hoe nieuw en hoe geschikt het er ook voor is.
Voorbeeld: IKEA klapstoel. Gewicht toegestaan: 100kg. Ik weeg 60. Ding is toch kapot gegaan met juist gebruik