Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:12

LimaMambo schreef:
je kunt jezelf ook vergeven, wat jullie ervaren van god kan ook uit jezelf komen.)

tuurlijk denk ik na over mijn stappen.. maar omdat ik niet geloof stel ik alleen mezelf telleur als het verkeerd gaat.. en niet ook nog een god erbij.. snap je?[/quote]

Je kan ook níet jezelf teleustellen Lachen
En als je ene God hebt die om je geeft zal ej minder snel bewust voor het foute kiezen omdat je graag wuil hij hij trots op je is. Zie het als ene eigen vader, je weet dat hij van je houd omdat je zijn kind bent. Als je een onvoldoende haalt op ene toets zou hij misschien even teleurgesteld zijn maart hij zou niet minder van je houden want je bent zijn dochter en alleen dat al maakt je perfect.

Ik stel mezelf nooit teleur, zonde van mn tijd. Ik weet dat ik fouten maak en ga maken want ik ben een mens. Ik hoef me niet te bewijzen dus dan valt er ook niet veel teleur te stellen Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:08

Blueberry schreef:
LimaMambo schreef:
je kunt jezelf ook vergeven, wat jullie ervaren van god kan ook uit jezelf komen.)

------
tuurlijk denk ik na over mijn stappen.. maar omdat ik niet geloof stel ik alleen mezelf telleur als het verkeerd gaat.. en niet ook nog een god erbij.. snap je?
--------

Je kan ook níet jezelf teleustellen Lachen
En als je ene God hebt die om je geeft zal ej minder snel bewust voor het foute kiezen omdat je graag wuil hij hij trots op je is. Zie het als ene eigen vader, je weet dat hij van je houd omdat je zijn kind bent. Als je een onvoldoende haalt op ene toets zou hij misschien even teleurgesteld zijn maart hij zou niet minder van je houden want je bent zijn dochter en alleen dat al maakt je perfect.

Ik stel mezelf nooit teleur, zonde van mn tijd. Ik weet dat ik fouten maak en ga maken want ik ben een mens. Ik hoef me niet te bewijzen dus dan valt er ook niet veel teleur te stellen Lachen

Tja, niks meer aan toe te voegen eigenlijk!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:48

Ik zou er helemaal geen last mee hebben als een dominee homosexueel is, want ik ben een katholiek Knipoog

Dus kan ik feitelijk ook niet weten hoe de zaken precies geregeld zijn in de verschillende protestante onderafdelingen. Daar zijn er net iets teveel van volgens mij.

Weet wel wat voorbeelden uit de katholieke kerk, die ook de bijbel als richtlijn ziet. Er zijn veel interpretaties (zo zijn er al sinds jaar en dag schriftgeleerden voor alle geloven, waarmee ook Jezus regelmatig overhoop lag).

Het stuk van Leviticus lijkt op zich te staan als een huis, maar niemand van ons kent de originele tekst, in de originele taal, in de originele context, hoewel ik moet toegeven dat de tekst behoorlijk eenduidig is in hte Nederlands.

Als heel interessant voorbeeld: tot voor kort was de Finse vertaling van het gebod "Gij zult niet vreemd gaan", "Älä tee huorin", wat eigenlijk meer lijkt op "Je mag niet naar de prutsmutsen". Die tekst is dus veranderd door de Finse kerk om dichterbij de oorspronkelijke betekenis te komen en leest nu: "U zult geen huwelijksbreuk plegen".

Als we dan verder gaan met de tegenstrijdigheden, zien we dat de huidige paus tegen de doodstraf is (net zoals voorgaande pausen). In die context slaat de zin uit Leviticus dus nergens meer op.

Natuurlijk moedigt de katholieke kerk evenmin aan tot homosexualiteit. Maar op zichzelf gaat ook hier het genade verhaal op dat hierboven werd aangekaart. Het openlijk erkennen van homesexualiteit is een moeilijker verhaal. Dat gaat voor een deel over duizenden jaren traditie, die je niet zomaar kunt veranderen. Te snelle veranderingenen zou alleen maar extremistische afscheidingsbewegingen opleveren (die zijn er al, maar wel heel klein).

Voor mij is het wel een heel positief teken dat homosexualiteit niet in de tien geboden staat. Dat maakt het voor mij al een niet ter zake doende detail, dat alleen veel te veel opgeblazen wordt door homohaters aan de ene kant en homoprofeten aan de andere kant. Er zijn veel belangrijke dingen in je leven dan je sexuele geaardheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:04

Blueberry schreef:
En als je ene God hebt die om je geeft zal ej minder snel bewust voor het foute kiezen omdat je graag wuil hij hij trots op je is.

Ik zie niet in hoe een geloof in een God anders moet zijn dan niet-geloof. Waarom zou je minder snel voor het foute kiezen? Waarom zou je niet net zo goed je best doen als je aan jezelf verantwoording aflegt?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:41

Omdat er geen sanctie achter zit?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:08

Die zit er bij God ook niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:09

Nou ja, dat stadium ben ik gelukkig voorbij Lachen Ik heb geen externe bestraffing meer nodig, wij hebben als mens toch vrije wil gekregen (of dat nou van god is of omdat het gewoon is ontstaan maakt dan niet eens veel uit) en ik ben dus zelf in staat om verantwoorde keuzes te kunnen en willen maken.

(Bovendien heb je misschien niet altijd met sancties te maken, maar wel altijd met gevolgen Ja )

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:12

Blue_Eyes schreef:

Hel, verdoemenis - dat soort dingen. Judgement Day, zeg maar. Verantwoording afleggen tegenover een hogere macht.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:16

Prrrr schreef:
Blue_Eyes schreef:

Hel, verdoemenis - dat soort dingen. Judgement Day, zeg maar. Verantwoording afleggen tegenover een hogere macht.

En daarom hebben we nou Jezus gekregen. Als je in Hem gelooft, geldt heel dat ges*demieter niet meer voor je. Hij heeft je straf, al je hel en verdoemenis gedragen. Verantwoording afleggen hoef je niet meer. Straks op de dag dat Jezus terugkomt, komen we voor Gods troon en staat Jezus ernaast - degene die de straf al gedragen heeft voor ons.
Dat is er nou zo mooi aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:43

Blue_Eyes schreef:
Buiten dat heb ik ook in mijn leven verschillende ervaringen gehad met God, dingen gezien die niet 'normaal' zijn, .

Spirituele ervaringen? Jij gelooft dat dat God is, ik ben ervan overtuigd dat het iets heel anders geweest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:48

Blue_Eyes schreef:
Prrrr schreef:

En daarom hebben we nou Jezus gekregen. Als je in Hem gelooft, geldt heel dat ges*demieter niet meer voor je. Hij heeft je straf, al je hel en verdoemenis gedragen. Verantwoording afleggen hoef je niet meer. Straks op de dag dat Jezus terugkomt, komen we voor Gods troon en staat Jezus ernaast - degene die de straf al gedragen heeft voor ons.
Dat is er nou zo mooi aan!

Dat is voor mij al een bewijs dat God niet bestaat. Althans niet zoals beschreven in de verzinsels van de bijbel. Als God daadwerkelijk zo barmhartig en goed zou zijn, dan is de hemel niet alleen voor de gelovige. Dat is chantage door de mens bedacht om andere mensen door angst te laten doen wat ze willen.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:26

Shadow0 schreef:
Blueberry schreef:
En als je ene God hebt die om je geeft zal ej minder snel bewust voor het foute kiezen omdat je graag wuil hij hij trots op je is.

Ik zie niet in hoe een geloof in een God anders moet zijn dan niet-geloof. Waarom zou je minder snel voor het foute kiezen? Waarom zou je niet net zo goed je best doen als je aan jezelf verantwoording aflegt?

Mensen zijn van nature geneigd om voor het foute te kiezen. Ja zeggen is altijd makkelijker dan nee zeggen. Een leugentje is vaak makkelijker dan de waarheid als het om een geladen onderwerp gaat.
Als je ruzie hebt ben je sneller geneigd onredelijk te worden, of erger, weg te lopen of te gaan schelden. Mensen kiezen altijd voor het kwade omdat dat makkelijker is. Dat heeft de wereld geschiedein ons nu wel geleerd.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:27

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:
Buiten dat heb ik ook in mijn leven verschillende ervaringen gehad met God, dingen gezien die niet 'normaal' zijn, .

Spirituele ervaringen? Jij gelooft dat dat God is, ik ben ervan overtuigd dat het iets heel anders geweest is.

Wat dan?

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:28

Prrrr schreef:
Blue_Eyes schreef:

Die hoeven gelovigen niet af te leggen. Zij zijn bekend bij Jezus.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:29

faye schreef:
Dat is voor mij al een bewijs dat God niet bestaat. Althans niet zoals beschreven in de verzinsels van de bijbel. Als God daadwerkelijk zo barmhartig en goed zou zijn, dan is de hemel niet alleen voor de gelovige. Dat is chantage door de mens bedacht om andere mensen door angst te laten doen wat ze willen.

Heb je de bijbel wel eens gelezen? Wete je hoeveel feiten erin staan. Dta kun je geen verzinsel noemen Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:35

faye schreef:

Exact! Lachen

Ik wacht nog altijd op verklaringen van een christen voor o.a. de volgende dingen:
- kanker, HIV, etc.
- oorlogen
- slechte verdeling 3e, 2e en 1e wereld landen
- zout water in de zee
- geesteszieken
Even een greep uit mijn lange waslijst. Maar goed, ter zake: Waarom doet god hier niets aan? Waarom heeft hij het zo geschapen?

Spijt me vreselijk hoor, maar als god bestaat dan heeft hij het wel héél slecht geregeld.. Scheve mond

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:55

Blueberry schreef:
Mensen zijn van nature geneigd om voor het foute te kiezen.

Hoezo, 'van nature'? Ik geloof dat eigenlijk niet. Ik denk dat mensen vooral kiezen op de manier waarop ze geleerd hebben te kiezen en om te gaan met problemen.

Citaat:
Als je ruzie hebt ben je sneller geneigd onredelijk te worden, of erger, weg te lopen of te gaan schelden. Mensen kiezen altijd voor het kwade omdat dat makkelijker is. Dat heeft de wereld geschiedein ons nu wel geleerd.

Ten eerste: waarom zie je weglopen als erger dan onredelijk worden?
En ten tweede, waar komt dat 'altijd' vandaan? Als ik om me heen kijk zie ik ook heel veel goeds: vriendschap, zorg, liefde, moed... Mensen kiezen - als ze de mogelijkheid hebben - ook heel vaak voor het goede. Niet altijd maar toch zeker ook niet altijd niet.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:00

Blueberry schreef:
Mensen zijn van nature geneigd om voor het foute te kiezen. Ja zeggen is altijd makkelijker dan nee zeggen. Een leugentje is vaak makkelijker dan de waarheid als het om een geladen onderwerp gaat.
Even heel benieuwd, de dingen die jij hierboven noemt heb/doe jij in mindere mate omdat je gods hulp daarbij hebt? Of moet ik het anders opvatten, zo ja hoe bedoelde je het dan...?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:11

Marjo_x schreef:
Leviticus 20:13
Wanneer iemand als man ligt bij een andere man zoals bij een vrouw, dan hebben beide zichzelf in hoge mate onrein gemaakt. Zij moeten onherroepelijk ter dood gebracht worden; Zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Ik weet niet welke vertaling je hebt gebruikt maar dit staat er in de Statenvertaling;

Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Maar je houd er geen rekening mee dat dit in het Oude Testament staat, voordat Christus gestorven is voor de zonden van de mensen. In het Nieuwe Testament staan hierover ook wel uitspraken maar die zijn vaak minder 'hard'.

Overigens gaat dit ook over het 'in praktijk brengen' van het homo zijn, dat is wat anders dan homoseksuele gevoelens hebben. De gevoelens op zich zijn niet slecht, daar kun je niets aan doen, als je ze maar niet in praktijk brengt.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:21

anneliesdj schreef:
Marjo_x schreef:
Leviticus 20:13
Wanneer iemand als man ligt bij een andere man zoals bij een vrouw, dan hebben beide zichzelf in hoge mate onrein gemaakt. Zij moeten onherroepelijk ter dood gebracht worden; Zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Ik weet niet welke vertaling je hebt gebruikt maar dit staat er in de Statenvertaling;

Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Maar je houd er geen rekening mee dat dit in het Oude Testament staat, voordat Christus gestorven is voor de zonden van de mensen. In het Nieuwe Testament staan hierover ook wel uitspraken maar die zijn vaak minder 'hard'.

Overigens gaat dit ook over het 'in praktijk brengen' van het homo zijn, dat is wat anders dan homoseksuele gevoelens hebben. De gevoelens op zich zijn niet slecht, daar kun je niets aan doen, als je ze maar niet in praktijk brengt.
Als ik je hier goed begrijp, vind jij (dus niet de bijbel of jouw geloof, maar jij zélf) dat een homofiele man of vrouw geen partner mag hebben van hetzelfde geslacht, laat staan daarmee seks hebben (dat zal toch een groot deel van de verafschuwde 'praktijk' zijn vermoed ik). Moeten ze dan maar schijnheilig trouwen met iemand van het andere geslacht en ongelukkig zijn? Of hun leven lang alleen blijven? Ik vroeg het ook al aan iemand anders in dit topic, maar vind jij dit 'omdat het in de bijbel staat' of is het je éigen mening?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:28

Kijk - we zijn weer ontopic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:30

Ik vraag mijzelf wel eens af of gelovigen wel een eigen mening (durven) hebben......
Anders begrijp ik niet hoe je bepaalde dingen kunt verdedigen met de kennis die we tegenwoordig hebben. Zoals dat je als homo georen wordt en dat het niet iets is waar je ook maar iets aan kunt doen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:32

Heb je de indruk dat ik geen eigen mening heb?
Waar leid je dat uit af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:35

Als je nu gewoon het hele stukje leest dan begrijp je wat ik bedoel (onder andere)
Persoonlijk vind ik het nogal makkelijk om je altijd maar te verschuilen achter een geloof Knipoog

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:56

Misschien heeft dat dan minder te maken met het gelovig zijn dan met het kiezen van je overtuigingen.

Hoe die overtuigingen tot stand komen, daar kun je ook bij niet-gelovigen je vragen bij stellen.