Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:22

je moest eens weten op hoeveel manieren de koran wordt beleefd, evenals de bijbel, en de thora.. dus dat is denk ik een hele andere discussie..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:23

Ayasha: Zie mijn antwoord aan Kiwiko: het gaat om het verschil tussen 'voor de wet' en 'dat hele grote gebied waar de wetten alleen maar de uiterste grenzen aangeven maar NIET alles bepalen'.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:24

jaantsje schreef:
Dat gaat er bij mij ook niet in Kiwiko
Net zoals jongens en meisjes niet dezelfde rechten en plichten hebben.
Dat geldt voor alle geloven.

dat is ook onmogelijk. beide dezelfde rechten en plichten, dan passen de puzzelstukjes niet meer in elkaar. natuurlijk moet het totaal wel eerlijk zijn, maar in mijn ogen is het niet eerlijk om van mannen en vrouwen hetzelfde te verwachten, omdat ze niet hetzelfde zijn.

bv. zoals het voor de man een PLICHT is om geld te verdienen en daarmee zijn gezin, vrouw, huis te onderhouden is het voor de vrouw een RECHT om goede kleding en voldoende eten en geld te krijgen om haar huishouden draaiende te houden.

gelijkheid op gebied van menswaardigheid kan gemakkelijk. maar daarbij kunnen wel verschillende taken en verantwoordelijkheden liggen. daarom zijn mannen en vrouwen anders.. mannen zijn geen moeders, mannen dragen geen kinderen.

biologisch verschillen mannen en vrouwen als dag en nacht. kijk maar eens naar de zintuigen, vrouwen kunnen details zien en horen. mannen kunnen in de verte kijken en geluiden plaatsen. mannen waren de jagers en strijders, vrouwen de verzamelaars en beschermer van het huis. de mannelijke en vrouwelijke biologie vallen precies op hun plaats.

als een puzzelstukje dus.

een perfecte samenwerking. de 1 heeft de ene taak en de ander de ander. omdat bij de 1 de ene taak het beste past en bij de ander de ander
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 08-05-10 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:24

Ik ga af op talrijke geloofsdiscussies op bokt en op een aantal moslims die ik irl ken en die zeggen allemaal dat de hoofddoek niet verplicht is. Dus daarover zijn ze tamelijk eensgezind dan blijkbaar. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:25

Shadow0 schreef:
Ayasha: Zie mijn antwoord aan Kiwiko: het gaat om het verschil tussen 'voor de wet' en 'dat hele grote gebied waar de wetten alleen maar de uiterste grenzen aangeven maar NIET alles bepalen'.

zo groot is dat gebied niet hoor :) alles is tegenwoordig vastgelegd en begrenst :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:26

dat zal dan ook misschien een eigen interpretatie zijn,ayasha.

achja als iemand maar gelukkig is in zn geloof

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:26

Snoevie schreef:

van allemaal? :=
Iedereen die hier zegt dat de hoofddoek verplicht wordt door de koran (en dat daardoor dus linkt aan onderdrukking) krijgt heel islam-bokt over zich heen dat dat niet zo is... Maar nu is het ineens toch zo? :?

Ik ben officieel de weg kwijt. :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:27

Ayasha schreef:
Ik ga af op talrijke geloofsdiscussies op bokt en op een aantal moslims die ik irl ken en die zeggen allemaal dat de hoofddoek niet verplicht is. Dus daarover zijn ze tamelijk eensgezind dan blijkbaar. :+

als het niet verplicht is, dan valt het zowizo onder de petjeswet :D :D :D

(ook al vind ik het ook met de verplichting tot het dragen van....... in MIJN cultuur, geaccepteerd, maar men moet het mij vooral niet opdringen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:28

Snoevie schreef:

Heee, dat absoluut :D :D :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:29

@ ayasha:ja vast wel,een hoop zeggen dat het verplicht is en een hoop dus ook niet.

dus dan is het waarschijnlijk een eigen interpretatie over hoe ze de islam beleven

of iemand gelukkig is met of zonder..............ach prima
niet iedere jood draagt ook een keppeltje toch

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:29

als iemand me verteld waar het in de koran staat, dan zoek ik het zelf wel op :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:30

hoeveel moslims zijn er? hoeveel heb jij er gesproken Ayasha? ik snap je gevoel hoor als jij alleen maar van hen hebt gehoord dat het niet verplicht zou zijn.. Maar goed, ik durf te wedden dat jij lang niet het grootste deel v/d moslims hebt gesproken, want daar zijn zo ontzettend veel verschillende ideeen en overtuigingen in.. Ik werk op een anti discrminatie bureau, en geef trainingen/voorlichtingen dus heb met talloze verschillende 'moslimgroepen' gesproken, komen ook weer hele andere meningen uit dan zoals jij die beschrijft..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:31

Snoevie schreef:
@ ayasha:ja vast wel,een hoop zeggen dat het verplicht is en een hoop dus ook niet.

dus dan is het waarschijnlijk een eigen interpretatie over hoe ze de islam beleven

of iemand gelukkig is met of zonder..............ach prima
niet iedere jood draagt ook een keppeltje toch

Precies, net zoals niet ieder jochie een pet draagt....... en niet iedere cabriorijder een hoed :D

en dan kan ook de hoofddoek gewoon af, net zoals de pet of de hoed of keppel :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:31

de hoofddoek is geen interpretatie. maar dat heb ik al 1000 x uitgelegd. moslims die pleiten dat het niet verplicht is volgens hun religie die kennen hun religie niet goed genoeg om dat oordeel te maken, anders zou hun antwoord simpelweg anders zijn..

jeetje wat gaan jullie snel!

heb het even doorgelezen. las allemaal wel goeie dingen, ookal ben ik het niet met alles eens.

maar wat ik vooral merk ik weer die herhaling.

mijn vraag:
is er iets nog niet besproken in dit topic?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:32

Jamayskatje: ik denk dat er wel heel veel al besproken is in het topic

mooi,toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:33

CtjeLief schreef:
hoeveel moslims zijn er? hoeveel heb jij er gesproken Ayasha? ik snap je gevoel hoor als jij alleen maar van hen hebt gehoord dat het niet verplicht zou zijn.. Maar goed, ik durf te wedden dat jij lang niet het grootste deel v/d moslims hebt gesproken, want daar zijn zo ontzettend veel verschillende ideeen en overtuigingen in.. Ik werk op een anti discrminatie bureau, en geef trainingen/voorlichtingen dus heb met talloze verschillende 'moslimgroepen' gesproken, komen ook weer hele andere meningen uit dan zoals jij die beschrijft..

aha :D :D

Jij verdient je geld aan mogelijke discriminatie (zonder discriminatie zou je werkeloos zijn :D ) dan is het inderdaad wel zaak om alles wel heel goed uit te pluizen of er misschien toch niet ergens een heel klein beetje misschien gediscrimineerd word :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:33

CtjeLief schreef:

Ben er een hoop tegen gekomen in de scholen waar ik op gezeten heb, 2 klasgenoten en diens familie, hier op bokt (ook iemand die zich hier al gemeld heeft overigens). En die waren allemaal tamelijk eensgezind. Maar zal het je over een jaar of wat weten te vertellen als ik de job krijg waarvoor ik nu examen aan het doen ben.

Maar hier lees ik weer dat ie wel verplicht is en dan link ik hem toch aan onderdrukking, sorry. En dan mag ie van mij helemaal verboden worden, niemand mag onderdrukt worden zeker niet door een boekje. Magoed, da's een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-05-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:34

jameyskatje schreef:
de hoofddoek is geen interpretatie. maar dat heb ik al 1000 x uitgelegd. moslims die pleiten dat het niet verplicht is volgens hun religie die kennen hun religie niet goed genoeg om dat oordeel te maken, anders zou hun antwoord simpelweg anders zijn..

jeetje wat gaan jullie snel!

heb het even doorgelezen. las allemaal wel goeie dingen, ookal ben ik het niet met alles eens.

maar wat ik vooral merk ik weer die herhaling.

mijn vraag:
is er iets nog niet besproken in dit topic?

Yep, jij als ervaringsdeskundige kan mij vast vertellen of het dragen van een hoofddoek, burka verplicht is vanuit de koran :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:34

KiWiKo schreef:
Jij verdient je geld aan mogelijke discriminatie (zonder discriminatie zou je werkeloos zijn :D ) dan is het inderdaad wel zaak om alles wel heel goed uit te pluizen of er misschien toch niet ergens een heel klein beetje misschien gediscrimineerd word :D

Wat een misselijke verdachtmaking.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:36

Citaat:
Jij verdient je geld aan mogelijke discriminatie (zonder discriminatie zou je werkeloos zijn ) dan is het inderdaad wel zaak om alles wel heel goed uit te pluizen of er misschien toch niet ergens een heel klein beetje misschien gediscrimineerd word

ik vind dit echt een heel ongenuanceerde opmerking..
Als ik jou enkele verhalen zou vertellen uit de tijd dat ik nog klachtbehandelaar was zou je dat wel anders stellen.. maar goed.. ik vind dit een respectloze opmerking..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:36

ja absoluut mooi.

ik merk ook dat we er al best veel aan hebben gehad. laten we eerlijk zijn?

aantal ups en veel downs, maar nu gaat het toch allemaal redelijk goed he? ook in andere discussies merk ik het bv.

we zijn er ook allemaal wel achter dat we heel veel overeenkomsten hebben en ik merk ook dat we steeds meer vragen stellen en zaken van 2 kanten proberen te bekijken. ipv elkaar alleen maar afzeiken en vasthouden aan de eigen mening, als iemand die mening niet deeld vervolgens nog harder de rest van de mening proberen te overtuigen met alle gevolgen van dien... dat stadium zijn we nu wel voorbij.

alleen valt er nog iets inhoudelijks toe te voegen aan déze discussie

ik bedoel maar..
cultuur hebben we gahad (is ook een apart topic over)
onderdrukking is vaak voorbij gekomen
aanpassen
vrouwen emancipatie

hoofddoeken-petjes-keppeltjes-kruisjes

hoofddoek en verplichting volgens de islam..

we kennen het nu allemaal wel toch? volgens mij kunnen we er een boek mee vullen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:38

bovendien in mijn voorlichtingen/trainingen hoor ik ook verhalen/ervaringen waarvan ik soms nog een brok in mn keel kan krijgen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:38

maar als ik het goed begrepen heb moet het dus in de koran staan,dat het verplicht is...

in egypte werd in door een vrouw in burka naar de hel verwensd,omdat ik geen hoofdbedekking droeg daar. ik had gewoon een lange broek en 3 kwarts mouwen aan,dus geen blote verschijning.

dat zou je in NL eens andersom moeten proberen.....

egypte is ook een onwijs discriminerend land hoor,want ik als buitenlander moest daar 60 pond betalen voor toegang tot het museum en mijn arabische vriendin maar 1 pond......maar ook als je daar als egyptenaar komt en je bent christen,dan moet je ook zoveel betalen

ook hierbij,dat hoef je in NL niet te proberen

(als je een boek gaat vullen,Jameyskatje,wil ik best meedoen hoor)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:39

@kiwiko.

ja dat kan. maar misschien kan je de zoekfunctie op bokt gebruiken. het is al vaak aan bod gekomen.

je mag me ook wel pb-en mocht je er niet uit komen

want anders begint de discussie weer van voor afaan.

ps: ook weer een achterdochtige reactie richting CtjeLief. vanwaar die achterdocht? ook al in het geval; moslima's zeggen niet onderdrukt te zijn --> dat zeggen ze ja... '
is toch nergens voor nodig?
ik heb juist veel respect voor het werk van CtjeLief!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:40

Citaat:
in egypte werd in door een vrouw in burka naar de hel verwensd,omdat ik geen hoofdbedekking droeg daar. ik had gewoon een lange broek en 3 kwarts mouwen aan,dus geen blote verschijning.

dat zou je in NL eens andersom moeten proberen.....

egypte is ook een onwijs discriminerend land hoor,want ik als buitenlander moest daar 60 pond betalen voor toegang tot het museum en mijn arabische vriendin maar 1 pond......maar ook als je daar als egyptenaar komt en je bent christen,dan moet je ook zoveel betalen

ook hierbij,dat hoef je in NL niet te proberen

gelukkig maar he dat dat hier niet zo is :)