Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
katiavl schreef:Mischien in nederland minder tussen uren, en meer les, want jullie komen niet aan 36 uur concrete lesuren geloof ik?
katiavl schreef:Mischien in nederland minder tussen uren, en meer les, want jullie komen niet aan 36 uur concrete lesuren geloof ik?
Machie schreef:katiavl schreef:Mischien in nederland minder tussen uren, en meer les, want jullie komen niet aan 36 uur concrete lesuren geloof ik?
HBO.. en ik wel heb 14 contacturen
Urielle schreef:Bofferd. Ik bied er 7
Shadow0 schreef:Tsja, hoe je het ook wendt of keert, er is altijd wel iets waar op gekort moet worden... leren kan soms gewoon niet sneller gaan, en als je je op het ene richt, moet je ergens anders minder doen.
En waar dat dan vandaan moet komen, dat weet ik niet. (Ik weet het echt niet, ik heb geen idee. Ik ben het met iedereen eens die constateert dat te veel aankomende studenten een bedroevend slecht niveau hebben wat betreft Nederlands en Engels, en dat wiskunde zwaar wordt ondergewaardeerd terwijl het toch wel essentieel is voor vrijwel alle wetenschappelijke opleidingen. Dus ja, ik vind dat dat belangrijk is.
Maar ik zou niet weten wat er dan minder kan - hooguit een deel van het projectgebeuren en tijdrovende werkstukken. Maar ook die dingen komen uit een zeer concrete vraag van de vervolgopleidingen.)
Oftewel: one cannot everything have! (bb)
MissJ schreef:Weet je wat ik gewoon niet begrijp? Er zijn al meerdere onderzoeken uitgevoerd die bevestigd hebben dat de Tweede Fase en een aantal andere onderwijsvernieuwingen gefaald hebben. Waarom dan niet gewoon terug naar hoe het was?
Citaat:En waarom moeten de leerlingen nu ineens afgerekend worden op fouten die gemaakt zijn door het ministerie van Onderwijs?
Shadow0 schreef:Omdat die situatie evenmin ideaal was. De tweede fase is gekomen als reactie op de klacht van het vervolgonderwijs dat de nieuwe studenten zo vreselijk weinig ervaring hadden met zelfstandig werken. (En dat was ook zo. Ik heb als eennalaatste jaargang nog oude stijl gehad, maar daar werd nog tot in 6 VWO elke keer het huiswerk gecontroleerd, en kreeg je nog steeds eindeloos gezeur van een docent die voor de klas z'n verhaal vertelde, uur na uur na uurDat sloeg echt helemaal nergens op en ik heb me werkelijk te pletter verveeld.)
Shadow0 schreef:Een aantal van de onderwijsvernieuwingen bij de Tweede Fase waren zeker niet slecht en 'gewoon' teruggaan naar de oude situatie is dus geen oplossing.
Bovendien was het taalniveau toen ook al niet zo briljant - een groot deel van mijn klasgenoten kende de d/t-regel niet
Shadow0 schreef:Dat is niet ineens hoorVolgens mij is dat de kern van beleidsdrama's in het onderwijs van minstens de afgelopen 30 jaar, en mogelijk langer (maar toen was ik er nog niet, dus dat weet ik niet
)
MissJ schreef:Ik denk dat wij uit hetzelfde jaar komen.Mijn huiswerk is echter nooit gecontroleerd. Als je het niet gedaan had, er je kreeg en SO, had je gewoon dikke pech. Wij hadden wel degelijk wat uurtjes ingeruimd voor zelfstandig werken. Bovendien is zelfstandig werken imo ook wel iets wat een heleboel mensen zich snel eigen kunnen maken, maar wat een aantal mensen gewoon nooit zal lukken, omdat ze niet willen/ niet kunnen.
Citaat:Maar kan er dan geen combinatie gemaakt worden van beide systemen? Tuurlijk, een programma waar iedere leerling optimaal in kan presteren bestaat niet. Maar het zou toch mogelijk moeten zijn om, gebaseerd op ervaringen uit het verleden, een systeem te ontwikkelen waarbij leerlingen wel begeleidt worden en echt diep op de stof van vakken in gaan, maar waar ook een mate van zelfstandig werken in opgenomen is?
Shadow0 schreef:Omdat die situatie evenmin ideaal was. De tweede fase is gekomen als reactie op de klacht van het vervolgonderwijs dat de nieuwe studenten zo vreselijk weinig ervaring hadden met zelfstandig werken. (En dat was ook zo. Ik heb als eennalaatste jaargang nog oude stijl gehad, maar daar werd nog tot in 6 VWO elke keer het huiswerk gecontroleerd, en kreeg je nog steeds eindeloos gezeur van een docent die voor de klas z'n verhaal vertelde, uur na uur na uurDat sloeg echt helemaal nergens op en ik heb me werkelijk te pletter verveeld.)