Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:04

Het publiek is tegenwoordig al zo verwend dat het bijna beledigd is als er niet iemand live bij is om te filmen. Want laten we nou wel wezen, er zijn altijd beelden van voorbijgangers: New York, Enschede, noem maar op. Wat moest de massa zonder deze gelegenheidscameramensen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:06

Dat ben ik met je eens Lovely.
en het zal waarschijnlijk ook wel van pas komen, maar toch, het idee dat er een paar meter van die filmende man waarschijnlijk mensen lagen te creperen of inmiddels al waren overleden..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:08

Ik woon er vlakbij, op zo'n 800 meter vandaan, brrr eng hoor, al hadden we niks door, en ineens al die politie en ambulances, met een noodvaart erheen en gingen we maar even de tv aanzetten en toen viel het kwartje.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:10

maar ja der zijn meer mensen naar buiten gegaan zonder om te kijken naar andere mensen. je weet gewoon niet wat je moet doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:17

Jee wat een beelden. Wat me heel erg verbaasd (of misschien dan ook weer niet) is dat eigenlijk iedereen heel rustig is. In de verte hoor je de sirene's en je ziet vage schimmen die rond het vliegtuig lopen (komen ze er op af of zijn het de mensen vanuit het toestel?) En ja je hoort een kind/vrouw op de achtergrond huilen, maar verder blijft iedereen aardig kalm. Knap hoor. Vond het alleen iets minder toen hij naar de cockpit liep, gezien de toestand van de piloten.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:19

De beelden waren net ook weer op hart van nederland.
diegene die het gefilmt heeft wou anoniem blijven.

ook werd er gezegt dat ze juist erg blij zijn met zulke beelden (vanuit het onderzoek) om te kijken of hoe de mensen het ervaren en 'beleefd' hebben overeen komt met wat er in de zwarte dozen zat...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:22

Karin schreef:
Ik kan me best voorstellen dat mensen de situatie filmen. Op het moment zelf is het allemaal heel onwerkelijk. Als je het later terugziet is het voor jezelf toch een soort 'bewijs' dat het je echt overkomen is en misschien kan het jezelf (en anderen) helpen bij de verwerking.

Zoals je kunt zien duurt het gedeelte dat binnen gefilmd is maar 15 seconden. Ik kan me voorstellen dat deze persoon daarna nog mensen heeft geholpen en toen hij/zij eenmaal buiten stond (en hulptroepen gearriveerd waren) verder heeft staan filmen.

Ik kan me dus goed voorstellen dat mensen dit doen. Ik kan het me alleen niet zo goed voorstellen dat je vervolgens dit soort beelden doorspeelt aan een tv-zender als SBS6. Houd je beelden dan voor jezelf of stel ze ter beschikking aan het onderzoeksteam ofzo. Maar goed, ik ben de filmer natuurlijk niet. ;)

Ga ik met je mee :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:23

Echt bizar die vliegramp, ik ben erg benieuwd naar de oorzaak vd ramp. Ik heb helaas niet het hele topic door kunnen lezen. Het komt toch best dichtbij, zelf werk ik ook bij een luchtvaartmaatschappij en vlieg veel op dit type toestel 737-800. Verschrikkelijk, die plek in de staart waar de crew zat is helemaal weg.
Ik vind het heel goed dat er zoveel omstanders geholpen hebben en zonder twijfelen die kist in zijn gestapt. En dat filpmje, het is toch een goede weergave hoe zoiets is. Dat kan niemand zich voorstellen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:25

magic_lover schreef:

ook werd er gezegt dat ze juist erg blij zijn met zulke beelden (vanuit het onderzoek) om te kijken of hoe de mensen het ervaren en 'beleefd' hebben overeen komt met wat er in de zwarte dozen zat...

:j jep hoorde ik ook..
Pa hoorde gisteravond op tv dat er een man van de ramp met een gebroken nek zo het ziekenhuis in liep, daarna in shock raakte, onderzocht is en bleek een gebroken nek te hebben :? Vreemd toch

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:29

magic_lover schreef:

Daar zie je nu net te weinig voor, tenminste ik zie niets "nieuws" anders dan dat mensen inderdaad vrij rustig zijn, misschien zijn er nog meer beelden hoor en is dit een ingekorte versie. Als je toevallig de crash zelf zou hebben gefilmd, dan kan ik me voorstellen dat het heel nuttig kan zijn. Het is een ding wat zeker is dat je eigen traumatische ervaring heel vertroebeld kan zijn en ook niet meer helemaal juist. Gelijk dezelfde dag nog begon een ooggetuige van de crash al te twijfelen over bepaalde dingen die hij had gezien.

Toch blijf ik erbij dat de eerste prioriteit is om mensen die nog in het toestel zijn te helpen. Maar nogmaals het zou inderdaad een reflex kunnen zijn.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:47

vandaag stonden er nog steeds camerawagens van de nos enzo in zwanenburg! :S

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:12

Ja grote chaos nog steeds. Best frustrerend eigenlijk, kan niet eens normaal mn eigen dorp in :=

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:19

Wat een vreselijk filmpje ben er helemaal stil van ;o. En het lijkt wel of de bovenkant van het vliegtuig naar beneden is gezakt als je in het begin kijkt in het vliegtuig

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:28

Ik heb ook even het filmpje bekeken, ik heb nu alweer 8 jaar geen SBS meer :D :D
Dat vliegtuig ziet er van binnen echt schokkend uit, van binnen lijkt niks meer vast te zitten en alles is naar beneden gepleurd!
Aan de buitenkant vond ik al die tijd dat het er niet zo heel erg uit zag, gewoon een vliegtuig in 3-en gehakt.
Is er eigenlijk al meer bekend over de mensen in kritieke toestand?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:32

Ik hoorde om 6 uur op het nieuws dat er nog 44 mensen in het ziekenhuis liggen, waarvan eentje in kritieke toestand.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:42

Karin schreef:
Ik hoorde om 6 uur op het nieuws dat er nog 44 mensen in het ziekenhuis liggen, waarvan eentje in kritieke toestand.

Maar het zijn nog wel altijd 9 doden en geen 10 inmiddels??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:48

Ik heb begrepen dat er idd niet alsnog mensen zijn overleden.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:12

1 ligt nog erg kritiek

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:32

suusiejj schreef:
magic_lover schreef:

:j jep hoorde ik ook..
Pa hoorde gisteravond op tv dat er een man van de ramp met een gebroken nek zo het ziekenhuis in liep, daarna in shock raakte, onderzocht is en bleek een gebroken nek te hebben :? Vreemd toch

Jaaa precies! Bij mensen waarbij ze dachten dat ze niks hadden, bleken toch meerdere dingen aan de hand , soms wel ernstige. Door die klap zijn veel delen verbrijzeld en in elkaar geklapt. Er bleek ook iemand (weet niet of er meerdere waren) zo erg verminkt te zijn dat zijn broer diegene alleen kon herkennen aan de moedervlek op ze enkel!!
Kan het me ook wel voorstellen, je klapt zo erg naar voren, die riem geeft je organen echt een opdonder (inwendige bloedingen) en vaak nek en rug klachten. Zitten ook nog veel mensen in het ziekenhuis. Bij een stewardes hebben ze bijvoorbeeld haar been moeten amputeren. En dat bij een operatie van een man heel veel bolletjes drugs waren gevonde. Die heeft echt zo'n geluk dat die nog leeft! Niet normaal!

En dan hebben we geluk dat het geen vakantie was en er zo weinig kinderen dus.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:34

ecyoj schreef:
1 ligt nog erg kritiek

jaa iets van 6 a 7 nog op de IC, waarbij de doktoren niet veel hoop hebben ofzo.

we hebben ook best geluk dat het vliegtuig niet in de fik was gevlogen, dan was er nog een grotere ramp!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:48

voor zover ik gister hoorde is er idd nog 1 die met kritieke toestand ligt op de IC.

idd kan me voorstellen dat er dingen aardig onderschat waren.... en veel mensen met gebroken rugwervels... je krijgt natuurlijk zo'n klap, en dan zit je nog vast in die gordels....
dus je word met een noodgang voorover gegooid maar kunt niet verder omdat je vast zit... tja logisch dat er dan wat stuk gaat in je lichaam :=
brrr alleen als ik er al aan denk krijg ik de kriebels.....

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:51

magic_lover schreef:
voor zover ik gister hoorde is er idd nog 1 die met kritieke toestand ligt op de IC.

idd kan me voorstellen dat er dingen aardig onderschat waren.... en veel mensen met gebroken rugwervels... je krijgt natuurlijk zo'n klap, en dan zit je nog vast in die gordels....
dus je word met een noodgang voorover gegooid maar kunt niet verder omdat je vast zit... tja logisch dat er dan wat stuk gaat in je lichaam :=
brrr alleen als ik er al aan denk krijg ik de kriebels.....

jaaa , maar die vliegtuigstoelen die zaten allemaal ook los. Dus als jij helemaal vooraan zit krijg je die hele rij tegen je aan. Brrr..

Wel raar, want alle passagiers, op een na, is voor een check-up naar het ziekenhuis gegaan. Is ook wel logisch dat er veel nek en rugklachten zijn.

Ook dat verhaal vna die passagier die in de stad ofzo was gevonden, onder de modder en bloed. Is op eigen houtje blijkbaar op zoek gegaan naar een ziekenhuis? Niemand had hem opgemerkt. In shock opgenomen in het ziekenhuis.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:07

Tja, zo zie je maar, een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar gelukkig is vliegen stukken veiliger dan autorijden, maar goed ook, want zie maar wat zo'n vliegtuigje voor schade aan kan brengen. En het dodental is automatisch meer, aangezien er meer mensen in een vliegtuig zitten. Ik vond het bij dit ongeluk nog aardig meevallen. Het is natuurlijk wel heel rot voor die mensen.

Het is ook wel raar, want ze hebben op de A9 schermen ervoor zodat je geen ramptoerisme krijgt, maar even later maak je een bocht en zie je het vliegtuig alsnog liggen. Dus dat is een beetje nutteloos. Ik woon er trouwens ook vlakbij, maar het doet me nou niet echt iets dat ik er bang van wordt. Waarschijnlijk omdat die piloten het tot dusver zo onder controle hebben dat ze het vliegtuig enigzins veilig in een weiland kunnen landen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:11

Ik heb het ook gezien, ik moest even wat gaan halen in Haarlem en op weg naar huis, reed ik op de A9 en zag ik het, heel flauw dat ze de meeste afschermen, en gisteren in onze dorp werd er iets neergezet bij een brug richting winkels, iemand heeft het gewoon weggezet zodat men over de brug kan, want hoe moeten we anders onze boodschappen gaan doen, dit vond ik wel zwaar overdreven, want het vliegtuig is juist een stuk verderop, voorbij de winkelcentrum in zwanenburg, daar mogen ze van mij een stuk afzetten maar niet die brug, is vast een flauwe grap geweest van stelletje flauwerds.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:13

zou kunnen, t kan ook zijn dat ze de ramptoeristen niet daarlangs willen gaan.. k reed ook vanaf de a9 richting Hoofddorp/Vijfhuizen en overal reed ME rond.. Als je stopt op de vluchtstrook krijg je ook een boete van 260 euro ofzo hoorde ik..