Dikke kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen zijn te dik omdat ouders zich niet genoeg inzetten.

mee eens
151 (77%)
niet mee eens
43 (22%)

Totaal aantal stemmen: 194

Anoniem

Re: Dikke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:39

Nou Lusitana, ik ga voor een groot deel met je mee, maar er zit tegenwoordig veel meer aan toevoegingen en kleurstoffen in eten dan vroeger. Tenzij je alles, maar dan ook alles zelf maakt. Dus geen bouillonblokje, geen sausje of whatever, maar lettelrijk alles zelf maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:42

Klopt faye
Helaas is dat zo
En zelfs in een potje bonen van hak zit bijv zout. Vind ik jammer vraag er niet om.
Maar verse boontjes zijn er ook niet het hele jaar, maar ik eet ze wel graag.
En zelf telen en inmaken, helaas daar heb ik de puf nu ook weer niet voor Lachen
En de meeste mensen niet eens ze plek

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:45

In mijn ogen heeft het helemaal geen zin om kinderen bepaalde eetproducten (pizza/patat enz.) radicaal te verbieden. Wel kun je ze leren bewuster te eten. Door zelf het goede voorbeeld te geven thuis en door ze te wijzen op de gevaren van te vet eten. Verder zijn niet alle pizza's of patat 'slecht', men heeft allang op 't bewuster eten ingespeeld door te komen met minder vette producten (Light pizza's, olijfolie, ovenpatat). Dat wil niet zeggen dat je deze producten onbeperkt kunt eten, maar voor een keer is niets mis mee. Lachen

Over de link naar alcohol en drugs: dat krijgen ze inderdaad niet voorgeschoteld. Maar ze weten wel heel duidelijk waarom niet door goede voorlichting. Mochten ze desondanks later weleens een joint willen draaien, heb ik liever dat ze dat thuis doen dan elders experimenteren met onbekende troep. (En nee, zelf heb ik nooit de behoefte gehad om zoiets uit te proberen, ondanks een vriendenkring waarin dat wel gebeurde).

Moraal van dit bericht Clown : Goede voorlichting en begeleiding doet wonderen, dus idd hebben de ouders daar een flinke rol in, maar zwart/wit is dit gebied niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 13:05

Ik denk dat het wel duidelijk is dat verbieden geen zin heeft, maar je hoeft hele kleine kinderen gewoon nog niet alles voor te schotelen en als je er wel mee begint kun je zeggen dat het heel speciaal is. Zo aten wij vroeger patat als traktatie en niet voor het gemak. En zo heeft patat voor mij altijd iets gehouden als traktatie en is nooit "gewoon" eten geworden en maak ik thuis gewone maaltijden.

Ik zit wat dat betreft ook op een lijn met jou, het maakt niet uit dát je het een keer eet, als je het maar niet voorzet alsof het een normale dagelijks maaltijd is en vooral dus een basis hebt van goede maaltijden.

Wat de toevoegingen betreft, je kunt kiezen voor een paar keer in de week kant en klaar en een paar keer in de week vers. Het gata mis als er dagelijks kant en klaar wordt gegeten en ook als dat dus mee de slaapkamer in gaat of voor de TV wordt genuttigd. Bewust eten is belangrijk om geen vet op te slaan, dat is ook wetenschappelijk bewezen. Als geniet van je eten, wordt het beter gebruikt dan als je "het naar binnen werkt" en dat is ook deel van het probleem. Kinderen hoeven vaak niet meer aan tafel. En dan is er nog de factor van bewegen. Als je flink sport, kun je echt heel veel troep eten en toch niet aankomen. Het blijft dan trouwens ongezond, lichaamsgewicht zegt natuurlijk ook niet alles, maar daar gaat deze discussie over....

Overigens kun je in Nederland nog heel gezond uit eten, waar hier uit eten per definitie ongezond is, want alle restaurants sreveren een lomp vlees met patat, soms rijst en een blaadje sla als groente...
Iets gezondere variatie is vis, maar ook daar zit geen groenten bij.

Overigens eten ze hier warm op school tussen de middag en dat vind ik wel een goede regeling. Het eten was alleen niet altijd evne verantwoord, maar daar is de staat zich nu mee aan het bemoeien. Dit is feitelijk ook voor het gemak van de werkende ouders. Ze kunnen ook na schooluren nog op school blijven, maar de school heeft bv geen kantine waar ze koek en snoep kunnen kopen en ze mogen tot een bepaalde leeftijd ook niet zomaar van het plein af (er is een portier en je mag alleen met je ouder/verzorger mee het erf af)

Verder hebben ze hier eigenlijk vijf maaltijden op een dag. Toch zie je dat kinderen tussen door enorm veel snoep en frisdrank krijgen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-08-07 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:09

Ja las het in de krant, het super hoog vet percentage in sommige dunne mensen, ga mijn broer dus ook eens laten testen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 13:23

Overigens kun je en kind ook keuzes laten maken tussen gewoon twee gezonde(re) dingen. Sommige ouders laten kinderen tussen te veel dingen kiezen of laten ze zelf bepalen.

Ik ken bv iemand die hier wel haar zoontje wel heel af en toe een gebakje laat uitzoeken (serveren ze hier in alle cafés) maar zegt dan meteen welke "grote mensen gebakjes" zijn, waar hij niet uit mag kiezen (de te vette en zoete), en welke hij wel uit mag kiezen en dat is er een gebaseerd op rijstmeel en een van bladerdeeg en beide hebben niet zo bar veel "slechts", omdat het droge dingen zijn met weinig suiker en vet en geen vulling. Dan geeft ze ergens wel toe aan het feit dat hij went in een café wat te krijgen, maar daar komen ze weinig, dus dat is niet zo heel erg, maar hij leert wel meteen dat er ook dingen zijn die hij gewoon niet kan krijgen. Hij drinkt bv ook steevast water en nooit frisdrank en vindt dat heel gewoon.
Ze maakt ook een broodje voor hem klaar dat hij uit school vandaan in de auto kan eten, want eerlijk gezegd is hij niet te harden als hij honger heeft. (Hij wordt gebracht en opgehaald omdat ze een half uur met de auto van de school woont. De dorpen hebben geen scholen, alle scholen met minder dan tien leerlingen zijn twee jaar geleden gesloten. Leuke anekdote: Er was een school met maar een leerling en die kwam te ongezadelde pony naar school! Maar goed, dat is een ander verhaal.)

Wat ik zeggen wil, met een beetje je hoofd gebruiken is het niet totaal onmogelijk om kinderen door verleidingen te leiden.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:28

Citaat:
Wat ik zeggen wil, met een beetje je hoofd gebruiken is het niet totaal onmogelijk om kinderen door verleidingen te leiden

Als je het gewoon niet in huis haalt, kom je al een heel eind... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:39

Ik denk dat er maar heel weinig zijn die alles, maar dan ook alles vers maken Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:46

faye schreef:
Ik denk dat er maar heel weinig zijn die alles, maar dan ook alles vers maken Clown

En dan is nog vers tussenhaakjes, net zoals er veel boeren verse scharreleieren verkopen die gewoon vers van het rek uit de aldi komen. Idem met fruit, zeker in de zomer aardbeien Lachen

Of je moet alles zelf maken, schaapje houden, groenten kweken, gaat niet altijd lukken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:09

Vers is gewoon niet verwerkt in kant en klaar, niet meteen "biologish geteeld" ofzo.
Het verschil dus tussen het kopen van losse boerenkool en aardappelen
of een kant en klare boerenkool stamppot.
Het eerste heet vers en is veel gezonder, al zal die boerenkool ook wel bespoten zijn etc. Maar dan is er verder niks toegevoegd, snap je.
Het eerste kost wel meer tijd om te bereiden, en daarom kiezen sommige mensen er niet zo vaak meer voor.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-08-07 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:11

Ja snap je helemaal!
Eigelijk zouden we meer zo moeten koken, want hamburger zelfs kun je heel gezond maken.

Maar goed tijd, als je beide werkt en niemand heeft zin om minder te werken ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:15

Dat is dus het probleem. Maar, je komt toch een keer thuis van werk? Dan kan er toch iemand koken en dat hoeft ook niet accuut. Hier eet men om negen uur. Dan neem je gewoon eerst een boterham tegen de ergste honger.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:26

Ik snap dat ook niet, geen zin meer om te koken. Je wilt je zelf toch ook iets lekkers voorzetten?
Mijn man en ik werken allebei fulltime, en wij koken 6 dagen in de week. Niet elke dag AGV, maar er zijn genoeg gerechten die gezond zijn en weinig tijd vergen. Binnen een half uurtje heb je iets fatsoenlijks op tafel. Nou werken wij allebei op kantoor momenteel, dus dan eten we om 6 uur. Hiervoor werkte mijn man in de recreatiesector, en was vaak later thuis. Dan kookte ik, en aten we om acht uur. Het is maar wat je gewend bent, de eerste week heb je honger om zes uur, daarna wen je er vanzelf aan.
Wij halen echt wel eens een frietje of pizza, maar dan eten we de rest van de week gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:28

Pizza maak ik dan ook meestal zelf
De bodem is wel een pakje meel en komt wel uit een pakje
Maar de groente erop zijn wel gewoon vers.
Gezonder, maar vooral heeel veel lekkerder Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:30

Ik krijg de bodem nooit echt lekker, anders had ik dat ook wel eens gedaan. Dus als je nog tips hebt Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:32

Ouders kunnen gewoon nee zeggen.
Dat konden ze vroeger ook, dat kunnen ze nu nog best.

Mijn zoontje is 3 en in de zeurfase. Streng met eten zijn we niet, hij hoeft niet zijn bord leeg te eten, snoep mag ie ook best, af en toe. Maar meestal regel ik het zo dat hij uit gezonde dingen kan kiezen voor de 'lekkere trek'. Vlak voor het eten zit hij vaak fruit, groente of kaas e.d. te snoepen, prima.
En in de supermarkt(doe vaak boodschappen onder etenstijd, niet slim heh!) krijgt hij meestal een broodje uit de zak, maar ook niets anders en dat weet hij.

Ook bij wat oudere kinderen heb je het grotendeels zelf in de hand, want als ze wat kopen, waar komt dan het geld vandaan?
Ga maar eens onder middageten naar een supermarkt in de buurt van een school, je schrikt je rot als je ziet wat ze inslaan. Snoep, frisdrank, snacks, zelfs bier rolt langs de kassa.
Wat is er mis met een trommel met brood erin?

Ouders blijven verantwoordelijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:35

Veel ouders nemen die trommel zelf ook niet meer mee naar het werk. hoeveel collega's ik wel niet tussen de middag slecht zie eten bij de supermarkt, of in de bedrijfskantine. Ik voel me echt ouderwets met mijn Winnieh the Pooh trommeltje Haha! Ik heb mijn man ondertussen ook weer aan de zelfgesmeerde boterhammen, appeltje en sinasappeltje erbij, en sultana voor de lekkere trek. Maar hoeveel mensen doen het nog zo?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:36

faye schreef:
Nou Lusitana, ik ga voor een groot deel met je mee, maar er zit tegenwoordig veel meer aan toevoegingen en kleurstoffen in eten dan vroeger. Tenzij je alles, maar dan ook alles zelf maakt. Dus geen bouillonblokje, geen sausje of whatever, maar lettelrijk alles zelf maken.

Dat moest ik hier dus in het begin omdat het gewoon niet bestond, al dat gemak uit een zakje/pakje/potje, en dan zie je pas hoe vaak je daar eigenlijk naar grijpt! Toch kun je met gebruik van dat soort producten voorkomen dat je kinderen dik worden, want het zit 'm niet alleen daarin, natuurlijk.
Er bestaat hier bv geen jus uit en zakje en eet dat dus niet meer. Ik eet geen vlees thuis, dus heb ook nooit jus. (Ze doen hier trouwens olijfolie over aardappelen) Zal ook niet weten waar over, want ik eet weinig aardappelen. Ben meer een rijst, noodle en pasta eter. Dat eet ik met verse groenten, niet met en sausje, of het moet al eigengemaakt zijn van verse groenten...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:37

erleyne schreef:
Veel ouders nemen die trommel zelf ook niet meer mee naar het werk. hoeveel collega's ik wel niet tussen de middag slecht zie eten bij de supermarkt, of in de bedrijfskantine. Ik voel me echt ouderwets met mijn Winnieh the Pooh trommeltje Haha! Ik heb mijn man ondertussen ook weer aan de zelfgesmeerde boterhammen, appeltje en sinasappeltje erbij, en sultana voor de lekkere trek. Maar hoeveel mensen doen het nog zo?

Haha, mijn vriend neemt iedere dag braaf de koeltas mee hoor, Boterhammetjes, appeltje. Hij is zelfs van fles cola op fles water overgestapt Haha!

Eerlijk gezegd ben ik zelf gezonder en regelmatig gaan eten sinds de kleine.
Goede voorbeeld. Schijnheilig

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:37

Zo kan het natuurlijk ook Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:39

randalinpony schreef:
Ouders kunnen gewoon nee zeggen.
Dat konden ze vroeger ook, dat kunnen ze nu nog best.

Het is een bewezen feit dat kinderen eigenlijk nooit meer dan tien keer hetzelfde vragen. Mijn vriendin heeft hier veel aan gehad. ze telde bij het nee zeggen hoeveel ze er nog moets, maar het hielp dus wel. Want vaak is het zo dat het kind gewoon langer volhoud dan de ouder, die moe is, meer dingen aan het hoofd hebt en er geen belang bij heeft. Het kind wil zijn doel bereiken en heeft daar veel voor over. Wel leert het vrij snel dat nee ook nee is, als je volhoudt. Dat lukt niet als je naar vijf keer nee dan toch maar "vooruit dan maar" zegt of iets toch toelaat.

(Natuurlijk niet zo slim om dit in een topic te zetten waar kinderen meelezen. Gaan ze nu elf keer hetzelfde vragen Clown )
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-08-07 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:40

Dat is een goede tip Lusitana! Die ga ik onthouden, zo krijgt tot 10 tellen weer een nieuwe betekenis!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 14:42

Niet hardop tellen natuurlijk, dan geef je je geheim weg!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:42

Inderdaad, dat hebben ze zo door natuurlijk Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:43

erleyne schreef:
Ik snap dat ook niet, geen zin meer om te koken. Je wilt je zelf toch ook iets lekkers voorzetten?
Mijn man en ik werken allebei fulltime, en wij koken 6 dagen in de week. Niet elke dag AGV, maar er zijn genoeg gerechten die gezond zijn en weinig tijd vergen. Binnen een half uurtje heb je iets fatsoenlijks op tafel. Nou werken wij allebei op kantoor momenteel, dus dan eten we om 6 uur. Hiervoor werkte mijn man in de recreatiesector, en was vaak later thuis. Dan kookte ik, en aten we om acht uur. Het is maar wat je gewend bent, de eerste week heb je honger om zes uur, daarna wen je er vanzelf aan.
Wij halen echt wel eens een frietje of pizza, maar dan eten we de rest van de week gezond.

Is het ook niet iets van wat je als lekker beschoud, heb ooit is gehoord dat fast food verslavend kan zijn.
Geen idee of dat ook zo echt is, maar dan kan dat wel in de opvoeding terechtkomen.

Om in het sonja bakker tema te blijven die man die elke dag smorgends twee belegde broodjes at, smiddags heel wat frituur savonds eten en nog is frituur.

Mischien komt dat daar door, geen idee hoor. Ik eet liever mama's eten Bloos