De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:13

Pipo schreef:
Sorry, daardoor ga ik mij juist het tegenovergesteld gedragen. DOe een ander niet aan wat je zelf niet aangedaan wil worden.

Daar ben ik mee opgegroeid en daar heb ik tot eind vorig jaar naar geleefd.
Blijkbaar ben ik een grens overgedreven en ik sluit ook niet uit dat het weer kan veranderen, maar op het moment is dat wel gewoon hoe ik erover denk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:16

Maar nogmaals: Dat is dus niet de hoofdreden waarom ik geen donor meer ben, zie mijn eerdere posts.

Het enige wat deze show mij weer eens heeft laten zien is hoe een heleboel mensen tegenwoordig denken en dat moedigt mij niet aan om eea weer te veranderen.

Jij oordeelt nu ook over mij zonder mij goed te kennen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:17

ThePast03 schreef:
Daar ben ik mee opgegroeid en daar heb ik tot eind vorig jaar naar geleefd.
Blijkbaar ben ik een grens overgedreven en ik sluit ook niet uit dat het weer kan veranderen, maar op het moment is dat wel gewoon hoe ik erover denk.

Daar kan ik respect en begrip voor hebben.

Persoonlijk heb ik voor anderhalf jaar terug zelf van heel dichtbij een nierdonatie meegemaakt. De psychische impact wat zoiets heeft, was voor mij zo groot dat ik geen donor wil zijn. Niet bij leven en niet bij dood.
Misschien dat dit later weer verandert, maar voorlopig even niet Lachen.

Maar dit is misschien een beetje offtopic, het geeft wel aan dat al dan niet donor worden een behoorlijke impact kan hebben op je leven. Niet alleen bij jezelf, maar ook voor je nabestaanden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:24

Voor mij is het vrij makkelijk. Ze mogen van mij alle reserve-onderdelen hebben als ze daar wat mee kunnen maar ik wil niet in een glazen potje/schaaltje. Nagelbijten / Gniffelen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:27

Ik had er helemaal niet meer aan gedacht dat het programma vanavond uitgezonden zou worden. Toevallig zette ik de tv aan toen het net begon. Vind het een geweldige actie van BNN ! Had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat ze daadwerkelijk een nier zouden verloten, maar was wel benieuwd hoe ze het wel aan zouden pakken.

Vond het echt briljant, ik hoop dat er veel mensen die er nooit serieus over hebben nagedacht om dat formuliertje in te vullen en op te sturen, het nu alsnog doen.
IMO is het nog steeds de beste oplossing om iedereen standaard donor te laten zijn, al heb ik er weinig vertrouwen in dat een wet als deze erdoor komt met de huidige regering Clown

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:48

Ik ben er net bij geweest, ze hadden iedereen zo te pakken Nagelbijten / Gniffelen

Je zag iedereen denken bij de binnenkomst van die vrouw: Oh wat erg dat ze nog maar zo kort heeft, en hoe komt ze erbij om dit te doen.

En toen bleek het fake te zijn ROFL Er hing ineen een soort 'opgeluchte' sfeer, maar ook teleurstelling dat niemand die nier zou krijgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:56

ThePast03 schreef:
Maar nogmaals: Dat is dus niet de hoofdreden waarom ik geen donor meer ben, zie mijn eerdere posts.

Het enige wat deze show mij weer eens heeft laten zien is hoe een heleboel mensen tegenwoordig denken en dat moedigt mij niet aan om eea weer te veranderen.

Jij oordeelt nu ook over mij zonder mij goed te kennen.

Ik oordeel op wat jij schrijft........ik veroordeel je er niet op, maar oordeel wel.

Tussen 100 mensen zit altijd 1 rotte appel, ik ga liever op mijn bek met die ene rotte appel, dan de andere 99 te wantrouwen.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:56

Ik snapte het eerst niet! Tong uitsteken Ik dacht: "Huh? Krijgt nu niemand die nier? Dan kunnen ze hem toch beter wèl geven?"

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:00

Toen ik voor het eerst van de show hoorde vondt ik het walgelijk!!! zoals zo velen!!

Maar jeetje wat een geniale stunt!!!! Mijn complimenten voor BNN!!!

over het donor zijn.. Ik zou willen dat ik 2 dingen aan kon passen

1: iedereen automatisch donor
2: geen donor.. Jammer dan.. dan maar op een aparte lijst!!

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:01

ilske schreef:
Toen ik voor het eerst van de show hoorde vondt ik het walgelijk!!! zoals zo velen!!

Wat bedoel je daarmee? Wat voor lijst?
*nieuwsgierig...

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:02

ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen, nee ik ben zelf geen donor, maar als ik iets nodig blijk te hebben wil ik wel ontvangen.. Ik snap niet dat die mensen zichzelf aan kunnen kijken in de spiegel.. Vindt het ZO egoistisch..

nou vind ik het zoiezo raar dat er mensen zijn die zichzelf liever laten weg rotten, of verbranden dan er een ander plezier mee te doen..

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:03

MariekeVol schreef:
ilske schreef:

Wat bedoel je daarmee? Wat voor lijst?
*nieuwsgierig...

gewoon..
1 lijst voor mensen die iets nodig hebben en die altijd donor zijn geweest
2de lijst voor mensen die geen donor formulier hebben ingevuld..

1 heeft voorang..

r0ows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:05

Ik hoorde net ook dat het een stunt was!! om de aandacht van de mensen te trekken

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:06

ilske schreef:
ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen, nee ik ben zelf geen donor, maar als ik iets nodig blijk te hebben wil ik wel ontvangen.. Ik snap niet dat die mensen zichzelf aan kunnen kijken in de spiegel.. Vindt het ZO egoistisch..

nou vind ik het zoiezo raar dat er mensen zijn die zichzelf liever laten weg rotten, of verbranden dan er een ander plezier mee te doen..

Ik moet zeggen... 1 week geleden dacht ik er hetzelfde over. Echter ik heb nu verschillende discussies gelezen, en in sommige gevallen snap ik het wel. Maar toch... meestal ik het volgens mij gewoon luiheid, en geen zin hebben dat papiertje in te vullen.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:06

dat met de 2 lijsten is niet mogelijk.

Het geen-bezwaar systeem zou al een hele hoop problemen oplossen Ja

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:07

Pipo schreef:
Ik oordeel op wat jij schrijft........ik veroordeel je er niet op, maar oordeel wel.

Tussen 100 mensen zit altijd 1 rotte appel, ik ga liever op mijn bek met die ene rotte appel, dan de andere 99 te wantrouwen.

Met was ik schrijf en waar jij op oordeelt laat ik die mensen alleen zien waar ze mee bezig zijn, nl het discrimineren op mensen met "voor hun" foute levengewoontes. Heel misschien snappen ze dan hoe fijn het is als mensen zo over je denken, misschien ook niet.
Blijkbaar begrijpt bijna niemand wat ik ermee bedoel, ook goed.

Verder ben ik nog steeds zo dat ik die 99 vertrouw, wat dat betreft nog niet voldoende op mijn bek gegaan blijkbaar.
Nogmaals dit is niet de reden waarom ik geen donor meer ben, deze show liet mij gewoon weer eens zien hoe bekrompen een hoop mensen denken. Meer niet.

Iedereen mag van mij alles hebben wat nog maar enigszinds bruikbaar is, ik laat de beslissing alleen aan mijn nabestaanden over. Die moeten namelijk verder met het leven en ik heb er op dat moment geen enkel last meer van.
En ik hoef geen donororgaan van iemand ander, die kan een ander ongetwijfeld beter gebruiken.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:07

MariekeVol schreef:
ilske schreef:

Ik moet zeggen... 1 week geleden dacht ik er hetzelfde over. Echter ik heb nu verschillende discussies gelezen, en in sommige gevallen snap ik het wel. Maar toch... meestal ik het volgens mij gewoon luiheid, en geen zin hebben dat papiertje in te vullen.

in welke gevallen snap je het dan wel?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:08

ilske schreef:

Maar dat is toch logisch dat als je een orgaan nodig bent, je dat wilt krijgen? Als het goed is zal iedereen voor het leven kiezen... Om mensen dat te ontzeggen vind ik een beetje ver gaan. Maakt dan niet uit of diegene al dan niet donor is. Grote kans dat de nier(of iets anders)patient na de donatie wel donor wordt.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:09

ThePast03 : hoe kunnen jouw nabestaande nou zon moeilijke keuze maken op het moment dat ze kapot gaan van verdriet?
en waarom zadel je die mensen op met jouw keuze?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:10

ilske schreef:
gewoon..

1 heeft voorang..

Dat is voor mij dus gewoon hetzelfde als zeggen niet-rokers/drinkers/mensen met gezond gewicht hebben voorrang op rokers/exrokers/drinkers/te dikke mensen.
Of je stelt je organen beschikbaar aan iedereen of je doet het niet. Maar ga geen eisen stellen aan de ontvangers.

Er zijn mensen die vanwege hun geloof hun lichaam intact willen houden voor het hiernamaals omdat ze echt geloven dat dat belangrijk is. Daar kun jij het niet mee eens zijn, maar die mensen geloven dat echt en zijn daardoor niet minder dan mensen die we zo'n formulier hebben ingevuld en hebben evenveel recht op een donororgaan dan wie dan ook.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:11

ilske schreef:
[*olduser*] : hoe kunnen jouw nabestaande nou zon moeilijke keuze maken op het moment dat ze kapot gaan van verdriet?

Oot weleens nagedacht over hoe het is als je als nabestaande helemaal geen keuze hebt op het moment dat je kapot gaat van verdriet en ze dus gewoon gaan snijden in het lichaam van degene waar je zoveel van hield?

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:12

Nerwen schreef:
ilske schreef:

Maar dat is toch logisch dat als je een orgaan nodig bent, je dat wilt krijgen? Als het goed is zal iedereen voor het leven kiezen... Om mensen dat te ontzeggen vind ik een beetje ver gaan. Maakt dan niet uit of diegene al dan niet donor is. Grote kans dat de nier(of iets anders)patient na de donatie wel donor wordt.

stel ik ben donor vanaf mijn 18e

buurman sjaak ook.. DIezelfde buurman zegt: ik ben geen donor, ik ga heel mijn kist in.. en zon formulier invullen? nah daar heb ik geen tijd voor..

nou alletwee krijgen wij het aan ons hart, er is maar 1 hart dan gun ik het mezelf meer dan iemand die zelf ook niet openstond voor donorschap..

en in prenciepe is het hetzelfe.. er mag niet ingesneden worden om 1 of andere reden.. maar als ze er zelf beter van worden mag er ineens wel ingesneden worden..

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:13

ThePast03 schreef:
ilske schreef:
ThePast03 : hoe kunnen jouw nabestaande nou zon moeilijke keuze maken op het moment dat ze kapot gaan van verdriet?

Oot weleens nagedacht over hoe het is als je als nabestaande helemaal geen keuze hebt op het moment dat je kapot gaat van verdriet en ze dus gewoon gaan snijden in het lichaam van degene waar je zoveel van hield?

dat is dan MIJN keus, en ik hoop dat mijn nabestaande die zullen en kunnen respecteren..

zoiezo zien ze er niets van.. ik wil wel met kleren aan weg gebracht worden.. *ga dus niet naakt die kist in*
Laatst bijgewerkt door ilske op 02-06-07 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:14

ThePast03 schreef:
ilske schreef:
gewoon..

1 heeft voorang..

Dat is voor mij dus gewoon hetzelfde als zeggen niet-rokers/drinkers/mensen met gezond gewicht hebben voorrang op rokers/exrokers/drinkers/te dikke mensen.
Of je stelt je organen beschikbaar aan iedereen of je doet het niet. Maar ga geen eisen stellen aan de ontvangers.

Er zijn mensen die vanwege hun geloof hun lichaam intact willen houden voor het hiernamaals omdat ze echt geloven dat dat belangrijk is. Daar kun jij het niet mee eens zijn, maar die mensen geloven dat echt en zijn daardoor niet minder dan mensen die we zo'n formulier hebben ingevuld en hebben evenveel recht op een donororgaan dan wie dan ook.

Ik stel toch geen eis aan de ontvanger?
Ik denk dat als er zon regel komt, er veeeeeeeeel meer donors komen! simpel en alleen doordat er niets zo egoistisch en doordacht is dan de mens!
als ze er zelf beter door kunnen worden, gaan sommige (NIET ALLE) er al anders over denken..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 00:15

ilske schreef:
dat is dan MIJN keus, en ik hoop dat mijn nabestaande die zullen en kunnen respecteren..

zoiezo zien ze er niets van.. ik wil wel met kleren aan weg gebracht worden..

En zo respecteren mijn nabestaanden mijn keuze en is het niet iets waar ze pas bij mijn dood mee worden geconfronteerd.

Mij mogen ze in een vuilniszak wegbrengen, het zal mij werkelijk een rotzorg zijn. Haha!