Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:20

Lianne84 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik ervaar dan anders, ik ken niemand die niet herdenkt, zelfs mijn vrienden zijn er enorm straight in.

Ik zelf herdenk ook altijd, maar ik ken er wel genoeg die het niet doen.
Maar om even ontopic te blijven, zou je er 'last' van hebben of het gevoel hebben dat je herdenking minder waard is als de mensen uit Staphorst op een andere dag herdenken? Lijkt me niet..

Ik vind het onrespectvol. Ik kom uit een van moederskant Joodse familie, en bij ons leeft het nog. Ik zal verder niet in detail treden.

Ik geloof niet dat de Joden in het kamp ooit mochten stoppen met werken als het Sjabbat was.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:36

Maar hoe kun je een dodenherdenking als arbeid zien? Het is toch gewoon een teken van respect en een eerbetoon aan alle mensen die overledem zijn in de oorlog!

"De sabbat is er voor de mensen, de mensen zijn er niet voor de sabbat."

Edit; maargoed.. als die mensen zich er prettig bij voelen, moeten ze dat doen, waarom niet Lachen.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 03-04-08 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:36

MarcoBorsato schreef:
Ik vind het onrespectvol. Ik kom uit een van moederskant Joodse familie, en bij ons leeft het nog. Ik zal verder niet in detail treden.

Ik vind veel mensen hier ook erg onrespectvol naar de orthodox-Christenen uit Staphorst...
En ik heb ook familie met de nodige achtergrond in WOII en ik kan er wel mee leven eigenlijk.

MarcoBorsato schreef:
Ik geloof niet dat de Joden in het kamp ooit mochten stoppen met werken als het Sjabbat was.

Zullen we 4 mei dan ook allemaal maar aan de bloembollen? Natuurlijk hadden de mensen het zwaar tijdens WOII en werden de mensenrechten grof geschonden. Maar het juist goed dat dat nu niet meer (iig in NL) gebeurt, het is goed om daarover na te denken, maar of dat nou 3 of 4 mei gebeurt zal mij worst wezen. Wat ik al eerder zei, de mensen in Staphorst gaan tenminste wel herdenken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:38

Eeeeeens Ja Het gaat ook om mijn familie die herdacht wordt, maar of die paar mensen dat nou voor 1 keer een dag eerder willen doen... So what?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:40

Het gaat gewoon om het principe.
Staphorst slaat door. Maar goed, dat was al bekend. Een wereldje apart Knipoog Laat lekker.
Maar op deze manier neem je dergelijke gemeenten toch niet meer serieus? Ik niet in ieder geval.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:44

Deed je dat vorige week wel dan? Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:46

de 80 jarige oorlog herdenken we helemaal niet meer, de eerste wereldoorlog ook niet meer.............. het gaat er uiteindelijk ergens een keer van komen dat we de tweede wereldoorlog ook niet meer herdenken.......

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:52

Pfff, waar mensen zich al niet druk om maken. Sommige mensen laten het voordoen alsof het iets waarvoor in de cel gegooid zou moeten worden. 4 mei is 4 mei en uiteindelijk moet iedereen toch zelf weten wat hij/zij die dag doet. Tradities zijn nog altijd geen verplichting hier in Nederland, hoeveel waarde "Jij" er zelf ook aan hecht. Nederland besteed natinaal aandacht aan de herdenking op die dag (vrij dag etc) das hardstikke mooi, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen zich daaraan moet houden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:54

karin1985 schreef:
Nederland besteed natinaal aandacht aan de herdenking op die dag (vrij dag etc)

Bedoel je vrije dag? 4 mei is officieel geen vrije dag hoor, 5 mei ook alleen maar eens in de 5 jaar.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:59

moet je nagaan hoe goed ik verder op de hoogte ben!!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:27

Mystica schreef:
Deed je dat vorige week wel dan? Vork

das een goeie... Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:31

KiWiKo schreef:
de 80 jarige oorlog herdenken we helemaal niet meer, de eerste wereldoorlog ook niet meer.............. het gaat er uiteindelijk ergens een keer van komen dat we de tweede wereldoorlog ook niet meer herdenken.......

true.. ik zal proberen om wat minder overgevoelig te reageren Tong uitsteken. After all gaat het om vrijheid en dan ook de vrijheid om zelf beslissingen te nemen.
maar leuk vind ik het niet :p

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:51

Persoonlijk zou ik zelf wel willen dat we juist de 80-jarige oorlog eens zouden gaan herdenken als onafhankelijkheidsdag van Nederland. 5 Mei als onafhankelijkheidsdag vind ik iets teveel eer aan de Nazi's, tenzij mensen echt het gevoel hebben dat Nederland 5 jaar tot Nazi-Duitsland behoord hebben.

Daarvoor was er natuurlijk het eind van de Franse bezetting en daarvoor hadden we het eind van de Spaanse bezetting. Natuurlijk is het ook redelijk moeilijk vast te stellen, want het eind van de Spaanse bezetting was voor de generaliteitslanden (zeg maar ruwweg Drenthe, Brabant en Limburg) hooguit een verandering van "bezetter". Feitelijk zijn de huidige landsgrenzen van Nederland pas vastgelegd bij de onafhankelijkheid van België Knipoog

Wat we volgens mij zouden moeten vieren is de overwinning op de nazi's en dat we nooit meer iets te maken willen hebben met politici die oproepen tot haat jegens bepaalde bevolkingsgroepen of bepaalde geloven.

Op 4 Mei herdenken we dan die mensen die zijn gestorven in de strijd tegen de haat.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:54

joostvangestel schreef:
Wat we volgens mij zouden moeten vieren is de overwinning op de nazi's en dat we nooit meer iets te maken willen hebben met politici die oproepen tot haat jegens bepaalde bevolkingsgroepen of bepaalde geloven.

Zijn we nog steeds niet echt vanaf hè Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:55

Lianne84 schreef:
joostvangestel schreef:

Zijn we nog steeds niet echt vanaf hè Knipoog

Nou inderdaad, als er iets relevant is op dit moment.....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:57

joostvangestel schreef:
Persoonlijk zou ik zelf wel willen dat we juist de 80-jarige oorlog eens zouden gaan herdenken als onafhankelijkheidsdag van Nederland. 5 Mei als onafhankelijkheidsdag vind ik iets teveel eer aan de Nazi's, tenzij mensen echt het gevoel hebben dat Nederland 5 jaar tot Nazi-Duitsland behoord hebben.

Daarvoor was er natuurlijk het eind van de Franse bezetting en daarvoor hadden we het eind van de Spaanse bezetting. Natuurlijk is het ook redelijk moeilijk vast te stellen, want het eind van de Spaanse bezetting was voor de generaliteitslanden (zeg maar ruwweg Drenthe, Brabant en Limburg) hooguit een verandering van "bezetter". Feitelijk zijn de huidige landsgrenzen van Nederland pas vastgelegd bij de onafhankelijkheid van België Knipoog

Op 4 Mei herdenken we dan die mensen die zijn gestorven in de strijd tegen de haat.

Ik kan je verzekeren dat mijn oma dat gevoel heeft. Maar mijn oma vind ook dat als de laatste mensen die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt overleden zijn, dat het dan niet meer hoeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:00

In Staphorst doen op zondag de pinautomaat en de stoplichten het ook niet (hebben ook een rustdag Clown ). Dus het verbaasd me niet dat ze het niet op zondag niet herdenken.
Ze herdenken wel maar op een andere dag, dus geen probleem. Als ze helemaal niet herdachten, dan vind ik het anders. Ze doen er verder geen kwaad mee toch??
Ik herdenk ook altijd, mede doordat mijn familieleden de oorlog nog wel hebben meegemaakt en uit respect naar hen toe. Verder groei je zelf toch ook op met de vele films die over de tweede oorlog zijn gemaakt? Dus je hebt en vaag idee.

Maar de herdenking op 4 mei is tegenwoordig toch voor alle slachtoffers die in alle oorlogen zijn gevallen? Zowel vroeger als heden?? Het is meer 'algemeen' geworden toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:08

KiWiKo schreef:

Niet helemaal waar. We herdenken op 4 mei namelijk niet eens specifiek de slachtoffers van WOII, maar alle oorlogsslachtoffers. Dus óók die van de 80-jarige oorlog, mits jij daar zelf aandacht aan besteedt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:55

Ik snap alle commotie niet zo goed. Er is maar één ding waar ik me persoonlijk aan kan ergeren en dat is dat elk jaar de rust tijdens die twee minuten herdenking minder wordt. Als er één plek in Nederland is waar er echt nog door iedereen herdacht wordt, dan is het juist in deze ortodox christelijke dorpen. Je mag er dan ook rustig vanuit gaan dat er op vier mei tijdens de kerkdienst meer aandacht voor de herdenking is dan in een groot deel van Nederland tijdens die twee minuten. Als zij er dan voor kiezen om de officiële plechtigheden een dag eerder te doen dan kan ik daar persoonlijk weinig problemen mee hebben.

Wat ik in dit verhaal wel mis is dat het grootste deel van Nederland tijdens de bezetting gewoon verder leefde en dat er maar twee bevolkingsgroepen echt actief in het verzet waren, de communisten en deze ortodoxe gereformeerden. Als je dat in je achterhoofd houdt, dan zou wat meer respect voor hun geloof (van waaruit zij in verzet kwamen) wel op z'n plek zijn.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:54

Karl66
Er waren echt wel meer bevolkingsgroepen actief in het verzet.
Dit was in ieder geval wel zo in Friesland.
Heb hier menig gesprek over gehad met een oudere collega o.a.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:55

Jaantsje, dat er andere mensen individueel ook een steentje bijdroegen verandert er niks aan dat het gros van de verzetsmensen uit deze twee bevolkingsgroepen kwamen.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:32

Ik vind het echt waanzin om de dodenherdenking te verzetten.
De soldaten moesten ook gewoon op zondag vechten (en sterven), de verzetsmensen werkten ook gewoon op zondag voor onze vrijheid. Als je het dan niet kan opbrengen om op zondag die mensen die voor jou vrijheid zijn gestorven te herdenken vind ik echt heel erg, en ontzettend arrogant.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:31

Arogant? Erg? Waarom? Ze doen het nog eerder als de rest van nederland Vork

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:36

Ook ik ben het eens met de TS.
4 mei is 4 mei en is altijd dodenherdenking geweest. Waarom ineens de datum veranderen Verward

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:10

Ik heb nog niet het hele topic gelezen,maar toch wil ik bij deze zeggen dat ik het heel erg vindt om de dodenherdenking te verzetten naar 3 mei,omdat er gelovigen zijn die dat niet op zondag zouden willen, en ze vooral niet voor het hoofd gestoten mogen worden.

Het lijkt wel of het steeds erger wordt dat er rekening gehouden moet worden met het geloof,en daarom een gedenkdag (die al een tijd bestaat), maar te verzetten om deze mensen niet voor het hoofd te stoten! (ik weet dat het niet landelijk is,maar toch).

Sinds de tijd dat de dodenherdenking is ingevoerd op 4 mei,zal hij zeer zeker wel eens vaker op een zondag gevallen zijn,en nooit en dan ook nooit is er iets over vernomen dat er moeilijk werd gedaan uit deze gemeenschap,en nu ineens wel?

Het zijn de mensen die herdacht worden,die wel gestorven zijn voor onze vrijheid die we nu hebben,en dat geld ook voor de mensen uit de dorpen zoals Staphorst ect. Ook de gelovigen (wat voor een geloof dan ook) genieten nu nog van de vrijheid waar in 1940 - 1945 zo voor gevochten werd en er zo ontzettend veel slachtoffers zijn gevallen!

Het kan dan wel niet in de wet vastgelegd zijn dat het moet op 4 mei en er dus van afgeweken mag worden,maar we genieten allemaal nog van onze vrijheid,waar deze mensen die we hier gedenken voor gestorven zijn! Is het dan teveel gevraagd om 1x in de zoveel jaar,dat hij toevallig op een zondag valt,toch deze mensen te herdenken op 4 mei.

Laten we blij zijn dat we nog van onze vrijheid mogen genieten en laten we er dan niet moeilijk over doen om de gesneuvelde soldaten en velen anderen die gestorven zijn voor onze vrijheid te gedenken op die dag ook al valt hij toevallig op een zondag.Hoe vaak komt het nu voor dat 4 mei toevallig op een zondag valt!

Mijn vader was militair en heeft aan het front gevochten voor onze vrijheid ( ook voor de gelovigen,voor iedereen), en zat mijn halve familie in het verzet en hadden onderduikers,dus ik weet waar ik het over heb,is het dan teveel gevraagd om die dag op 4 mei te gedenken? Wat voor een geloof je ook hebt. Vindt het een kwestie van respect hebben, en denk niet dat het geloof hier een grote rol in mag spelen.

In Belgie wordt er niet zoveel aandacht aan de 2de wereldoorlog besteed,maar veel meer aan de 1ste wereldoorlog,daar Belgie in de 1ste wereldoorlog meer betrokken was dan in de 2de wereldoorlog.En als je ziet hoe de Belgen hun slachtoffers gedenken uit de 1ste wereldoorlog, dan kunnen wij hier nog heel wat van leren! Zeker in West-Vlaanderen.

Gaat het ook niet om de vrijheid die we nu nog hebben? En inderdaad zeg ik ook " WAAR GAAT DAT HEEN " als geloof hier een rol in gaat spelen.Toen het oorlog was waren we ook allemaal 1,toen was er geen onderscheid tussen geloven,we hadden toen een gemeenschappelijk doel en dat was onze "VRIJHEID"!

En inderdaad deze dag staat nu voor alle mensen die gestorven zijn in wat voor een oorlog dan ook,maar wel voor vrijheid!