'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: 'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:22

Tsja, hoe je het ook wendt of keert, er is altijd wel iets waar op gekort moet worden... leren kan soms gewoon niet sneller gaan, en als je je op het ene richt, moet je ergens anders minder doen.

En waar dat dan vandaan moet komen, dat weet ik niet. (Ik weet het echt niet, ik heb geen idee. Ik ben het met iedereen eens die constateert dat te veel aankomende studenten een bedroevend slecht niveau hebben wat betreft Nederlands en Engels, en dat wiskunde zwaar wordt ondergewaardeerd terwijl het toch wel essentieel is voor vrijwel alle wetenschappelijke opleidingen. Dus ja, ik vind dat dat belangrijk is.

Maar ik zou niet weten wat er dan minder kan - hooguit een deel van het projectgebeuren en tijdrovende werkstukken. Maar ook die dingen komen uit een zeer concrete vraag van de vervolgopleidingen.)

Oftewel: one cannot everything have! (bb)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:05

Indeed. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze zelfstandig kunnen werken, samen kunnen werken, een project of onderzoek kunnen leiden, foutloos hun talen spreken en schrijven, wiskundig onderlegd zijn, ene gefundeerde mening hebben over de actualiteiten en wereldpolitiek, kunnen discussieren, kunnen plannen en hun meest ideale leertechniek kennen, essays kunnen schrijven, mondelinge verdedigingen kunnen houden.........

je zou er zelf duizelig van worden...

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:14

Beetje raar idee.
Een vriend van mn broer wilde naar de UT, een technische opleiding doen. Hij koos het profiel N&T. Hierbij zit bij wiskunde ook het onderdeel meetkunde. Jongen was heel goed in natuurkunde, heel goed in scheikunde, heel goed in engels, heel goed in de rest van zijn vakken, snapte alles van wiskunde, behalve het onderdeel meetkunde. Haalde hierdoor een 5 op zijn examen.
Zou hij dan hierdoor geen diploma verdienen?

edit: Nederlands en Engels kan ik me dan wel weer in vinden. Als je door wilt naar een Universiteit of HBO opleiding zul je dat toch wel moeten beheersen.
Laatst bijgewerkt door 12345HA op 08-09-07 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:18

Mischien in nederland minder tussen uren, en meer les, want jullie komen niet aan 36 uur concrete lesuren geloof ik?

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:27

katiavl schreef:
Mischien in nederland minder tussen uren, en meer les, want jullie komen niet aan 36 uur concrete lesuren geloof ik?

bij lange na niet Tong uitsteken

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:33

katiavl schreef:

HBO.. en ik wel heb 14 contacturen Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:35

Is dat met turnen bij Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:01

Machie schreef:
katiavl schreef:

HBO.. en ik wel heb 14 contacturen Clown

Bofferd. Ik bied er 7 Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:05

katiavl schreef:

Op het middelbaar heb je tegenwoordig niet vaak tussenuren meer, wel zelfwerkuren enzo (en wat je daar van maakt vind ik nog steeds je eigen pakkie an eigenlijk)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:21

Op de middelbare school heb je volgens mij nog best veel les toch? Op het hoger onderwijs is het rampzalig. Ik heb dit jaar 2 collegereeksen van ieder 8 x 3 uur les. De rest van de vakken mag ik alleen uitzoeken ( overigens is de begeleiding dan wel weer super, ik mag alle docenten midden in de nacht thuis bellen bij wijze van spreken, maar ja onze opleiding bestaat dit jaar uit welgeteld 16 studenten Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:01

Er moet gewoon een koppeling komen tussen betere leraren die behoorlijk Nederlands spreken en schrijven, en een eis van een voldoende voor dit vak. Ik ben er helemaal voor! Het is toch te gek voor woorden dat er tijdens mijn introductie van een deeltijdstudie vermeld moet worden dat er geen msn taal gebruikt mag worden en er correcte omgangsvormen in acht genomen moeten worden. Het is gewoon triest.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:30

Urielle schreef:
Bofferd. Ik bied er 7 Knipoog

Dan win ik. 4 Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:35

Shadow0 schreef:
Tsja, hoe je het ook wendt of keert, er is altijd wel iets waar op gekort moet worden... leren kan soms gewoon niet sneller gaan, en als je je op het ene richt, moet je ergens anders minder doen.

En waar dat dan vandaan moet komen, dat weet ik niet. (Ik weet het echt niet, ik heb geen idee. Ik ben het met iedereen eens die constateert dat te veel aankomende studenten een bedroevend slecht niveau hebben wat betreft Nederlands en Engels, en dat wiskunde zwaar wordt ondergewaardeerd terwijl het toch wel essentieel is voor vrijwel alle wetenschappelijke opleidingen. Dus ja, ik vind dat dat belangrijk is.

Maar ik zou niet weten wat er dan minder kan - hooguit een deel van het projectgebeuren en tijdrovende werkstukken. Maar ook die dingen komen uit een zeer concrete vraag van de vervolgopleidingen.)

Oftewel: one cannot everything have! (bb)

Weet je wat ik gewoon niet begrijp? Er zijn al meerdere onderzoeken uitgevoerd die bevestigd hebben dat de Tweede Fase en een aantal andere onderwijsvernieuwingen gefaald hebben. Waarom dan niet gewoon terug naar hoe het was? En waarom moeten de leerlingen nu ineens afgerekend worden op fouten die gemaakt zijn door het ministerie van Onderwijs?
Ik kom uit het oude systeem. Ja, ik had dan wel "slechts" 7 examenvakken VWO, maar ik moest wel veel kennis van de betreffende vakken hebben, ipv dat oppervlakkige geleuter over vormgeving van boeken. En ik kon ook geen cijfers opkrikken met werkstukken. Kunnen ze niet gewoon terug naar dat systeem, met dan bijvoorbeeld een keuzeruimte voor zo'n vrij vak als CKV ofzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:42

MissJ schreef:
Weet je wat ik gewoon niet begrijp? Er zijn al meerdere onderzoeken uitgevoerd die bevestigd hebben dat de Tweede Fase en een aantal andere onderwijsvernieuwingen gefaald hebben. Waarom dan niet gewoon terug naar hoe het was?

Omdat die situatie evenmin ideaal was. De tweede fase is gekomen als reactie op de klacht van het vervolgonderwijs dat de nieuwe studenten zo vreselijk weinig ervaring hadden met zelfstandig werken. (En dat was ook zo. Ik heb als eennalaatste jaargang nog oude stijl gehad, maar daar werd nog tot in 6 VWO elke keer het huiswerk gecontroleerd, en kreeg je nog steeds eindeloos gezeur van een docent die voor de klas z'n verhaal vertelde, uur na uur na uur Scheve mond Dat sloeg echt helemaal nergens op en ik heb me werkelijk te pletter verveeld.)

Een aantal van de onderwijsvernieuwingen bij de Tweede Fase waren zeker niet slecht en 'gewoon' teruggaan naar de oude situatie is dus geen oplossing.

Bovendien was het taalniveau toen ook al niet zo briljant - een groot deel van mijn klasgenoten kende de d/t-regel niet Bloos!

Citaat:
En waarom moeten de leerlingen nu ineens afgerekend worden op fouten die gemaakt zijn door het ministerie van Onderwijs?

Dat is niet ineens hoor Knipoog Volgens mij is dat de kern van beleidsdrama's in het onderwijs van minstens de afgelopen 30 jaar, en mogelijk langer (maar toen was ik er nog niet, dus dat weet ik niet Tong uitsteken )

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:53

Shadow0 schreef:
Omdat die situatie evenmin ideaal was. De tweede fase is gekomen als reactie op de klacht van het vervolgonderwijs dat de nieuwe studenten zo vreselijk weinig ervaring hadden met zelfstandig werken. (En dat was ook zo. Ik heb als eennalaatste jaargang nog oude stijl gehad, maar daar werd nog tot in 6 VWO elke keer het huiswerk gecontroleerd, en kreeg je nog steeds eindeloos gezeur van een docent die voor de klas z'n verhaal vertelde, uur na uur na uur Scheve mond Dat sloeg echt helemaal nergens op en ik heb me werkelijk te pletter verveeld.)

Ik denk dat wij uit hetzelfde jaar komen. Haha! Mijn huiswerk is echter nooit gecontroleerd. Als je het niet gedaan had, er je kreeg en SO, had je gewoon dikke pech. Wij hadden wel degelijk wat uurtjes ingeruimd voor zelfstandig werken. Bovendien is zelfstandig werken imo ook wel iets wat een heleboel mensen zich snel eigen kunnen maken, maar wat een aantal mensen gewoon nooit zal lukken, omdat ze niet willen/ niet kunnen.

Shadow0 schreef:
Een aantal van de onderwijsvernieuwingen bij de Tweede Fase waren zeker niet slecht en 'gewoon' teruggaan naar de oude situatie is dus geen oplossing.

Bovendien was het taalniveau toen ook al niet zo briljant - een groot deel van mijn klasgenoten kende de d/t-regel niet Bloos!

Maar kan er dan geen combinatie gemaakt worden van beide systemen? Tuurlijk, een programma waar iedere leerling optimaal in kan presteren bestaat niet. Maar het zou toch mogelijk moeten zijn om, gebaseerd op ervaringen uit het verleden, een systeem te ontwikkelen waarbij leerlingen wel begeleidt worden en echt diep op de stof van vakken in gaan, maar waar ook een mate van zelfstandig werken in opgenomen is?

Shadow0 schreef:
Dat is niet ineens hoor Knipoog Volgens mij is dat de kern van beleidsdrama's in het onderwijs van minstens de afgelopen 30 jaar, en mogelijk langer (maar toen was ik er nog niet, dus dat weet ik niet Tong uitsteken )

Haha! Bokkers van 30+, roept u eens. Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:06

MissJ schreef:
Ik denk dat wij uit hetzelfde jaar komen. Haha! Mijn huiswerk is echter nooit gecontroleerd. Als je het niet gedaan had, er je kreeg en SO, had je gewoon dikke pech. Wij hadden wel degelijk wat uurtjes ingeruimd voor zelfstandig werken. Bovendien is zelfstandig werken imo ook wel iets wat een heleboel mensen zich snel eigen kunnen maken, maar wat een aantal mensen gewoon nooit zal lukken, omdat ze niet willen/ niet kunnen.

Het verschilt heel erg per school maar ik denk dat het juist iets is wat je niet snel leert, maar waar je juist veel tijd voor had.

Ik heb tot halverwege de 4e klas op een school gezeten waar heel veel gedaan werd aan zelfstandigheid. Vanaf de brugklas kreeg je steeds meer eigen verantwoordelijkheid, moest je steeds meer inplannen etc. Daar waren maar weinig die dat niet konden, hoewel niet iedereen het even makkelijk vond.

Toen ben ik verhuisd naar een school waar ze vreselijk anti-alles waren en vooral heel erg tegen moderne manieren van lesgeven. Op last van de regering en de onderwijsvernieuwingen moesten ze toen een proef doen met die zelfwerkzaamheid, dus kreeg je soms 6 uur slaapverwekkende, stomvervelende frontale lessen (docent praat, klas slaapt of pretendeert aantekeningen te maken) afgewisseld met een uurtje 'ok en nu gaan jullie voor jezelf werken'. Surprise surprise, dat werkte niet, men was veel te blij na 6 uur even iets anders te kunnen doen.

En al die docenten: "zie je wel, dat werkt niet!"
Citaat:
Maar kan er dan geen combinatie gemaakt worden van beide systemen? Tuurlijk, een programma waar iedere leerling optimaal in kan presteren bestaat niet. Maar het zou toch mogelijk moeten zijn om, gebaseerd op ervaringen uit het verleden, een systeem te ontwikkelen waarbij leerlingen wel begeleidt worden en echt diep op de stof van vakken in gaan, maar waar ook een mate van zelfstandig werken in opgenomen is?

Dat denk ik wel. In theorie.
Het vereist wel een paar dingen die niet snel gaan komen:
- voldoende docenten
- gemotiveerde docenten
- eens rustig nadenken over wat je wilt
- luisteren naar docenten en leerlingen
- en een boel tijd, want dat soort dingen kun je niet op stel en sprong veranderen.

Maar we blijven hopen he Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:53

Shadow0 schreef:

Daar staat dan weer tegenover dat het hoger onderwijs steeds schoolser wordt...
Het idee van zelfstandige werken en leren plannen is natuurlijk goed, maar het moet anders ingevuld worden. Vakken als ANW en CKV/KCV zijn eigenlijk overbodig. De stof is soms wel nuttig, maar kan net zo goed bij een ander vak geïntegreerd worden.

Het idee waar dit topic mee begon vind ik niet slecht. Je moet nu eenmaal bepaalde basisdingen beheersen als je van de middelbare school afkomt. Het spreekt voor zich dat er op het VMBO minder van je verwacht wordt dan op het VWO.
Basiskennis Nederlands vind ik sowieso erg belangrijk. Als je ziet hoe belabberd of onsamenhangend sommige bokkers schrijven, vraag ik me weleens af hoe zij ooit een serieuze baan willen vinden.

Er zal wel goed bepaald moeten worden wat tot het basisniveau wiskunde behoort. Is dat voor iedere leerling hetzelfde of afhankelijk van de soort wiskunde die je volgt? Ik heb zelf wiskunde B gehad, maar vermoedelijk zou ik op wiskunde A veel hoger hebben gescoord.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:29

niet veel tussenuren, k heb er 13 in de aanbieding hoor :S

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:34

Zoals er nu op sommige scholen wordt les gegeven, is dat denk ik voor veel leerlingen onmogelijk. Toch vind ik het wel erg goed, mits er ook goed lesgegeven wordt. Zeker bij Nederlands en Engels vind ik het erg belangrijk, wiskunde zou voor mij nog niet eens echt heel hard nodig zijn. Maar Nederlands en Engels zeker wel Ja