diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:17

Als werkelijk de meeste kinderen zo zouden zijn zou de wereld er heel anders uit zien dan nu het geval is. Er wordt wel extreem gegeneraliseerd hier, ongelooflijk. Doordat ik zelf kinderen heb kom ik veel in aanraking met andere ouders en ik zie toch echt dat de dingen die hier beschreven worden excessen zijn. Een aantal jaar terug was het trend om je kind vrij te laten, ik zie nu toch dat ouders weer veel meer aan het opvoeden zijn.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:24

"een aantal dingen die hier beschrijven staan zijn excessen". Wat zijn dat dan voor dingen?

Dit is wat ik signaleer:
- je bent op visite en alle aandacht moet voortdurend uitgaan naar die koters. Woest interessant! (not).
- ze zijn bij jou op visite, kussens moeten op de grond, lopen er overheen, rammelen met je porselein waar je zuinig op bent.
- in een gesprek vallen ze in rede, moeder of vader is gelijk een en al oor. Dan ben je natuurlijk wel klaar met je gesprek...
- in restaurants luidruchtig

Zijn dit excessen? Ik ben bang van niet. Het kind hoeft maar te huilen omdat hij zijn zin niet krijgt en het is "aaaaaach"....

Even voor de ouders hier onder ons: kunnen jullie je ook maar een beetje voorstellen hoe dat is voor mensen die geen kinderen hebben (al dan niet vanwege te jonge leeftijd, keuze, of niet)? Probeer nu eens niet alleen maar vanuit moeder zijn te denken, maar ook vanuit het oogpunt van de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:25

Ja dat zijn excessen, ik zie ze namelijk slechts zelden, terwijl ik gemiddeld toch vaker in aanraking kom met andere ouders denk ik.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:27

faye schreef:
Ja dat zijn excessen, ik zie ze namelijk slechts zelden, terwijl ik gemiddeld toch vaker in aanraking kom met andere ouders denk ik.

Dit zijn mijn ervaringen met de mensen die voorheen normaal waren, waarmee ik bevriend was. Totdat ze kinderen kregen. Zoals ik al zei, ik ken slechts 1 gezin waar het er normaal aan toe gaat en die hebben echt hardstikke leuke kinderen.

Maar echt, zoals ik hierboven beschreef, zo gaat het er echt overal aan toe. Laatst op een visite waar dus geen kinderen bij waren, deed iedereen zelfs zijn beklag over het gedrag van kinderen. Dat zegt toch iets? (dat onderwerp kwam even ter sprake).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:30

Ik heb op 2 mlk scholen stage gelopen, en ik heb daar kindjes gezien...Hartstikke lief, maar gewoon helemaal doorgefreakt om wat er thuis was gebeurd. Veel van die kinderen zaten ook in een psychiatrisch centrum waar mijn moeder werkt, en ook zij heeft daar ervaringen met ouders...Te erg gewoon

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:31

faye schreef:
A ik zie nu toch dat ouders weer veel meer aan het opvoeden zijn.

Dit heb ik in mijn omgeving ook zeker al opgevangen.
Maar als ik naar de 3 kinderen van mijn zus kijk en naar de kinderen in de plaats waar mijn zus woont. Daar hebben de meeste ouders nog nooit van opvoeden gehoord. Het gaat er in dit bewuste plaatsje alleen maar om dat de kinderen op zoveel mogelijk sporten zitten, in de duurste kleren rondlopen en het meest populaire van school zijn. Het gevolg is dat kinderen niet buiten mogen spelen omdat ze anders vies worden of de dure kleding stuk gaat, zowiezo geen tijd hebben om te spelen want ze moeten sporten en kinderen van 6 jaar oud (de leeftijd van mijn oudste nichtje) zich gedragen als pubers van 13. Ik heb het hier over een dorp met voornamelijk welgestelde mensen, maar die zich echt maar eens achter de oren moeten gaan krabben waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:38

Dit zijn mijn ervaringen met de mensen die voorheen normaal waren, waarmee ik bevriend was. Totdat ze kinderen kregen. Zoals ik al zei, ik ken slechts 1 gezin waar het er normaal aan toe gaat en die hebben echt hardstikke leuke kinderen.

Maar echt, zoals ik hierboven beschreef, zo gaat het er echt overal aan toe. Laatst op een visite waar dus geen kinderen bij waren, deed iedereen zelfs zijn beklag over het gedrag van kinderen. Dat zegt toch iets? (dat onderwerp kwam even ter sprake).[/quote]

Dit klinkt me zo bekend in de oren.
Als mijn zus met haar kinderen op visite komt met een verjaardag, gaat het daarna enkel nog maar over haar kinderen en de rest van de visite zit de kinderen bezig te houden als ze niet de tafel leeg eten. Boos!
Als mijn zus weer weggaat zie je iedereen opgelucht ademhalen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:39

MarcoBorsato schreef:
Ik heb op 2 mlk scholen stage gelopen, en ik heb daar kindjes gezien...Hartstikke lief, maar gewoon helemaal doorgefreakt om wat er thuis was gebeurd. Veel van die kinderen zaten ook in een psychiatrisch centrum waar mijn moeder werkt, en ook zij heeft daar ervaringen met ouders...Te erg gewoon

MLK staat toch voor moeilijk lerende kinderen? Dat zijn dus niet de gemiddelde kinderen Knipoog . Ik heb diverse vrienden die in de kinderzorg zitten en die praten echt niet zo over de ouders. Af en toe is er heus wel eens wat aan de hand, maar dat zijn de uitzonderingen. Ik zie zelf ook aardig wat ouders en de meesten zijn echt prima bezig, hoor. Niet dat ze perfect zijn (perfecte ouders bestaan niet Knipoog ) En ja, je hebt er ook wel eens ouders/kinderen tussen zitten dat je denkt 'tja, dat doe ik zelf heel anders'. Ik ben zelf helemaal niet dol op alle kinderen (en ouders), ben daar best kieskeurig in zelf. Maar ik vind het onzin om zo te overdrijven dat het bij iedereen zo erg is. Dat valt allemaal wel mee, hoor.... Als dat zo zou zijn, dan zouden er heel wat meer problemen zijn.......

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:42

Maar mijn vraag beantwoorden doe je niet. DAarnaast bagetelliseer je mijn ervaringen. Je staat niet in mijn schoenen maar oordeelt wel "het is allemaal niet zo erg". Dat kun jij niet weten. JE doet niet eens de moeite om het je voor te stellen.

Ik doe toch ook wel eens moeite om te denken vanuit het oogpunt van ouders. En vanuit die van kinderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:46

En ja, er zijn moeders (en vaders) die niet op kunnen houden over hun kids. Ik ken er ook wel een paar, maar die zijn op 1 hand te tellen en dat zijn mijn dikste vrienden verder niet, dus ik heb er geen last van verder. Gelukkig zijn er ook zat ouders die ook over andere zaken kunnen praten, hoor. Ik ben zelf ook stapeldol op mijn dochter, ik hou van haar het allermeeste in de wereld, maar gelukkig zijn er nog veel meer lieve mensen in het leven en is het leven te mooi, te groots en te uitgebreid om niet verder te kijken dan mijn kind.

Maar het is wel zo dat mijn kind een wezenlijk onderdeel van mij is tegenwoordig. En dat moeten andere mensen om mij heen ook maar begrijpen (en gelukkig doen ze dat ook). Ja
Ik ben nu als moeder nou eenmaal ietsje minder vrij om maar te gaan en staan waar ik wil en nachtenlang feesten is ook wat lastiger met een peuter thuis. En soms is lang bellen en/of lange intieme gesprekken tijdens de theetjes 's middags met vriendinnen ook wat lastiger. Het zij zo. Niemand die daar een punt van maakt, hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:51

oudehinken schreef:
Maar mijn vraag beantwoorden doe je niet. DAarnaast bagetelliseer je mijn ervaringen. Je staat niet in mijn schoenen maar oordeelt wel "het is allemaal niet zo erg". Dat kun jij niet weten. JE doet niet eens de moeite om het je voor te stellen.

Ik doe toch ook wel eens moeite om te denken vanuit het oogpunt van ouders. En vanuit die van kinderen.

Ach, ik heb 34 jaar kinderloos geleefd, dus ik weet wel wat dat is, hoor. Knipoog
Wie zegt dat ik niet eens moeite doe om even in jouw schoenen te staan??? Jij staat toch ook niet in mijn schoenen, maar beweert wel dat de meeste ouders (eerst waren het zelfs alle ouders) geen grenzen kunnen stellen. Vind ik wat ver gaan, ja. Ja

Wat is je vraag eigenlijk? Ik ben momenteel boterhammen aan het smeren voor 2 kinderen, half aan het mailen en bokken en ik moet zo naar mijn paard, want de DA komt... Sorry als ik even over je vraag heen gelezen heb. Drukke vrijdagmiddag en veel aan mijn hoofd.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:53

Nadya, tuurlijk praat je over je kinderen, ze zijn een belangrijk onderdeel van je leven en tuurlijk zijn er beperkingen doordat je kinderen hebt. Daar heeft denk ik ook niemand een probleem mee.
Het probleem begint denk ik pas als ouders denken dat andere mensen net zo veel met hun kinderen hebben als dat ze zelf hebben. Om maar bij mijn zus te blijven... Als ik haar 20 minuten aan de telefoon heb dan gaan er 17 minuten over haar kinderen en als ik wat over mijn paarden wil vertellen krijg ik te horen "oh nee he, toch niet weer over die paarden" .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:07

oudehinken schreef:
"een aantal dingen die hier beschrijven staan zijn excessen". Wat zijn dat dan voor dingen?

Dit is wat ik signaleer:
- je bent op visite en alle aandacht moet voortdurend uitgaan naar die koters. Woest interessant! (not).
- ze zijn bij jou op visite, kussens moeten op de grond, lopen er overheen, rammelen met je porselein waar je zuinig op bent.
- in een gesprek vallen ze in rede, moeder of vader is gelijk een en al oor. Dan ben je natuurlijk wel klaar met je gesprek...
- in restaurants luidruchtig

Zijn dit excessen? Ik ben bang van niet. Het kind hoeft maar te huilen omdat hij zijn zin niet krijgt en het is "aaaaaach"....

Even voor de ouders hier onder ons: kunnen jullie je ook maar een beetje voorstellen hoe dat is voor mensen die geen kinderen hebben (al dan niet vanwege te jonge leeftijd, keuze, of niet)? Probeer nu eens niet alleen maar vanuit moeder zijn te denken, maar ook vanuit het oogpunt van de ander.

Als wij visite krijgen, gaat de aandacht echt niet continu uit naar mijn dochter. Die kan zichzelf prima vermaken in principe. Daar ben ik ook bewust mee bezig geweest, omdat ik me erger aan kinderen die zichzelf niet kunnen vermaken, die per se een computer/tv of weet ik veel wat nodig hebben. Daar ben ik persoonlijk niet zo van, als ze nog zo jong zijn.
Het is wat anders als mijn kind ziek is (van de week meegemaakt). Dan is ze hangerig en dan vraagt ze wel wat aandacht, ja. Vind ik niet zo gek en dat mag ook van mij. Mijn vriendin (heeft geen kids) die toen langs kwam, had er alle begrip voor en ik had het haar van tevoren verteld.

Ik hou ook niet van kinderen die met vieze schoenen mijn huis binnenkomen (schoenen gaan hier uit!), op onze lichte bank gaan springen, aan mijn CD-collectie komen of de katten gek maken. Gebeurt ook niet, want ik spreek ze (en de ouders) er op aan op een nette manier. Geschreeuw tolereer ik ook niet en ik moet zeggen, het gaat prima, hoor. Mijn kind zit overigens ook niet aan alles, heeft ze geleerd en daarbij is ze behoorlijk voorzichtig. Er kan wel eens een beker omvallen, tja.... Zo onhandig kan ik zelf ook zijn, hoor. Haha!

Ik kom zelf vrijwel nooit in restaurants met mijn dochter, ik ga liever samen met mijn vriend, als zij ergens logeert of als er oppas is. Vind ik relaxter Haha! . Ik zie het nut er niet van in om met een bijna 3-jarige in een restaurant te gaan zitten. Daar verveelt ze zich als ze klaar is met eten en je kunt van haar niet verwachten dat ze nog uren gezellig natafelt, he Tong uitsteken . We zitten wel eens ergens in een lunchroom, gaat prima, zeker als ze zelf wat te eten heeft. Haha!
Maar feit is, dat ze haar energie kwijt moet, dus uitjes met lang zitten plannen we nooit. Dat komt wel als ze wat groter is, hoor.

En wat het vragen van aandacht betreft; het ligt ook aan de leeftijd van een kind. Een baby, een peuter of een 9-jarige vind ik wel een wereld van verschil. Ik vind ook zeker dat je een kind moet leren om op een nette manier even aandacht te vragen. Mijn kind mag me best wat vragen tussendoor, maar niet brullend en zeker niet als ik met iemand anders in gesprek ben. Dan is het gewoon 'come to the point' en dan mag ze weer verder spelen.

Volgens mij kan ik me prima inleven in mensen zonder kids, want ik heb ze zelf ook pas later gekregen en leidde daarvoor nou niet bepaald een leventje waarin veel ouders/kids voorkwamen. En ja, ik had ook zo mijn ideeen destijds. En ik heb nog zo mijn ideeen. Haha!
Ik ben me wel gaan realiseren hoe makkelijk het was om van alles te vinden of te roepen. Je eigen kind(eren) is toch weer een heel ander verhaal, hoor. Iedereen wil dat zijn/haar kind op een fijne manier opgroeit in deze wereld. Je wilt dat je kind geaccepteerd wordt en uitgroeit tot een fijne volwassene. En daar doe je als ouders je uiterste best voor, lijkt mij. Ik kan me niet voorstellen dat ik daarin zo anders ben dan andere ouders.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:11

rissa schreef:
Nadya, tuurlijk praat je over je kinderen, ze zijn een belangrijk onderdeel van je leven en tuurlijk zijn er beperkingen doordat je kinderen hebt. Daar heeft denk ik ook niemand een probleem mee.
Het probleem begint denk ik pas als ouders denken dat andere mensen net zo veel met hun kinderen hebben als dat ze zelf hebben. Om maar bij mijn zus te blijven... Als ik haar 20 minuten aan de telefoon heb dan gaan er 17 minuten over haar kinderen en als ik wat over mijn paarden wil vertellen krijg ik te horen "oh nee he, toch niet weer over die paarden" .

Maar dan zou ik haar er op aanspreken. Kan het niet zijn dat ze uberhaupt meer over haar eigen dingen praat i.p.v. interesse te tonen in andere mensen. In dit geval jou dus? Want zo ken ik zoveel mensen die vooral over hun eigen zaken praten, maar niet wezenlijk geinteresseerd zijn in wat de ander bezig houdt. Ik weet het niet, hoor, ik ken haar niet. Maar ik ken ook mensen die alleen maar over hun werk praten bijvoorbeeld. Maar o wee als jij dan even jouw ding wilt vertellen, dan is de belangstelling weg.

Overigens praat ik zelf ook graag lang en veel over paarden, maar ik ken zat mensen in mijn omgeving die daar niets over willen horen, hoor. Mijn schoonfamilie is nu bv boos dat ik dit weekend niet naar een verjaardag kom, omdat ik mijn paard moet verzorgen wegens ziekte. Jammer voor hen dan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:20

rissa schreef:
Dit klinkt me zo bekend in de oren.
Als mijn zus met haar kinderen op visite komt met een verjaardag, gaat het daarna enkel nog maar over haar kinderen en de rest van de visite zit de kinderen bezig te houden als ze niet de tafel leeg eten. Boos!
Als mijn zus weer weggaat zie je iedereen opgelucht ademhalen.

Maar dat soort dingen vallen dan helaas weer niet te verhelpen met een opvoedcursus Knipoog En als een ouder zelf niet in ziet dat de kinderen overlast veroorzaken zal ze (met of zonder cursus, dat doet er niet toe) haar manier van opvoeden niet bijstellen, en zo lang ze geen klachten hoort zal ze het waarschijnlijk ook niet gaan inzien.... Waarom vertel je het haar niet? Of schrijf je haar een brief?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:24

ik val geen mensen lastig met mijn paardenpraat als ik weet dat het ze niet interesseert,daarintegen moet ik wel ellenlange verhalen aanhoren over kleinkinderen en kinderen....mijn fout,ik moet gewoon zeggen dat het me niet interesseert,maar ik vind het niet leuk om mensen te kwetsen....misschien wat harder worden??

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:23

Pfff, wat een heftige discussie en de mede/tegenstanders staan wel lijnrecht tegenover elkaar.

Ik vind persoonlijk, om maar even te beginnen met de start van het topic, onzin om een diploma te halen om een kind op te mogen voeden. Velen voor mij hebben al aangegeven waarom dat geen goed idee kan zijn. Allereerst vind ik het te ver gaan, om de 'wet' een zo grote invloed te geven op zo iets persoonlijks... En daarnaast zie ik er ook weinig voordelen in. Hard gezegd zul je altijd onopgevoede kinderen houden, die waren er al voordat wij er waren en die zullen er, lang nadat wij weer zijn vergaan, nog steeds zijn. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat die (beperkte) gevallen altijd worden veroorzaakt door ouders. Er zijn zeker ouders die niet consequent genoeg zijn, maar het kan door allerlei problemen komen die later zijn ontstaan. Op een van de vorige pagina's gaf iemand aan dat hij/zij het vervelend vond om mee te betalen aan de kinderopvang (m.a.w. we laten ouders het zelf betalen, moeders of vaders blijven thuis en we krijgen letterlijk een gat in de arbeidsmarkt.) maar het niet erg vond om te betalen voor drugs of alcohol verslaafden in de kliniek. Dat vind ik krom. Mensen met kinderen hebben inderdaad zelf gekozen voor die kleine mensjes, maar hebben die verslaafden dan niet, op een bepaald punt, zelf gekozen voor het betreffende verlavingsproduct? Als je zo gaat kijken, dan moeten we daar ook maar niet voor betalen.

Even verder. Ik ben opgeleid als lerares basisonderwijs, maar omdat daar geen gat in de markt te vinden is, werk ik momenteel met enthousiasme in de kinderopvang. Zowel met baby's als met kinderen in de leeftijd van 4 tot 6. Heerlijk. Ik ben wel dol op kinderen en zou ze ooit ook zelf willen hebben. Mijn wederhelft is daar nog niet zo zeker van... Knipoog
Baby's hebben mijn inziens nog weinig aan elkaars sociale contacten, daar zijn ze nog te klein voor, zeker de allerkleinsten. Maar om tussendoor maar een jaar thuis te blijven (of langer) is voor VEEL mensen niet financieel haalbaar. Ik zie bij mij op de opvang gelukkig maar weinig kinderen 5 dagen op de opvang en kan ook weinig respect opbrengen voor ouders die hun kind 5 dagen naar de opvang brengen als het helemaal niet nodig is. Dan zou ik er ook niet aan beginnen. Toch denk ik wel dat, als ik ooit kinderen heb, ze mogelijk ook 1 of 2 dagen naar de opvang zullen gaan. Het hedendaagse leven is niet echt betaalbaar meer en je wilt toch ook het beste voor je kids. En dan heb ik het niet over merkkleding, dure mobieltjes en zo, maar over bijvoorbeeld studeren. Ik heb mijn studie helemaal zelf moeten betalen omdat mijn ouders niet konden bijdragen, en hoewel ik er niets minder van geworden ben, zou ik toch graag willen dat ik de studie van mijn toekomstige kids zou kunnen betalen. Of wat geld voor ze zou willen sparen.

Dus zelf als je financieel op 1 loon rond kan komen, denk ik niet dat ik het heel erg zou vinden om deels (maar NIET fulltime) door te werken als ik kids heb. Je kind achterlaten op de opvang is niet leuk, maar je kiest er vaak wel voor, hetzij uit bittere noodzaak, hetzij omdat je wat extra geld wil hebben voor de toekomst van jezelf EN je kinderen. Persoonlijk vind ik daar niets mis mee.

Verder merk ik ook vaak dat kinderen precies weten hoe ze hun ouders moeten bespelen om net dat extra snoepje te krijgen of wat dan ook. Kinderen opvoeden is absoluut niet gemakkelijk, zo redeneer ik dan, en het merendeel van de ouders doen hun best. Ik kan nu eerlijk zeggen dat het me prima afgaat op de opvang, ik zou hoogstwaarschijnlijk best mijn diploma halen als het nodig was, maar hoe ik het vervolgens zou doen met mijn eigen kinderen, dat kan toch niemand voorspellen? Je voornemens kunnen nog zo goed zijn, je theorethische kennis nog zo onderbouwd, en dan sta je vervolgens met je mond vol tanden als die kleine je precies zo weet te bespelen dat ze je heeft waar ze je hebben wil, bijvoorbeeld... Haha! Kleine donderstenen...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:27

Overigens ben ik wel zo'n miep die al menigmaal mijn vriend zijn oren van zijn hoofd heeft gekletst over mijn grote passies: mijn paard en mijn 'kinderen' (die van het werk dus welteverstaan). En echt hoor, mijn vriend vind paarden 'oke' (lees: niet echt heel veel aan) en momenteel kinderen idem dito... Bloos Dus ja, ik klets ook ieders oren van de kop, of die persoon dat nou wil of niet. A very bad habit, but one I find very hard to break... Haha!

Moet je onze vriendenkring zien...hahahaha, 1 baby geboren en die is inderdaad het middelpunt van al onze belangstelling, mannen en vrouwen en natuurlijk de trotse ouders... Clown

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:22

djinnie schreef:
Op een van de vorige pagina's gaf iemand aan dat hij/zij het vervelend vond om mee te betalen aan de kinderopvang (m.a.w. we laten ouders het zelf betalen, moeders of vaders blijven thuis en we krijgen letterlijk een gat in de arbeidsmarkt.) maar het niet erg vond om te betalen voor drugs of alcohol verslaafden in de kliniek. Dat vind ik krom. Mensen met kinderen hebben inderdaad zelf gekozen voor die kleine mensjes, maar hebben die verslaafden dan niet, op een bepaald punt, zelf gekozen voor het betreffende verlavingsproduct? Als je zo gaat kijken, dan moeten we daar ook maar niet voor betalen

Het zou trouwens wel heel cru zijn als de kinderopvang alleen door ouder betaald zou moeten worden... dan wordt het krijgen van kinderen zo duur dat het alleen voor de elite is weggelegd Bloos Dan krijg je mensen die een abortus gaan laten plegen als ze ongewenst zwanger worden omdat ze het financieel niet trekken Denk dat we daar dus maar niet aan moeten beginnen.

Overigens ben ik ook een moeder die veel over haar kind praat... hij is (samen met mijn vent Knipoog) het belangrijkste in mijn leven. Logisch dat het regelmatig ter sprake komt. Maar ik merk ook dat op verjaardagen alle ogen gericht zijn op de kinderen in de kamer. Ja

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:38

oudehinken schreef:
En jij.... raak jij niet aan die kinderen gehecht eigenlijk? JIj bent er onderhand vaker bij dan de eigen ouders...

natuurlijk wel!!!
je ziet ze opgroeien en je krijgt er een hechte band mee..
en ja als ze 4 zijn gaan we weer weg dus dan is het einde verhaal even zo gezegd..

darwin schreef:
Squit schreef:
nemen vind ik zo gek woord een kind neem je niet die krijg je..

Nee, die krijg je niet, die maak je Nagelbijten / Gniffelen

ja en daaruit krijg je een kind Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:42

Ik probeer meestal bewust om het gesprek bij visite enzo een andere kant op te sturen, maar als anderen zelf steeds over de kinderen in de kamer beginnen, tja, dan houdt het bij mij ook ergens op, hoor. Mij maakt het niet uit, ik praat net zoveel over mijn dochter als over andere zaken. Maar ik ben dan ook een behoorlijke kletskous, vindt diverse onderwerpen wel interessant. Haha!

Overigens is het ook nooit goed hoe je het doet, volgens 'de maatschappij'. Allebei 5 dagen per week werken met kids is niet goed (ben ik zelf ook geen voorstander van Knipoog ), je kind 2 a 3 dagen naar de opvang brengen wegens werk is niet goed en als je dan besluit om fulltime thuis te blijven, is het ook niet goed Verward . Ik ben bewust thuis gebleven toen mijn dochter geboren werd na een jarenlange dynamische carriere en man, wat een bakken kritiek kreeg ik over me heen van diverse mensen, inclusief bloedeigen familie. Gelukkig ook positieve reacties, hoor, maar je hebt altijd van die mensen die ineens net doen alsof je niets interessants meer te melden hebt, omdat je je baan opgezegd hebt. Alsof je leven ineens gestopt is. Ik denk dat het meer aan jezelf ligt, want je kunt je op zoveel andere manieren nog ontwikkelen in het leven en werken kan ik mijn hele verdere leven nog, als ze wat groter is. Nu heb ik tenminste de tijd om workshops te volgen, heb een studie gedaan in die tijd, maar dan heb ik het ook heel erg druk naast de zorg voor je kind, huishouden, sporten, een paard en een sociaal leven. Ben blij dat die studie klaar is, want ik vond dat echt pittig naast het 'huisvrouwenbestaan'. Haha!

Nederlanders lopen altijd te zuchten en te steunen, te klagen en te zeuren over hun belastingcenten. En dan denk ik 'joh, je woont hier en je doet gewoon mee aan het systeem, net als iedereen. Klaar.'. Ik ben blij dat ik nog in een land woon wat bepaalde zaken tenminste nog een beetje geregeld heeft (al hoewel dat steeds minder wordt, helaas), want in vele andere landen kun je de straat op als je ellende hebt. En dat vind ik ook niets. Misschien moeten de zeurpieten maar lekker in dat soort landen gaan wonen. En dan maar hopen dat je niet ziek wordt, een ongeluk krijgt, je baan kwijt raakt, failliet verklaard wordt, kinderen krijgt of aan de alcohol of drugs verslaafd raakt......

Overigens heeft mijn kind dus nog nooit van kinderopvang gebruik hoeven maken, maar ze gaat vanaf haar tweede wel een paar ochtendjes naar de peuterspeelzaal. Wordt ook gesubsidieerd naast het maandelijkse bedrag wat we daarvoor neertellen (en wat geen kattenpies is trouwens).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:31

Nadya schreef:
MarcoBorsato schreef:

MLK staat toch voor moeilijk lerende kinderen? Dat zijn dus niet de gemiddelde kinderen Knipoog . Ik heb diverse vrienden die in de kinderzorg zitten en die praten echt niet zo over de ouders. Af en toe is er heus wel eens wat aan de hand, maar dat zijn de uitzonderingen. Ik zie zelf ook aardig wat ouders en de meesten zijn echt prima bezig, hoor. Niet dat ze perfect zijn (perfecte ouders bestaan niet Knipoog ) En ja, je hebt er ook wel eens ouders/kinderen tussen zitten dat je denkt 'tja, dat doe ik zelf heel anders'. Ik ben zelf helemaal niet dol op alle kinderen (en ouders), ben daar best kieskeurig in zelf. Maar ik vind het onzin om zo te overdrijven dat het bij iedereen zo erg is. Dat valt allemaal wel mee, hoor.... Als dat zo zou zijn, dan zouden er heel wat meer problemen zijn.......

nee true want ik werk nu op een montessori school en daar heb je hele leuke ouders, maar ik ben er van overtuigd dat de meeste problemen die de kinderen veroorzaakten op de mlk school én het psych. centrum door de ouders komen. Díe ouders mogen van mij wel eerst een diploma hebben.

Alleen is het jammer dat je van te voren niet kan zien welke ouders wel geschikt zijn en welke ouders niet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:36

Lieveli, maar hoe beoordeel je dat van tevoren is dan de vraag.....
De kinderen die ik ken die op een MLK school zaten/zitten hadden gewoon echt problemen door een geestelijke achterstand, wat echt niet aan de ouders lag/ligt. Ik heb nu ook weer zo'n buurmeisje wat regelmatig over de vloer komt bij ons, die gewoon niet helemaal 100 procent is, maar het is een schat van een meid en ze heeft hele lieve ouders. Natuurlijk zijn er ook gezinnen waar de boel ontspoort is, vreselijk, daar heb ik ook geen goed woord voor over. Ik snap ook soms niet waarom mensen uberhaupt kinderen hebben, als er toch geen plek voor in hun leven is... Maar of een diploma daar werkelijk uitkomst aan biedt, vraag ik me serieus af....

Montessori is leuk, ja. Ja
Vriendinnetje van me heeft haar twee kinderen op zo'n school.
Mijn dochter gaat naar een Jenaplan volgend schooljaar hier in het dorp. Knipoog
De enige school met een wachtlijst hier. Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 18:56

Nadya schreef:
Lieveli, maar hoe beoordeel je dat van tevoren is dan de vraag.....
De kinderen die ik ken die op een MLK school zaten/zitten hadden gewoon echt problemen door een geestelijke achterstand, wat echt niet aan de ouders lag/ligt. Ik heb nu ook weer zo'n buurmeisje wat regelmatig over de vloer komt bij ons, die gewoon niet helemaal 100 procent is, maar het is een schat van een meid en ze heeft hele lieve ouders. Natuurlijk zijn er ook gezinnen waar de boel ontspoort is, vreselijk, daar heb ik ook geen goed woord voor over. Ik snap ook soms niet waarom mensen uberhaupt kinderen hebben, als er toch geen plek voor in hun leven is... Maar of een diploma daar werkelijk uitkomst aan biedt, vraag ik me serieus af....

Montessori is leuk, ja. Ja
Vriendinnetje van me heeft haar twee kinderen op zo'n school.
Mijn dochter gaat naar een Jenaplan volgend schooljaar hier in het dorp. Knipoog
De enige school met een wachtlijst hier. Haha!

Dat kan je helaas niet beoordelen, althans: Je kan een cursus ofzo verplichten? Ik weet t eigenlijk niet:(

Maar die kinderen op de MLK hadden ook gedragsproblemen (niet allemaal) en als ik dan een oudergesprek had, en zo'n vader gooide een schoenenrek om d8 ik: aha!. En zo heb ik wel meer voorbeelden, het zijn ouders die hun kinderen zakjes chips meegeven tussen de middag ipv brood, die hun dochters van 11 met zware make up naar school laten gaan. Die tegen hun kinderen zeggen dat ze niet gewenst zijn, of wat ik het allerergst vond: Die hun kind van 12 liet roken...

En op een MLK school hebben ze niet altijd een geestelijke achterstand hoor, heel veel kunnen na groep 8 gewoon naar een VMBO school, vriendinnetje van mij heeft toevallig ook op die school gezeten en die heeft net haar SPW klaar.

(jenaplan ook leuk!)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:37

ik werk met uit huis geplaatste kids, en dat is gewoon hartverscheurend. er moet zóveel aan vooraf gaan wil een kind weggeplaatst worden, omdat gerealiseerd wordt hoe traumatisch dit ingrijpen is voor het kind.

als ik het basseer op wat ik op mijn werk meemaak, zeg ik 'ja!'
maar je hebt zoveel moeilijke keuzes waarvan ik me afvraag of je die wel kunt testen.
wat doe je als je kind een gedragsproblematiek blijkt te hebben? of gewoon heel veel zeurt?
het is vaak een kwestie van opvoeding en structuur waar het misgaat. vele malen meer dan bijvoorbeeld fysieke verwaarlozing.

wel vind ik dat er kritisch gekeken moet worden naar verstandelijk beperkte mensen die kinderen willen. heel moeilijke etische kwestie, maar wel belangrijk...