Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:32

geerke schreef:
bij alzheimer doen de neurotransmitters het niet meer...(oh,nee....was parkinson...iets heel anders)

Er was toch laatst ook iemand op t.v die in coma had geleden en volledig herstelt was?
Maar hoe erg die hersenschade was weet ik niet.

Niemand kan voorspellen hoe lang een coma duurt. De kans op ontwaken uit een coma hangt onder andere af van de oorzaak.
Iemand die uit een coma ontwaakt, kan blijvende gevolgen van het coma overhouden . Door de stoornis in de hersenen kunnen verlammingen, spasmen, geheugenstoornissen, karakterveranderingen aanwezig zijn. Herstel is mogelijk, maar kan erg lang duren. Vaak treedt blijvende invaliditeit op. In het algemeen geldt: hoe langer het coma heeft geduurd, hoe kleiner de kans op herstel. Ook de leeftijd van de patiënt speelt een rol, jonge mensen herstellen over het algemeen beter dan ouderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:36

Is dat echt een herstel, of worden er simpelweg andere verbindingen gemaakt?

Mijn jongste broer heeft een hersenbeschadiging door zuurstofgebrek bij de geboorte, maar maakt zijn hele leven alleen maar vorderingen. Hij is nu 37 en nog iedere dag staan we er van te kijken wat hij allemaal nog bijleert en waar hij nu mee komt.
Daarentegen ken ik ook mensen na hersenbloedingen en tia's die daar niet zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen, en heel andere characters kregen dan voor die hersenbloeding/tia.

Eliana

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:59

Ik werk met clienten met niet aangeboren hersenletsel waarvan er een aantal ook in coma hebben gelegen.
Helaas hebben een aantal clienten een heel ander karakter gekregen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:03

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:03

Cassidy schreef:
Is dat echt een herstel, of worden er simpelweg andere verbindingen gemaakt?

Sommige hersencellen zijn niet volledig verwoest bij hersenletsel, maar kunnen door tijdelijke complicaties niet goed functioneren. Wanneer de complicaties over zijn/behandeld zijn kunnen deze hersencellen hun werk soms gewoon weer gaan doen. Ze zijn als het ware tijdelijk disfunctioneel. Er kunnen idd ook nieuwe verbindingen aangelegd worden (of: oude, ongebruikte paden opnieuw geactiveerd worden) maar dat is niet altijd mogelijk. Hoe jonger je bent, hoe groter de mogelijkheid tot nieuwe verbindingen en overname functies door andere hersendelen.

Eliana, komt idd heel vaak voor, karakterverandering. Ik werk ook met mensen met NAH (mensen die een CVA (beroerte) gehad hebben) en daar klagen ze idd erg vaak over. Zij vertellen soms ook over de meest bizarre medische mogelijkheden: van de week een vrouw die vertelde dat ze een hele tijd in coma gelegen heeft, druk in haar hersenen werd te groot, toen hebben ze een deel van haar schedeldak verwijderd en tijdelijk in haar buikwand geplaatst. Na een paar weken (toen de druk verminderd was) hebben ze deze weer teruggeplaatst in haar schedel. Medische wereld kan zó veel. Maar helaas nog niet alles.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:24

Cassidy schreef:
De koninklijke familie zal begeleiding kunnen krijgen van een heel circus aan hooggeleerde psychologen en pedagogen die ze met raad en daad aan bij kunnen staan hoe je hier tov de kinderen (en dan zijn het niet alleen de kinderen van Mabel en Friso) mee om moet gaan. Het trauma kan je helaas niet bij ze vandaan houden.

dat is idd waar dat je t niet bij ze vandaan kan houden maar het lijkt mij gewoon zo tegenstreidend voor die kinderen eerst was hun pappa er altijd en nu ligt hij straks weken/maanden wie weet jaren te slapen.
ik zou persoonlijk echt niet weten hoe ik t aan mijn zoontje zou moeten vertellen als mij het zou overkomen.

ik hoop dan ook echt met alle duimen dat t deze weken? maanden? nog goed gaat komen.
iemand trouwens een idee of hij nog steeds aan beademing ligt enzo? kunnen ze niet kijken of hij niet zelfstandig kan ademen?
hoelang houden ze iemand in nederland eigenlijk in coma voordat mensen de stekker eruit gaan trekken? is daar ook een bepaalde tijd aan verbonden om te herstellen of om te "mogen ontwaken"?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:40

De antwoorden op je vragen vind je hier:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/joha ... de___.html\

En je hoeft echt zelf niet overal de antwoorden op te weten, als je maar weet waar je hulp kunt krijgen. Als dit jou zou overkomen, en je niet weet hoe je het je kind moet vertellen, kun jij naar je HA gaan voor hulp, die je kan doorverwijzen naar een kinderpsycholoog.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:44

Hm.. Telegraaf..

Maar inderdaad, er worden niet voor niets mensen opgeleid tot kinderpsycholoog, chirurg, arts, etc.. Dat is juist omdat niet iedereen dat goed kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:58

Ik vind het wel grappig hoe iedereen zich op gelijk niveau zet met de zoon van de koningin.. :D

Het hij wel en ik niet gevoel.. ^)

Ja inderdaad het zijn ook mensen, het zijn net mensen, maar ze zijn niet gelijk aan jouw...he wat naar nou....dat is de pech dat je in een monarchie woont...daar zijn helaas verschillen in rangen en standen.....he vervelend.. ^)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:08

Ik hoorde [op t.v.] dat een coma patiënt na 3 weken toch wel wakker moet worden en zelfstandig moet ademen.Gebeurt dat niet na 3 weken dan is de kans vele malen kleiner dat ze ooit nog wakker worden.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:17

russel schreef:
Ik vind het wel grappig hoe iedereen zich op gelijk niveau zet met de zoon van de koningin.. :D

Het hij wel en ik niet gevoel.. ^)

Ja inderdaad het zijn ook mensen, het zijn net mensen, maar ze zijn niet gelijk aan jouw...he wat naar nou....dat is de pech dat je in een monarchie woont...daar zijn helaas verschillen in rangen en standen.....he vervelend.. ^)

Heel vervelend.. :+ (Ben het met je eens)

Ik ben eigenlijk wel blij dat ik wel mag stemmen, niet constant lastig gevallen wordt door de pers, mijn leven niet zo ongeveer al kwijt ben in dienst van nederlandomdat dat mijn taak is en dat als ik ziek wordt niet heel nederland zich tegen me aan gaat lopen bemoeien als ik ziek wordt of me iets overkomt.

Vind dat de artsen normaal al hun best zat doen, maar vind het helemaal niet gek dat ze in het geval van belangrijke mensen nog even een tandje bijzetten..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 23:29

Ik was blij om te horen op de radio dat het weer rustig is bij het ziekenhuis in Innsbruck, dat alle media zich aan het verzoek van de familie houden en zich teruggetrokken hebben.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:30

Ja, dat vraag ik me dus echt af hoe ze dat weten. :')
Of liggen alle media op de loer om te kijken of de rest van de media opgerot zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:31

Hahaha ze liggen allemaal ergens om een hoekje :')

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:37

Tessa_1 schreef:
maar vind het helemaal niet gek dat ze in het geval van belangrijke mensen nog even een tandje bijzetten..

Ik wel, een arts moet altijd zijn/haar uiterste best doen, maakt geen moer uit wat voor een patient het is.
Enne, een belangrijk persoon? Echt niet, woont en werkt in Engeland, is door een maffia-meid te trouwen uit het koningshuis verbannen... zéér belangrijk hoor!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:40

Vind het eerder absurd dat hij uit het Koningshuis wordt verbannen omdat hij is getrouwd met de vrouw van wie hij houdt, maar goed, dat ter zake.. Ben het er wel mee eens dat een arts hoe dan ook zijn uiterste best moet doen, zoon van de Koningin of niet. :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:44

Ik vind dat niet absurd, dat is de wet. Had ie maar toestemming moeten vragen, Maar zeg nou zelf, had je eventueel een Mabel naast m op de troon willen hebben, als WA om de één of andere reden niet zou kunnen? Zou het NL volk niet blij mee zijn denk ik.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:44

dat zou ook niet eerlijk zijn tegenover andere patiënten,

Goh, de arts doet niet zijn best om mijn broer te redden, maar wel een prins uit Nederland.

dat zou toch ook wat zijn? of niet?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:45

Volgens mij is hij daar zelf uit gestapt?! En vind het juist fantastisch dat iemand zo'n grote stap maakt in de keuze voor zijn vrouw!!!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:46

Ik heb helemaal niets tegen Mabel.
Vind het zelfs best een leuke vrouw. Dat ze ooit blijkbaar iets zou hebben gehad met Bruinsma zou me dan echt aan m'n reet kunnen roesten.
Everybody loves..

Friso heeft er zelf voor gekozen geen toestemming te vragen, vond dat een heel dappere beslissing van hem.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 23:46

Gunst ja jongens, laten we op Friso zijn sterfbed zijn keuze voor Mabel nog even bediscussiëren :')

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:47

GamblersCup schreef:
Tessa_1 schreef:
maar vind het helemaal niet gek dat ze in het geval van belangrijke mensen nog even een tandje bijzetten..

Ik wel, een arts moet altijd zijn/haar uiterste best doen, maakt geen moer uit wat voor een patient het is.
Enne, een belangrijk persoon? Echt niet, woont en werkt in Engeland, is door een maffia-meid te trouwen uit het koningshuis verbannen... zéér belangrijk hoor!

Waar slaat dit op zeg :r
Laatst bijgewerkt door Shani_1984 op 25-02-12 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:47

Blue_Eyes schreef:
Gunst ja jongens, laten we op Friso zijn sterfbed zijn keuze voor Mabel nog even bediscussiëren :')

jaaaahh,, Erg belangrijk B-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:49

esiebessie schreef:
Vind het eerder absurd dat hij uit het Koningshuis wordt verbannen omdat hij is getrouwd met de vrouw van wie hij houdt, maar goed, dat ter zake.. Ben het er wel mee eens dat een arts hoe dan ook zijn uiterste best moet doen, zoon van de Koningin of niet. :j

Uit het koningshuis verbannen? Hoe kom je daar nou bij? Hij is vrijwillig uit de rij van mogelijke troonopvolgers gestapt, en dat is zijn goed recht, maar hij is nog steeds lid van het koningshuis.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:56

GamblersCup schreef:

Sorry maar ik krijg de kriebels van je bericht.
Het is en blijft een zoon van de koningin. In jouw ogen is hij misschien niet een belangrijk persoon, maar zijn hele leven draagt hij al het naamplaatje 'prins'.
Het is wel degelijk een belangrijk persoon, of hij nu wil of niet.
Daarnaast vind ik het erg hard om Mabel een 'maffia-meid' te noemen. En dan nog, hij is zijn keuze geweest om met haar te trouwen. Ik vind het een prachtig gebaar van ware liefde om te kiezen voor de persoon van wie je je hele leven wilt houden, in plaats van dat je kiest voor je titel.