Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sflj schreef:1.Het is toch de omgekeerde wereld dat ik allerlei moeite moet doen om maar te zorgen dat er niks van me gejat wordt?
2.Er zijn nou eenmaal mensen die wél voor eigen rechter spelen en als je een tas jat moet je daar rekening mee houden!
Hoe zou die tasjesdief gereageert hebben als z'n scooter (was het wel z'n eigen scooter?) 5 minuten voor die roof was gejat?
Kyle schreef:In het algemeen: Ik versta uit de meeste berichten dat de grote frustratie het juridisch systeem is in Nederland dat niet streng genoeg is, klopt dit? Vinden jullie echt dat in alle gevallen een dief doden of (ernstig) verwonden gerechtvaardigd is, of is dit alleen omdat het gerecht niet streng en efficiënt genoeg optreedt?
runningkawa schreef:idd
dat hij dood is imo nooit haar bedoeling geweest, dat was een ongeluk
Maar als je braaf ergens afblijft heb je ook geen risico dat je achterna gezeten word
domme nederland weer
slachtoffer krijgt de schuld, dader is weer het lieverdje..ook al is hij nu dood.
Had hij zijn poten thuis moeten houden, had ie nog geleefd...simpel
russel schreef:Er bestaat een taart arrest. Iemand bakt een taart met vergif erin, is bedoelt voor zijn grote vijand, alleen zijn vrouw eet hem op en gaat dood. Was niet de bedoeling, toch gebeurd, als hij beter had nagedacht was het niet gebeurd. Mannetje gaat wel voor moord de cel in. Ookal is het nooit zijn opzet geweest die vrouw te vermoorden.
Dat die tasjesdief eigenlijk een crimineel is die in een strafkamp behoort, ben ik mee eens, maar ik mag toch hopen dat redelijkerwijs nadenkend handelen toch wel verwacht mag blijven. Stel dat ik in de weg liep en die vrouw bezig is haar tasjesdief aan te rijden, want dat magen ik liep toch net in de weg en wordt opzij gegooid door die auto. Val ik met mijn hoofd op het wegdek en overlijd. Hoe zullen ze dat gaan zien? Ik ben geen crimineel, en ik wordt door een verbeten vrouw die haar tas gaat redden aangereden en ik overlijd. Voor mij zal er geen sanctie voor haar volgen, want dat is een ongeluk en voor die dief ook niet want hij mag niet stelen. Dat zij als een achterlijke achteruit reed is volledig goed te keuren want ze mag haar tas op welke wijze dan ook terug proberen te krijgen.
Eigenlijk best een leuke casus.
Yuri schreef:runningkawa schreef:idd
dat hij dood is imo nooit haar bedoeling geweest, dat was een ongeluk
Maar als je braaf ergens afblijft heb je ook geen risico dat je achterna gezeten word
domme nederland weer
slachtoffer krijgt de schuld, dader is weer het lieverdje..ook al is hij nu dood.
Had hij zijn poten thuis moeten houden, had ie nog geleefd...simpel
Helemaal AMEN!
faye schreef:Toch klopt het niet wat je zegt Zep. Als er een inbreker in mijn huis komt en ik sla hem, dan loop ik een groot risico vervolgd te worden zodra dit tuig aangifte doet. Dus ook in je eigen huis mag je een crimineel niets aan doen. Je moet hem een kopje thee aanbieden en vragen of hij wil wachten tot de politie er is.
runningkawa schreef:En jij denkt ten aller tijden helder na zep?
Jongen was op de scooter, de vrouw wilde haar tasje terug.
Te voet is dan niet haalbaar en ze zat al in de auto. Dan is een logisch gevolg dat je in je auto aanrijd.
Scooter zal geen 10 km hebben gereden dus om bij te houden moet ze wel net zo hard rijden als de scooter en dat is gewoon nogal vlug 50
En als we dan toch allemaal zo van het heldere denken zijn in tijden van secondes
Dat die sukkel van een dief dan zelf langs de boom rijd, kan die ook niet klem gereden worden
Zep schreef:faye schreef:Toch klopt het niet wat je zegt Zep. Als er een inbreker in mijn huis komt en ik sla hem, dan loop ik een groot risico vervolgd te worden zodra dit tuig aangifte doet. Dus ook in je eigen huis mag je een crimineel niets aan doen. Je moet hem een kopje thee aanbieden en vragen of hij wil wachten tot de politie er is.
Noodweer moet evenredig zijn met het geweld dat jou wordt aangedaan.
Hangt ook weer erg van de verklaring af. Stel jij slaat hem met een hondenriem. "Ik heb die riem gepakt om hem te slaan" is een heel andere verklaring dan: "ik had de riem gepakt omdat ik net de hond wilde gaan uitlaten, en toen die man voor mijn neus stond voelde ik me zo bedreigd dat ik zonder er bij na te denken geslagen heb"
faye schreef:Toch klopt het niet wat je zegt Zep. Als er een inbreker in mijn huis komt en ik sla hem, dan loop ik een groot risico vervolgd te worden zodra dit tuig aangifte doet. Dus ook in je eigen huis mag je een crimineel niets aan doen. Je moet hem een kopje thee aanbieden en vragen of hij wil wachten tot de politie er is.
faye schreef:Hangt ook weer erg van de verklaring af. Stel jij slaat hem met een hondenriem. "Ik heb die riem gepakt om hem te slaan" is een heel andere verklaring dan: "ik had de riem gepakt omdat ik net de hond wilde gaan uitlaten, en toen die man voor mijn neus stond voelde ik me zo bedreigd dat ik zonder er bij na te denken geslagen heb"
Daar kom je echt niet mee weg. Zolang die inbreker niet de eerste klap uitdeelt benje altijd het haasje.
faye schreef:Dus als ik het goed begrijp mag ik in mijn eigen auto niet mijn tas op de stoel naast me leggen, maar moet ik een kluis in bouwen anders lok ik het uit?