Vrouw toch vervolgd voor doodrijden tasjesdief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vrouw toch vervolgd voor doodrijden tasjesdief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:52

Als je nog een deken achterin laat liggen, heb je ook nog gelukkige slapers en daar kan ik ook niet mee zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:53

precies Lachen

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:01

Het is van de gekke waar je tegenwoordig allemaal rekening moet houden, en dat je je eigen spullen niet mag beschermen/verdedigen.

En inderdaad je mag geen tasjes stelen, en je mag ook je auto niet tegen iemand parkeren die dat geprobeerd heeft.
Maar diep in mijn hart denk ik wel, die jongen had moeten werken voor zijn geld in plaats van stelen dan was hij er nu nog geweest.

Ik geloof niet dat ik zo ver gegaan zou zijn om mijn auto tegen hem aan te zetten, maar het zou wel door mijn hoofd geflitst zijn, ik ben namelijk best een heethoofd en hoe ongezond ook, maak niet snel voor iemand die kwaad wil een pas opzij.

Je mag niet voor eigen rechter spelen, maar ik zou willen dat de rechters hier in Nederland wat strenger (rechtvaardiger) zouden zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:28

Het is toch de omgekeerde wereld dat ik allerlei moeite moet doen om maar te zorgen dat er niks van me gejat wordt?
Al zet ik m'n auto met m'n hele hebben en houden met de deuren open midden in Amsterdam, dan nog hebben ze met hun poten ervanaf te blijven!
Ik weet niet wat ik zou doen als een of andere Hollander, Marokkaan of Fries (vooral die! Knipoog ) me toch iets flikte maar ik vermoed wel dat ik op dat moment niet rustig na ga staan denken!

Ik heb zelf ook wel eens de wet overtreden. Op dat moment wist ik dat en niet altijd ken ik de consequenties ervan. Ben daar echter wel eens voor bestraft en soms viel dat mee, soms niet.
Maar je zal mij nooit horen zeuren als t tegenvalt; op t moment dat je iets uitvreet wat niet door de beugel kan, weet je dat en heb je de gevolgen maar te aanvaarden!
Er zijn nou eenmaal mensen die wél voor eigen rechter spelen en als je een tas jat moet je daar rekening mee houden!
Hoe zou die tasjesdief gereageert hebben als z'n scooter (was het wel z'n eigen scooter? Haha! ) 5 minuten voor die roof was gejat?

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:37

sflj schreef:
1.Het is toch de omgekeerde wereld dat ik allerlei moeite moet doen om maar te zorgen dat er niks van me gejat wordt?

2.Er zijn nou eenmaal mensen die wél voor eigen rechter spelen en als je een tas jat moet je daar rekening mee houden!
Hoe zou die tasjesdief gereageert hebben als z'n scooter (was het wel z'n eigen scooter? Haha! ) 5 minuten voor die roof was gejat?

1.Jammer genoeg leven we niet in een perfecte wereld, zelfs verre van. Helaas. Maar je kan beter je eigen goederen beschermen dan erna je te willen wreken op de dief.
2.Gezien zijn verleden denk ik dat hij ook niet braafjes gereageerd had Clown . Maar dat is imo geen argument.

In het algemeen: Ik versta uit de meeste berichten dat de grote frustratie het juridisch systeem is in Nederland dat niet streng genoeg is, klopt dit? Vinden jullie echt dat in alle gevallen een dief doden of (ernstig) verwonden gerechtvaardigd is, of is dit alleen omdat het gerecht niet streng en efficiënt genoeg optreedt?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:44

Vind dat het rechtssysteem verre van streng genoeg is, dat de rollen omgekeerd worden, slachtoffers worden als daders aangepakt. Is toch van de zotte.

Deze jongen had imo niet dood gehoeven, maar het is een gevolg van zijn eigen daden. Dus niet iemand die eigen rechter speelt, maar: eigen schuld dukke bult. Kan ik niet om treuren hoor, een crimineel minder, jij wel?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:49

Hoop van harte dat ze vrij gesproken wordt.
Of het nu een ongeluk is of niet,ze heeft in mijn ogen goed gehandeld.
Je hebt ten alle tijde van iemands bezittingen af te blijven en als je dat toch niet kan laten moet je ook de gevolgen op je nemen.
En dat is dus het probleem,ze doen van alles maar de consequenties aanvaarden of er wat van leren ho maar.
Deze jongen heeft dit al vele malen gedaan en is al een aantal malen ervoor berecht,dus blijkbaar had ie er niks van geleerd.
Tja klinkt misschien hard maar dan vind ik het eigenlijk wel zn verdiende loon,hij heeft het er immers zelf naar gemaakt.
Het was te verwachten dat er een keer iemand zou komen die niet stom zou toekijken terwijl der tas werd gejat.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:54

Kyle schreef:
In het algemeen: Ik versta uit de meeste berichten dat de grote frustratie het juridisch systeem is in Nederland dat niet streng genoeg is, klopt dit? Vinden jullie echt dat in alle gevallen een dief doden of (ernstig) verwonden gerechtvaardigd is, of is dit alleen omdat het gerecht niet streng en efficiënt genoeg optreedt?

Voor mij hoeft een dief zijn daad niet meteen met de dood te bekopen maar een strenger rechtstelsel en een hele andere aanpak van deze jongelui zou niet verkeerd zijn.
Nu worden ze opgepakt,krijgen of een taakstraf of misschien een maandje cel.
In de cel of bij de taakstraf komen ze met mensen van hun eigen soort in aanraking en worden ze alleen maar nog wijzer gemaakt.
Dus ze komen eruit en hebben vele nieuwe ideeen opgedaan waar ze weer mee aan de slag kunnen.
Zulke lui moet je eigenlijk in een opvoedingskamp proppen voor een jaartje of 3-4.
Geen grapjes,geen ideetjes opdoen,gewoon orde en respect.
En niet onbelangrijk,een vak leren waarmee ze na het kamp hun geld op een eerlijke manier mee kunnen verdienen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:18

Nee Kyle, geen recht in eigen hand, dan weten we helemaal niet waar we blijven.
Maar het rechtssysteem in Nederland zou voor mij wel aangepast mogen worden.
Zo als het nu gaat wordt er meer rekening gehouden/gedaan voor een dader dan voor een slachtoffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:02

Neetje22, er zijn heus wel meer mensen die in de verweer gaan, zeker in de grote steden. Het is niet iemand die nu eens voor zichzelf opkomt. Dit is gewoon buiten proportioneel. Alle andere situaties dat tasjesdieven, auto-inbrekers gesnapt worden, een pak slaag krijgen, komen niet in de krant en komen ook niet tot een veroordeling. Tot diegene dan in de AH, die door medewerkers van AH in elkaar getrapt werd. Kwam nog een leuke aktie van Bernard achteraan Knipoog , maar toen bleef het ook maar bij een mishandeling.

Geef zo iemand een heus pak slaag, maar dit is wel andere koek. Dit is ook geen noodweer.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:05

runningkawa schreef:
idd
dat hij dood is imo nooit haar bedoeling geweest, dat was een ongeluk
Maar als je braaf ergens afblijft heb je ook geen risico dat je achterna gezeten word

domme nederland weer
slachtoffer krijgt de schuld, dader is weer het lieverdje..ook al is hij nu dood.
Had hij zijn poten thuis moeten houden, had ie nog geleefd...simpel Lachen

Helemaal AMEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:20

russel schreef:
Er bestaat een taart arrest. Iemand bakt een taart met vergif erin, is bedoelt voor zijn grote vijand, alleen zijn vrouw eet hem op en gaat dood. Was niet de bedoeling, toch gebeurd, als hij beter had nagedacht was het niet gebeurd. Mannetje gaat wel voor moord de cel in. Ookal is het nooit zijn opzet geweest die vrouw te vermoorden.

Dat die tasjesdief eigenlijk een crimineel is die in een strafkamp behoort, ben ik mee eens, maar ik mag toch hopen dat redelijkerwijs nadenkend handelen toch wel verwacht mag blijven. Stel dat ik in de weg liep en die vrouw bezig is haar tasjesdief aan te rijden, want dat mag Clown en ik liep toch net in de weg en wordt opzij gegooid door die auto. Val ik met mijn hoofd op het wegdek en overlijd. Hoe zullen ze dat gaan zien? Ik ben geen crimineel, en ik wordt door een verbeten vrouw die haar tas gaat redden aangereden en ik overlijd. Voor mij zal er geen sanctie voor haar volgen, want dat is een ongeluk en voor die dief ook niet want hij mag niet stelen. Dat zij als een achterlijke achteruit reed is volledig goed te keuren want ze mag haar tas op welke wijze dan ook terug proberen te krijgen.

Eigenlijk best een leuke casus.

Ik heb ook al zo'n vermoeden dat hier nog wel een leuke uitspraak van gaat komen, het "tasjesdief-arrest" oid Haha!

Punt is gewoon dat je in Nederland niet voor eigen rechter mag gaan spelen en dat is maar goed ook. Overigens doen sommigen hier net of die vrouw nu al veroordeeld is en dat is natuurlijk onzin. Het feit dat het OM gaat vervolgen hoeft nog niet eens te betekenen dat ze straks daadwerkelijk voor de rechter hoeft te staan! Er zijn heel veel gradaties van opzet, dat hoeft lang niet altijd het klassieke "willens en wetens" te zijn. Moord/doodslag/dood door schuld casussen zijn wel mooi studiemateriaal altijd wat dat betreft.

Als opzet niet bewezen geacht wordt kan ze veroordeeld worden voor dood door schuld, daarop staat een maximum straf van 9 maanden en ik acht het heel waarschijnlijk dat ze vervolgens bijvoorbeeld veroordeeld wordt voor de uren die ze in arrest heeft doorgebracht. Door de zaak alsnog voor te laten komen wordt echter wel een heel duidelijk signaal afgegeven dat het voor eigen rechter spelen in Nederland niet getolereerd wordt.

De Hoge Raad doet wel eens een uitspraak die op het eerste gezicht heel oneerlijk lijkt maar die als je er wat verder over nadenkt best zinvol is. Een van de doelen van die uitspraken is namelijk om de wet wat verder uit te leggen, het wetboek zelf is maar een opsomming van gedragingen en sancties die niet toespelen op specifieke situaties. Zo is er ooit eens iemand geweest die stomdronken in een Porsche over een provinciale weg reed en een auto waar hij achter reed in wilde halen. Hij deed 5 of 6 pogingen maar ging elke keer terug naar de rechterhelft van de weg omdat het hem te gevaarlijk leek. De 7e keer zette hij door en botste frontaal op een tegenligger waarbij een aantal van de inzittenden van die tegenligger om het leven kwamen. Hij werd veroordeeld voor dood door schuld (9 maanden) wat veel ophef veroorzaakte omdat dat een oneerlijk lage straf leek. Het OM had ook doodslag geeist. Reden om de man niet voor doodslag te veroordelen was dat er dan ineens vele verkeersongelukken met dodelijke afloop onder de noemer "doodslag" zouden kunnen gaan vallen en dat wetsartikel is daar niet voor bedoeld.

Er was pas ook nog zo'n ophef over die man die een inbreker achterna zat met een honkbalknuppel. Toen riep ook half bokt "je mag je niet eens verdedigen in je eigen huis". Dat is onzin. Hij had die inbreker zijn huis uit mogen slaan en had die man opnieuw binnen willen komen had ie dat opnieuw mogen doen. Hem 3 straten achterna zitten en hem vervolgens in een doodlopende steeg in elkaar slaan heeft niks meer met zelfverdediging te maken maar is domweg mishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:24

Yuri schreef:
runningkawa schreef:
idd
dat hij dood is imo nooit haar bedoeling geweest, dat was een ongeluk
Maar als je braaf ergens afblijft heb je ook geen risico dat je achterna gezeten word

domme nederland weer
slachtoffer krijgt de schuld, dader is weer het lieverdje..ook al is hij nu dood.
Had hij zijn poten thuis moeten houden, had ie nog geleefd...simpel Lachen

Helemaal AMEN!

Bewust je auto achteruit zetten om iemand klem te rijden, dan weet je heus dat die persoon daar schade van op kan lopen. Dan kan het wel niet de bedoeling zijn hem dood te rijden, maar dat is een risico dat je dan maar op de koop toe hebt genomen. Die jongen is daar ter plekke overleden, dan heeft ze heus niet zachtjes gereden, en als je met een vaartje van 50 op iemand in rijdt is het vrij logisch dat ie daar stuk van gaat.

Maar dat heeft dus met de verschillende gradaties van opzet en schuld te maken en om dat te snappen moet je net iets meer van het rechtssysteem weten. Volgend seizoen maar weer met z'n allen kijken naar het programma van Astrid Joosten dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:47

Toch klopt het niet wat je zegt Zep. Als er een inbreker in mijn huis komt en ik sla hem, dan loop ik een groot risico vervolgd te worden zodra dit tuig aangifte doet. Dus ook in je eigen huis mag je een crimineel niets aan doen. Je moet hem een kopje thee aanbieden en vragen of hij wil wachten tot de politie er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:56

En jij denkt ten aller tijden helder na zep?

Jongen was op de scooter, de vrouw wilde haar tasje terug.
Te voet is dan niet haalbaar en ze zat al in de auto. Dan is een logisch gevolg dat je in je auto aanrijd.
Scooter zal geen 10 km hebben gereden dus om bij te houden moet ze wel net zo hard rijden als de scooter en dat is gewoon nogal vlug 50

En als we dan toch allemaal zo van het heldere denken zijn in tijden van secondes
Dat die sukkel van een dief dan zelf langs de boom rijd, kan die ook niet klem gereden worden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:58

faye schreef:
Toch klopt het niet wat je zegt Zep. Als er een inbreker in mijn huis komt en ik sla hem, dan loop ik een groot risico vervolgd te worden zodra dit tuig aangifte doet. Dus ook in je eigen huis mag je een crimineel niets aan doen. Je moet hem een kopje thee aanbieden en vragen of hij wil wachten tot de politie er is.

Noodweer moet evenredig zijn met het geweld dat jou wordt aangedaan.

Hangt ook weer erg van de verklaring af. Stel jij slaat hem met een hondenriem. "Ik heb die riem gepakt om hem te slaan" is een heel andere verklaring dan: "ik had de riem gepakt omdat ik net de hond wilde gaan uitlaten, en toen die man voor mijn neus stond voelde ik me zo bedreigd dat ik zonder er bij na te denken geslagen heb"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:00

runningkawa schreef:
En jij denkt ten aller tijden helder na zep?

Jongen was op de scooter, de vrouw wilde haar tasje terug.
Te voet is dan niet haalbaar en ze zat al in de auto. Dan is een logisch gevolg dat je in je auto aanrijd.
Scooter zal geen 10 km hebben gereden dus om bij te houden moet ze wel net zo hard rijden als de scooter en dat is gewoon nogal vlug 50

En als we dan toch allemaal zo van het heldere denken zijn in tijden van secondes
Dat die sukkel van een dief dan zelf langs de boom rijd, kan die ook niet klem gereden worden Tong uitsteken

Tuurlijk rijd je in je auto aan, je zal hem heus niet op de voet vervolgen. Maar als je hem zo hard aanrijd dat hij ter plekke overlijd heb je behoorlijk veel gas gegegeven. Je hebt misschien niet bewust die jongen dood gewild, je hebt wel enig risico op de koop toe genomen

Of die tasjesdief dat wel of niet verdiend zou hebben volgens mevrouw Runningkawa doét er helemaal niet toe, dat is het hele punt nou net Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:09

Natuurlijk had hij geen dood verdient, maar rouwig ben ik er dan ook niet om dat eentje die al wat overvallen op zijn naam heeft staan er niet meer is, geef ik heel eerlijk toe. En dat gevoel hebben er meer. Had de staat zijn werk gedaan, zat deze klojo heel wat jaartjes vast

Hoe wil je dan iemand op een scooter bijhouden?
Dat kan niet zonder gas te geven en ja als je dan iemand raakt kan het fout gaan, maar fout gaan is niet meteen de dood. Gebroken been was ook wel mooi geweest. Al zal stom Nederland dan ook wel schadeclams bij de vrouw neer leggen. Want de boef kan dan ineens niet meer werken en heeft inkomsten verlies bla bla...alsof hij ooit van plan was te gaan werken, maar dan ineens wel

En als die sukkel nu zelf naast het boompje was gereden had de vrouw niet verder kunnen rijden en hadden we nooit over dit voorval gehoord.
Als hij zijn poten thuis had gehouden, had hij nooit een risico gelopen.

Dus de vrouw schuld..nee in een honderste sec besluit ze dat ze haar tasje terug wil en de enige manier is de auto, waarin ook haar tasje uit is gegrist

Nl is goed in zaken omdraaien.
Wat let iemand ooit nog eens wat te jatten? Schuld krijg je nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:10

Zep schreef:
faye schreef:

Noodweer moet evenredig zijn met het geweld dat jou wordt aangedaan.

Hangt ook weer erg van de verklaring af. Stel jij slaat hem met een hondenriem. "Ik heb die riem gepakt om hem te slaan" is een heel andere verklaring dan: "ik had de riem gepakt omdat ik net de hond wilde gaan uitlaten, en toen die man voor mijn neus stond voelde ik me zo bedreigd dat ik zonder er bij na te denken geslagen heb"

Daar kom je echt niet mee weg. Zolang die inbreker niet de eerste klap uitdeelt benje altijd het haasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:38

faye schreef:

Nee Faye, iedereen mag zijn eigen goed beschermen alleen het geweld dat je daarvoor gebruikt moet wel proportioneel zijn. Als een inbreker wil vluchten en je belemmert zijn vrije doorgang en je ramt hem het licht uit de ogen ben je dus op dat moment bezig met mishandeling en poging tot doodslag. Valt zo een inbreker jouw aan dan is het noodweer, in Nederland heb je altijd vrijspraak bij aantoonbare noodweer. Noodweer acces wordt ook nog gehanteerd, iemand die door heftige emoties buiten proporties handelt en dat is vaak een hevige gemoedstoestand bv angst. Maar dat moet wel middels duidelijke verklaringen en spychiaters aangetoond worden. Deze vrouw kan zich niet beroepen op noodweer, ze zat immers veilig in haar auto. Zit ze op een scooter en die tasjesdief heeft een pistool en richt dat op haar en zij geeft vol gas en plakt hem tegen de boom, dan heb je meteen een andere casus.

Er zijn wel mogelijkheden voor slachtoffers, maar wij als burger worden wel geacht te blijven denken met wat we doen. En gelukkig maar. De aangiftes worden duidelijk beoordeeld door rechters en bij elke onduidelijkheid wordt alsnog in de rechtzaal een verklaring gevraagd. Alles gaat dan onder ede en is vaak dan pas het eerlijkst. Zeker als je als getuige gehoord gaat worden, dan zit je gauw op meineed als je een valse verklaring af geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:40

faye schreef:

Daar kom je echt niet mee weg. Zolang die inbreker niet de eerste klap uitdeelt benje altijd het haasje.

Jawel daar kom je wel mee weg, maar je verhaal moet wel helemaal kloppen , maar bij doorvragen kan het zijn dat je verhaal niet helemaal klopt en dan heb je wel een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:46

Euhm, daar kom je niet mee weg
Je mag iemand gewoon niet aanraken. Als de crimineel vervolgens aangifte doet en zegt niet gedreigd te hebben ben je de pisang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:48

O hij mag ook aangifte doen. Dat is het rechtsysteem, maar beiden aangiftes worden beoordeeld. Hij krijgt zijn sanctie voor diefstal, wat idd in de regel niet veel voorsteld, maar als er klappen zijn gevallen en de eigenaar kan zich beroepen op zelfverdediging of in erger geval noodweer, wordt ook die zaak beoordeeld. Bij voorbaat er van uit gaan dat je je inbreker in elkaar kan rammen zit er idd niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:52

faye schreef:
Dus als ik het goed begrijp mag ik in mijn eigen auto niet mijn tas op de stoel naast me leggen, maar moet ik een kluis in bouwen anders lok ik het uit? Lips are sealed

Dit is al jaren aktief in Rome, worden mijn ouders vroeger al voor gewaarschuwd om bij het stoplicht zeker de ramen wel dicht te hebben of iig de tas uit het zicht en grijpen. Kennelijk is het nu ook hier overgewaaid met scooter langs auto's rijden om tasjes van de stoelen te kunnen gritsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:03

Russel, dat is hier al een tijd in de mode inmiddels, het is gewoon iets om rekening mee te houden.