Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MISTRAL94 schreef:Hebben alle honden eigenaren dat niet als iemand dingen roept over "hun" ras?
magda_90 schreef:Vooroordelen t.o.v. van een ras vind ik zoiezo niet kunnen. Imo is het de baas die het ras maakt en daarom kan (en mag) je het niet in hokjes gaan verdelen.
Yamcha schreef:magda_90 schreef:Vooroordelen t.o.v. van een ras vind ik zoiezo niet kunnen. Imo is het de baas die het ras maakt en daarom kan (en mag) je het niet in hokjes gaan verdelen.
Niet eens.
Je hebt gewoon bepaalde rastypische eigenschappen. Zowel qua karakter als qua lijf.
Er bestaan bijvoorbeeld geen Duitse Herders met een stokmaat onder de 25 cm. De rasstandaard zegt dat ze een stokmaat moeten hebben ongeveer rond de 60 cm. Teven zitten over het algemeen zo'n beetje op die 60 cm ook, bij de reuen kan het nog wel 6 tot 8 cm hoger zijn....
Dobermanns, om nog een voorbeeld te geven, zijn over het algemeen heel goede waakhonden. Dat is een rastypische eigenschap. Je kunt niet zeggen dat ze allemaal goed waken (je hebt altijd uitzonderingen), maar 95% van de Dobermanns zijn prima waakhonden.
Diezelfde 95% van de Labradors bakt er niks van.
Dat zijn geen vooroordelen, dat zijn gewoon bepaalde eigenschappen die bij een hondenras horen.
Ik ben het er mee oneens wanneer iemand zegt: geen enkele hond is hetzelfde, je kunt ze niet in hokjes verdelen, ze zijn gewoon allemaal anders.
Dat is gewoon niet zo.
Ik ben het er ook niet mee eens, wanneer iemand zegt dat alle JR's hetzelfde zijn. Da's ook gewoon bull. De ene Jack is leuk met kids, de andere niet. Alleen hebben ze wel bepaalde eigenschappen, waardoor we weten dat het JR's zijn. En dat zijn zowel karaktereigenschappen als uiterlijke kenmerken. Typische eigenschappen bij JR's zijn bv dat ze erg energiek zijn, en dat ze fel zijn.
Veel JR's zijn wit met zwarte en/pf bruine vlekken op het lijf. Al zag ik er pas ook een in black&tan, erg leuk was dat
magda_90 schreef:Yamcha, ik bedoelde er meer dit mee: men zegt dat JR altijd van die rotkeffers zijn (en ja dat hoor je vaak) maar dat geld niet voor alle JR. Net als dat pittbulls altijd gevaarlijk zijn.
Natuurlijk heeft ieder ras zijn/haar karaktereigenschappen, maar imo moet je toch naar het individu blijven kijken en niet naar een grote groep.
C_arola schreef:magda_90 schreef:Yamcha, ik bedoelde er meer dit mee: men zegt dat JR altijd van die rotkeffers zijn (en ja dat hoor je vaak) maar dat geld niet voor alle JR. Net als dat pittbulls altijd gevaarlijk zijn.
Natuurlijk heeft ieder ras zijn/haar karaktereigenschappen, maar imo moet je toch naar het individu blijven kijken en niet naar een grote groep.
Met individu bedoel ik karakter. Jij ook?
magda_90 schreef:Daar ben ik het wel mee eensYamcha, ik bedoelde er meer dit mee: men zegt dat JR altijd van die rotkeffers zijn (en ja dat hoor je vaak) maar dat geld niet voor alle JR. Net als dat pittbulls altijd gevaarlijk zijn.
C_arola schreef:nee, en dat hebben veel mensen. Daar heb ik ook geen problemen mee, maar veel mensen willen vaak niet geloven dat er ook goede jr zijn. Dat ze niet allemaal in de enkels bijten.
Ik vind dat je het heel goed uitlegt en ik ben het met je eens.
Ik word alleen een beetje moedeloos als ik al die verhalen lees over jr en andere felle honden. Want er zit ook een andere kant aan die honden. Aan de leuke honden en daar kijken mensen vaak niet na en dat vind ik jammer.
Ik weet dat de jr fel is, daar ben ik ook achter gekomen.. geloof me, maar als baas kun je ook veel doen. Veel mensen doen het niet en denken ach klein hondje, moet ik makkelijk aankunnen en vaak gaan zulke honden de fout in.
Ik weet dat de jr een terrier is, maar van oorsprong werden ze wel gebruikt voor de jacht, namelijk om konijnen uit de holen te krijgen, anders dan een vos opjagen maar imo nog steeds voor de jacht.
C_arola schreef:ik moest vroeger ook niet denken aan een jr...
vond het verschrikkelijke honden die mijn vorige hond (berner sennen) vaak aanviel.
Mijn moeder nam een jr naar goed nadenken info inwinnen enz en ik vond haar geweldig (de hond). plotseling kwam mijn pup op onze pad, ik eerst twijfelen en info inwinnen en toen besloten haar te nemen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik vanaf het moment dat ze met 9 weken bij ons kwam thuis ben geweest, geen werk of opleiding. En ik intensief met haar bezig ben geweest met cursus en activiteiten. Op de puppycursus viel op dat de 3 jr echt fel en gericht op anderen waren. Het is iets waar elke baas of toekomstige baas rekening mee moet houden. Bij de jr aan de felheid en bij een grote hond bv aan de hd.
Dat hoor je ook te weten voordat je een hond aan gaat schaffen en dat is het punt dat velen niet doen
C_arola schreef:Dit bedoelde ik dus ook!
Er zijn raseigenschappen, maar er is ook karakter. En vaak word er gekeken naar bv jr zijn fel, maar niet ook jr zijn lief met kinderen (als karakter) dan word er juist gekeken naar een golden retriever. Vind ik ook beter bij een kind passen omdat ie vaak rustiger zijn, maar dat betekent niet dat jr alleen maar fel zijn. Karakter vind ik ook erg belangrijk, en de karakter van mijn jr is imo gewoon ontzettend goed. Ja, ze is fel, maar dat is de ras, niet de karakter.
En ik vind persoonlijk karakter is belangrijker dan ras
Yamcha schreef:Klopt niet.
Een Jack Russel is een terrier. Dat hij gebruikt werd voor de jancht is wat anders.
Rassen zoals Labradors, Hongaarse Viszla's, e.d. zijn jachthonden.
Citaat:De Jack Russell terriër is een Engelse terriër die bekend staat als een ‘werkende' of ‘jacht' terriër . De naam danken deze honden aan Dominee John Russell (bijgenaamd Jack) die in het dorp Swymbridge in Devon, Engeland woonde. Hij was een verwoed jager op vos en otter en hij had een terriër nodig die goed ondergronds kon werken. Zo'n terriër heeft hij dan ook zijn hele leven proberen te fokken. Hij leefde van 1793 tot 1883 en ook nu nog, ruim een eeuw later, wordt de Jack Russell nog steeds in Engeland gebruikt voor de vossenjacht.
slimmerik schreef:CherokeeChum schreef:
Precies Ellebel, daar komt het zometeen wèl op neer. En idd kan een JR direct ingeslapen worden omdat ie iemand een blauwe plek bijt. Een grote hond kan natuurlijk veel meer schade aanrichten. Maar ja, actievoerders wilden nu eenmaal geen discriminatie meer.
Ik zou me eens in de standaard van de JR verdiepen,ze gaan zonder aarzelen een vos of das te lijf en richten wel degelijk schade aan![]()
Citaat:Bovendien moet een hond ongepermitteerd te aaien zijn anders komt ie sowieso niet door de test toch?
Adil18 schreef:Citaat:Bovendien moet een hond ongepermitteerd te aaien zijn anders komt ie sowieso niet door de test toch?
Wat een onzin..! Ik WIL niet eens dat mensen zomaar mijn honden lopen aaien...Ik wil helemaal geen vreemde mensen aan mijn honden....net zo min als aan mijn paarden
Adil18 schreef:En daar blijf ik bij: Honden worden niet vals geboren maar vals gemaakt...!
C_arola schreef:Dat vind ik ook! Ik vond het verschrikkelijk wanneer mensen op me af stapten toen aifa nog een echte pup waren en haar zelfs wouden optillen! Ik kon daar zo boos om worden, vraag het in ieder geval!
Wat als je een hond hebt die blindegeleideopvoeding krijgt??