voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:30

superwoman schreef:
Wat ook nog een voordeel is, dat wanneer mensen niet meer vrij komen, ze gevaarlijk kunnen worden in de gevangenis. Zo iemand heeft niks meer te verliezen. De reden van de opsluiting, zegt al genoeg over waar ze toe in staat zijn.

Wat bedoel je hiermee?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:11

ik snap het idd ook niet helemaal?

een heel moeilijk iets dit,maar in sommige gevallen vind ik dat de doodstraf wel zou mogen plaatsvinden ja.
bv de moordenaar van jesse dingemans,zomaar t jochie zijn keel afsnijden omdat hij die kerel betrapte bij het inbreken in school

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:24

nou, mensen met en levenslange gevangenisstraf zijn gevaarlijker voor het gevangenispersoneel. Ze kunnen immers niet (veel) meer straf krijgen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:25

ohh dat bedoel je!

dat is ook wel zo ja,lastig..........

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:28

Inderdaad mag die moordenaar van Jesse Dingemanse wel aan de hoogste boom opgehangen worden. En die Fritzel uit Oostenrijk evenzo. Of ook in zo'n kelder stoppen. Ook nog een idee:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:30

superwoman schreef:
nou, mensen met en levenslange gevangenisstraf zijn gevaarlijker voor het gevangenispersoneel. Ze kunnen immers niet (veel) meer straf krijgen..

o bedoel je zo! Maar dat is geen probleem hoor zet ze gewoon even vast in een dwangbuis is het snel over Knipoog Maar begrijp je probleem we moeten natuurlijk dr niet aan denken dat ze zich vergrijpen aan mensen die gewoon hun werk doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:31

precies,erg moeilijk wat zou je nou met zulke mensen moeten doen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:33

Ik ben zeker en vast tegen de doodstraf want het erge aan deze straf is dat je ook onschuldige mensen kunt laten doden.

Wel vind ik dat de gevangenissen iets minder modern mogen zijn. Een middeleeuwse gevangenis lijkt me goed voor zware misdadigers. En water en brood als eten Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:36

lindake schreef:
Wel vind ik dat de gevangenissen iets minder modern mogen zijn. Een middeleeuwse gevangenis lijkt me goed voor zware misdadigers. En water en brood als eten Lachen.

Pling
Geweldig alternatief, laat maar komen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:36

ja die is ook wel goed,water en brood op zn middeleeuws. geen X box voor die gasten.
investeer het geld liever in de bejaarden/verzorgings tehuizen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:40

Ook een goed idee vind ik om ze in een isoleercel te stoppen zorgen dat ze geen mens meer zien en dat ze helemaal gestoord worden!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:49

ik ben tegen de doodstraf. Inderdaad omdat ook de politie, rechters en juryleden een fout kunnen maken en nog een onschuldige de dood vind.

Wel ben ik voor levens lang. Wat ik me dan af vraag kunnen we die mensen niet nuttiger gebruiken? voor het testen van nieuwe medicijnen? In plaats van dier proeven een proef op een kinder moordenaar. Tuurlijk zitten er risico's en lang niet iedereen zal die proeven overleven. Maar vind het ook belachelijk dat ze van onze belasting centen een luxe leven met 3 maaltijden per dag en een tv krijgen.

Hebben andere mensen nog ideeen hoe je mensen die levenslang hebben nuttig kunnen zijn voor de maatschappij, zodat ze ook nog iets kunnen opleveren in plaats van alleen kosten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:25

Marcella_e schreef:
ik ben tegen de doodstraf. Inderdaad omdat ook de politie, rechters en juryleden een fout kunnen maken en nog een onschuldige de dood vind.

Wel ben ik voor levens lang. Wat ik me dan af vraag kunnen we die mensen niet nuttiger gebruiken? voor het testen van nieuwe medicijnen? In plaats van dier proeven een proef op een kinder moordenaar. Tuurlijk zitten er risico's en lang niet iedereen zal die proeven overleven. Maar vind het ook belachelijk dat ze van onze belasting centen een luxe leven met 3 maaltijden per dag en een tv krijgen.

Hebben andere mensen nog ideeen hoe je mensen die levenslang hebben nuttig kunnen zijn voor de maatschappij, zodat ze ook nog iets kunnen opleveren in plaats van alleen kosten

Jij kijkt ook teveel TV.
We hebben in Nederland helemaal geen juryrechtspraak, dus ook geen juryleden.

Bij het uitvoeren van experimenten op gevangenen krijg ik altijd een soort eng Dr. Mengele-idee, maar naast ethische bezwaren zijn er ook nog een hoop praktische bezwaren.

Gevangenen zijn nu eenmaal niet eenvoudig, goedkoop en snel in zulke aantallen te fokken als bijvoorbeeld ratten of zebravisjes. Ze kosten veel meer geld en ruimte om ze in leven te houden, en de huisvesting en het toezicht zijn vele malen duurder om ontsnappen te voorkomen.

Ratten en sommige andere proefdieren kunnen nu op bestelling gekweekt worden met (aanleg voor) een of meer specifieke aandoeningen, en kennen bovendien voor veel aandoeningen een sneller ziekteverloop.
Bij een gevangene kun je alleen maar hopen dat hij toevallig de "juiste" ziekte heeft. Door het veel langzamere ziekteverloop duren onderzoeken (en dus de ontwikkeling van nieuwe medicijnen) op mensen vaak veel langer, en door het gebrek aan geschikte proefpersonen kunnen de resultaten ook dan nog onbruikbaar zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:38

nouja ethische bezwaren; iemand die een ander vermoord heeft(dutroux ed)heeft imo geen enkel recht meer.

neemt niet weg dat het idd moeilijk uit te voer en is,ben ik met je eens.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:41

Ik ben ertegen niet omdat de moorderaars of wat dan ook gedood worden maar omdat ik vind dat ze moeten afzien en lijden door wat ze hebben gedaan.
Dat gedoe met doutroux, die Z*ak hadden ze moeten in een kleine cel stoppen en niets ander geven dan eten en drinken. Nee meneer heeft een eigen computer en kan vanalle dosiers inkijken, dit snap ik echt niet.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:41

Ik was even aan het denken voor een gepaste straf voor verkrachters. Wat dacht jullie er van om dergelijke mannen te castreren...

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:51

lindake schreef:
Ik was even aan het denken voor een gepaste straf voor verkrachters. Wat dacht jullie er van om dergelijke mannen te castreren...

Ze kunnen nog altijd 'de daad doen' dan hé Haha!
Doe maar die hele handel eraf , (beetje zout op strooien nog Duivel )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:52

plotie schreef:
Nee meneer heeft een eigen computer en kan vanalle dosiers inkijken, dit snap ik echt niet.

Waat??

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:56

plotie schreef:
lindake schreef:

Ze kunnen nog altijd 'de daad doen' dan hé Haha!
Doe maar die hele handel eraf , (beetje zout op strooien nog Duivel )

Dat bedoel ik Clown.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:43

Ik ben voor de doodstraf, en dat moeten ze dan in het openbaar doen, te hopen dat de foute mensen er van leren

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:55

Om eerlijk te zijn vindt ik de doodstraf een straf waar ze veel te gemakkelijk van af komen.
Mensen die moorden gepleegt hebben of ander mensen zwaar mishandelde of wat dan ook die een dodelijke injectie krijgen vindt ik dat ze geen straf gehad hebben.
Bij levenslange celstraf kunnen ze teminste nadenken over wat ze gedaan hebben, anders krijgen ze een gewone spuit en zijn ze er vanaf, zijn ze verlost van hun straf (ik weet niet hoe correct te verwoorden).

Al ben ik wel van mening als ze de doodstraf zouden uitvoeren in belgie en zo, dat de gevangenissen veel minder vol gaan zitten en dus wel alle criminelen kunnen oppakken die ze kunnen vangen.

En toch vindt ik nog altijd dat ze eigelijk die mensen hetzelfde moeten aandoen als ze veroorzaakt hebben.
(Mensen die ander mensen sloege ofzo, moeten ze op dezelfde wijze slaan, of mense die ander mense vermoord hebben moeten op diezelfde *soms gruwelijk* wijze vermoord worden.)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:12

Het gaat mij er dan niet zozeer om dat de schuldige er makkelijk vanaf komt..
Als wij er maar makkelijk vanaf komen!

Natuurlijk is het dubieus omdat je onschuldige mensen onterecht ter dood kunt veroordelen.Maar,in sommige staten in Amerika waar de doodstraf is toegestaan,worden helemaal niet zoveel mensen daadwerkelijk gedood.
Dit gebeurd alleen met onomstotelijk bewijs,een bekentenis en meerdere getuigenissen,een unanieme jury.(goed,die hebben wij niet.)

Ik denk als er een goed systeem bedacht wordt,de doodstraf best een oplossing kan zijn.

Levenslang...hoelang is dat in nederland? Met vervroegde vrijating,laat het eens 30 jaar zijn?
Ik vind het schandelijk dat sommige moordenaars letterlijk zeggen; om die-en-die te vermoorden,daar heb ik wel 20 jaar cel voor over.Ze krijgen een uitkering,en een cel met luxe.Sorry....soms hebben gevangen het beter dan daklozen.
Maargoed,da's weer een ander heikel punt Lachen

Ik ben dus wel een soort van voor de doodstraf,maar enkel onder een strikt en juist systeem.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:47

Ik kan veel voor argumenten bedenken en ik heb maar 1 tegen.

Maar uiteindelijk vind ik dat niemand verantwoordelijk mag zijn voor een moord. Ik vind dat verkrachters en moordenaars levenslang in een cel op water en brood mogen. Maar niet de doodstraf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:27

daar heb je ook een punt,ik vind het hele doodstraf gedoe een moeilijk iets.
maarja als ik dan weer iets op tv zie over zo'n josef fritzl dan ontvlamt me weer de opmerking van: die kerel heeft geen recht op leven. of de moordenaar van dat jochie jesse dingemans

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:37

Chiqa schreef:
lindake schreef:

Pling
Geweldig alternatief, laat maar komen!

In jong maar niet onschuldig tienermoordenaars heb ik eens zo een zaak gelezen, hij heeft in solitair gevangenschap tot zijn 65 gezeten. En dat is niet zoals dutroux hier krijgt, maar in een hele kleine cel en geen contact wat dan ook.
De grootste straf die je kan geven aan narcistische moordenaars. Groter dan doodstraf.....

Maar goed, dat is ook al aantal jaartjes geleden, ik zie de luxe in de gevangenissen niet snel afnemen. Wel ruimte besparend Vork