Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:11

Schimmelig schreef:
Ik denk dat je die grens het beste trekken kunt bij extreme vormen van zelfverheerlijking. Dat je trots bent op je afkomst en in een boek zet 'a la', maar dat je trots bent op je afkomst en je daarbij boven een ander stelt 'not done'. Keuzevrijheid is prima, zolang je er een ander niet mee schaadt en daar bedoel ik niet mee wat Hans Teeuwen doet Tong uitsteken ,

Nou, je haalt daar wel een heel belangrijk punt aan. Want als jij de grens echt zo wilt trekken als jij hier nu stelt, zou ook Louis van Gaal ('zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim'), het gros van de Nederlandse literatuur, vele internationale wetenschappers en filosofen (die bescheidenheid vaak niet als sterkste kant hebben) en allerlei vormen van humor en cabaret in 1 klap verboden worden!

Citaat:
Ik vind niet dat je een film kunt vergelijken met een heel boek vol fascistische ideeën.

Een film vol met fascistische ideeen zou wel mogen, maar een boek niet? Of hoe zie je dat?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:18

allebei mijn opa,s hebben in kampen gezeten. Ik hoef jullie niet te vertellen hoe het er daar aan toe is gegaan. Dat mensen behoefte hebben om dit soort boeken te lezen vind ik moeilijk te verteren vooral voor de nabestaande van hun wiens dierbare niet terug uit de kampen zijn gekomen.
Ik ben blij dat dit walgelijke boek verboden is want onze regering geeft daar mee aan dat hier in Nederland geen plaats is voor de gedachte van die smeerlap.
Mijn grootvaders hebben de kampen overleefd maar zijn het nooit vergeten.
Een van mijn grootvaders heeft zich in leven gehouden door katten te vangen en op te eten.
En nu zou ik als ik in de boekhandel ben die smeerlap tegenkomen, nee ik hoef die man zijn gedachtengang niet te lezen, tenslotte is de 2e wereldoorlog al bewijs genoeg daarvan. Dank u vriendelijk ik lees wel een ander boek.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:19

Shadow0 schreef:
Schimmelig schreef:
Ik denk dat je die grens het beste trekken kunt bij extreme vormen van zelfverheerlijking. Dat je trots bent op je afkomst en in een boek zet 'a la', maar dat je trots bent op je afkomst en je daarbij boven een ander stelt 'not done'. Keuzevrijheid is prima, zolang je er een ander niet mee schaadt en daar bedoel ik niet mee wat Hans Teeuwen doet Tong uitsteken ,

Nou, je haalt daar wel een heel belangrijk punt aan. Want als jij de grens echt zo wilt trekken als jij hier nu stelt, zou ook Louis van Gaal ('zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim'), het gros van de Nederlandse literatuur, vele internationale wetenschappers en filosofen (die bescheidenheid vaak niet als sterkste kant hebben) en allerlei vormen van humor en cabaret in 1 klap verboden worden!

Citaat:
Ik vind niet dat je een film kunt vergelijken met een heel boek vol fascistische ideeën.

Een film vol met fascistische ideeen zou wel mogen, maar een boek niet? Of hoe zie je dat?

Aleereerst:
Ik typte, daar bedoel ik 'niet' (!) mee wat Hans Teeuwen doet Clown Ik heb helemaal niks tegen Nederlandse humor die vaak wat bot kan overkomen namelijk en ook vind ik dat een belediging 'her en der' zeker moet kunnen. Je laat het laatste gedeelte van mijn zin nu weg, maar als je hem afmaakt (!) en er achter zet wat ik postte dan begrijp je wat ik wel bedoel Tong uitsteken

Een film over de laatste uren van de oorlog vind ik inderdaad niet vergelijkbaar met een boek vol fascistische ideologieën

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:21

barbara1970 schreef:
allebei mijn opa,s hebben in kampen gezeten. Ik hoef jullie niet te vertellen hoe het er daar aan toe is gegaan. Dat mensen behoefte hebben om dit soort boeken te lezen vind ik moeilijk te verteren vooral voor de nabestaande van hun wiens dierbare niet terug uit de kampen zijn gekomen.

Waarom? Het lezen van een boek heeft niets te maken met het instemmen met de inhoud. In sommige gevallen juist in tegendeel: het kan juist bedoeld zijn om gerichter te proberen die dingen te voorkomen.

Citaat:
En nu zou ik als ik in de boekhandel ben die smeerlap tegenkomen, nee ik hoef die man zijn gedachtengang niet te lezen, tenslotte is de 2e wereldoorlog al bewijs genoeg daarvan. Dank u vriendelijk ik lees wel een ander boek.

Dat mag, dat is keuzevrijheid. Maar waarom zou jij vanwege je eigen gevoelens de vrijheid van een ander inperken?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:26

Shadow0 schreef:
Dat mag, dat is keuzevrijheid. Maar waarom zou jij vanwege je eigen gevoelens de vrijheid van een ander inperken?

Omdat er een groot verschil is tussen 'keuzevrijheid' en 'destructieve keuzevrijheid'. Als je kinderen in de puberteit toegang geeft tot boeken waarin MK onzin staat kan dat nogal eens een vervelende uitwerking hebben...
Zou jij willen dat jouw kinderen (later) toegang hebben tot dit soort onzin, of probeer je dit te als liefhebbende ouder te voorkomen?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:28

Ik vind persoonlijk dat je iemand niet kan verbieden een boek te lezen. Laat ik dan wel zeggen, een VOLWASSEN iemand. Een kind van 12 ofzo zou zo'n boek niet moeten lezen. Maar waarom zou een volwassene dat verboden moeten worden?

Het lezen is overigens niet verboden he! Je mag het boek ook bezitten, ik zou er alleen niet mee in de trein gaan zitten ofzo...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:34

Schimmelig schreef:
Ik typte, daar bedoel ik 'niet' (!) mee wat Hans Teeuwen doet Clown

Ik weet dat je dat typte. Maar het gaat er nou juist om dat als je allerlei arbitraire regels gaat opstellen voor wat wel en niet toelaatbaar is, er een heleboel dingen onder gaan vallen die jij misschien wel toelaatbaar vindt, maar andere mensen niet.

Ik vind Hans Teeuwen vooral grof en kwetsend, niet grappig of interessant.

Citaat:
Ik heb helemaal niks tegen Nederlandse humor die vaak wat bot kan overkomen namelijk en ook vind ik dat een belediging 'her en der' zeker moet kunnen. Je laat het laatste gedeelte van mijn zin nu weg, maar als je hem afmaakt (!) en er achter zet wat ik postte dan begrijp je wat ik wel bedoel Tong uitsteken

Ik begrijp prima wat je bedoelt. Ik ben het er alleen niet mee eens, en denk dat je niet overziet dat de consequenties van zo iets veel verder gaan dan het eerste idee. Het lijkt logisch om een boek dat je niet zint (volkomen terecht overigens - laat er geen misverstand over bestaan, ik ben bijzonder antifascistisch!) wilt verbieden. Maar het grote risico is dat er op een bepaald moment veel meer wordt verboden, elk wegens eigen redenen. Ook de dingen die je wel wilt zien, de dingen waarvan je vindt dat iedereen er over na moet (kunnen) denken.

JIJ ziet wel het verschil tussen Harry Potter en Mein Kampf, maar in Amerika lopen er dus actiecommitees rond die Harry Potter ook haatzaaiend vinden. Ik ben het daar niet mee eens, ik vind het de grootst mogelijke onzin, maar ik zal ze niet kunnen overtuigen. Dus denk ik dat we gewoon heel voorzichtig moeten zijn met de mogelijkheden tot verbieden. OOK de dingen die mij niet aanstaan moeten niet zomaar verboden worden. Zeker niet op het gebied van geschreven teksten...

En zou ik het mijn kinderen verbieden? Ik heb ze niet dus het is enigzins hypothetisch, maar nee. Ik zou de aanpak kiezen die ook mijn moeder heeft gekozen: dat soort dingen niet domweg verbieden, maar ze (bijvoorbeeld) samen bekijken, erover praten, erover nadenken: wat betekent dat nou? Duidelijk maken wat de gevolgen zijn geweest, waar het toe geleid heeft. De gevaren laten zien.

Een en ander wel gestuurd, en wat betreft Mein Kampf niet op mijn initiatief. Maar... dan nog is er een groot verschil tussen een ouder die bepaalt wat een kind wel of niet moet, of een overheid die dat voor 16 miljoen mensen, waarvan het grootste deel volwassen, beslist.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:47

Shadow0 schreef:
Schimmelig schreef:
Ik typte, daar bedoel ik 'niet' (!) mee wat Hans Teeuwen doet Clown

Ik weet dat je dat typte. Maar het gaat er nou juist om dat als je allerlei arbitraire regels gaat opstellen voor wat wel en niet toelaatbaar is, er een heleboel dingen onder gaan vallen die jij misschien wel toelaatbaar vindt, maar andere mensen niet.

Ik vind Hans Teeuwen vooral grof en kwetsend, niet grappig of interessant.

Citaat:
Ik heb helemaal niks tegen Nederlandse humor die vaak wat bot kan overkomen namelijk en ook vind ik dat een belediging 'her en der' zeker moet kunnen. Je laat het laatste gedeelte van mijn zin nu weg, maar als je hem afmaakt (!) en er achter zet wat ik postte dan begrijp je wat ik wel bedoel Tong uitsteken

Ik begrijp prima wat je bedoelt. Ik ben het er alleen niet mee eens, en denk dat je niet overziet dat de consequenties van zo iets veel verder gaan dan het eerste idee. Het lijkt logisch om een boek dat je niet zint (volkomen terecht overigens - laat er geen misverstand over bestaan, ik ben bijzonder antifascistisch!) wilt verbieden. Maar het grote risico is dat er op een bepaald moment veel meer wordt verboden, elk wegens eigen redenen. Ook de dingen die je wel wilt zien, de dingen waarvan je vindt dat iedereen er over na moet (kunnen) denken.

JIJ ziet wel het verschil tussen Harry Potter en Mein Kampf, maar in Amerika lopen er dus actiecommitees rond die Harry Potter ook haatzaaiend vinden. Ik ben het daar niet mee eens, ik vind het de grootst mogelijke onzin, maar ik zal ze niet kunnen overtuigen. Dus denk ik dat we gewoon heel voorzichtig moeten zijn met de mogelijkheden tot verbieden. OOK de dingen die mij niet aanstaan moeten niet zomaar verboden worden. Zeker niet op het gebied van geschreven teksten...

En zou ik het mijn kinderen verbieden? Ik heb ze niet dus het is enigzins hypothetisch, maar nee. Ik zou de aanpak kiezen die ook mijn moeder heeft gekozen: dat soort dingen niet domweg verbieden, maar ze (bijvoorbeeld) samen bekijken, erover praten, erover nadenken: wat betekent dat nou? Duidelijk maken wat de gevolgen zijn geweest, waar het toe geleid heeft. De gevaren laten zien.

Een en ander wel gestuurd, en wat betreft Mein Kampf niet op mijn initiatief. Maar... dan nog is er een groot verschil tussen een ouder die bepaalt wat een kind wel of niet moet, of een overheid die dat voor 16 miljoen mensen, waarvan het grootste deel volwassen, beslist.

Het zal vast aan mij liggen Clown , maar ik denk best dat je 'duidelijke stelregels' zou kunnen hanteren om het kaf van het koren te scheiden literatuurgewijs. In de winkel liggen tenslotte ook geen boeken: "Hoe roof ik het beste een huis leeg voor beginners Clown ", "Waar kan ik mijn vrouw slaan zonder een blauwe plek achter te laten", "Maak een bom van de middelen in uw keukenkastje", "Hoe besluip in een omaatje als ik haar portemonnee wil afpakken", enz enz enz. We trekken nu dus blijkbaar ook ergens een grens.
De bovenstaande 'titels' zouden de maatschappij namelijk kunnen beschadigen en zo ook MK.

Wat Harry P betreft. Veel Christelijke organisaties in Amerika vallen er inderdaad over en niet omdat het aan zou zetten tot haat, meen ik mij te herinneren - maar omdat er 'zwarte magie' in voorkomt en omdat er in het Evangelie van Bla Bla Blaaa Dromen ... staat dat dat niet kan en mag zijn zij er zo fel op tegen. Geef ze eens ongelijk met de hel in het voor uitzicht Tong uitsteken
(Je reinste onzin als je het aan mij vraagt natuurlijk) Bloos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:50

mein kampf mag wat mij betreft vrijgegeven worden
het is zinloos en niet haalbaar om het verbod te handhaven, das punt 1 al
ik bedoel , 3 seconden zoekwerk op internet en je hebt de E book versie al gevonden

twee belletjes en je hebt het in nederland gekocht
en anders 3 seconden internet shoppen en twee dagen later ligt het in de brievenbus

punt twee is wat mij betreft , ik maak zelf uit wat ik lees
ik heb het boek gelezen (wat een belabberde schrijfstijl trouwens, koste best wat moeite om er doorheen te worstelen )

ik denk juist dat het goed is dat dit boek gelezen word, hoe verder je vordert in dat boek , hoe duidelijker het word wat een geesteszieke man hitler eingelijk was...
iedereen die emotioneel ook maar enigzins normaal is uitgerust, zal door dit boek echt niet nazistisch worden
degene die emontionel en intelectueel wel belabberd in elkaar zitten , zullen waarschijnlijk het eind van het boek niet eens halen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:58

draumpje schreef:
iedereen die emotioneel ook maar enigzins normaal is uitgerust, zal door dit boek echt niet nazistisch worden
degene die emontionel en intelectueel wel belabberd in elkaar zitten , zullen waarschijnlijk het eind van het boek niet eens halen

Op dit forum vind je VOLWASSEN mensen die als Mengele (http://nl.wikipedia.org/wiki/Josef_Mengele) willen experimenten met gevangen Frusty
Waren we maar allemaal capabel en flink spiritueel onderlegd, dan hadden we dit soort idioterie misschien niet Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:07

Schimmelig: zo ver hoef je niet eens te gaan. Een paar topics naar onderen hier op Bokt ( viewtopic.php?f=135&t=830662 ) worden de ethische grenzen ook al aardig 'opgerekt'.

Draumpje: ik denk dat je het gevaar wel onderschat. Nog steeds zijn er veel te veel mensen die verleid worden door extremistische gedachten... die zijn niet allemaal gek en het is zeker iets om rekening mee te houden. Of dat nou extremisten zijn met christelijke, moslim-, millieuverdedigende, nationalistische of racistische ideeen... het blijft een triest feit dat veel mensen gevoelig zijn voor dergelijke extremen. Dat moet je ook niet zomaar wegwuiven, zelfs al vind ik het persoonlijk niet genoeg reden om voor het verbieden van bepaalde boeken te zijn.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:10

De tweede wereld oorlog is in Noorwegen ook erg geweest..
ze werden als een soort nazi fokstal gebruikt en verder net als nederland behandeld. Ik weet niet veel van de noorse wet af over Mein Kampf. Ik kan m'n vader wel eens vragen hoe dat zit

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:34

Shadow0 schreef:
Schimmelig: zo ver hoef je niet eens te gaan. Een paar topics naar onderen hier op Bokt ( viewtopic.php?f=135&t=830662 ) worden de ethische grenzen ook al aardig 'opgerekt'.

Opgerekt in de breedste zin van het woord - dat topic doelde ik ook op inderdaad.

Je zou onderhand wel denken 'Goh, gaan we nu leren van fouten uit het verleden'. Guess not.
Mensen zijn zo intolerant, zo 'onliefdevol' en concessies doen wat hun 'eigen mening' betreft willen ze niet, omdat dit hun persoonlijke (!) "keuzevrijheid" beperkt. Heel af en toe vraag ik mij dus af of dat hele begrip "keuzevrijheid" gewoon niet een verschrikkelijk achterhaald begrip is waar men vanuit rechtvaardigt dat men schadelijk handelt, of kwetsende dingen zegt/schrijft.

Waarom stellen wij als maatschappij niets meer voor als het om de mening van een aantal (soms flink gestoorde) individuen gaat? Het lijkt alsof wij geen front durven vormen, omdat wij bang zijn om deze mensen in hun "keuzevrijheid" te beperken en daardoor later zelf ook moeten "inleveren".
Wij laten bijvoorbeeld neo nazi's optochten voeren om de bovenstaande reden! Eigenlijk zou het niet moeten mogen en zouden wij wel 'dat front' moeten vormen zodat wij maatschappelijke schade (ook in de toekomst) kunnen voorkomen, of tenminste kunnen beperken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:43

Ik dacht dat beperken van vrijheden, en direct oordeel vormen ook iets was dat mao, hitler nastreefde

Wat ik van bokt opmerkelijk vind, is dat je alles kan roepen en vingertjes wijze, zonder dat de persoon die wijst ook maar één minuut denk over hoe hij zelf is als wijzer.
Mensen die zo opkomen voor de rechten, blind zijn en struisvogel politiek aanhouden voor wat er gedaan word nu op dit moment. Goed voorbeeld dat topic, mensen nazi noemen en sadist, maar grappige is dat die mensen teminste proberen een verschil te maken met al dan niet goed antwoord op de problematiek. Maar wijzen is natuurlijk makkelijker wie is dan de persoon die verkeerd zit?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:01

katiavl schreef:
Ik dacht dat beperken van vrijheden, en direct oordeel vormen ook iets was dat mao, hitler nastreefde

Wat ik van bokt opmerkelijk vind, is dat je alles kan roepen en vingertjes wijze, zonder dat de persoon die wijst ook maar één minuut denk over hoe hij zelf is als wijzer.
Mensen die zo opkomen voor de rechten, blind zijn en struisvogel politiek aanhouden voor wat er gedaan word nu op dit moment. Goed voorbeeld dat topic, mensen nazi noemen en sadist, maar grappige is dat die mensen teminste proberen een verschil te maken met al dan niet goed antwoord op de problematiek. Maar wijzen is natuurlijk makkelijker wie is dan de persoon die verkeerd zit?

Je kunt jezelf dan de volgende vraag stellen:
Wie richt er schade aan en wie probeert deze te voorkomen? (Definitie van schade > kwetsen)

Niet in elk geval van beperking kun je spreken van vrijheidsbeperking maar des te meer van lijfsbehoud.
Zoals een moeder het goed voor heeft met haar kinderen. Je zult dan weinig mensen zien wijzen.
MAAR als we het hebben over de zieke (vormen van) 'leiding' die deze wereld gekend heeft gaat het in zowat alle gevallen om schade toebrengen (kwetsen). De moeder-kind vergelijking gaat hier niet op, dus naar wie wijzen wij?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:49

Schimmelig schreef:
Mensen zijn zo intolerant, zo 'onliefdevol' en concessies doen wat hun 'eigen mening' betreft willen ze niet, omdat dit hun persoonlijke (!) "keuzevrijheid" beperkt. Heel af en toe vraag ik mij dus af of dat hele begrip "keuzevrijheid" gewoon niet een verschrikkelijk achterhaald begrip is waar men vanuit rechtvaardigt dat men schadelijk handelt, of kwetsende dingen zegt/schrijft.

Ik snap wel hoe je dit ziet, maar ik ben er zelf van overtuigd dat het antwoord juist is om mensen weerbaarder te maken tegen dat soort dingen, door ze veel meer de keuzevrijheid te geven, maar ze dan ook te leren bewust te kiezen. Leren na te denken, kritisch te blijven kijken, verschillende kanten te blijven belichten, consequenties verbinden aan bepaalde dingen, etc. Wel sturen dus, maar op een open manier, die ertoe leidt dat mensen daar zelf verantwoord mee omgaan, ipv een externe kracht in te schakelen die na moet denken wat wel en niet goed is voor de mens.

Hoewel dat absoluut leidt tot misstanden, tot mensen die fout in gaan, tot mensen die dingen denken waarvan je denkt: 'hoe kun je'... is dat volgens mij de enige manier om enige balans in het geheel te houden: door mensen niet te verbieden om een bepaalde kant op te gaan, maar uitnodigen om een andere kant op te gaan. (En nee... ik bedoel niet dat alle *gedrag* geaccepteerd moet worden en alles mag! Onacceptabel gedrag - geweld dus - moet voorkomen worden en bestraft, liefst duidelijk en snel. Maar de gedachten achter het geweld moeten van binnenuit veranderd worden en niet simpelweg verboden, en de mensen die erachter zitten blijven mensen. Door niet alleen gedrag als extreem te bestempelen, maar ook gedachten en mensen, roep je alleen maar meer weerstand op. Dat is niet de manier!)

Citaat:
Het lijkt alsof wij geen front durven vormen, omdat wij bang zijn om deze mensen in hun "keuzevrijheid" te beperken en daardoor later zelf ook moeten "inleveren".

Maar dat is ook precies de reden! Dergelijke dingen kunnen fout gaan - en dan sta je daar, in een totalitair regime zonder mogelijkheden om kritiek te geven of je gedachten uit te spreken of anderen te bereiken om de zaken te veranderen. Een front lijkt leuk als je aan de goede kant staat, maar er komt een dag - en die komt altijd - dat je ineens aan de andere kant van het front staat. En dan...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:05

Dat ben ik met je eens dat je onder (de juiste) begeleiding ver gaan kunt. Wat ik erg jammer vind is dat deze lang niet altijd aanwezig is en mensen dus alleen zichzelf als referentiekader hebben. Wat soms weer leidt tot vreemde perceptie van de werkelijkheid.
Eigenlijk heb ik er verder weinig aan toe te voegen Tong uitsteken

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:40

Ik vind dat het verbieden van lectuur ongeveer middeleeuws is.. De mens moet vrij zijn om te kiezen wat hij/zij leest en wat ze ervan vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 02:01

moest wel lachen om het topic wat aangehaald word
heb daar namelijk nogal ..schokkende reacties geplaatst
nog niet eens zozeer omdat ik ahter die reacties sta, alswel omdat ik wilde kijken wat anderen van die visie vinden
en ik geloof dat het hier vergeleken word met mengele praktijken ...
geeft niet , maar moest er wel om lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:51

Shadow0 schreef:

Dat topic heeft mij echt aan het kotsen gebracht ( en in de 21ste week van mijn zwangerschap heeft dat echt niks meer met mijn hormonen te maken ), en mijn visie danig de andere kant op gestuurd. Zolang er nog mensen bestaan die de ethische normen zo makkelijk aan de kant leggen ( om over de grondwet en de mensenrechten nog maar te zwijgen ) denk ik dat dit boek beter nog maar niet vrijgegeven kan worden. Dan moeten ze er in ieder geval nog iets van moeite voor doen om het te pakken te krijgen.
Ik vond het echt schokkend en ik heb me er over verbaasd dat op bokt dergelijke topics mogen! Ik heb werkelijk op het punt gestaan om bokt maar voor gezien te laten, zodra er over illegale kopiën van cd's wordt gepraat krijg je een OW, maar als je aangeeft de grondwet en de rechten van de mens niet te respecteren, mag je gewoon vrolijk verder blaten........Ik word er echt heel verdrietig van.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:57

Cassidy schreef:
Het boek is gevaarlijk zonder de goede uitleg erbij
Net als de Koran, of de Bijbel, for that matter Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:49

SuperPepeijn schreef:
Cassidy schreef:
Het boek is gevaarlijk zonder de goede uitleg erbij
Net als de Koran, of de Bijbel, for that matter Haha!

De mensen met slechte bedoelingen voor een boek, gaan niet echt luisteren naar de handleiding Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:53

erleyne schreef:
Shadow0 schreef:

Dat topic heeft mij echt aan het kotsen gebracht ( en in de 21ste week van mijn zwangerschap heeft dat echt niks meer met mijn hormonen te maken ), en mijn visie danig de andere kant op gestuurd. Zolang er nog mensen bestaan die de ethische normen zo makkelijk aan de kant leggen ( om over de grondwet en de mensenrechten nog maar te zwijgen ) denk ik dat dit boek beter nog maar niet vrijgegeven kan worden. Dan moeten ze er in ieder geval nog iets van moeite voor doen om het te pakken te krijgen.
Ik vond het echt schokkend en ik heb me er over verbaasd dat op bokt dergelijke topics mogen! Ik heb werkelijk op het punt gestaan om bokt maar voor gezien te laten, zodra er over illegale kopiën van cd's wordt gepraat krijg je een OW, maar als je aangeeft de grondwet en de rechten van de mens niet te respecteren, mag je gewoon vrolijk verder blaten........Ik word er echt heel verdrietig van.

Ach gut

Niet andere mensen je lolletje laten bederven met hun vreemde visie hoor, want daar is Bokt (zo nu en dan) te leuk voor!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:03

katiavl schreef:
Ok gevonden, wat ik me af vroeg is waarom de schrik van hitler, en nie van bv mao zedong die meer doden op zijn lijstje heeft staan, en natuurlijk wel verder van huis zat, maar ook aan brutaliteit en martelen niet minder dan hitler was

Je geeft het antwoord zelf al Knipoog

Hitler was gewoon naast de deur! Dat schrikt mensen eerder af dan aan de andere kant van de wereld.. Denk ik...

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:09

Op zich ben ik tegen censuur.
Komop zeg,we leven in een democratie.
Mensen die kwaad willen doen dat toch wel.

Zoals ik het zie zou je aan vele dingen aanstoot kunnen nemen.
Lees de duivelsverzen van Rushdie en wie weet wat voor ideeen je dan krijgt:D
Waar ligt de grens van wat men dan al dan niet kan en mag lezen?
Die lijn is imo veel te dun.

Een gewone romanschrijver,dan noem ik mijn grote held Stephen King,zou je ook op verkeerde ideeen kunnen brengen.
Het is maar net waar je geest gevoelig voor is en hoe stabiel (of instabiel) de lezer is.

Dit is mijn bescheiden mening Clown