Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:51

Snoevie schreef:
misschien is ze er niet het type voor volgens jou,maar het komt wel zo over.j maar dat is ook een stukje geschreven op een forum probleem wat vaker voorkomt , er bestaat vaak onduidelijkheid over hoe het nu precies bedoelt is , vandaar ook mijn opmerking Lachen

over bio producten gesproken,ik vind die vaak wel erg duur,in zo'n natuurwinkel.
misschien heeft niet iedereen het geld ervoor.
wij zouden dat best meer willen gebruiken hier thuis,maar die spullen zijn gewoon een beetje te duur.

ze zijn idd duurder, maar bedenk wel dat niet biologisch vlees eingelijk gewoon idioot goedkoop is
zo goedkoop dat degne die het geproduceert heeft (de boer)
er eingelijk bijna geen winst op kan maken , eerder verlies
zelfde verhaal wat betreft melk trouwens ,

kom er ook gewoon voor uit dta ik ook niet standaard alles bio/eco millieu vriendelijk koop
hier in de buurt heb je de albert heijn wat betreft bio spul en dat is toch erg beperkt , en om nou een half uur in de auto te gaan zitten om bij de reformzaak alles te halen, heft het millieu vriendelijke ook wel weer op Knipoog
maar ik rpobeer er wel op te letten
en probeer kwa verse producten wel in ieder geval NL geproduceerde producten te kopen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:29

Snoevie schreef:
wij zouden dat best meer willen gebruiken hier thuis,maar die spullen zijn gewoon een beetje te duur.

Dat is inderdaad wel zo, als je alles biologisch wilt kopen. Ik heb een tijdje terug eens heel mijn avondmaaltijd in een natuurwinkel bij elkaar geshopt, en dat kost meer dan ik me dagelijks zou kunnen veroorloven.

Het komt voor mij neer op keuzes maken. Ik weet dat biologische groente gezonder is dan niet-biologische, maar ik heb niet zoveel medelijden met een krop sla in de grootschalige landbouw. Met een varken uit de bio-industrie wel, dus kies ik ervoor om mijn vlees en een aantal andere dierlijke producten wel biologisch te kopen maar andere producten niet.

Waarbij ook nog meespeelt dat wij wel een biologische slager redelijk dichtbij hebben, maar dat andere biologische producten verder weg verkocht worden (al haal ik ook weleens aardappels bij de boer, maar ik geloof dat die ook niet zo biologisch bezig is Knipoog).

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:40

Ik ben het wel met Ninx eens over de hoeveelheden vlees, het gezondste is om een paar keer per week een gezond stukje vlees te eten (dus ook geen frikandellen enzo). Dit zal een huisarts (iig mijn oude huisarts) of dietist je gewoon (moeten) kunnen beamen. Er zijn mensen die veel meer dan dat eten, er zijn mensen die helemaal geen vlees eten, dat moet iedereen uiteindelijk voor zich weten. Maar wat Ninx noemt is wel een feit, elke dag vlees is niet het beste wat je voor je eigen lichaam kan doen.
Buiten dat las ik ook ergens dat je zonder vlees niet voldoende voedingsstoffen binnen zou kunnen krijgen. Dat is dus niet waar, anders had ik na 13 jaar vleesloos toch wel gezondheidsklachten moeten krijgen... Ik ben zelfs de laatste 4 jaar helemaal niet ziek geweest. Ik slik ook geen supplementen ofzo, ik let er wel op dat ik gevarieerd eet en eet wel eieren en zuivel.

Zelf eet ik helemaal geen vlees of vis (echt ongelovelijk hoe veel mensen ervan uit gaan dat vegetariers wel vis eten), en ik ben ook van mijn leer-gebruik af aan het stappen door alles wat op is te vervangen voor niet-leer. Aan de andere kant eet ik wel gewoon kaas, ik heb hier in de buurt nog geen vegetarische variant kunnen vinden en ook met bijv. pizza's enzo zal het lastig worden om dan nog keuze te hebben.

Ik snap ook niet waarom mensen zo nodig commentaar moeten hebben op mensen die wel rund en geen paard eten, dat moet iedereen toch voor zich weten? Het is je eigen leven, als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het ook gewoon niet doen, daar hoeft een ander je toch niet op te veroordelen als zijnde hypocriet? Gelukkig leven we in een land waar we de luxe hebben om te kunnen kiezen. Ik zal voor mijn kat ook niet zo snel blikjes met konijn kiezen, omdat ik het dus geen prettige gedachte vind dat hij dat naast mijn konijnen op zit te eten, prima toch? Overigens krijgt hij dus wel goed voer, ik heb juist voer uitgezocht waar niet voornamelijk granen en juist veel vlees in zit.

Waar ik me zelf vaak aan kan irriteren is het feit dat ik mezelf altijd moet verdedigen of in het hokje dierenactivist of wereldverbeteraar wordt gestopt. Ik heb er zelf geen problemen mee dat een ander wel vlees eet, zal ook nooit kritiek erop geven en zou het wel fijn vinden om niet meer als halve idioot bestempeld te worden omdat ik er zelf voor kies om het niet te doen... Leven en laten leven Knipoog .

En respect voor vrienden en familie waar ik zo nu en dan eet en die de moeite doen om echt wat lekkers voor mij te maken, en voor koks die hun talent ook op de vegetarische menu's laten zien en niet zich er simpel vanaf maken Haha! .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:58

Snoevie schreef:
misschien is ze er niet het type voor volgens jou,maar het komt wel zo over.

Eh, waarom komt dat zo over vind je?

@ Draumpje: u ook hier?! Gezellig!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:30

ach, de waarheid is dat de slager veel paardenleed voorkomt. Dat kan je zomaar zien in Engeland en Amerika, waar ze bijna geen paardenvlees eten. Er wordt ook in Nederland geen enkel paard of pony gefokt voor de slager, dus zie de slager maar als de laatste eindpost voor dieren waarvoor geen baasje gevonden kan worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:08

joostvangestel schreef:
ach, de waarheid is dat de slager veel paardenleed voorkomt. Dat kan je zomaar zien in Engeland en Amerika, waar ze bijna geen paardenvlees eten. Er wordt ook in Nederland geen enkel paard of pony gefokt voor de slager, dus zie de slager maar als de laatste eindpost voor dieren waarvoor geen baasje gevonden kan worden.

Of alle mensen die het leuk lijkt om zomaar een veulentje te fokken, en dat zijn er velen, die ze niet kwijt kunnen.... daarvan schijnen er ook heel wat bij de slacht terecht te komen. Bezint eer ge begint...
Ook eindigen er nogal wat paarden die mentaal of lichamelijk kapot gemaakt zijn door mensen.
Het is dus niet alleen maar 1 grote party daar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:06

Ninx schreef:
Snoevie schreef:
misschien is ze er niet het type voor volgens jou,maar het komt wel zo over.

Eh, waarom komt dat zo over vind je?

@ Draumpje: u ook hier?! Gezellig!

nou precies zoals het gezegd werd,het komt zo gewoon over op mij(dat het overkomt wil niet zeggen dat het zo is he)

mijn collega is vegetarier,maar eet wel vis,en draagt leren schoenen,ed.
en kaas eet ze ook,want anders zou er idd met pizza's zo weinig keus zijn(zoals iemand hierboven ook zegt)

lekker is dat,alleen vegetarier zijn wanneer het je uitkomt?
ik heb het er weleens over met mijn collega,en ik begrijp het best als iemand vegetarisch is,maar dan niet half-half (dus wel vis en leren schoenen ed)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:12

Ninx: dat kan je de slager niet verwijten. Anders krijgen die diertjes een spuitje en worden tot hondenvoer en behangplaksel verwerkt of gewoon vernietigd.

Natuurlijk is het beëindigen van een leven geen groot feest, integendeel. Dat de noodzaak tot beëindigen een menselijke oorzaak heeft moge wel duidelijk zijn, maar ophouden met paardenvlees eten verandert daar helemaal niks aan.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:19

Snoevie schreef:
en kaas eet ze ook,want anders zou er idd met pizza's zo weinig keus zijn(zoals iemand hierboven ook zegt)

ik heb het er weleens over met mijn collega,en ik begrijp het best als iemand vegetarisch is,maar dan niet half-half (dus wel vis en leren schoenen ed)

En dit is dus juist wat ik bedoelde Snoevie, je moet een ander gewoon in zijn waarde halen en niet veroordelen om wat er wel of niet gegeten wordt! Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt,
jij hebt niets te zeggen of jouw collega wel of niet vis eet...

Bovendien valt onder de hele definitie van vegetarier niet dat je geen leer "mag" gebruiken, dat "hoort" bij veganisme. Vervelende Nederlandse gewoonte, om maar iedereen in een hokje te willen proppen en owee als je iets doet waarmee je niet precies in dat hokje past Boos! .

Waarom moet er altijd zo nodig commentaar geleverd worden op vegetariers? Of je nou wel of geen leer gebruikt, er is altijd wel iemand die wat over je te ze*ken heeft...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:42

Miran schreef:
Snoevie schreef:

En dit is dus juist wat ik bedoelde Snoevie, je moet een ander gewoon in zijn waarde halen en niet veroordelen om wat er wel of niet gegeten wordt! Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt,
jij hebt niets te zeggen of jouw collega wel of niet vis eet...

Bovendien valt onder de hele definitie van vegetarier niet dat je geen leer "mag" gebruiken, dat "hoort" bij veganisme. Vervelende Nederlandse gewoonte, om maar iedereen in een hokje te willen proppen en owee als je iets doet waarmee je niet precies in dat hokje past Boos! .

Waarom moet er altijd zo nodig commentaar geleverd worden op vegetariers? Of je nou wel of geen leer gebruikt, er is altijd wel iemand die wat over je te ze*ken heeft...

In iedere post die ik geplaatst heb, heb ik alleen maar gevraagd of mensen misschien eens zouden willen nadenken over wat ze in hun mond stoppen. Wanneer iedere vleeseter een gezonde portie vlees eet (dus max 3x pw) en dat bijv. haalt bij een biologische slager (zou ook bij supermarkt mogen, maar daar hanteren ze zulke lage prijzen dat het er bijna niet voor te produceren is, dat is een drama voor zowel de dieren als de boeren) ben ik al heel blij.
Het gaat er NIET om mensen te bekeren. Maar je bent op een forum om met elkaar in discussie te gaan, soms iets te leren en weer een andere keer om je ergens bewust van te worden. En dat is voor het belangrijkste: weet wat je eet, matigheid, en wees bereid een eerlijke prijs te betalen. That's all....
Ik heb niemand gezegd dat ik het vegetarisme iedereen door zijn strot wil duwen.
Ja, ik eet geen vlees. Ik ben dus WEL vegetarier. Ja, ik heb leren schoenen. Ik ben dus GEEN veganist.
Ik vind dat echt heel raar. Zodra je zegt dat je vegetarier bent, zou je alles van dierlijke komaf moeten laten staan volgens vleeseters.
Maar als jij het WNF, of de DB sponsort, hoef je toch niet ieder denkbaar goed doel te steunen? Je kunt proberen een aantal dingen bewust, en zo goed mogelijk te doen. Wanneer iedereen dat doet, ziet alles er toch een stukje beter uit....

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:02

Oh wacht dat weet ik er ook nog wel één!!!

Wist je... dat in vissticks (jummie) visafval zit? Dus alles (tot op het bot) wordt eraf gehaald en dat zit dan in jouw heerlijke visstickje. (Collega van mijn man heeft bij die kapitein gewerkt en weet dus wat erin verwerkt werd. Het smaakt naar vis door de visafval en smaakstoffen die eraan zijn toegevoegd.
Al het vis afval wordt fijn geperst en in de 'vorm' van filets gemaakt en gepanneerd!

Je wilt echt niet weten wat er allemaal in je voedsel zit verwerkt... dan zou je niet meer moeten eten. Heb ook wel eens een spruitje gehad waar een levent wormpje gedag kwam zeggen! Haha! Dus wie weet hoeveel wormpjes je al niet hebt gegeten?!

Het is heel sneu hoor, meer de omstandigheden waarin de dieren vaak verkeren, maar het is voedsel en wij mensen zijn nu eenmaal omnivoren (zowel vlees als planteneters) we hebben de proteïne in vlees nodig (je hoeft niet iedere dag vlees te eten hoor) maar het is wel erg goed voor je.

Liefs, broekie

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:07

Broekie, die proteine heb je absoluut niet nodig, anders had ik dit niet zitten typen Knipoog .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 07:54

Miran kan het even wat minder ja?
ik geef ook gewoon mijn mening,et zo goed als sommigen hier dat over vleeseters doen.

mijn collega en ik discussieren heel respectvol,en over de vis,dit zegt zij ook ZELF,dat het eigenlijk niet hoort.
waarom zou ik haar niet geloven?
en ik heb inderdaad niets over haar te zeggen(waar staat dat),ik zeg alleen wat ik vind,oke?
je kan toch ook gewoon reageren?

goed,misschien kwam mijn reactie wat hard over,mijn excuses,maar ik snap niet waarom iemand wel leer en vis gebruikt,maar vlees zielig vind.
leer word ook van dieren gemaakt,waarom is dat dan veganistisch?
kan iemand mij dit op normale toon uitleggen?want daar ben ik dan heel nieuwsgierig naar

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:31

Snoevie, misschien moet je eerst je eigen reactie voor deze en daarna mijn reactie nog maar eens lezen. Zoals al meerdere keren gezegd, ik veroordeel niemand om het wel eten van vlees, (buiten dat is mijn reactie hardstikke gewoon, correct en netjes, maar jij voelt je blijkbaar aangesproken?) maar ben het zo zat om mee steeds te moeten verdedigen waarom ik zelf mijn keuzes maak, dus geen vlees, maar niet stad en land af zoek naar vegetarische kaas en een leren zadel op mijn paard heb liggen.

Ik zou overigens niet willen dat mijn collega's zo over mij praten op Internet zoals jij in je eerdere reactie doet.

Waarom ik geen vlees eet en wel kaas met dierlijk stremsel? Omdat ik vlees echt niet door mijn keel kan krijgen, en die kaas nog wel. Ik zou liever plantaardig stremsel zien, maar dat is echt heel lastig. Datzelfde geldt voor gelatine, ik pak echt wel eens een snoepje, maar bijv vruchtengebakjes waar zo'n dikke laag gelatine opzit sla ik wel over. In mijn eigen keuken ben ik aan het experimenteren met agar agar, maar dat kan ik van anderen niet verwachten. Uiteindelijk zal ik niet dood neer vallen van wat gelatine en ook niet van erwtensoep waar de worst uit is geschept, maar mijn voorkeur heeft het niet als ik het in eigen handen heb. Vis heb ik nooit gegeten, dat lust ik echt niet. Maar ook in voedingsmiddelen waarvan je het helemaal niet verwacht kunnen dierlijke stoffen verwerkt zitten, zoals bepaalde luizen in een rode kleurstof die veel gebruikt wordt.

Leer gebruik ik zo min mogelijk. Ik koop geen nieuw leer meer, maar spullen die ik nu heb (schoenen, riemen) gebruik ik wel tot het op is, anders vind ik het alsnog zonde. Wat hierin wel lastig is, is mijn zadel en bergschoenen, er is daar nog niet veel vervangends zonder leer in te vinden en kwaliteit is daarvoor wel erg belangrijk. Gelukkig zijn daar wel steeds meer mogelijkheden in. Mijn hoofdstel, chaps, stalschoenen ed zijn wel allemaal van niet-dierlijke oorsprong, en een leren bank komt er bij mij echt niet in.
Mijn kat krijgt wel gewoon vlees, voor hem is het wel nodig en natuurlijk om vlees te eten en dat krijgt hij dus ook.

En ik krijg dus regelmatig te horen dat ik hypocriet ben, omdat ik dus niet 100% alle dierlijke stoffen mijdt. Mensen beseffen niet hoe vervelend dat is, ik doe naar mijn inzicht hetgene dat het beste is en ik vertel echt niemand dat zij geen vlees mogen eten of wat dan ook. Sommigen krijgen het zelfs voor elkaar om mijn eigen dieren erbij te betrekken, alsof ik opeens geen paard mag "gebruiken" om op te rijden en een vleeseter wel Scheve mond .

Ik hoop dat dit duidelijk en aardig genoeg is Pling . Mijn vorige reactie was misschien wat kort door de bocht, maar er gebeurde wel precies wat ik in de post daarvoor had aangegeven wat een grote ergernis van vegetariers is, altijd maar "commentaar" krijgen...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:33

Sorry, kom hier een beetje bruut binnenvallen, maar ik heb een ander topic gemaakt wat de mening van mensen die denken dat paardenvlees moreel gezien hetzelfde is als koeien- en varkensvlees, misschien doet veranderen. De link van dat topic is:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=912182

Het gaat over de manier waarop paarden BRUUT geslacht worden. Deze paarden zitten in het vlees van de snacks die jullie eten en worden naar mijn inzien veel slechter behandeld dan varkens en koeien... Teken aub de petitie en stop deze verschrikkelijke praktijken!

De petitie: http://www.ipetitions.com/petition/endhorseslaughternow

Voor degenen die het topic niet kunnen vinden ofzo, dan is hier ook de link, maar wat je ziet is zeer gruwelijk, dus ik zou het jonge mensen, gevoelige mensen en mensen met een zwakke maag NIET aanraden om te kijken!

http://www.antifursociety.org/HORSE_SLAUGHTER.html

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:07

mijn ergernis is dus dat je schijnbaar niets meer mag zeggen,en mijn collega weet precies hoe ik erover denk hoor Lachen
maar vanwege de toon van mijn bericht had ik al excuses aangeboden,ik had het anders kunnen zeggen.
ik snap dat het vervelend is als mensen dat zeggen,maar sorry ik blijf het toch vinden.

maar ieder moet helemaal voor zichzelf weten wat hij/zij doet,dat vind ik wel.
ik zeg alleen wat IK ervan vind,maar misschien draai ik nog weleens helemaal bij hoor Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:29

Broekie schreef:
Oh wacht dat weet ik er ook nog wel één!!!

Wist je... dat in vissticks (jummie) visafval zit? Dus alles (tot op het bot) wordt eraf gehaald en dat zit dan in jouw heerlijke visstickje. (Collega van mijn man heeft bij die kapitein gewerkt en weet dus wat erin verwerkt werd. Het smaakt naar vis door de visafval en smaakstoffen die eraan zijn toegevoegd.
Al het vis afval wordt fijn geperst en in de 'vorm' van filets gemaakt en gepanneerd!

Je wilt echt niet weten wat er allemaal in je voedsel zit verwerkt... dan zou je niet meer moeten eten. Heb ook wel eens een spruitje gehad waar een levent wormpje gedag kwam zeggen! Haha! Dus wie weet hoeveel wormpjes je al niet hebt gegeten?!

Het is heel sneu hoor, meer de omstandigheden waarin de dieren vaak verkeren, maar het is voedsel en wij mensen zijn nu eenmaal omnivoren (zowel vlees als planteneters) we hebben de proteïne in vlees nodig (je hoeft niet iedere dag vlees te eten hoor) maar het is wel erg goed voor je.

Liefs, broekie

Mee eens broekie, er wordt met heel erg veel voedselsoorten geklooid, en er wordt van alles gemanipuleerd.
De helft van de tijd weet men niet wat ze eten. Wel goed om je daarin te verdiepen af en toe.
Je laatste zinnen vind ik wat stuitend. Dus het maakt niet uit wat er voor nodig is, hoe mensen en/of dieren benadeeld worden, wanneer jij maar iedere dag je stukje vlees kunt eten?
Het is net of ik trouwens geen inhoudelijk verhaal heb zitten typen in mijn posts hiervoor, want precies dezelfde argumenten en vragen komen weer naar voren. Lezen jullie wel terug voordat je iets post?
Overigens vind ik dat iedereen zich bijzonder netjes uitdrukt Snoevie, dus ik weet niet zo goed waar je nu zo boos over bent?
Mensen proberen je niet te bekeren, maar te informeren, zodat je misschien andere/ betere keuzes kunt maken.
En dat houdt NIET in dat je stopt met vlees eten, maar dat je iets MINDER consumeert en iets meer centjes daarvoor neertelt om de boer en het dier een hogere kwaliteit van leven te gunnen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:32

ik ben niet boos?
je kan alleen bepaalde dingen best anders neerzetten,inclusief mezelf

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:39

Je vraagt of het wat minder kan, maar ik kom helemaal geen rare of banketstaaf posts tegen... daarom vraag ik het even.
Want misschien zijn ze verwijderd en zie ik ze daarom niet meer staan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:43

nouja raar of banketstaaf dat zeg ik ook niet,maar ik word aangesproken op mijn mening,die ik toch ook mag hebben?

maargoed maakt niet uit verder

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:46

Je wordt niet aangesproken op je mening....
Er wordt een afwijkende/ andere mening tegenover gezet zodat beide gesprekspartners elkaar uitdagen tot nadenken.
Daar is een discussie voor bedoeld.
Het zou een saaie boel worden wanneer iedereen alleen maar roept dat het allemaal prima is wat de ander denkt en daar verder inhoudelijk niets aan toevoegt. We zijn hier om iets op te steken van elkaar....
"of om soms onderbroekenlol te hebben"

Wie heeft het paardenslachtverhaal in Mexico al bekeken?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:50

nee,maar er word zo 'boos' gereageerd,tuurlijk mag je wat zeggen hoor,ik begrijp best waar een discussie voor is.
maar ik werd wél aangesproken op mijn mening.

maar zoals ik zei,het maakt niet meer uit en ik heb al mijn excuus aangeboden

ik ga het mexico verhaal even lezen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:08

Fitch: vreselijk wat er in Mexico gebeurt met paarden, maar dan kan je ook veel landen aanklagen over wat er met mensen gedaan wordt. We hebben het hier over paardenvlees in Nederland. Ik denk een redelijk verschil.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:41

Nee Joostvangestel, we hebben het over dit onderwerp: 'Paardenvlees zit in meer dan je denkt'.
Dus wat de herkomst vervolgens is, is niet relevant.
Het gaat erom dat je die business rendabel maakt door die snacks te eten.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:23

Inderdaad, dat vlees zit in onze snacks. In Zuid Amerika eten ze nauwelijks paardenvlees en in de VS is het zelfs bij wet verboden om dat te eten. Dus logisch dat het vlees hierheen gaat. In de VS en Mexico zijn wél fokkerijen die vleespaarden fokken. Bizar eigenlijk, die heb je in Europa niet en Europeanen eten wel paardenvlees...