Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:43

Het is misschien ook interessant om de FAQ op Crisis.nl door te lezen. Daar staat onder andere dat van sommige metingen op de echt gevaarlijke stoffen de uitslag pas over een paar dagen wordt verwacht.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:46

dat is inderdaad interessant. kan iemand mij uitleggen waarom zoiets een paar dagen moet duren? klinkt voor mij niet logisch namelijk. je zou zeggen dat hier nogal spoed achter gezet wordt. maar misschien is hier een logische verklaring voor.

ik zie nu voor het eerst die burgemeest op tv. snap nu jullie opmerkingen := :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:47

Ik zal de brief wel even hier plaatsen. Niet iedereen kan 'm blijkbaar lezen.

Geachte bewoners,

Gistermiddag en –avond heeft een zeer grote brand gewoed bij enkele bedrijven in Moerdijk.
U heeft hier ongemak van ervaren, doordat grote rookwolken met name over het
zuidoostelijke deel van de Hoeksche Waard (de gemeenten Strijen en Binnenmaas) en de
zuidpunt van Dordrecht trokken. In de crisisstaf werd deelgenomen door de burgemeesters
van Dordrecht, Binnenmaas, Cromstrijen en Strijen. Met deze brief willen wij u nader
informeren over de situatie in het gebied waar u woont.

Het verloop van het incident
Rond 14.45 uur op woensdagmiddag kwam de melding van de brand binnen bij de
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Op basis van de aanwezigheid van chemische stoffen bij
het bedrijf Chemie-Pack, ging de eerste zorg uit naar de veiligheid en bescherming in onze
regio. Sirenes in Mookhoek, Strijen, Strijensas en de zuidpunt van Dordrecht werden
geactiveerd. De regionale calamiteitenzender RTV Rijnmond werd ingeschakeld voor de
berichtgeving. De kern van de boodschap aan de bevolking was om binnen te blijven en
ramen en deuren gesloten te houden en RTV Rijnmond te blijven volgen. Deze boodschap is
gedurende de dag steeds herhaald naar alle landelijke en regionale media. Gelukkig bevond
de rookwolk zich de eerste uren in hogere luchtlagen, waardoor relatief weinig hinder voor de
bevolking optrad.

De bestrijding van de brand
Toen in de loop van de avond de weersomstandigheden veranderden, besloot de
Veiligheidsregio Midden- en West Brabant in overleg met de Veiligheidsregio Zuid-Holland
Zuid om de brand versneld te blussen. Deze versnelde blussing leverde mogelijk extra rook
en neerslag van mogelijk gevaarlijke stoffen op. Dat was de reden dat onder meer een deel
van de A16 en de gehele N3 tijdelijk werden afgesloten en dat ook het treinverkeer enige tijd
werd stilgelegd. Toen de brandweer na middernacht het sein ‘brand meester’ gaf, zijn de
beperkingen voor het verkeer weer opgeheven. Het advies om ramen en deuren te sluiten is
toen ingetrokken.

Metingen gevaarlijke stoffen
Gedurende de brand hebben deskundigen op diverse plaatsen in onze regio doorlopend
metingen verricht, om te kunnen vaststellen of er schadelijke stoffen vrij waren gekomen. Bij
alle metingen tot vanochtend toe, zijn geen gevaarlijke stoffen gemeten. Door de
rookontwikkeling in combinatie met regen is wel sprake van neerslag van roetdeeltjes. Om
die reden heeft vanmorgen een inspectie naar de aanwezigheid daarvan plaatsgevonden.

Lichamelijke klachten
Bij de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) zijn klachten bekend van
prikkelende ogen en/of irritatie van luchtwegen en hoofdpijn. De GHOR verwacht dat deze
klachten zullen verdwijnen nu de rookontwikkeling is opgelost.
Heeft u desondanks twijfel over klachten die u en/of uw naasten zelf ervaren, raadpleeg dan
uw huisarts. De GHOR heeft inmiddels alle huisartsen in de genoemde plaatsen op de hoogte
gesteld van de ontwikkelingen. Ziet u in uw omgeving iets wat vragen oproept, dan kunt u
dat melden bij uw eigen gemeente of het algemene informatienummer 0800-1351.
De GHOR adviseert om vooralsnog geen groenten uit eigen tuin te consumeren.

Informatievoorziening
De laatste informatie van vanmorgen is in deze brief verwerkt. Natuurlijk kan het zo zijn dat
u toch nog vragen heeft. Raadpleeg dan eerst de website http://www.crisis.nl. Op deze site vindt u
antwoorden op de meest gestelde vragen. U kunt ook bellen naar het algemene
informatienummer 0800-1351. Uiteraard houden wij u ook op de hoogte via de
calamiteitenzender RTV Rijnmond en de andere media.

Wij hopen u met deze brief voldoende te hebben geïnformeerd over de gebeurtenissen van
de afgelopen 24 uur. Ondergetekenden bedanken u hartelijk voor uw begrip gedurende het
afgelopen etmaal en uw bereidheid om de instructies op te volgen. Natuurlijk wordt u
geïnformeerd als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Hoogachtend,

Burgemeesters Dordrecht, Binnenmaas, Cromstrijen, Strijen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:47

loulou schreef:
dat is inderdaad interessant. kan iemand mij uitleggen waarom zoiets een paar dagen moet duren? klinkt voor mij niet logisch namelijk. je zou zeggen dat hier nogal spoed achter gezet wordt. maar misschien is hier een logische verklaring voor.

Ach, die man zal zijn bed ook nagenog niet gezien hebben vrees ik ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:51

Suelza schreef:

laten we het daar maar op houden ja ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:52

loulou schreef:
Suelza schreef:

Heb hier helaas geen tv, heeft ie een "out of bed" look? :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:56

Suelza schreef:
loulou schreef:

maar dat geld voor de burgermeester van dord en breda toch net zo? En die zaten er wel keurig bij en deden keurig hun verhaal :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:56

Tallie1979 schreef:
loulou schreef:

Heb hier helaas geen tv, heeft ie een "out of bed" look? :')

Hij zal nabijna 24 uur vergaderen, overpeinzen en overleggen wel niet zo fris meer zijn...

Kan me voorstellen dat je je knap banketstaaf voelt als een dergelijke ramp zich in jouw gebied voltrekt en neem van mij aan, je wilt nu echt niet in zijn schoenen staan, want er zijn een heleboel poppetjes die van zoiets iets moeten vinden en een heleboel belangen die hierbij gepaard gaan.

Nee, ik heb respect voor zijn positie... Tis heel makkelijk zeggen vanachter een computer vandaan dat het wel of niet goed gaat of wat dan ook, maar ga maar eens na wat een circus zich voltrekt op het moment dat jij als burgemeester het telefoontje krijgt dat er een chemisch bedrijf in de brand is gevlogen...

Dan zou je toch het liefste het eerste beste vliegtuig naar Curacao willen nemen lijkt mij :+

Tallie1979

Re: Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:58

Nou, inderdaad.. Als je een dag je bed niet hebt gezien ben je niet lentefris meer denk ik :P

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:00

Tallie1979 schreef:
Nou, inderdaad.. Als je een dag je bed niet hebt gezien ben je niet lentefris meer denk ik :P

Brengt mij op het punt dat ik nu lekker een hete douche ga nemen en een ibrufennetje!

:evaw:

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:00

of die man zijn werk wel of niet goed doet heb ik geen mening over, maar ik kan je wel vertellen dat die man echt geen uitstraling heeft.

een tandartsbezoekje om mee te beginnen zou geen kwaad kunnen bijvoorbeeld. een cursus presenteren ook niet.
ik krijg bijna medelijden met deze man, dat hij nu constant zo op tv is.

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:19

Ik meld me ook !! Paardje staat in Strijen. Ben gister toch even naar hem toe geweest hij het daar ging. Weer terug thuis rook je het echt heel erg. Pijn in de ogen en een raar gevoel in de keel !! Je kon de brand zo zien toen ik o de dijk stond !! Dus echt super groot !!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:22

verslaggever van nos geeft nu zelf aan dat er een vreemd luchtje hangt op het terrein en dat veel mensen toch weer naar huis gaan omdat ze er last van hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:31

Waarom wordt er eigenlijk in de brief over calamiteitenzender RTV Rijnmond gesproken, terwijl Omroep Brabant calamiteitenzender was? Is dat inmiddels veranderd dan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:54

Is die wolk nu nog ergens eigenlijk? En zijn er ook mensen onwel door geworden of dat niet?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:55

dat vraag ik me op dit moment ook af en kan het niet terugvinden.......waar is de wolk?? (voor zover men nog over een echte wolk kan spreken)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:57

Dit staat in het AD (Gouda eo): Op diverse plaatsen in het Groene Hart, zoals in Schoonhoven en Gouda, zijn gisteren metingen verricht en nergens werden hoge concentraties schadelijke stoffen gemeten.

Of ze hebben het krom neergezet of er is dus wel iets gevonden, alleen niet in hoge concentraties.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:58

Rinske schreef:
Waarom wordt er eigenlijk in de brief over calamiteitenzender RTV Rijnmond gesproken, terwijl Omroep Brabant calamiteitenzender was? Is dat inmiddels veranderd dan?

op Rijnmond was continu uitzending over de brand
was dat op omroep brabant ook zo?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:59

Op Rijnmond waren bijna alleen herhalingen te zien, Omroep Brabant had meer live updates. Was gisterenavond ook als rampenzender bestempeld. Misschien omdat de wolk meer richting ZH ging ofzo?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:01

oh, wij hebben rijnmond zitten kijken (vanuit Breda).. Omdat op de radio etc gezegd werd dat dat calamiteitenzender was..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:05

Vanaf het begin waren rijnmond en brabant toch al rampenzender. Had er toch iets mee te maken dat niet iedereen rijnmond kon ontvangen, maar ook niet iedereen brabant.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:07

Denken jullie dat het mogelijk is om paard te rijden in 's-Gravendeel? Of is dit niet verstandig?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:07

Amanda schreef:
Ik zal de brief wel even hier plaatsen. Niet iedereen kan 'm blijkbaar lezen.

Geachte bewoners,

Gistermiddag en –avond heeft een zeer grote brand gewoed bij enkele bedrijven in Moerdijk.
U heeft hier ongemak van ervaren, doordat grote rookwolken met name over het
zuidoostelijke deel van de Hoeksche Waard (de gemeenten Strijen en Binnenmaas) en de
zuidpunt van Dordrecht trokken. In de crisisstaf werd deelgenomen door de burgemeesters
van Dordrecht, Binnenmaas, Cromstrijen en Strijen. Met deze brief willen wij u nader
informeren over de situatie in het gebied waar u woont.

Het verloop van het incident
Rond 14.45 uur op woensdagmiddag kwam de melding van de brand binnen bij de
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Op basis van de aanwezigheid van chemische stoffen bij
het bedrijf Chemie-Pack, ging de eerste zorg uit naar de veiligheid en bescherming in onze
regio. Sirenes in Mookhoek, Strijen, Strijensas en de zuidpunt van Dordrecht werden
geactiveerd. De regionale calamiteitenzender RTV Rijnmond werd ingeschakeld voor de
berichtgeving. De kern van de boodschap aan de bevolking was om binnen te blijven en
ramen en deuren gesloten te houden en RTV Rijnmond te blijven volgen. Deze boodschap is
gedurende de dag steeds herhaald naar alle landelijke en regionale media. Gelukkig bevond
de rookwolk zich de eerste uren in hogere luchtlagen, waardoor relatief weinig hinder voor de
bevolking optrad.

De bestrijding van de brand
Toen in de loop van de avond de weersomstandigheden veranderden, besloot de
Veiligheidsregio Midden- en West Brabant in overleg met de Veiligheidsregio Zuid-Holland
Zuid om de brand versneld te blussen. Deze versnelde blussing leverde mogelijk extra rook
en neerslag van mogelijk gevaarlijke stoffen op. Dat was de reden dat onder meer een deel
van de A16 en de gehele N3 tijdelijk werden afgesloten en dat ook het treinverkeer enige tijd
werd stilgelegd. Toen de brandweer na middernacht het sein ‘brand meester’ gaf, zijn de
beperkingen voor het verkeer weer opgeheven. Het advies om ramen en deuren te sluiten is
toen ingetrokken.

Metingen gevaarlijke stoffen
Gedurende de brand hebben deskundigen op diverse plaatsen in onze regio doorlopend
metingen verricht, om te kunnen vaststellen of er schadelijke stoffen vrij waren gekomen. Bij
alle metingen tot vanochtend toe, zijn geen gevaarlijke stoffen gemeten. Door de
rookontwikkeling in combinatie met regen is wel sprake van neerslag van roetdeeltjes. Om
die reden heeft vanmorgen een inspectie naar de aanwezigheid daarvan plaatsgevonden.

Lichamelijke klachten
Bij de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) zijn klachten bekend van
prikkelende ogen en/of irritatie van luchtwegen en hoofdpijn. De GHOR verwacht dat deze
klachten zullen verdwijnen nu de rookontwikkeling is opgelost.
Heeft u desondanks twijfel over klachten die u en/of uw naasten zelf ervaren, raadpleeg dan
uw huisarts. De GHOR heeft inmiddels alle huisartsen in de genoemde plaatsen op de hoogte
gesteld van de ontwikkelingen. Ziet u in uw omgeving iets wat vragen oproept, dan kunt u
dat melden bij uw eigen gemeente of het algemene informatienummer 0800-1351.
De GHOR adviseert om vooralsnog geen groenten uit eigen tuin te consumeren.

Informatievoorziening
De laatste informatie van vanmorgen is in deze brief verwerkt. Natuurlijk kan het zo zijn dat
u toch nog vragen heeft. Raadpleeg dan eerst de website http://www.crisis.nl. Op deze site vindt u
antwoorden op de meest gestelde vragen. U kunt ook bellen naar het algemene
informatienummer 0800-1351. Uiteraard houden wij u ook op de hoogte via de
calamiteitenzender RTV Rijnmond en de andere media.

Wij hopen u met deze brief voldoende te hebben geïnformeerd over de gebeurtenissen van
de afgelopen 24 uur. Ondergetekenden bedanken u hartelijk voor uw begrip gedurende het
afgelopen etmaal en uw bereidheid om de instructies op te volgen. Natuurlijk wordt u
geïnformeerd als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Hoogachtend,

Burgemeesters Dordrecht, Binnenmaas, Cromstrijen, Strijen.

hoe kom jij nu al aan die brief wij hebben het nog niet eens in de bus dat is echt lachen woon tegen mookhoek aan heb dus alle rommel over ons heen gekregen.
de paarden staan ondertussen weer op het paddock ze zijn stal niet gewend en staan er niet graag in.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:08

tja ik zit dus tussen mook en s-gravendeel in maar ga toch maar niet rijden vandaag.
maar met deze regen kan het morgen wel weer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:13

Ik vraag me af hoe ze voorkomen dat het bluswater het open water in loopt.