Grote en kleine honden aangepakt op gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Grote en kleine honden aangepakt op gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:53

nee, en dat hebben veel mensen. Daar heb ik ook geen problemen mee, maar veel mensen willen vaak niet geloven dat er ook goede jr zijn. Dat ze niet allemaal in de enkels bijten.
Ik vind dat je het heel goed uitlegt en ik ben het met je eens.
Ik word alleen een beetje moedeloos als ik al die verhalen lees over jr en andere felle honden. Want er zit ook een andere kant aan die honden. Aan de leuke honden en daar kijken mensen vaak niet na en dat vind ik jammer.
Ik weet dat de jr fel is, daar ben ik ook achter gekomen.. geloof me, maar als baas kun je ook veel doen. Veel mensen doen het niet en denken ach klein hondje, moet ik makkelijk aankunnen en vaak gaan zulke honden de fout in.
Ik weet dat de jr een terrier is, maar van oorsprong werden ze wel gebruikt voor de jacht, namelijk om konijnen uit de holen te krijgen, anders dan een vos opjagen maar imo nog steeds voor de jacht.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:55

Hebben alle honden eigenaren dat niet als iemand dingen roept over "hun" ras?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:57

ik moest vroeger ook niet denken aan een jr...
vond het verschrikkelijke honden die mijn vorige hond (berner sennen) vaak aanviel.
Mijn moeder nam een jr naar goed nadenken info inwinnen enz en ik vond haar geweldig (de hond Lachen ). plotseling kwam mijn pup op onze pad, ik eerst twijfelen en info inwinnen en toen besloten haar te nemen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik vanaf het moment dat ze met 9 weken bij ons kwam thuis ben geweest, geen werk of opleiding. En ik intensief met haar bezig ben geweest met cursus en activiteiten. Op de puppycursus viel op dat de 3 jr echt fel en gericht op anderen waren. Het is iets waar elke baas of toekomstige baas rekening mee moet houden. Bij de jr aan de felheid en bij een grote hond bv aan de hd.
Dat hoor je ook te weten voordat je een hond aan gaat schaffen en dat is het punt dat velen niet doen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:58

MISTRAL94 schreef:
Hebben alle honden eigenaren dat niet als iemand dingen roept over "hun" ras?

Klopt, of het nou een kruising is of een rashond. Gaat er alleen om dat je ook opjectief kan kijken. Vaak niet makkelijk en soms zelfs onmogelijk. Zolang je als eigenaar maar weet dat er ook negatieve punten zijn aan hond en ras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:00

magda_90 schreef:
Vooroordelen t.o.v. van een ras vind ik zoiezo niet kunnen. Imo is het de baas die het ras maakt en daarom kan (en mag) je het niet in hokjes gaan verdelen.

Niet eens.
Je hebt gewoon bepaalde rastypische eigenschappen. Zowel qua karakter als qua lijf.
Er bestaan bijvoorbeeld geen Duitse Herders met een stokmaat onder de 25 cm. De rasstandaard zegt dat ze een stokmaat moeten hebben ongeveer rond de 60 cm. Teven zitten over het algemeen zo'n beetje op die 60 cm ook, bij de reuen kan het nog wel 6 tot 8 cm hoger zijn....

Dobermanns, om nog een voorbeeld te geven, zijn over het algemeen heel goede waakhonden. Dat is een rastypische eigenschap. Je kunt niet zeggen dat ze allemaal goed waken (je hebt altijd uitzonderingen), maar 95% van de Dobermanns zijn prima waakhonden.

Diezelfde 95% van de Labradors bakt er niks van.

Dat zijn geen vooroordelen, dat zijn gewoon bepaalde eigenschappen die bij een hondenras horen.
Ik ben het er mee oneens wanneer iemand zegt: geen enkele hond is hetzelfde, je kunt ze niet in hokjes verdelen, ze zijn gewoon allemaal anders.
Dat is gewoon niet zo.

Ik ben het er ook niet mee eens, wanneer iemand zegt dat alle JR's hetzelfde zijn. Da's ook gewoon bull. De ene Jack is leuk met kids, de andere niet. Alleen hebben ze wel bepaalde eigenschappen, waardoor we weten dat het JR's zijn. En dat zijn zowel karaktereigenschappen als uiterlijke kenmerken. Typische eigenschappen bij JR's zijn bv dat ze erg energiek zijn, en dat ze fel zijn.
Veel JR's zijn wit met zwarte en/pf bruine vlekken op het lijf. Al zag ik er pas ook een in black&tan, erg leuk was dat Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:02

Yamcha, ik bedoelde er meer dit mee: men zegt dat JR altijd van die rotkeffers zijn (en ja dat hoor je vaak) maar dat geld niet voor alle JR. Net als dat pittbulls altijd gevaarlijk zijn.

Natuurlijk heeft ieder ras zijn/haar karaktereigenschappen, maar imo moet je toch naar het individu blijven kijken en niet naar een grote groep.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:04

Yamcha schreef:
magda_90 schreef:
Vooroordelen t.o.v. van een ras vind ik zoiezo niet kunnen. Imo is het de baas die het ras maakt en daarom kan (en mag) je het niet in hokjes gaan verdelen.

Niet eens.
Je hebt gewoon bepaalde rastypische eigenschappen. Zowel qua karakter als qua lijf.
Er bestaan bijvoorbeeld geen Duitse Herders met een stokmaat onder de 25 cm. De rasstandaard zegt dat ze een stokmaat moeten hebben ongeveer rond de 60 cm. Teven zitten over het algemeen zo'n beetje op die 60 cm ook, bij de reuen kan het nog wel 6 tot 8 cm hoger zijn....

Dobermanns, om nog een voorbeeld te geven, zijn over het algemeen heel goede waakhonden. Dat is een rastypische eigenschap. Je kunt niet zeggen dat ze allemaal goed waken (je hebt altijd uitzonderingen), maar 95% van de Dobermanns zijn prima waakhonden.

Diezelfde 95% van de Labradors bakt er niks van.

Dat zijn geen vooroordelen, dat zijn gewoon bepaalde eigenschappen die bij een hondenras horen.
Ik ben het er mee oneens wanneer iemand zegt: geen enkele hond is hetzelfde, je kunt ze niet in hokjes verdelen, ze zijn gewoon allemaal anders.
Dat is gewoon niet zo.

Ik ben het er ook niet mee eens, wanneer iemand zegt dat alle JR's hetzelfde zijn. Da's ook gewoon bull. De ene Jack is leuk met kids, de andere niet. Alleen hebben ze wel bepaalde eigenschappen, waardoor we weten dat het JR's zijn. En dat zijn zowel karaktereigenschappen als uiterlijke kenmerken. Typische eigenschappen bij JR's zijn bv dat ze erg energiek zijn, en dat ze fel zijn.
Veel JR's zijn wit met zwarte en/pf bruine vlekken op het lijf. Al zag ik er pas ook een in black&tan, erg leuk was dat Lachen

Dit bedoelde ik dus ook!
Er zijn raseigenschappen, maar er is ook karakter. En vaak word er gekeken naar bv jr zijn fel, maar niet ook jr zijn lief met kinderen (als karakter) dan word er juist gekeken naar een golden retriever. Vind ik ook beter bij een kind passen omdat ie vaak rustiger zijn, maar dat betekent niet dat jr alleen maar fel zijn. Karakter vind ik ook erg belangrijk, en de karakter van mijn jr is imo gewoon ontzettend goed. Ja, ze is fel, maar dat is de ras, niet de karakter.
En ik vind persoonlijk karakter is belangrijker dan ras

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:05

magda_90 schreef:
Yamcha, ik bedoelde er meer dit mee: men zegt dat JR altijd van die rotkeffers zijn (en ja dat hoor je vaak) maar dat geld niet voor alle JR. Net als dat pittbulls altijd gevaarlijk zijn.

Natuurlijk heeft ieder ras zijn/haar karaktereigenschappen, maar imo moet je toch naar het individu blijven kijken en niet naar een grote groep.

Met individu bedoel ik karakter. Jij ook?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:06

Sterker nog doe mij maar een vuilnisbak die zijn vaak veel sterker en leven ook langer. Ondanks dat wij een goldie hebben met stamboom en ik erg gek op hem ben heb ik totaal geen moeite met de vuilnisbakken Vork

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:10

ik ook niet. Mijn hond is ook deels vuilnis (kan dat?) volgens mij is ze het.
Ze is 3/4 jr en 1/4 boerenfox oid.
De moeder is 1/2 jr en 1/2 boerenfox dacht ik. Ze is ook ontzettend fel.
Paps is helemaal jr en een echte schat. Broertje van mijn pup is dat ook, lijkt precies op paps, net zo rustig, lief.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:15

C_arola schreef:
magda_90 schreef:

Met individu bedoel ik karakter. Jij ook?

Het karakter van die ene hond ja, en niet het algemene karakter van stuk of 30 honden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:18

ik vind niet dat je van karakter van 30 honden kan spreken, dan zou ik het eerder de raseigenschappen noemen.
Vind het belangrijker dat een hond een goede karakter heeft, waar jij mee om kan gaan als baas zijnde dan wat de raseigenschappen zijn. Je selecteerd een hond daarop.. maar het is voor mij niet afhankelijk.
Ik wou nooit een jr maar omdat ik met haar een klik had (en mijn vriend ook) en we veel info hebben ingewonnen en naar puppycursus gaan en ik bijna altijd thuis ben voor opvoeding hebben we haar genomen, al is ze een jr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:23

magda_90 schreef:

Daar ben ik het wel mee eens Lachen
C_arola schreef:
nee, en dat hebben veel mensen. Daar heb ik ook geen problemen mee, maar veel mensen willen vaak niet geloven dat er ook goede jr zijn. Dat ze niet allemaal in de enkels bijten.
Ik vind dat je het heel goed uitlegt en ik ben het met je eens.
Ik word alleen een beetje moedeloos als ik al die verhalen lees over jr en andere felle honden. Want er zit ook een andere kant aan die honden. Aan de leuke honden en daar kijken mensen vaak niet na en dat vind ik jammer.
Ik weet dat de jr fel is, daar ben ik ook achter gekomen.. geloof me, maar als baas kun je ook veel doen. Veel mensen doen het niet en denken ach klein hondje, moet ik makkelijk aankunnen en vaak gaan zulke honden de fout in.
Ik weet dat de jr een terrier is, maar van oorsprong werden ze wel gebruikt voor de jacht, namelijk om konijnen uit de holen te krijgen, anders dan een vos opjagen maar imo nog steeds voor de jacht.

De Jackies die wel in enkels en kuiten bijten, doen dat omdat hun baasje het niet nodig vindt er wat mee te doen.... niet nodig vindt ze op te voeden tot nuttige, leuke honden.
En dan krijg je gefrustreerde, chagrijnige hondjes, die zich toch wel af moeten reageren....
En ze zijn nu eenmaal niet zo, dat ze denken: laat maar....

Jammer, want het zijn leuke honden, die volgens mij het heel leuk zouden kunnen doen in behendigheid.... bv. Maar imo moet je wel echt de tijd en de energie voor ze hebben, en echt, echt opvoeden, en dan zul je er idd een leuk maatje aan hebben Lachen
C_arola schreef:
ik moest vroeger ook niet denken aan een jr...
vond het verschrikkelijke honden die mijn vorige hond (berner sennen) vaak aanviel.
Mijn moeder nam een jr naar goed nadenken info inwinnen enz en ik vond haar geweldig (de hond Lachen ). plotseling kwam mijn pup op onze pad, ik eerst twijfelen en info inwinnen en toen besloten haar te nemen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik vanaf het moment dat ze met 9 weken bij ons kwam thuis ben geweest, geen werk of opleiding. En ik intensief met haar bezig ben geweest met cursus en activiteiten. Op de puppycursus viel op dat de 3 jr echt fel en gericht op anderen waren. Het is iets waar elke baas of toekomstige baas rekening mee moet houden. Bij de jr aan de felheid en bij een grote hond bv aan de hd.
Dat hoor je ook te weten voordat je een hond aan gaat schaffen en dat is het punt dat velen niet doen

En dat is dus wat ik bedoelde, toen ik het had over rastypische eigenschappen. Dat zijn geen waarde-oordelen van mij, maar wel punten waarmee goed rekening gehouden moet worden.
Wéét wat je in huis haalt. Daar gaat zoveel mis....
C_arola schreef:
Dit bedoelde ik dus ook!
Er zijn raseigenschappen, maar er is ook karakter. En vaak word er gekeken naar bv jr zijn fel, maar niet ook jr zijn lief met kinderen (als karakter) dan word er juist gekeken naar een golden retriever. Vind ik ook beter bij een kind passen omdat ie vaak rustiger zijn, maar dat betekent niet dat jr alleen maar fel zijn. Karakter vind ik ook erg belangrijk, en de karakter van mijn jr is imo gewoon ontzettend goed. Ja, ze is fel, maar dat is de ras, niet de karakter.
En ik vind persoonlijk karakter is belangrijker dan ras

Karakter en ras kan ik nauwelijks apart van elkaar zien, eigenlijk.
Bv mijn Duitse Herder is een heel vriendelijke hond, maar dat is ook het ras: een Duitser is een hond die van nature vriendelijk is. Hij is een fanatiekeling, maar ook dat hoort bij het ras.
Hij heeft wel zijn heel eigen dingetjes, zijn eigen maniertjes, zijn eigen trucjes.... daarin is hij absoluut uniek.
Maar zijn karakter is wel echt een Duitse Herder.

Ik ben op Duitse Herders gevallen,omdat ik van het ras hou; ik ben op Beau gevallen, omdat juist DIE hond mij aantrok.... omdat juist DIE hond wilde dat ik zijn baasje werd, en ik wilde hem.... omdat Beau zelf besloot zich aan mij te onderwerpen, en mij te volgen..... omdat hij er voor KIEST er blind op te vertrouwen, dat ik de veiligheid en de duidelijkheid, en de liefde, en de eerlijkheid zal bieden die hij nodig heeft.....
Hij is met mij nooit de machtsstrijd aangegaan, nooit. Ik heb hem nog nooit op zijn rug hoeven leggen....
Ik moet alleen soms wat duidelijker zijn in wat ik vraag, en transparanter zijn. Zeggen wat ik bedoel.....

Dat is waarom Beau mijn hond is, en ik zijn baasje. Omdat we 'klikten' op elkaar vielen.... noem het zoals je wilt, de band die ik met mijn hond heb, is volkomen uniek. Zo'n band zal ik nooit meer met een andere hond hebben..... omdat er nooit meer een Beau zal zijn. Dat wil niet zeggen dat de band die ik met een andere hond zal hebben, niet diep zal zijn en echt, en sterk.... maar ook die band zal uniek zijn, omdat die hond uniek is Lachen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:27

ik zie ras en karakter wel als 2 dingen, karakter kan in ras zitten en andersom, maar het hoeft niet..
Hoe zou het dan gaan bij een kruising waarbij het onbekend is wat de ouders enz waren?
Daarom had ik voor mezelf besloten veel tijd en aandacht te geven aan de opvoeding, ik heb geen zin in een hond die mensen in de hielen bijt omdat ie geen opvoeding heeft gehad of een tekort eraan. Mijn hond wil ik later op laten groeien met kinderen, dan moet het in mijn ogen wel veilig zijn. (zo veilig als mogelijk is bij honden).
Daarom wil ik zeggen dat het kan aan de ras liggen, maar vaker aan de opvoeding. Een hond is imo namelijk niet gemeen, hij word zo gemaakt, door opvoeding, gebrek aan opvoeding, inteeld enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:33

Tuurlijk ligt het altijd aan de opvoeding als een hond niet leuk is.
Zat ik te bedenken: ik denk dat als er een MAG test voor mensen kwam, heel veel mensen daar niet doorheen zouden komen (vrij agressieve diersoort, de agressiefste van alle).
Zou daar niet eens wat aan gedaan moeten worden?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:34

maar wat??
Verbod op houden van dieren, niet mogelijk
Verbod op hebben van kindernen, niet mogelijk
verbod op andere mensen pijn, verdriet enz te doen, niet mogelijk
en dan ook nog de lage straffen.
Hmm, word een lastige vrees ik..
Zou wel ideaal zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:35

Aan de eigenaren moet zeker wat gedaan worden. Een hond (alle dieren) projecteren het gedrag van de eigenaar. Ook als een hond niet genoeg uitdaging krijgt, gaat hij dingen verzinnen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:36

klopt, dat is met alle dieren zo, puur omdat ze totaal anders zijn dan mensen.
Weet 1 ding dat verplicht moet worden:
Verplichte cursus voor ieder die een hond aanschaft met uitleg, info enz over de ras, opvoeding, begeleiding enz!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:37

zou waarschijnlijk veel problemen tegen gaan, alleen niet haalbaar denk ik..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:46

Yamcha schreef:
Klopt niet.
Een Jack Russel is een terrier. Dat hij gebruikt werd voor de jancht is wat anders.
Rassen zoals Labradors, Hongaarse Viszla's, e.d. zijn jachthonden.

De Jack is zeker wel een jachthond Lachen

Citaat:
De Jack Russell terriër is een Engelse terriër die bekend staat als een ‘werkende' of ‘jacht' terriër . De naam danken deze honden aan Dominee John Russell (bijgenaamd Jack) die in het dorp Swymbridge in Devon, Engeland woonde. Hij was een verwoed jager op vos en otter en hij had een terriër nodig die goed ondergronds kon werken. Zo'n terriër heeft hij dan ook zijn hele leven proberen te fokken. Hij leefde van 1793 tot 1883 en ook nu nog, ruim een eeuw later, wordt de Jack Russell nog steeds in Engeland gebruikt voor de vossenjacht.

Ook de ruwharige teckel met zijn felle karakter door de enorme TERRIERINBRENG is ook gewoon een jachthond, hoewel hij toch voor vele al onder de catogorie 'terrier' valt.

Sja, ik weet ook niet of onze honden door een dergelijke test ouden komen...Onze Bruno is gewoon gruwelijk dominant, echter uit zich dit alleen tegenover honden die ook dominantie uitstralen.

En Lola, sja, een ruwharige teckel...Teckel is na onderzoek de agresievstie hondensoort gebleken...Ze heeft één keer iemand gebeten. Dit was zijn eigen schuld. Hij probeerde haar totaal onoplettend en onvoorzichtig háár wild uit handen te nemen....dan zit je bij de onze fout....Ook toont ze op zulke momenten agressie jegens andere honden. Dito wanneer iemand mij zou vastpakken of een hond agressiviteit tegenover Bruno zou vertonen....Dit is gewoon het waakse wat ze heeft...het pure verdedigen. Aan de andere kant kunnen 10.000 joggers en fietsers voorbij komen, dat stoort haar niet, ze heeft geen drang daar achteraan te gaan zoals sommige teckels dat wel hebben...Als je als vreemde ons huis binnenkomt gromt ze en blaft ze eerst, maar na 5 minuten wint de nieuwschierigheit en elke hondenvriend met hart en ziel sluit ze snel in haar hart. Ze laat zich dus ook graag aanhalen, maar het duurt even voordat dat mag (ondertussen wil Bruno dan vaak de nodige aandacht Huilen van het lachen ).

Jack Russel ben ik ook geen echte fan van, puur omdat ik gewoon heeeeeel veel agressieve varianten heb gezien. Ook hele lieve hoor, dat wel, maar als hardloopster heb ik er toch al wat in mijn broekspijp gehad. Eerst reageerde ik daar niet op...maar als een JR de straat op komt (dus van zijn terrein af) om mij te grijpen dan is hij dus echt voor mij! En reken maar dat ik hem dan raak waar ik hem raken kan...!!! Sommige mensen worden kwaad, maar d meeste mensen zijn alleen maar blij dat je die hond even op hun plek zet...Sja, jammer dat ze 'm dan zelf niet fatsoenlijk hebben kunnen opvoeden denk ik dan

En daar blijf ik bij: Honden worden niet vals geboren maar vals gemaakt...!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:47

slimmerik schreef:
CherokeeChum schreef:

Precies Ellebel, daar komt het zometeen wèl op neer. En idd kan een JR direct ingeslapen worden omdat ie iemand een blauwe plek bijt. Een grote hond kan natuurlijk veel meer schade aanrichten. Maar ja, actievoerders wilden nu eenmaal geen discriminatie meer.

Ik zou me eens in de standaard van de JR verdiepen,ze gaan zonder aarzelen een vos of das te lijf en richten wel degelijk schade aan Duivel

Ik had het over schade aan mensen. Bedoel jij dat ze ook afgemaakt moeten worden als ze een schaap, andere hond, kat of konijn dood maken of verwonden? Bloos! Bovendien moet een hond ongepermitteerd te aaien zijn anders komt ie sowieso niet door de test toch?

[/quote]

Als een JR je bijt, dan kan dat (helaas) ook meer schade aanrichten dan alleen een blauwe plek.
De engelse foxterrier van mijn schoonzus, die net iets hoger is als de JR, maar er wel veel op lijkt, heeft me mijn hand tot bloedens toe opengebeten. Het deed verdorie veel pijn voor zo'n kleine rotzak. Ben 3 tetanusspuiten kunnen gaan halen. Boos!

Deze hond zou absoluut niet door de nieuwe testen heenkomen, daar ben ik zeker van. Het is een ontzettende dominante gifkikker. Ik heb hem afgelopen 2,5 week weer te logeren gehad tesamen met zijn moeder. Hij heeft kennis gemaakt met mijn man zijn werkschoenen Duivel , toen hij van gif erin beet. Hij werd nl. aan de kant geschoven omdat hij vlug zijn eten had opgekaand en toen de bak van zijn moeder wilde leegeten. Dat oudje is niet meer zo snel, dus wij grepen even in Tong uitsteken . Ditzelfde is mij vorig jaar dus ook gebeurd, toen moederhond seniorbrokjes had meegekregen en zoonlief die eigenlijk liever had dan zijn eigen brok. Toen hing hij niet alleen aan mijn broek, maar ook aan die van mijn dochter, die toevallig net de keuken in kwam gelopen. Van gif beet hij zo maar om zich heen en greep wat hij kon pakken.
Die heeft dus ook vliegles van me gekregen toen Clown . Alle hoeken van de kamer heeft ie gezien, totdat hij zich overgaf.
En in het geval dat hij mij in mijn hand beet, viel hij dus mijn Bull-terrier aan. Die verstopte zich dus tussen mijn benen, ogen dicht en met een open bek de beten van de ander proberen af te weren. Tja, en wat doe je dan? Niet de Bull van 27 kg even optillen Clown ...maar die rotzak was zo snel...dan was ie links, dan achter, dan weer voor...ik heb dus echt zitten wachten op het goede moment en heb hem bij zijn nekvel gegrist en meteen opgetild.
Maar dat nekvel was net elastiek en hij bungelde 10 cm naar beneden en wist toen nog zijn kop te draaien en tja...daar had ie me. Echt goed hard. Hij was zo agressief, ongelooflijk gewoon.
En het kwam allemaal voort uit jaloezie. Er kwam iemand oplopen, Babe gaat er vriendelijk naar toe terwijl Mickey staat te blaffen. Die persoon begint Babe dus te aaien en lief tegen haar te praten ...en Mickey sprong zowat uit haar vel en viel Babe aan.

Tja, eerlijk gezegd mag zo'n hond wel een enkeltje krijgen. Ik zal ze nooit aangeven uiteraard. Ze hebben zelf ook al voor de vakantie gezegd dat ze het helemaal zat zijn met het dier. Ze hebben diverse cursussen met hem gevolgd, maar het is een ontzettend venijnige hond. En dat terwijl zijn moeder zo'n ontzettende lieve hond is en zijn vader volgens mij ook (dat was een boerenfox van familie). Maar ja, ze zijn natuurlijk ook gehecht aan het dier. Dat is niet een beslissing die je heel erg gemakkelijk maakt. En het is idd: de schade van zo'n hondje is nog te overzien. Als ik al gebeten zou worden, dan idd liever door Mickey dan door Babe, want dan ben ik mijn hand kwijt.
Dus in geval een klein hondje bijt wordt er vaak toch niet zo moeilijk over gedaan, helaas.

Maar ik heb dus ook veeel liever die lompe goedzak van me, die ik van pup af aan mee heb genomen naar school. Kinderen mochten eerst niet bij haar in de buurt komen, maar steeds meer ouders laten het toe dat de kinderen haar komen aaien (uiteraard moeten ze me wel altijd eerst vragen). Ik krijg ook heel veel verbaasde reacties over de gehoorzaamheid van een hond, die als koppig en eigenwijs bekend staat. Als ik roep, dan stopt ze ook meteen en draait ze zich direct om.

Met kinderen moet je zowieso altijd uitkijken. Van sommige ongelukjes kun je de hond gewoonweg niet de schuld geven. Mijn dochtertje is ook een keer gebeten door een Westland High terrier van een vriend. Maar die had ze in een hoekje gedreven. Dat kon ik de hond niet kwalijk nemen.

Van de andere kant had deze hond een hele slechte opvoeding gehad. Zijn baasjes waren niet zo streng, want alles was natuurlijk zielig; het was maar zo'n klein hondje. Maar dat kleine hondje werd hun dus de baas en ze hebben uiteindelijk dus een gedragsterapeut moeten inschakelen om de hond fatsoendelijk af te richten. Dat hebben ze dus gedaan, nadat we met een hele groep vrienden op vakantie waren geweest en de hond echt om het minste geringste iedereen zijn tanden liet zien en hapte. Hij wilde bijvoorbeeld wel geaaid, maar zo lang totdat hij het genoeg vond. Dan begon hij te grommen en dan moest je dus snel je hand wegtrekken, anders had je een knauw hangen. Tja, als je dus even niet oplette....
Ik stond dus ook op een gegeven ogenblik met de hond aan de riem op zijn baasje te wachten. Ik buk me om hem te aaien en meteen vloog hij naar me uit. Nu is het niet mijn hond, maar ik heb hem een paar flinke rukken aan zijn riem gegeven om hem te corrigeren. Een mep geven of in zijn nekvel grijpen ging niet, want dat was ook al zo'n snelle opdonder Clown .
Baasjes kwamen helemaal tja....verbaasd...verward..ontzet, weet ik veel, naar buiten en keken me met grote ogen aan. Geen idee wat er toen door hun heen ging. Of ze het misschien zielig vonden dat ik die hond een paar rukken aan zijn riem had gegeven? Als het mijn hond was geweest had ie meteen op zijn donder gekregen, maar hun deden helemaal niets! Misschien is toen toch het knopje omgegaan, want vanaf die tijd zijn ze de hond strenger gaan opvoeden. En ik moet zeggen....het heeft geholpen. De hond is rustiger, en veel liever. Hij laat zich nu gewoon aaien en loopt weg als hij er geen zin meer in heeft.

Mensen die niet met honden zijn opgegroeid moeten, denk ik, zelf eerst een cursus gaan volgen: hoe voed ik mijn hond het beste op. Leer te denken vanuit een hond, dan snap je ook waarom hij op bepaalde momenten op een bepaalde manier reageerd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:50

Citaat:
Bovendien moet een hond ongepermitteerd te aaien zijn anders komt ie sowieso niet door de test toch?

Wat een onzin..! Ik WIL niet eens dat mensen zomaar mijn honden lopen aaien...Ik wil helemaal geen vreemde mensen aan mijn honden....net zo min als aan mijn paarden

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:54

Adil18 schreef:
Citaat:
Bovendien moet een hond ongepermitteerd te aaien zijn anders komt ie sowieso niet door de test toch?

Wat een onzin..! Ik WIL niet eens dat mensen zomaar mijn honden lopen aaien...Ik wil helemaal geen vreemde mensen aan mijn honden....net zo min als aan mijn paarden

Dat vind ik ook! Ik vond het verschrikkelijk wanneer mensen op me af stapten toen aifa nog een echte pup waren en haar zelfs wouden optillen! Ik kon daar zo boos om worden, vraag het in ieder geval!
Wat als je een hond hebt die blindegeleideopvoeding krijgt??

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:55

Adil18 schreef:
En daar blijf ik bij: Honden worden niet vals geboren maar vals gemaakt...!

In geval van de hond van mijn schoonzus kan ik het daar dus niet mee eens zijn. Ze hebben jaren lang honden gehad zonder problemen. Ze trekt een nestje van haar engelse fox-terrier. Van dit nest overleefde helaas maar een hond, die heeft ze dus gehouden. Ze heeft er (puppy)cursussen mee gedaan. Ze heeft hem absoluut niet vals gemaakt. Ze heeft 2 jonge kinderen waar ze ook rekening mee heeft te houden, dus zoiets haalt ze zich echt niet in haar hoofd. En toch is het een gifkikker tot en met, waar af en toe een knopje omgaat als hem iets niet zint. En dan bijt hij waar hij bijten kan.
Vandaar dat ze nu toch ook heel erg aan het denken zijn om hem misschien toch weg te brengen. Mara ze roepen elke keer: als ie het nog 1 keer doet, dan...
Maar ja, hij heeft ook weer in mijn man's schoen gebeten toen hij bij ons logeerde. Dan zeg je dat als ze thuiskomen ...en vervolgens doen ze niks. Maar ja, het is ook al zo'n moeilijke beslissing he! Bent toch gehecht ana het beestje

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:56

C_arola schreef:
Dat vind ik ook! Ik vond het verschrikkelijk wanneer mensen op me af stapten toen aifa nog een echte pup waren en haar zelfs wouden optillen! Ik kon daar zo boos om worden, vraag het in ieder geval!
Wat als je een hond hebt die blindegeleideopvoeding krijgt??

Vreselijk vond ik dat ook bij Lola....Als mensen zonder pardon haar oppakten kregen ze er ook flink van langs...Dat is wel het laatste wat je bij zo'n (dominante) teckel moet doen... Hamer