Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:30

Als je zelfstandige bent is dat soort dingen behoorlijk irritant ja Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:33

Op die manier Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:34

Ik verspil mijn verlofdagen daar ook liever niet aan...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:39

de banken zijn wel simpeler in BE. als ze je kennen van gezicht heb je geen pas of ID of niks nodig. Kun je gewoon zo om geld vragen.

8 pagina`s al, een relgevoelig topic en het blijft vriendelijk, zie je niet vaak op bokt, zal wel komen door de belgen hier. Nagelbijten / Gniffelen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:41

We zijn te lief, of is dat niet bescheiden genoeg Schijnheilig ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:42

Niet lief maar achterbaks Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:43

oneilltje79 schreef:
de banken zijn wel simpeler in BE. als ze je kennen van gezicht heb je geen pas of ID of niks nodig. Kun je gewoon zo om geld vragen.

8 pagina`s al, een relgevoelig topic en het blijft vriendelijk, zie je niet vaak op bokt, zal wel komen door de belgen hier. Nagelbijten / Gniffelen

Hahah dat is waar, zo heb ik eens geld voor men ouders moeten ophalen, ging over vijfhonder euro. En had het zo meegekregen voor hetzelfd geld zonder weten van mijn ouders

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:43

poes schreef:

Hahaha, je moet eens weten hoeveel pb's ik al gestuurd heb Duivel

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:44

That's the spirit!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:51

katiavl schreef:
[
Hahaha, je moet eens weten hoeveel pb's ik al gestuurd heb Duivel

Jij bent zeker belg? Schijnheilig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:42

poes schreef:

Jullie zitten via PB te rellen he Nors opkijken ROFL

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:50

Geweldig topic Haha!

Nog een Belg die zich meldt!

Ik vind de manier van praten van Nederlanders echt grappig, gewoon de algemene klanken en woorden, niet de dialecten of zo...

Tot ik op Bokt kwam had ik nog nooooooit van beschuit met muisjes of van die onderwijsvormen gehoord...

Even ter info over ons onderwijs: ik heb KSO gedaan en mij is altijd verteld dat dat tussen ASO en TSO schommelde, nog afhankelijk van de richting die je koos. Ook in KSO zijn er richtingen waarbij je zo een job kan hebben, maar bv mijn richting was 1 van de meest theoretische, net zoals de architecturale vorming, en dan staat dat qua theorie gelijk aan een normale ASO-richting.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:17

Tazzz schreef:
Toen ik met school in Brussel was konden de kinderen daar trouwens schandalig slecht engels (terwijl ze een stuk ouder waren dan wij)

Waren dat geen Franstaligen?(grote kans als je in Brussel bent).
Die zijn inderdaad vaak veel slechter met hun talenkennis dan Vlamingen.

Ik wist trouwens niet dat jullie "Ja, dat mag", achterbaks vinden Haha! . Ik zeg het zelf maar ik bedoel het gewoon heel beleefd. Staat voor mij gelijk aan "ja graag!".

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:26

Als ik het topic zo lees zijn Belgen arrogant en Nederlanders bescheiden Tong uitsteken want Belgen noemen alleen hun goede punten op en de slechte punten van Nederlanders, terwijl Nederlanders het vooral over de goede punten van Belgen en hun eigen slechte punten hebben Schijnheilig .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:37

Pffff, wij zijn niet arrogant, wij zijn gewoon veel beter Schijnheilig Tong uitsteken . Het zal daarom wel zijn dat er 3 keer meer Nederlanders naar België emigreren dan omgekeerd Tong uitsteken .

*Zet helm op*-reeds 8 pagina's zonder gerel dat is niet echt op zijn bokts hé Haha! .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:48

xKatleentjex schreef:
Waren dat geen Franstaligen?(grote kans als je in Brussel bent).

Met het frans van de Vlaamse jeugd is het anders ook maar triest gesteld hoor.
Behalve dat lijkt Wallonië voor veel Vlamingen wel achter een soort ijzeren gordijn te liggen. Ik ben recent in Wallonië komen wonen, en de reacties van mijn Vlaamse 'thuisfront' zijn soms echt shockerend. De kennis van wat er 0-100 km meer naar het zuiden ligt is echt schaamtelijk slecht Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:50

Renza schreef:
Als ik het topic zo lees zijn Belgen arrogant en Nederlanders bescheiden Tong uitsteken want Belgen noemen alleen hun goede punten op en de slechte punten van Nederlanders, terwijl Nederlanders het vooral over de goede punten van Belgen en hun eigen slechte punten hebben Schijnheilig .

Mischien zijn er niet veel positieve punten Schijnheilig

Ik denk dat top bestemming van nederlanders curacao is.
Er zijn meer nederlanders met camper.
Ze rijden vaak te snel op belgische wegen.
En klagen dat het eten hier veel duurder is, waar ze gelijk in hebben Haha!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:02

Nederlanders kunnen beter paardrijden Schijnheilig

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:04

Mijn vader woont in Wallonië en ik kom daar vaak. De mensen zijn er supervriendelijk, maar er is in die buurt wel veel criminaliteit, bij mijn vader hebben ze zo al 3x ingebroken...op nog geen jaar tijd...

Daar is het echt grappig. Als je iets aan de straat zet (al is het onbruikbaar of stuk) is het na 10 minuten weg.

Nog een verschil BE-NL: België is een springland, NL een dressuurland. Ook schijnt de sfeer op wedstrijden in NL veel beter te zijn dan in België.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:18

Leuk topic Haha!

Nederland is inderdaad meer een dressuurland volgens mij.
Ik vind het trouwens ook grappig dat Nederlander 'patat' tegen frieten zeggen,bij mij is een patat toch echt een aardappel hoor Vork

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:22

Eigenlijk is het in nederland: patat frites ... maar aangezien dat voor veel mensen te lang is, wordt dat afgekort tot patat Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:24

Nederlanders zijn vaak tegen mensen die ze niet kennen iets spontaner of vriendelijker.

Ow in nederland is de hype hardlopen echt groot!

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:42

Wat een leuk topic is dit! Onvoorstelbaar hoe groot de verschillen zijn, terwijl het over zo'n kleine oppervlakte gaat! Dit bewijst weer dat het niet je nationaliteit is die telt, maar de opvoeding die je krijgt.
Een Nederlander die opgevoed wordt in België, zal net dezelfde gewoontes en taal hebben als de Belgen zelf.
94% van wie we zijn wordt bepaald door de opvoeding en de culturele gewoontes waarmee we opgroeien. (Kijk maar naar Geadopteerde kinderen, hoe zij verschillen van de kinderen in hun geboorteland)
Ik vind het echt heel leuk om te zien hoe we, ondanks de verschillen, toch goed overeen komen. Dat heet normalizering, we 'neutraliseren' onze eigen gewoontes om tot beter contact te komen met andere culturen.

Interessant toch hé, de sociolinguïstiek! Ik heb vorige week examen gehad over onder andere dit soort verschijnselen. Heel tof om nu een topic hierover te lezen!

Wat de verschillen betreft: Ik ben zelf Oostendse, (die kuststad in West-Vlaanderen) en wij hebben een dialect die een mengeling vormt tussen Frans en West-Vlaams. Het zou het moeilijkste dialect zijn om door buitenstaanders verstaan te worden.
Daarnaast studeer ik in Antwerpen, en zelf hier zijn al gigantische verschillen! Ik heb een paar vrienden uit Nederland, die in Antwerpen studeren, en zij hebben geregeld een groot vraagteken op hun gezicht staan.

Ik denk ook dat Vlamingen een grotere taalkennis hebben, kan ook niet anders, Frans wordt gegeven vanaf het 5de leerjaar (10jaar), Engels vanaf 13 jaar, Duits vanaf 15 jaar en soms ook nog Spaans. Het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië is op dat vlak ook heel groot, de helft van mijn familie woont daar en het probleem ligt denk ik voor een groot deel bij het véél grotere percentage werklozen, mensen die in armoede leven enz. De tijd staat daar een beetje stil, zij leven nog niet in de 21ste eeuw, omdat ze de middelen nog niet hebben.
En het geheim van Belgisch onderwijs is volgens mij het aantal uren les per week. Wij hebben meestal ong. 32 uur les per week, bij Nederlanders is dat een pak minder, Nederlanders hebben heel veel vrije uren 's middags.

Verder zijn Nederlanders wel fijn in de omgang, altijd lol mee te trappen + paardenspullen zijn 1000 goedkoper en allom tegenwoordig.

Oja, ik vind Amsterdam een geweldige stad, het verliest wel een pak van zijn waarde door de duizenden coffeeshops, dat hoeft toch niet?

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:17

O ja, Nederland is een echt paardenland. In België zijn het nog meer 'ouderwetse boeren met paarden' dan echt manèges, waar dan ook niet veel plaats is voor 'moderne' dingen als Natural Horsemanship enzo...

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:25

Hahaha, ik had als TS eigenlijk wel verwacht dat er na enkele pagina's discussies en rellen gingen beginnen.
Maar we blijven allemaal vriendelijk tegen elkaar hé! Haha!

Het valt me wel op dat er veel meer verschillen tussen ons zijn dan ik dacht...

En wat paardrijden betreft,ik heb wel de indruk dat ( voor zover je zoiets kan beoordelen op de foto's van HAW ) het gemiddeld nederland paard beter geschoold is dan het belgische paard en dat de nederlandse ruiter er mooier op zit dan de belg.

Nu gaat de discussie beginnen ,denk ik ... Clown hihihihi...