Schimmelig schreef:Ik typte, daar bedoel ik 'niet' (!) mee wat Hans Teeuwen doet

Ik weet dat je dat typte. Maar het gaat er nou juist om dat als je allerlei arbitraire regels gaat opstellen voor wat wel en niet toelaatbaar is, er een heleboel dingen onder gaan vallen die
jij misschien wel toelaatbaar vindt, maar andere mensen niet.
Ik vind Hans Teeuwen vooral grof en kwetsend, niet grappig of interessant.
Citaat:
Ik heb helemaal niks tegen Nederlandse humor die vaak wat bot kan overkomen namelijk en ook vind ik dat een belediging 'her en der' zeker moet kunnen. Je laat het laatste gedeelte van mijn zin nu weg, maar als je hem afmaakt (!) en er achter zet wat ik postte dan begrijp je wat ik wel bedoel

Ik begrijp prima wat je bedoelt. Ik ben het er alleen niet mee eens, en denk dat je niet overziet dat de consequenties van zo iets veel verder gaan dan het eerste idee. Het lijkt logisch om een boek dat je niet zint (volkomen terecht overigens - laat er geen misverstand over bestaan, ik ben bijzonder antifascistisch!) wilt verbieden. Maar het grote risico is dat er op een bepaald moment veel meer wordt verboden, elk wegens eigen redenen. Ook de dingen die je wel wilt zien, de dingen waarvan je vindt dat iedereen er over na moet (kunnen) denken.
JIJ ziet wel het verschil tussen Harry Potter en Mein Kampf, maar in Amerika lopen er dus actiecommitees rond die Harry Potter ook haatzaaiend vinden. Ik ben het daar niet mee eens, ik vind het de grootst mogelijke onzin, maar ik zal ze niet kunnen overtuigen. Dus denk ik dat we gewoon heel voorzichtig moeten zijn met de mogelijkheden tot verbieden. OOK de dingen die mij niet aanstaan moeten niet zomaar verboden worden. Zeker niet op het gebied van geschreven teksten...
En zou ik het mijn kinderen verbieden? Ik heb ze niet dus het is enigzins hypothetisch, maar nee. Ik zou de aanpak kiezen die ook mijn moeder heeft gekozen: dat soort dingen niet domweg verbieden, maar ze (bijvoorbeeld) samen bekijken, erover praten, erover nadenken: wat betekent dat nou? Duidelijk maken wat de gevolgen zijn geweest, waar het toe geleid heeft. De gevaren laten zien.
Een en ander wel gestuurd, en wat betreft Mein Kampf niet op mijn initiatief. Maar... dan nog is er een groot verschil tussen een ouder die bepaalt wat een kind wel of niet moet, of een overheid die dat voor 16 miljoen mensen, waarvan het grootste deel volwassen, beslist.