Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:54

Huertecilla schreef:
Ik ook niet.
Die vrouw kan daar dan zelf wat aan doen. Of niet en dan ook niet over zeuren.

Dus ze heeft de keuze: OF ze gaat werken OF ze gaat op afroep met de benen wijd?
Vind dat nogal bekrompen en zéker niet aan jou om dat te beslissen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:59

Quellian schreef:
Dus ze heeft de keuze: OF ze gaat werken OF ze gaat op afroep met de benen wijd?
Vind dat nogal bekrompen en zéker niet aan jou om dat te beslissen.

Grappig dat je het al bekrompen vindt voor je antwoord op je vraag hebt.
Dat heet een vooroordeel.

Ze heeft nog meer keuzes :)*
Stap één is: práát er eens over.
Zou een man ook kunnen doen voor hij naar de prutsmutsen stapt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:00

Huertecilla schreef:

Ik oordeel op basis van jouw posts in dit topic.
Lees ze zelf eens na? Want volgens mij begin je haast het pad bijster te raken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:06

Terug naar de onderwerpopener:
de mens die wel thuis wil zitten en niet wil werken.

Sexobject voor de kostwinner is voorgesteld als gelijkwaardige inbreng.
Anderen hebben dat weer afgewezen.

Een ander voorstel was dat gelijkwaardiheid niet nodig is. Dat zou slechts opgelegde emancipatie zijn.
Míjn mening is dat er zonder gelijkwaardige inbreng geen evenwicht en dus geen duurzaamheid is.

Wat nu?
Geen toekomst, een andere inbreng, of?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:07

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:

Pardon?
Ik geef je keurig antwoord dat er meer keuzes zijn en vul de eerste voor je in. Wat wil je nog meer?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:10

Nondeju, waar zijn we nu toch over aan het praten? Haren mee de grot in trekken! _O-
Overigens, kinderen hebben gegeten, 1 ligt er op bed. Stof gezogen en gedweild. Met andere woorden: plicht weer gedaan. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:17

marije1987 schreef:
Ik vind het prima als de vrouw (of man) ervoor kiest om niet te werken, maar dan vind ik het niet gepast dat je een WWuitkering aanvraagt en lekker 'teert' op andersmans belastingcenten.

Als je niet werkt, bouw je geen ww-uitkering op.
Als je ontslag neemt, heb je geen recht op je opgebouwde ww-uitkering.
Als je samenwoont met een partner die werkt, heb je helemaal geen recht op welke uitkering dan ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:20

MamboBeach schreef:
Nondeju, waar zijn we nu toch over aan het praten? Haren mee de grot in trekken! _O-

Geef maar toe, jij lijdt ook onder je oer-behoeften :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:30

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:

Ik lees het topic ook al een tijdje, en ik zie niet echt waar HC dan zegt dat een vrouw sexslaaf zou moeten zijn om een gelijkwaardige inbreng in een relatie te hebben.

Ik lees alleen dat hij stelt dat er sprake van gelijkwaardige inbreng in een relatie moet zijn om die relatie duurzaam te houden.

Wat gelijkwaardig is, wat de waarde van ieders inbreng is, wordt door alle partners in die relatie bepaald. Door de gever en door de nemer van die inbreng, wát die inbreng ook mag zijn.
HC stelde dat één mogelijke invulling van gelijkwaardige inbreng inhoudt dat één van de partners het inkomen regelt en een andere partner daartegenover de rol van sexobject stelt.
Daarover valt dan gelijk (bijna) iedereen, omdat de meesten denken te lezen dat íedere vrouw dan maar gelijk tegen haar wil de rol van sexobject op zich moet nemen.

Het is echter niet voor niets één van de mogelijke invullingen van gelijkwaardigheid. Andere sets partners kunnen een hele andere invulling van gelijkwaardigheid hebben. Die zijn niet beter of slechter, zolang alle partners binnen díe relatie het maar als een goede invulling van gelijkwaardige inbreng zien.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:37

Quellian schreef:
MamboBeach schreef:

Geef maar toe, jij lijdt ook onder je oer-behoeften :D

_O-

In welk opzicht eigenlijk? :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:38

Oomens, HC heeft inderdaad aangegeven dat seksobject spelen een manier is om gelijkwaardigheid binnen een relatie te creëren. In mijn ogen kan seks op geen enkele manier zorgen voor gelijkwaardigheid in een relatie op het moment dat het enkel bij een persoon vandaan komt (die het als waardevolle kwali-tijd ziet), daarbij vraag ik me af waarom er iets tegenover moet staan.

HC noemt het huishouden vandaag de dag te verwaarlozen, ik kan het daar toch niet mee eens zijn. Vroeger was het absoluut zwaarder, toen er nog gewassen werd met de hand en er werd afgewassen in een teil, maar we zijn gedomesticeerd, geëvolutioneerd, we zijn er niet meer op gebouwd.
Waarom denk jij dat pak em beet 80% van de zwangere vrouwen lijdt aan bekkeninstabiliteit? Vroeger was dat niet, de vrouwen in die tijd moesten met de hand de was uitwringen, die zaten heel wat steviger in de spiertjes dan de kantoorvrouw van vandaag de dag.
Wij zouden tegenwoordig lichamelijk het huishouden niet meer aankunnen op de manier van vroeger, daar zijn we niet meer op gebouwd.

Als je al kijkt naar 400 jaar geleden en vergelijkt met de Rubensvrouw dan zie je al dat de vrouw heel veel verfijnder is geraakt.
En dat is dan nog maar een heel klein stukje, maar wel een vergelijking door de jaren heen. Daarom raken zijn opmerkingen over 'oer-behoeften' op het gebied van seks in deze tijd kant noch wal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:40

Nog een keer:

Quellian schreef:

Stap één is: práát er eens over.

Dit geldt uiteraard m/v.

Als het goed wordt uitgevoerd is sex voor de betrokkenen gelijkwaardig belonend.
Het wordt pas potentieel ruilmiddel wanneer dit níet zo is.

Twee redenen om er kwali-tijd voor/door te maken als je het niet tot ruilmiddel wil laten verworden :)*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:41

Huertecilla schreef:
Nog een keer:

Quellian schreef:

Voor de zoveelste keer HC; ze hoeft geen keuze te maken.
JIJ vindt dat de vrouw een keuze moet maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:53

Huertecilla schreef:
Weer even terug naar de onderwerpopener graag dames en niet alles persoonlijk opvatten noch maken.

Nu even snel die t.o. lezen graag.

Geen kinderen (wat trouwens met één of twee geen zwaar argument oplevert. Wij hebben er één, ik werk thuis, dus mij verkoop je geen knollen voor citroenen daarover. Een kind is (als er niets mee mis is) hoofdzakelijk gewoon echt léuk en geen ´werk´.)

Wat brengt die thuiszitter (m/v) van de onderwerpopener is als gelijkwaardig inbreng in een relatie?

hmmm, mijn man zit nu al een half jaar thuis, maar die wil nu toch echt graag weer aan het werk omdat hij zich niet zo happy voelt met het constant klaar moeten staan voor onze dochter van nu bijna 8 maanden oud... En dan verdelen we de zorgtaken rond haar zodat we allebei even onze eigen "huishoudelijke taken" kunnen doen, en ook allebei af en toe iets voor onszelf kunnen doen 2 uur? per dag...

Een kind is heel leuk, maar als je midden 30 bent en gewend bent al die jaren dat je alleen rekening met elkaar hoeft te houden en dat die ander heel zelfstandig is en je allebei je eigen hobby's hebt, dan is het echt flink inleveren en slikken en aanpassen als zo'n kleintje er bij komt. Dan komen hobby's toch wel heel erg klem te zitten ivm tijdgebrek...
Het kind slaapt overdag slechts hoogstens 2 uur. De overige tijd moet het 3x eten, 4x de fles, meerdere keren verschonen, aan/uit/verkleden, vaak en veel spelen onder begeleiding, troosten als het verdrietig of boos is (en als je nog net niet zelf kunt gaan zitten, voortbewegen etc. dan is er veel frusterend ;) ) wandelen om een frisse neus te halen of andere omgeving te hebben tegen verveling, wassen/in bad, naar bed brengen en er bij zitten of veel heen en weer lopen als ze besloten hebben dat ze nog niet willen slapen

Opruimen, stofzuigen en Was doen moet tussendoor, en het meest tijdrovende werk is niet de wasmachine vol stoppen en leeghalen, maar wel het netjes ophangen op de lijn, eventueel strijken, opvouwen en in de kasten opruimen...
Verder inderdaad de huisdieren verzorgen (puur verzorgen 1,5 a 2 uur per dag), erf netjes houden, tuin bijhouden (doet mijn man grotendeels gelukkig) bedden verschonen...
Al met al heb je met een klein kind, en met meerdere kleine kinderen zeker!, je handen vol overdag... Ik ben geregeld bekaf, mede door al een jaar lang gebroken nachten (begon al tijdens de zwangerschap).

Af en toe denk ik dat ik beter een kantoorbaan kan hebben en kind naar de opvang en een werkster erbij 1 of 2x per week voor de grote klussen, dan thuisblijfmoeder zijn...
Maar wij hebben geen kind om die slechts 2 uurtjes per dag te zien tussen 17 en 19 uur, terwijl we dan ook moeten koken, eten, in bad doen, opruimen/afwas etc. En in het weekend terwijl je dan ook de achterstallige dingen moet regelen, sociale contacten wilt onderhouden en nog wat aan hobby wilt doen.

Ik heb respect voor mensen die blijkbaar alles kunnen combineren, heb wel eens gehoord: dan moet je strak plannen, maar met onze dochter valt er niet strak te plannen.
Als zij niet moe is, wil ze niet slapen, als ik haar uit haar ritme haal door iets te doen wanneer ze aan slapen toe is, krijg ik dat later terug in huilbuien, overprikkeldheid, niet willen eten of drinken of slapen... Als ze geen honger heeft, eet ze niet, als ze geen dorst heeft, drinkt ze niet... Dwingen werkt niet, daarmee maak je het alleen maar vervelender voor beide partijen.

Dus ik leef nu zoveel mogelijk binnen haar ritme. Pas me aan en probeer in de spaarzame momenten dat zij even slaapt, of zichzelf even kan vermaken, wat tijd te pakken voor huishouden of even iets voor mijzelf. Zoals nu. Zij even spelen op de vloer en proberen te kruipen, ik even achter de pc in dezelfde kamer...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:58

oomens schreef:
Ik lees het topic ook al een tijdje, en ik zie niet echt waar HC dan zegt dat een vrouw sexslaaf zou moeten zijn om een gelijkwaardige inbreng in een relatie te hebben.

Ik lees alleen dat hij stelt dat er sprake van gelijkwaardige inbreng in een relatie moet zijn om die relatie duurzaam te houden.

Wat gelijkwaardig is, wat de waarde van ieders inbreng is, wordt door alle partners in die relatie bepaald. Door de gever en door de nemer van die inbreng, wát die inbreng ook mag zijn.
HC stelde dat één mogelijke invulling van gelijkwaardige inbreng inhoudt dat één van de partners het inkomen regelt en een andere partner daartegenover de rol van sexobject stelt.
Daarover valt dan gelijk (bijna) iedereen, omdat de meesten denken te lezen dat íedere vrouw dan maar gelijk tegen haar wil de rol van sexobject op zich moet nemen.

Het is echter niet voor niets één van de mogelijke invullingen van gelijkwaardigheid. Andere sets partners kunnen een hele andere invulling van gelijkwaardigheid hebben. Die zijn niet beter of slechter, zolang alle partners binnen díe relatie het maar als een goede invulling van gelijkwaardige inbreng zien.

Bedankt voor het op jouw manier verwoorden wat je begrepen hebt van wat ik schrijf.
Dat is inderdaad exact wat ik probeer over te brengen.

Wat veel dames hier menen te lezen is behoorlijk verontrustend voor mij.
Perceptie is namelijk een product van het referentiekader.

Ondertussen heb ik een emmer walnoten gekraakt voor mijn partner. Die is druk met bakken voor een verkoop morgenochtend.
Ze is een beetje knorrig tegen me, want ik heb al een paar dagen hoofdpijn. Hopen dat het vrijdag(avond) over is of ik neem wat paracetamol.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:04

joyce B schreef:
pas me aan en probeer

Bedankt voor het lange en inhoudelijke antwoord. Ik knip het niet weg omdat de rest niet belangrijk is. Dat is allemaal even belangrijk.

Dít echter is wel een stukje sleutel.
Poep gebeurt. Het leven is zelforganiseren op de rand van een continu veranderende chaos.
Dat is niet eenvoudig, vaak zefs gewoon verrot zwaar.

Het is een levenskunst om het onder de streep positief te blijven ervaren.
Als dat niet lukt MOET ´je´ wat veranderen, anders loopt het ergens spaak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:21

Quellian schreef:

Euh, JIJ schrijft ´keuze´.

Wat mij betreft doet ze niets.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:26

Huertecilla schreef:
Quellian schreef:

Euh, JIJ schrijft ´keuze´.

Wat mij betreft doet ze niets.

Jij vindt dat de vrouw er iets tegenover moet stellen om een gelijkwaardige relatie te creëren en nu ineens niet meer? Wat een ommekeer?
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 10-11-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:26

Huertecilla schreef:
Terug naar het onderwerp.

Wat moet de mán uit de onderwerpopener doen voor gelijkwaardige inbreng?

1. Hij wil thuis zitten, geen kindern en niet werken, wel paardrijden. Wat biedt hij zijn hard werken kostwinnende vrouw?

2. Hard werkende vrouw krijgt zwangerschapsverlof etc, baart twee keer een gezond kind en gaat verder met haar carriére. Man blijft thuis, houdt het appartement bij, rijdt paard, volgt cursussen om brood te bakken, om de bloemen netjes in de vaas te zetten en vrouw werkt hard voor de kost.
Wat biedt hij zijn hard werkende kostwinnende vrouw? Klagen over de snotneus van Henk-Jan? of over dat ze tig keer per week heen en weer moeten naar sport/muziek?! Of over dat de wasmachine 2 keer per dag aangezet moet worden?

Dat moet die man maar met zijn vrouw overleggen, zij kan aangeven wat ze uit een relatie verlangt. Als zij er mee instemt dat man thuisblijft, moet ook zij niet zeuren en verder is het fijn hun probleem of oplossing, hoe je het ook maar bekijkt.

Anoniem

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:42

Wat belangrijk is in een relatie, kan alleen die relatie bepalen.

Mijn man werkt, ik ben thuis, wij zijn beiden tevreden met de situatie. Helaas hebben anderen er schijnbaar wel problemen mee. Waarom? Alleen om de AOW?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:51

Mindim schreef:

Mijn man werkt, ik ben thuis, wij zijn beiden tevreden met de situatie. Helaas hebben anderen er schijnbaar wel problemen mee. Waarom? Alleen om de AOW?

Geen idee.
Lijkt míj iets voor jullie.
Jij brengt wat dan ook in wat voor jouw man gelijkwaardig is.
Fijn dat het werkt; klaar toch?!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:00

Huertecilla schreef:
Jij brengt wat dan ook in wat voor jouw man gelijkwaardig is.
Fijn dat het werkt; klaar toch?!

Hè hè :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:05

Mindim schreef:

Niemand heeft hier problemen mee, iedereen moet lekker doen wat hij/zij zelf wil. Maar dit is een forum en hier werd gevraagd man werkt, vrouw blijft huis wat is je mening hierover. Mensen mogen hier toch een mening over hebben, en dan niet speciaal over jouw geval, maar gewoon in het algemeen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:10

Quellian schreef:
Jij vindt dat de vrouw er iets tegenover moet stellen om een gelijkwaardige relatie te creëren en nu ineens niet meer? Wat een ommekeer?

Nee. Geen ommekeer.

Ik stel dat het fundamenteel is dat mensen (m/v, v/v, m/m, mmv, vv/m of hoe ook) in een duurzame relatie allemaal een gelijkwaardige inbreng hebben. Dat anders de situatie niet duurzaam is.

Wát die inbreng is, is tussen de betrokkenen.
Of allen het gelijkwaardig vinden is tussen hen.
Als dat niet zo is, loopt de relatie vanzelf spaak.

Even op een rij wat er in dit topic gepasseerd is:
De start: Een mens (m/v) die niet voor kost en inwoning wenst te werken.
Gegeven: Voor niets gaat alleen de zon op.
Volgens de dames: Sex is geen ruil/betaalmiddel.

Huidige stand: Het mens (m/v) uit de ts is een egoïstische parasiet of brengt iets in wat nog niet voorgesteld is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:12

Huertecilla schreef:
Huidige stand: Het mens (m/v) uit de ts is een egoïstische parasiet of brengt iets in wat nog niet voorgesteld is.

Hier ga je al mis. Jij VINDT het genoemde mens uit de OT een egoïstische parasiet. Dat is een fundamenteel verschil.