Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Nikka

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:35

Linkse partijen preken voor eigen parochie net als alle andere partijen, het zal door de achterban niet erg gewaardeerd worden en ze zitten niet op verlies van stemmen te wachten. Ik denk dat het voor veel politici heel heilzaam zou zijn om echt eens een tijd in het veld mee te lopen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:42

Lithya schreef:
janesmith schreef:
De VVD en PVV willen dat inderdaad hard aanpakken en zorgen dat het verschil tussen uitkering en baan groter wordt.
Maar daar protesteren de linkse partijen weer tegen. Die willen dat niet. Waarom krijg ik altijd een dejavu gevoel bij dit soort berichten?

Omdat er toch bekent is dat links graag leuk, lief en aardig wordt gevonden en daarom voor sinterklaas speelt? Wanneer er dan het woord bezuinigen naar voren komt en moet komen, geeft dat veel problemen bij sommige partijen omdat die andere ideeën hebben over de financiële uitgaven.

En ook niet onbelangrijk, veel van hun stemmers zijn juist de gebruikers van die potjes.

@Nikka Wat denk je dat er zou gebeuren als de PVDA een ander geluid zou laten horen? Die worden gelijk gehalveerd omdat dat precies hun stemmers zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:56

Lithya schreef:
Daarnaast mag je van mij ook aanpakken dat de WW meer oplevert dan een voltijdbaan. Dat is dan ook echt te zot voor woorden en lokt het verzuim en de uitval uit.

Absoluut :j En dan zeker ook bij de hogere inkomens. (Gouden handdrukken enzo..) Wat dat betreft moeten werkgevers die misbruik maken van ww-regelingen, wao-regelingen en al die andere regelingen om hun verplichtingen jegens hun werknemers te ontvluchten misschien ook wat strenger bekeken worden, dat levert vast ook geld op.

Wat dat betreft zijn werkgevers en werknemers net mensen, je hebt er altijd partijen tussen zitten die handig misbruik weten te maken van wat er is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:58

Shadow0 schreef:
Wat dat betreft moeten werkgevers die misbruik maken van ww-regelingen, wao-regelingen en al die andere regelingen om hun verplichtingen jegens hun werknemers te ontvluchten misschien ook wat strenger bekeken worden, dat levert vast ook geld op.

Die snap ik niet zo. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:04

Nikka: een tijd geleden werden veel werknemers via bijvoorbeeld de wao afgevloeid. Het was een manier waarop de werkgever medewerkers kon 'lozen' als er eigenlijk geen gegronde reden was voor ontslag, bij reorganisaties of bij conflicten. En ze ontdoken daarmee de kosten die ze moeten betalen als ze een werknemer ontslaan. Hiermee hebben ook de werkgevers veel geld bespaard. Het zijn zeker niet alleen de werknemers die hebben geprofiteerd van de soepelheid bij ww- en wao-regelingen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:09

Shadow0 schreef:
Nikka: een tijd geleden werden veel werknemers via bijvoorbeeld de wao afgevloeid. Het was een manier waarop de werkgever medewerkers kon 'lozen' als er eigenlijk geen gegronde reden was voor ontslag, bij reorganisaties of bij conflicten. En ze ontdoken daarmee de kosten die ze moeten betalen als ze een werknemer ontslaan. Hiermee hebben ook de werkgevers veel geld bespaard. Het zijn zeker niet alleen de werknemers die hebben geprofiteerd van de soepelheid bij ww- en wao-regelingen.

Dat WAO verhaal is echt heel erg oud nieuws. Dat is iets van voor 1993. Daar kan je nu niet zo veel mee. De werkgevers hebben juist meer kosten/verantwoordelijkheden gekregen door de veranderde regels ten aanzien van WAO/WIA.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:17

Nikka schreef:
Dat WAO verhaal is echt heel erg oud nieuws. Dat is iets van voor 1993. Daar kan je nu niet zo veel mee.

Dat is niet helemaal waar, het is zeker iets dat recenter ook nog heeft gespeeld. Maar bovendien geldt het voor veel mensen in de uitkering net zo goed... dat ze voor de verscherping van de regels in de uitkering terecht zijn gekomen, en dat de regels nu heel anders zijn. Net als bij de stufi en de onveiligheid in wijken wordt er nogal eens beoordeeld op basis van dingen van vroeger. (De regels voor studiefinanciering worden elke keer scherper, en toch houden mensen vast aan het beeld dat studenten heel veel geld krijgen om lekker te feesten. En in wijken waar problemen geweest zijn houden hun imago van onveiligheid lang nadat de cijfers uitwijzen dat de problemen zijn opgelost, soms tientallen jaren lang...)
Iets dergelijks lijkt ook met de uitkeringen aan de hand te zijn. De regels worden verscherpt en bijgesteld, keer op keer. Maar iedereen kent wel een oom van de vriend van de dochter van de buurvrouw die z'n hele leven pilsjes zuipt op kosten van de staat, en dus zien we de veranderingen niet.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:19

Shadow0 schreef:
Lithya schreef:
Daarnaast mag je van mij ook aanpakken dat de WW meer oplevert dan een voltijdbaan. Dat is dan ook echt te zot voor woorden en lokt het verzuim en de uitval uit.

Absoluut :j En dan zeker ook bij de hogere inkomens. (Gouden handdrukken enzo..) Wat dat betreft moeten werkgevers die misbruik maken van ww-regelingen, wao-regelingen en al die andere regelingen om hun verplichtingen jegens hun werknemers te ontvluchten misschien ook wat strenger bekeken worden, dat levert vast ook geld op.

Wat dat betreft zijn werkgevers en werknemers net mensen, je hebt er altijd partijen tussen zitten die handig misbruik weten te maken van wat er is.

Misbruik maken van wat er is, is nooit goed te praten. Als ze gebruik maken van wat er is dan heb je te maken met slimme werkgevers, werknemers of mensen. Daar kan ik wel veel respect voor hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:20

janesmith schreef:
Misbruik maken van wat er is, is nooit goed te praten. Als ze gebruik maken van wat er is dan heb je te maken met slimme werkgevers, werknemers of mensen. Daar kan ik wel veel respect voor hebben.

Ik eigenlijk niet zo, als ze gemeenschapsgeld gebruiken voor hun eigen voordeel en er (dus) anderen mee benadelen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:25

Dat soort gemeenschapsgelden zouden alleen gebruikt mogen worden door mensen die er echt gebruik van maken. Zo hebben de 'eeuwige studenten' waarschijnlijk wel het een en ander verbruid voor de studenten die na hen kwamen.
Gebruik met mate dient ons allen.
Er zijn zoveel mensen die vinden dat ze ergens 'recht' op hebben en het daarom maar moeten gebruiken. Daar kan ik geen respect voor opbrengen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:37

Shadow0 schreef:
Nikka schreef:
Dat WAO verhaal is echt heel erg oud nieuws. Dat is iets van voor 1993. Daar kan je nu niet zo veel mee.

Dat is niet helemaal waar, het is zeker iets dat recenter ook nog heeft gespeeld. Maar bovendien geldt het voor veel mensen in de uitkering net zo goed... dat ze voor de verscherping van de regels in de uitkering terecht zijn gekomen, en dat de regels nu heel anders zijn. Net als bij de stufi en de onveiligheid in wijken wordt er nogal eens beoordeeld op basis van dingen van vroeger. (De regels voor studiefinanciering worden elke keer scherper, en toch houden mensen vast aan het beeld dat studenten heel veel geld krijgen om lekker te feesten. En in wijken waar problemen geweest zijn houden hun imago van onveiligheid lang nadat de cijfers uitwijzen dat de problemen zijn opgelost, soms tientallen jaren lang...)
Iets dergelijks lijkt ook met de uitkeringen aan de hand te zijn. De regels worden verscherpt en bijgesteld, keer op keer. Maar iedereen kent wel een oom van de vriend van de dochter van de buurvrouw die z'n hele leven pilsjes zuipt op kosten van de staat, en dus zien we de veranderingen niet.

Studiefinanciering is al jaren een lachertje. Ze gaan er automatisch van uit dat je gaat lenen of gesponsord wordt. Ik kon er niet eens mijn studieboeken en andere studie onkosten van bekostigen.

Als ik dan zie dat de een keihard knokt om ergens te komen en een ander de hele dag niets zit te doen en dan zit te zeuren over de regering dat het zo oneerlijk is verdeeld. Tja mag je dan een keer zeggen doe dan eens wat en ga aan het werk of stop mooi dat 'salaris' van je.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:47

De mentaliteit van sommige mensen is inderdaad om te huilen. Dat verklaart volgens mij ook voor een groot deel waarom mensen zich zo voelen aangetrokken door Wilders. Hij zegt voor van alles en nog wat een oplossing te hebben, terwijl je je kunt afvragen of dat uberhaupt problemen zijn. Veel mensen zien hierin de oplossing voor hun eigen 'problemen'. Terwijl ik me dus afvraag of die mensen echt wel problemen hebben of ze zoeken (lekker klagen over dingen waar je zogenaamd zelf niets aan kunt doen). Ik hoop dat ik nog te volgen ben.
Het kan soms schijnbaar erg moeilijk zijn om oorzaken van bepaalde problemen/situaties bij jezelf te zoeken. Ook een stukje mentaliteitsproblematiek.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:54

Heino schreef:
En dat vind ik ergens jammer, ik wil juist eens discussiëren over wat anders dan die eeuwige migranten en Moslims. Kom maar met inhoudelijke argumenten tegen GroenLinks, ik wil er graag over praten (en dat hebben al meerdere GroenLinksers aangegeven in dergelijke topics). Maar dan zonder theedrinken en knuffelen, maar met inhoudelijke partijpunten en onderbouwde betogen tegen deze punten.

Nou ik pak er 1 uit

http://standpunten.groenlinks.nl/aanrechtsubsidie

Klinkt heel leuk maar mensen die een traditionele rolverdeling wel willen hebben worden hiermee benadeeld.
Het klinkt heel aardig, maar als de man (ik ken er een voorbeeld van) vervolgens blijvend arbeidsongeschikt thuis komt te zitten, is het soms een aanslag op zijn psyche dat de vrouw nu zelf uit werken moet.

http://standpunten.groenlinks.nl/kilometerheffing

Dit past sowieso niet in mijn huidige straatje. Als zij dit gaan invoeren kan ik mijn baan opzeggen.

http://standpunten.groenlinks.nl/luchtvaart

Dit klinkt allemaal voorlopig ongelooflijk leuk, maar vooralsnog is Schiphol onderhand de grootste banenmarkt in Nederland.

http://standpunten.groenlinks.nl/wijkenbeleid

Dit klinkt allemaal wel leuk, maar in de randgemeente waar ik woon is al een groot tekort aan betaalbare woningen voor de eigen mensen.
Ik zie de ideale theorie alweer heel anders uitpakken dan de praktijk.

http://standpunten.groenlinks.nl/landbouw

Hier ben ik opzich wel voor, maar ook hier zie ik de prakijk de theorie weer inhalen. Plus dat ik Pechtold een keer op de radio heb horen zeggen dat het niet mag van de EU, deze manier van belastingmaatregelen.

http://standpunten.groenlinks.nl/discriminatie
Ook hier zie ik de praktijk de theorie weer inhalen.

http://standpunten.groenlinks.nl/integratie
Nou we zouden het nou net niet hierover hebben ;) dus dat doe ik niet

http://standpunten.groenlinks.nl/israel-en-palestina

Nou ik heb een andere menig, Hamas is pas opgericht nadat Israel een feit was. Het is een moeilijke kwestie die ik niet 123 wil uiteenzetten.

Ik kan nu even niets meer bedenken en ga ook zo weg, maar ik ben het in zijn algemeenheid niet zo eens met de standpunten, de meeste zijn idealen maar we leven in een echte wereld.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:55

Shadow0 schreef:

Dat is niet helemaal waar, het is zeker iets dat recenter ook nog heeft gespeeld.

Ben ik benieuwd waar, want dat heb ik gemist.

Shadow0 schreef:
Maar bovendien geldt het voor veel mensen in de uitkering net zo goed... dat ze voor de verscherping van de regels in de uitkering terecht zijn gekomen, en dat de regels nu heel anders zijn. Net als bij de stufi en de onveiligheid in wijken wordt er nogal eens beoordeeld op basis van dingen van vroeger. (De regels voor studiefinanciering worden elke keer scherper, en toch houden mensen vast aan het beeld dat studenten heel veel geld krijgen om lekker te feesten. En in wijken waar problemen geweest zijn houden hun imago van onveiligheid lang nadat de cijfers uitwijzen dat de problemen zijn opgelost, soms tientallen jaren lang...)

Tja na 2004 zijn ze met de herbeoordelingen begonnen van degenen die na "59 geboren zijn. Probleem is dat gewoon niet iedereen te vangen is welk systeem er ook op losgelaten wordt en het kan ook zijn dat iemand toch terecht in een uitkeringssituatie zit.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:59

Alet74 schreef:
De mentaliteit van sommige mensen is inderdaad om te huilen. Dat verklaart volgens mij ook voor een groot deel waarom mensen zich zo voelen aangetrokken door Wilders. Hij zegt voor van alles en nog wat een oplossing te hebben, terwijl je je kunt afvragen of dat uberhaupt problemen zijn. Veel mensen zien hierin de oplossing voor hun eigen 'problemen'. Terwijl ik me dus afvraag of die mensen echt wel problemen hebben of ze zoeken (lekker klagen over dingen waar je zogenaamd zelf niets aan kunt doen). Ik hoop dat ik nog te volgen ben.
Het kan soms schijnbaar erg moeilijk zijn om oorzaken van bepaalde problemen/situaties bij jezelf te zoeken. Ook een stukje mentaliteitsproblematiek.

Klopt. Veel mensen schuiven liever altijd de schuld af. Wat ik zelf erg toevallig vond was dat sommige partijen eerst niets van bezuiniging wilde weten en toen bleek dat het kiezers ging kosten opeens van alles uit de kast gingen trekken. Of je bent voor bezuiniging of niet, maar zoiets staat erg kinderlijk vind ik.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:11

http://standpunten.groenlinks.nl/aanrechtsubsidie

Aanrechtsubsidie is gewoon flauw bedacht. Waarom zou je iemand geld moeten geven die thuis zit? Dat is al een deel van de discussie hier dus ga ik niet verder op in

http://standpunten.groenlinks.nl/kilometerheffing

Echt waardeloos. Hier rijdt niet eens een bus of trein. Dan kun je gaan fietsen ja, maar gezien de afstanden ben je al snel aangewezen op een auto.

http://standpunten.groenlinks.nl/luchtvaart

Draait weer om milieu en dit is dus bedacht bij gebrek aan wat beter lijk me meer

http://standpunten.groenlinks.nl/wijkenbeleid

Waarom mag er niet een verschil prijzen in huizen in wijken? Niet dat je iedereen moet gaan isoleren, maar als ik soms wijken zie denk ik al zou je er grof geld tegen aan gooien om de boel te renoveren, deze mensen verslonzen de boel toch zo weer.

http://standpunten.groenlinks.nl/landbouw

Nederland loopt altijd voorop. Het was al met het chippen van de paarden. Hier was het al een jaar verplicht toen Finland voorstelde om de paarden te gaan chippen voor registratie. Laat ze maar eens wat rustiger aan gaan doen en eerst een zorgen dat die boeren weer een redelijk prijs voor de melk krijgen.

http://standpunten.groenlinks.nl/discriminatie
Gaat nooit lukken. Te vaak een welles nietes spelletje.

http://standpunten.groenlinks.nl/integratie
Moeilijk. Iemand die wil doen zijn best. iemand die niet wil niet en zal nooit intergreren.

http://standpunten.groenlinks.nl/israel-en-palestina

Hopeloze zaak.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:12

Alet74 schreef:

Nou ik ben ook weleens beschuldigd dat ik lekker een uitkering zat te trekken terwijl er niets mis met me was, maar ondertussen zat ik psychisch bijna aan de grond, maar dat ga ik andere mensen die ik niet ken niet aan hun neus hangen.

Maar ik had 15 jaar gewerkt en stuitte ten eerste op allerlei problemen waarom ik geen uitkering mocht hebben. Toen stortte ik in en kreeg ik een ziektewetuitkering.
Ik werd van psychiater naar maatschappelijk werker naar mental coach gestuurd en ze pakten allemaal hun handboek met hokjes erbij om tot de conclusie te komen dat ik niet geholpen kon worden, want ik was niet zielig/ kansloos genoeg.

Ondertussen hoorde ik op de radio telkens een spotje als je geholpen wilden worden met werk en een opleiding, stap naar je arbeidsbureau.
Omdat ik het niet kon bekostigen om zelf een nieuwe opleiding te betalen, ik was o.a. dankzij mijn ex in een slechte financiele toestand gekomen en de uitkering maakte het er niet rooskleuriger op allemaal.

Nou, bij het arbeidsbureau pakten ze vervolgens weer hun lijst met hokjes erbij om te concluderen dat ik niet kansloos genoeg was en dat ik niet geholpen kon worden.

Het zit blijkbaar niet in mijn aard om zielig te doen, maar ik heb wel gemerkt dat het een heel stuk helpt. Ineens gaan er deuren open dan.
Ik kan het alleen niet volhouden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:17

Aanrechtsubsidie: deze is niet alleen bedoeld voor de vrouw, maar voor de niet-werkende. Kan dus ook de man zijn. Idee er achter is dat mensen gestimuleerd worden om te werken en geen geld krijgen voor nietsdoen (grofgezegd). Want zo is het toch? Je krijgt dat geld omdát je niet werkt.

Kilometerheffing: ben ik opzich vóór, maar moet wel genuanceerd worden, omdat je bij bepaalde banen sterk afhankelijk bent van je auto

Luchtvaart: ik zie vliegen voornamelijk als een luxe en niet als noodzaak, dus wat mij betreft hoeft het ook niet te groeien nee

Wijkenbeleid: klinkt voor mij alleen maar prima, woningaanbod meer aanpassen aan de gemiddelde Nederlander

Landbouw: geen idee of die belastingen mogen, ik vind het een prima idee

Israël/Palestina heb ik me onvoldoende in verdiept om echt een mening over te hebben.

Het valt me verder op dat je vrij vaak argumenten in de trant van "theorie is goed, maarrrr ben bang voor de praktijk" gebruikt. Ik ga er van uit dat GroenLinks (en andere partijen overigens ook) hun programmapunten zo uitwerkt als dat ze in theorie voorstellen. Anders kan je helemaal niet meer stemmen, want zekerheid heb je nooit. Ik vind de uitgangspunten en theorieën in elk geval prima, en daar stem ik op.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:32

Nee ik bedoel dat ze het leuk brengen maar dat ik in praktijk bijvoorbeeld (grof gezegd) weer een kudde asielzoekers in een dorpje gedumpt zie worden met als gevolg nog meer boze Nederlanders.

Nu ben ik echt weg :wave:

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:33

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Ik eigenlijk niet zo, als ze gemeenschapsgeld gebruiken voor hun eigen voordeel en er (dus) anderen mee benadelen.

Dat valt bij mij ook onder de noemer 'misbruik maken van'.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:40

Nicolletje schreef:
Nee ik bedoel dat ze het leuk brengen maar dat ik in praktijk bijvoorbeeld (grof gezegd) weer een kudde asielzoekers in een dorpje gedumpt zie worden met als gevolg nog meer boze Nederlanders.

Tja dat weet je nooit. Je weet toch nooit hoe het er concreet in de praktijk uit gaat zien? Ik vind de aanpak die ze beschrijven fijn en daar stem ik op :)
Kan je morgen (of wanneer je dan ook terug bent :P) ingaan op de tegenargumenten die ik wat bvb betreft de aanrechtsubsidie gegeven heb?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:45

Nicolletje schreef:

Ik denk dat dat niet alleen Groen Links is. De opvang van asielzoekers is altijd een beetje een hapsnap beleid geweest. Vaak ondoordacht doen en er dan vervolgens achter komen dat het niet zo handig was.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:59

Nikka schreef:
Ik denk dat dat niet alleen Groen Links is. De opvang van asielzoekers is altijd een beetje een hapsnap beleid geweest. Vaak ondoordacht doen en er dan vervolgens achter komen dat het niet zo handig was.

Dan moeten ze zich verdiepen in plaatsen waar het asielzoekers bleid wel goed ging. Bijvoorbeeld in Genemuiden. Liep heel prima. Maar ja, dan beslist iemand achter een bureau weer iets zonder zich er in te verdiepen. Dat is ook een van de grote problemen. in Nederland wordt veel besloten van achter een bureau en niet van uit het veld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:34

Nicolletje schreef:

Asielzoekers niet hoor :) Maar meer spreiding van woningen lijkt mij goed. Het is toch logisch dat als je heel veel arme mensen in een woonwijk propt (Bijlmer, Kanaleneiland), en er vervolgens niet meer naar omkijkt, dat je dan een bende overhoudt.

En het moet allemaal een beetje geleidelijk. Natuurlijk. Je kunt niet een blok portiekflats tenmidden van de villa's bouwen en verwachten dat het vanzelf leuk wordt. Natuurlijk niet.

Maar bij de aanleg van de woonwijken, zeker in de randgemeenten, zou best wat variate kunnen komen. En dat draagt zeker bij tot een leuke omgeving. In de huidige woonwijken in de steden zijn die gemengde situaties heel levensvatbaar... de problemen ontstaan pas echt op de plekken waar de balans zoek is. (Nou weet ik niet of 1/3 een goed getal is. Maar het idee is levensvatbaar, als je het uitvoert naar de intentie: een constructieve mengelmoes. Als je zonder na te denken ergens wat goedkope flats neerpleurt... dat werkt dus niet. Maar dat is niet de fout in het beginsel, maar in de uitvoering.)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:38

Er is echt een evenredig huisvestingsbeleid voor mensen met een verblijfsvergunning. De asielzoekerscentra zijn ook evenredig verdeeld. Inderdaad ook over dorpen. Toevallig zit er zo'n centrum niet zo heel ver hier vandaan. Tot nog toe is daar nooit wat over te doen geweest, het is er ook rustig.

Kortom kennelijk een goede balans in mijn regio.