Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:04

Mijn hart zegt ja, laat de doodstraf maar terug komen maar mijn verstand zegt van niet.
Het gebeurt ook in deze tijd nog dat sommige mensen onterecht opgesloten zitten.
Die mensen zouden dan misschien dood zijn gegaan.

Wel vind ik dat de gevangenis niet zo modern ingericht hoeft te worden.
Alhoewel ik me afvraag of de mensen die op een middeleeuwse manier gevangen gehouden zouden worden niet gekker uit een gevangenis komen dan dat ze er in zijn gegaan.
Dan is de maatschappij weer verder van huis.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:22

Ik ben tegen de doodstraf.
Nederland is een democratisch land, het invoeren van de doodstraf zou dan een democratisch besluit moeten zijn wat inhoudt dat iedereen altijd deels verantwoordelijk is voor het vermoorden van andere mensen. Wat voor mij inhoudt dat iedereen dan eigenlijk een beetje moordenaar is.

Verder is allang bewezen dat de doodstraf invoeren de criminaliteit niet omlaag brengt. Van mij mag wel de straf 'levenslang' vaker worden gegeven en de luxe in een gevangenis verdwijnen (het hoeven van mij niet meteen turkse praktijken te worden) en de gevange mag van mij als goedkope arbeidskracht gebuikt worden. Daar zou ik wel achter staan, maar de doodstraf ben ik absoluut tegen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:48

lianne84 wat een onzin zeg,sorry.........vind jij dat als een of andere gek in zijn hoofd haalt een kind zijn keel door te snijden dat iedereen daar deels verantwoordelijk voor is???

je 2e stukje ben ik het wel mee eens.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:51

Snoevie schreef:
lianne84 wat een onzin zeg,sorry.........vind jij dat als een of andere gek in zijn hoofd haalt een kind zijn keel door te snijden dat iedereen daar deels verantwoordelijk voor is???

Dat jij het onzin vindt maakt het nog niet meteen onzin..
Ik bedoel ermee dat als een misdadiger ter dood wordt veroordeeld iedereen daar een beetje verantwoordelijk voor is omdat zoiets een 'democratisch' besluit zou zijn. Natuurlijk is niet de hele samenleving verantwoordelijk voor de daden van één misdadiger.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:12

maar vind jij dat ook,dat iedereen daar een beetje verantwoordelijk voor is als iemand zoiets doet?

je kan niet verantwoordelijk zijn voor de daden van een ander(in de meeste gevallen dan)

sorry dat ik zo reageer,maar dat maakt me aardig boos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:31

Snoevie schreef:
maar vind jij dat ook,dat iedereen daar een beetje verantwoordelijk voor is als iemand zoiets doet?

Wat een onzin, het is dan een bijkomstigheid van iemand zijn baan, die heeft er dan voor gekozen om de doodstraf uit te voeren.

Lianne84 schreef:
Verder is allang bewezen dat de doodstraf invoeren de criminaliteit niet omlaag brengt.

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij aan deze informatiekomt, heb je bronnen?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:06

ik ben tegen de doodstraf laat ze maar levenslang krijgen. stel dat die 2 mannen uit putten de doodstraf hadden gekregen dan waren die nu ontrecht "vermoord" en dat kun je niet meer terug draaien.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:18

In sommige gevallen mogen ze van mij de doodstraf weer opnieuw invoeren. Alleen als de bewijzen kei hard op tafel liggen, ik denk dan aan terroristen etc.

Ik heb het idee dat het de maatschappij een hoop geld kost om die mensen in leven te houden. Ook al weet ik dat ook die mensen aan het werk gezet worden. En ze zijn me niks meer waard in de maatschappij. Wel heb ik ook mijn tegengevoelens dat ze er dan makkelijk vanaf zijn gekomen.
Beetje dubbel dus, maar mijn gevoelens voor de doodstraf zijn toch iets sterker.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:21

Ik ben niet tegen de doodstraf. Probleem is, dat je vaak niet 1000% zeker bent of diegene het wel gedaan heeft. Maar gevallen als Dutroux of Fritl, die mogen van mij echt een spuitje krijgen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:39

't Is misschien een beetje een aparte combinatie, maar het eerste dat me te binnen schiet is een zinnetje uit 'The Lord of the Rings', waar Gandalf het volgende zegt: "Many who deserve death live. And some that die deserve live. Can you give it to them?"

Hoewel ik er ongetwijfeld heel anders over denk als iemand die dichtbij me staat iets verschrikkelijks overkomt en een dader na een paar jaar alweer vrij is, ben ik nu, rationeel gezien, tegen de doodstraf. Ok, er zijn misschien daders waarvan je met 100% zekerheid kunt zeggen dat zij daadwerkelijk degene zijn die het gedaan hebben. Maar als je toestaat de doodstraf te geven, ben ik bang dat er ook mensen die straf opgelegd krijgen die het echt niet verdienen, en dat lijkt me niet de bedoeling. Bewijsvoering blijft nu eenmaal een lastig iets.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:48

dat is ook wat ik vind.........sommigen verdienen geen leven(dutroux,fritzl,bin laden ed)maar van veel zaken is het niet 100% duidelijk of de verdachte de juiste is,stel je voor dat iemand dan onschuldig is

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:21

Snoevie schreef:
dat is ook wat ik vind.........sommigen verdienen geen leven(dutroux,fritzl,bin laden ed)maar van veel zaken is het niet 100% duidelijk of de verdachte de juiste is,stel je voor dat iemand dan onschuldig is

Dat is waar. Maar iemand levenslang onschuldig vastzetten is ook erg, zo niet erger.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:30

Maar dat kun je, als je er na een poos achterkomt, tenminste nog terugdraaien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:01

dat is zo diablo,maar dat betekend dat je dan niemand meer kan veroordelen.
liever vastzitten dan de doodstraf

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:46

Snoevie schreef:
dat is zo diablo,maar dat betekend dat je dan niemand meer kan veroordelen.
liever vastzitten dan de doodstraf

Dat weet ik niet, ik kan er gelukkig niet over meepraten. Maar ik denk dat levenslang gevangen zitten ook echt geen pretje is. En al helemaal niet als je weet dat je onschuldig bent.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:05

Snoevie schreef:

Ik snap je vraag niet helemaal..
Nee ik vind niet dat iedereen verantwoordelijk is voor de daden van een crimineel.
Ja ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor het doden van een crimineel als die de doodstraf krijgt. Ongeacht wie het uitvoert. (in een democratisch land als Nl dan he)
Laatst bijgewerkt door Figaro op 27-08-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:08

Chiqa schreef:
Lianne84 schreef:
Verder is allang bewezen dat de doodstraf invoeren de criminaliteit niet omlaag brengt.

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij aan deze informatiekomt, heb je bronnen?

Ik heb nu even geen tijd om wetenschappelijk verantwoordelijke bronnen te zoeken. Maar dit is bijvoorbeeld het standpunt van Amnesty:
Standpunt van Amnesty International:
Amnesty International is altijd en overal tegen de doodstraf. Waarom? Amnesty vindt dat landen misdadigers mogen straffen en dat ernstige misdrijven zwaar gestraft mogen worden. Maar de doodstraf is een stap te ver. Het is helemaal geen aanvaardbare vorm van bestraffing, het is een schending van mensenrechten, hoe “menselijk” de executie ook wordt uitgevoerd. De doodstraf is een inbreuk op dat recht. De staat heeft de taak om het leven van alle burgers te beschermen, de doodstraf staat daar lijnrecht tegenover.

Er is na jaren onderzoek geen enkel wetenschappelijk bewijs geleverd voor de stelling dat de doodstraf meer afschrikt dan andere straffen. Landen met de doodstraf hebben zelfs geen lagere misdaadcijfers.

Volgens internationaal recht mag je niet straffen voor misdaden die nog niet gepleegd zijn. Iemand doden omdat hij later misschien weer een misdrijf zou kunnen plegen, is in strijd met de internationale normen.

Nog even een linkje:
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... id_gelazer
(ik zeg dus ook niet dat de doodstraf invoeren de criminaliteit juist omhoog brengt oid. Het heeft alleen geen afschrikwekkend effect.)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:49

Lianne84 schreef:
Snoevie schreef:

Ik snap je vraag niet helemaal..
Nee ik vind niet dat iedereen verantwoordelijk is voor de daden van een crimineel.
Ja ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor het doden van een crimineel als die de doodstraf krijgt. Ongeacht wie het uitvoert. (in een democratisch land als Nl dan he)

oh zo op die manier bedoel je
nee ik ben het nog steeds niet helemaal met je eens,want NL word wel democratisch genoemd,maar in veel zaken word de mening van de gewone burger helemaal niet betrokken.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:26

Snoevie schreef:
nee ik ben het nog steeds niet helemaal met je eens,want NL word wel democratisch genoemd,maar in veel zaken word de mening van de gewone burger helemaal niet betrokken.

Nee, de regering kan niet over alle zaken de mening van de burger gaan vragen. Feit is wel dat de regering democratisch wordt gekozen, als de meerderheid kiest voor een regering die de doodstraf weer wil invoeren is het een democratisch besluit. Dat is in een land met een dictatuur niet zo.

Als de hele bevolking tegen de doodstraf zou zijn wordt deze niet ingevoerd... Daarom vind ik dat als er zoveel mensen zijn die voor de doodstraf zijn dat deze wordt ingevoerd ze ook bewust moeten zijn van het feit dat ze verantwoordelijk zijn voor het 'vermoorden' van andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:43

Lianne84 schreef:
Ik heb nu even geen tijd om wetenschappelijk verantwoordelijke bronnen te zoeken. Maar dit is bijvoorbeeld het standpunt van Amnesty:

Dit standpunt vind ik dus erg hypocriet.

Lianne84 schreef:
Maar de doodstraf is een stap te ver. Het is helemaal geen aanvaardbare vorm van bestraffing, het is een schending van mensenrechten, hoe “menselijk” de executie ook wordt uitgevoerd.

Iemand heeft een onschuldige burger of kind verkracht en in moten gehakt, vergrijpt zich vervolgens aan nog een paar mensen en dan wordt de rode loper ook nog voor ze uitgerold.
Lieve beste misdadiger, ken je rechten, je bent beschermd en mag hier aanspraak op doen.
Sorrie hoor maar hier kan je toch helemaal niets meer mee.
Heeft iemand zich verschrikkelijk utigeleefd en vervolgens wordt hij met een aai over zn bol, rust maar lekker uit, wij zorgen wel voor je vriendelijke groet Amnesty.

Oja nu weet ik weer waarom ik geen dubbeltje aan die instantie wil geven.

Toch heb ik ook berichten voorbij zien komen dat 45% van de Nederlandse bevolking dénkt dat
zodra de doodstraf weer in wordt gevoert, de criminaliteit zal dalen.

(Tikfout)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-08 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:53

schending van mensenrechten?is iemand vermoorden dat dan niet?
het lijkt verdraaid wel alsof sommigen liever de dader in bescherming nemen dan de slachtoffers/nabestaanden steunen

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:55

nee ik vind van niet, dan kunnen de mensen ook na denken wat ze verkeerd hebben gedaan.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:57

ik zeg ja tegen de doodstraf maar dan wel alleen voor verkrachtingen, moord en zware mishandelingen
levenslange gevangenisstraf vind ik niet een passende straf
de gevangenen hebben een eigen kamer met tv en vaak computer, krijgen elke bezigheidstherapie, sport en ontspanning

ze moeten de doodstraf krijgen en voordat dit gebeurd in een cel met klein beetje water en oud brood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:07

tjalk schreef:
nee ik vind van niet, dan kunnen de mensen ook na denken wat ze verkeerd hebben gedaan.

Nou dat weten ze zó ook wel hoor. Knipoog

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:24

Ja hoor, voer maar weer in. Maar wel met voorwaarden.
Als het 100 % zeker is dat iemand een andere persoon opzettelijk heeft gedood, mag de dader van mij de doodstraf krijgen.
Ongeacht of de dader wel 100 % was qua geest of onder invloed was van weetikveel; ik vind dat geen 'verzachtende omstandigheden' .
Wel ff de nadruk op opzettelijk hier natuurlijk; dus echt iemand vermoorden als doel.
Helaas zal dat hier in Nederland nooit gebeuren, dat opnieuw invoeren.
Maar dat zou wel een stuk goedkoper zijn voor ons brave belastingbetalende burgertjes, dan levenslang zo'n dader opsluiten.
Dagje gevangenis kost 600 euro ofzo? Weet ik niet precies, maar iig veel geld.
Geef mij dan maar belastingverlaging en de dader een gifspuitje!