kankerpatiente moet hoofddoek af op pasfoto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: kankerpatiente moet hoofddoek af op pasfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:00

Op de site van Binnenlandse zaken worden de volgende voorwaarden aan pasfoto's voor paspoorten gesteld:

- Hoofd onbedekt, tenzij de aanvrager heeft aangetoond dat medische, godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich
hiertegen verzetten
- Gezicht volledig zichtbaar
- Ooraanzet kunnen bepalen

Zou die vrouw dan niet op basis van medische redenen haar hoofddoek mogen omhouden? Misschien een beetje vergezocht....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:02

In dat geval.. lijkt mij zeker een optie Ja

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:02

Anoeska schreef:
Op de site van Binnenlandse zaken worden de volgende voorwaarden aan pasfoto's voor paspoorten gesteld:

- Hoofd onbedekt, tenzij de aanvrager heeft aangetoond dat medische, godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich
hiertegen verzetten
- Gezicht volledig zichtbaar
- Ooraanzet kunnen bepalen

Zou die vrouw dan niet op basis van medische redenen haar hoofddoek mogen omhouden? Misschien een beetje vergezocht....

Volgens mij wel...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:04

Het zal ongetwijfeld bedoeld zijn voor verbanden, zuurstofslangen en dat soort dingen, maar het kan idd een optie zijn, denk ik?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:06

waarom geen hoofddoek als haar Oren enz. te zien zijn?
trouwens Meisje uit mijn klas, mocht haar los, oorbellen, en nog meer wat bij een pasfotot niet mag, en ze heeft vorige week met die foto, een Paspoort opgehaalt Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:07

Op een paspoort moet een foto staan die ter alle tijden volledig herkenbaar is en goed de persoon kan onderscheiden, dus een hoofddoek druist tegen die regels zowiezo[/quote]

Prima, maar dan ook allemaal de hoofddoekjes af. Ook de gelovigen.

Even off topic; vorig jaar moest ik een foto van mijn (toen net geen 1-jarige) dochter laten maken voor in mijn paspoort, anders kon ze niet mee op vakantie. Buiten het feit dat het al grote onzin is, omdat we jarenlang met die foto rond blijven zeulen en een kind van 1 jaar nogal verandert (ze lijkt er nu al niet meer op), moest het ook aan de regeltjes gebonden zijn.

Ten eerste; zie maar eens dat je kind stil zit en dan ook nog net dat herkenbare hoofd trekt voor die foto. Ik was des duivels, want het moest echt heel vaak over. Niet leuk voor mijn kind en mij en niet leuk voor de fotograaf. Maar ja, het moest. Wat een achterlijke regeltjes ze al niet verzinnen voor jonge kids. Echt belachelijk. Maar goed, het is off topic, I know. Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:11

Sanniejj schreef:
waarom geen hoofddoek als haar Oren enz. te zien zijn?
trouwens Meisje uit mijn klas, mocht haar los, oorbellen, en nog meer wat bij een pasfotot niet mag, en ze heeft vorige week met die foto, een Paspoort opgehaalt Verward

Ik heb mijn haar ook los in mijn paspoort, hoor. Ze willen alleen wel je oren kunnen zien, dus moet je je haar naar achteren doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:22

Nadya schreef:

Tja en DAT kan dus niet... Je kunt een klassieke grondwet niet veranderen. Het zijn de principes waarop heel Europa gebouwd is.
Als ze in deze wetten zouden mogen sleutelen, dan zou vrijheid van meningsuiting, etc. ook kunnen verdwijnen en zou slavernij en dwangarbeid weer in het leven geroepen kunnen worden.

Het zijn de wetten & rechten waar iedereen (iedere Europese burger) recht op heeft, zoals het recht op onderwijs, het recht op leven, recht op eigendom, en ga zo maar door (53 van deze rechten in totaal).

Een wet hiervan schrappen KAN de Nederlandse regering niet eens, dus een opmerking als "allemaal de hoofddoek af" is gewoon heel erg fout. Je beroofd dan een hele bevolkingsgroep van hun grondrechten.

In mijn ogen is er maar 1 optie:

Een toevoeging in de regelgeving van pasfoto's, voor ernstig zieken, zodat zij ook een hoofddoek mogen dragen, indien dat hun keuze is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:24

Het valt me toch een beetje op dat er sommige mensen hier de GRONDWET afdoen als "regeltjes". In mijn ogen is de grondwet de basis van de NL-se samenleving. Maar zodra het over Moslims en Hoofddoeken gaat, kan deze grondwet wel worden afgeschaft, lijkt het wel...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:27

Anoeska schreef:
Het valt me toch een beetje op dat er sommige mensen hier de GRONDWET afdoen als "regeltjes". In mijn ogen is de grondwet de basis van de NL-se samenleving. Maar zodra het over Moslims en Hoofddoeken gaat, kan deze grondwet wel worden afgeschaft, lijkt het wel...

De Nederlandse grondwet stamt uit 1848.
Toen hadden ze geen problemen a la 2007 dacht ik zo.

Van mij zouden ze hem zeker eens mogen updaten aan hedendaagse standaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:29

runningkawa schreef:
De grens, als je hoofdeksels toelaat, geloof of niet, dan moet je ze allemaal maar toelaten...handig, nee niet echt...

Ik zou zeggen niks toestaan...maar owjee, dan ben je fout bezig in Nl...dan discrimineer je Scheve mond

(ligt het aan mijn compu dat het zo sloom gaat of hebben we dadelijk weer een crash)

De Nederlandse regering wil hoofddeksels ook helemaal niet toestaan. Maar wij zijn hier lid van de EU, en als we daar lid van willen blijven, dan heeft onze regering zich te houden aan de gemaakte afspraken die iedere Europeaan 53 rechten geeft (waaronder het recht op leven, meningsuiting en vrijheid van religie).

De Nederlandse regering is VERPLICHT om deze grondrechten in acht te nemen bij ALLE andere wetten die wij hier in ons eigen landje aan willen maken.
Een van die wetten is o.a. de nieuwe wet over pasfoto's en identificatie. Nederland heeft daarbij het beleid dat hoofddeksels liever niet toegestaan zijn, maar ze zijn verplicht om zich aan de grondwet te houden, en dus mensen die vanwege hun geloofsovertuiging (lees: recht op vrijheid van religie) een hoofddoek moeten dragen, ook zo toe te laten op pasfoto's.
Daar kunnen ze gewoon niets aan veranderen.

Het enige dat ze kunnen doen is hun eigen beleid aanpassen: voor iedereen hoofddeksels toe staan.
Maar ze kunnen de gelovigen hun recht niet afnemen. Dat is gewoon niet mogelijk, wettelijk gezien. Want je beroofd dan iemand van zijn grondrechten, en dat is bijzonder strafbaar.

De grondwet updaten?
En welke punten wilde je dan precies aanhalen:

Artikel 1: Menselijke waardigheid
Artikel 2: Recht op leven
Artikel 3: Recht op menselijke integriteit
Artikel 4: Verbod op folteringen en van onmenselijke of vernederende behandelingen of straffen
Artikel 5: Verbod op slavernij en dwangarbeid
Artikel 6: Recht op vrijheid en veiligheid
Artikel 7: Eerbiediging van privé-leven, familie en gezinsleven
Artikel 8: Bescherming van persoonsgegevens
Artikel 9: Recht te huwen en recht een gezin te stichten
Artikel 10: Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
Artikel 11: Vrijheid van meningsuiting en van informatie
Artikel 12: Vrijheid van vergadering en vereniging
Artikel 13: Vrijheid van kunsten en wetenschappen
Artikel 14: Recht op onderwijs
Artikel 15: Vrijheid van beroep
Artikel 16: Vrijheid van ondernemerschap
Artikel 17: Recht op eigendom
Artikel 18: Asielrecht
Artikel 19: Bescherming bij verwijdering, uitzetting en uitlevering
Artikel 20: Gelijkheid voor de wet
Artikel 21: Non-discriminatie
Artikel 22: Culturele, godsdienstige en taalkundige verscheidenheid
Artikel 23: Gelijkheid van mannen en vrouwen
Artikel 24: Rechten van het kind
Artikel 25: Integratie van gehandicapten
Artikel 26: Recht op voorlichting en raadpleging van de werknemers binnen de onderneming
Artikel 27: Recht op onderhandelen en collectieve aktie
Artikel 28: Recht op toegang tot arbeidsbemiddeling
Artikel 29: Bescherming bij kennelijk onredelijk ontslag
Artikel 30: Rechtvaardige en billijke arbeidsomstandigheden en -voorwaarden
Artikel 31: Verbod van kinderarbeid en bescherming van jongeren op het werk
Artikel 32: Gezins- en beroepsleven
Artikel 33: Sociale zekerheid en sociale bijstand
Artikel 34: Gezondheidsbescherming
Artikel 35: Toegang tot diensten van algemeen economisch belang
Artikel 36: Milieubescherming
Artikel 37: Consumentenbescherming
Artikel 38: Actief en passief kiesrecht bij verkiezingen voor het Europees Parlement
Artikel 39: Actief en passief kiesrecht bij gemeenteraadsverkiezingen
Artikel 40: Recht op behoorlijk bestuur
Artikel 41: Recht op toegang tot documenten
Artikel 42: Ombudsman
Artikel 43: Recht van petitie
Artikel 44: Vrijheid van verkeer en van verblijf
Artikel 45: Diplomatieke en consulaire bescherming
Artikel 46: Recht op een doeltreffende voorziening in rechte en op een onpartijdig gerecht
Artikel 47: Vermoeden van onschuld en rechten van verdediging
Artikel 48: Legaliteitsbeginsel en evenredigheidsbeginsel inzake delicten en straffen
Artikel 49: Recht om niet tweemaal voor hetzelfde delict te worden berecht of bestraft
Artikel 50: Werkingssfeer
Artikel 51: Reikwijdte van de gewaarborgde rechten
Artikel 52: Beschermingsniveau
Artikel 53: Verbod op misbruik van recht

Dit lijken me eigenlijk allemaal wel zeer, zeer belangrijke punten, waarin niet gerommeld mag worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:32

@ Schimmelig: Laten we hier in het topic geen grondwet-discussie van maken, maar je standpunt klopt niet helemaal. Ook de grondwet wordt regelmatig ge-update, in 1983 is er nog een algehele herziening geweest, en de laatste kleine herziening is van 2002. Dus om nou te doen alsof de grondwet oud en achterhaald is, alleen omdat bepaalde gevolgen jou niet aanstaan...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:35

mag ik vragen wat het verschil is tussen de herziening van 1983 en 2002 ?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:39

Hmm, i've i would only be boss for one day (dat idee is het een beetje, huh) Lachen
Ik zou zelf nogal wat aanpassingen maken, geloof wel zowat op elk gebied uit de lijst Nagelbijten / Gniffelen

@ Anoeska: Sjah, herzieningen... Dat is niks rigoreus dus imo.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:56

Er lijken wat berichten verdwenen te zijn?

Keep an open mind, Hypo. Je hebt geen kennis over mijn ideeen, dus je weet niet of dit ''een hele foute kant'' op zou gaan (of je moet in het bezit zijn van een geweldig 6e zintuig natuurlijk) Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:03

Hypofocus schreef:
Nadya schreef:

Tja en DAT kan dus niet... Je kunt een klassieke grondwet niet veranderen. Het zijn de principes waarop heel Europa gebouwd is.
Als ze in deze wetten zouden mogen sleutelen, dan zou vrijheid van meningsuiting, etc. ook kunnen verdwijnen en zou slavernij en dwangarbeid weer in het leven geroepen kunnen worden.

Het zijn de wetten & rechten waar iedereen (iedere Europese burger) recht op heeft, zoals het recht op onderwijs, het recht op leven, recht op eigendom, en ga zo maar door (53 van deze rechten in totaal).

Een wet hiervan schrappen KAN de Nederlandse regering niet eens, dus een opmerking als "allemaal de hoofddoek af" is gewoon heel erg fout. Je beroofd dan een hele bevolkingsgroep van hun grondrechten.

In mijn ogen is er maar 1 optie:

Een toevoeging in de regelgeving van pasfoto's, voor ernstig zieken, zodat zij ook een hoofddoek mogen dragen, indien dat hun keuze is.

Is ook goed. Het gaat mij er niet om dat ik een bepaalde bevolkingsgroep van zijn grondrechten af wil houden. Hoe kom je erbij? Maar ik vind dat je een ernstig zieke niet zo kan behandelen, omdat ze toevallig een Nederlandse is, sorry.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:08

Ik vind dit werkelijk niet kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:13

Nadya schreef:
Is ook goed. Het gaat mij er niet om dat ik een bepaalde bevolkingsgroep van zijn grondrechten af wil houden. Hoe kom je erbij?

Hoe ik daarbij kom?
Omdat je dat zelf zegt:

Nadya schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:15

Schimmelig schreef:
Er lijken wat berichten verdwenen te zijn?

Keep an open mind, Hypo. Je hebt geen kennis over mijn ideeen, dus je weet niet of dit ''een hele foute kant'' op zou gaan (of je moet in het bezit zijn van een geweldig 6e zintuig natuurlijk) Tong uitsteken

Als iemand er zo ernstig over denkt dat hij op bijna alle dingen wel iets te veranderen heeft, dan lijkt het er heel erg op, alsof je het met veel van deze rechten niet eens bent.
Dat is alles.

Verklaar je anders eens nader, zodat we weten waar je het dan wel over hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:20

Hypofocus schreef:
Nadya schreef:
Is ook goed. Het gaat mij er niet om dat ik een bepaalde bevolkingsgroep van zijn grondrechten af wil houden. Hoe kom je erbij?

Hoe ik daarbij kom?
Omdat je dat zelf zegt:

Nadya schreef:

Omdat ik vind dat je voor een ernstig zieke wel een uitzondering mag maken in dit geval. Kan dat niet, dan vind ik dat iedereen zijn hoofddoekjes wel af mag doen. Want iemand met een burka, mag ook zo op de pasfoto? Terwijl ik met mijn jonge kind alle mogelijke moeite moest doen om haar, volgens de regeltjes, op de foto te zetten. Ja, daaaag!

Maar als jij denkt dat ik daarom een bepaalde bevolkingsgroep meteen iets misgun, moet jij dat zelf weten. Ik vind het in elk geval niet normaal dat een moslima wel zo op de foto mag en een ernstig zieke niet, alleen maar vanwege een geloof. Het gaat mij iets te ver.

En ik heb meerdere moslimvrienden, hoor, maar die dragen geen hoofddoekje. Die zijn van een mildere islamitische religie. Clown
En zij vinden dit net zo belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:21

Niemand zegt dat ze zo op straat niet meer mogen lopen
Dan haal je ze van de grondwet af
zeggen dat het voor een ID kaart moet is heel wat anders

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:22

Waarom zou je wel met hoofddeksel op de pasfoto staan,
er zijn al zoveel problemen mee. Dus wat is de toegevoegde waarde dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:23

Jij mag die regel van de Nederlandse foto's best belachelijk vinden Nadya... dat is JOUW grondrecht, om daar een mening over te mogen hebben.

Maar ik stoor me er wel aan dat je een grondrecht op deze manier verwerpt. Mensen hebben nou eenmaal dat recht, en dat hebben ze niet voor niets.

Iemand zijn grondrechten afnemen, alleen omdat er 1 persoon is die graag een bepaald recht zou willen krijgen, vind ik bespottelijk en totale onzin.

Waarom gun je het die hele bevolkingsgroep niet, maar die ENE persoon wel?
Dat is gewoon hypocriet, hoe je het ook went of keert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:25

Je neemt ze dat niet af bij alleen de regel op id af
Je neemt het af als je zegt het mag nergens meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:27

runningkawa schreef:
Niemand zegt dat ze zo op straat niet meer mogen lopen
Dan haal je ze van de grondwet af
zeggen dat het voor een ID kaart moet is heel wat anders

Nee... Want ook op die ID kaart blijven die grondrechten ook van toepassing.

Bovendien, als je het de moslima's niet gunt om een hoofddoek op die ene foto te dragen, waarom die mevrouw met kanker wel?
Die moet het ook alleen maar voor de ID kaart, in het dagelijks leven kan zij ook gewoon met haar hoofddoekje lopen.

We komen hier op het punt van de discussie waaruit blijkt dat er een aantal mensen zijn die alleen de mevrouw met kanker iets gunnen, en daarbij koste wat kost zelf grondwetten in zouden willen trekken om anderen juist dit recht (van het dragen van een hoofddoek op de foto) te ontnemen.

En dan noemen jullie MIJ een imbiciel een paar pagina's terug...
Sorry hoor, maar kijk eens in de spiegel.