Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HaileysComet

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:55

Karinnn schreef:
HaileysComet schreef:
Ik heb het ook een keer in Blijdorp gezien dat iemand een grote Silver Back zat uit te dagen, weet niet of het Bokito was. Mijn vriend en ik hebben er wat van gezegd, maar die taak is niet aan ons, maar aan de verzorgers.

De grootse fout ligt dus bij Blijdorp zelf, zij moeten de dieren in de gaten houden en ingrijpen als mensen dat doen. Ook zouden mensen die vaker komen en dit gedrag naar de dieren vertonen, moeten worden voorgelicht over apengedrag. Ze horen niet te zeggen dat ze maar naar andere apen moeten gaan kijken, ze moeten uitleg geven waarom.

De dieren raken gestressed door dit soort acties, het is aan Blijdorp de taak (PLICHT) om te zorgen dat de dieren het zo goed mogelijk hebben.

Mee eens, maar wat bezielt iemand om naar de dierentuin te gaan en dan een dier (in dit geval een grote Siver Back) te gaan uitdagen of te gaan jennen.

Dat zullen we helaas nooit begrijpen. Verdrietig
Laatst bijgewerkt door HaileysComet op 20-05-07 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:05

Zij had geen idee dat het "jennen"was. En niemand van de verzorgers die haar dus kenden heeft haar daarop gewezen. Gewoon onkunde dus. Zij dacht een leuk contact met een aap in een dierentuin te hebben en vond dat waarschijnlijk heel bijzonder!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:10

Karl66 schreef:
Moderatoropmerking:
Er wordt in dit topic van beide zijden een hoop gespeculeerd over wat wel of niet gebeurd zou zijn. Niemand van ons was erbij aanwezig en het lijkt mij dus niet de bedoeling dat wij conclusies gaan trekken over wat er werkelijk gebeurd is. Ik stel dan ook voor dat we dat aan de instanties over laten die een beter inzicht hebben in wat er gebeurd is.

Ik quote mijzelf nog maar even, het is niet de bedoeling dat wij hier op Bokt wel even gaan bepalen waar de schuldvraag ligt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:29

Heb net het filmpje gezien, de vrouw denkt dat ze goed bezig is en een band met de aap heeft zoals hij is aan het spelen met me en wil aandacht. Maar tegendeel is waar. Zeker met dat filmje te zien kan ik eigelijk de vrouw geen schuld geven. Het is eerder onwetendheid. En de verzorgers wisten het al anders hadden ze haar niet gevraag haar aandacht ergens anders op te richten. Maar goed, zoals ik al eerder zij in antwerpen was het ook zo. Vraag je het om het niet meer te doen stoppen ze ook niet. Want de aap vind het plezant. En wat kan je dan doen herhalen lukt niet? Toegang tot de zoo ontnemen? Wat hij van gedrag vertoont is zeker waarschuwend.
Maar heel de huisvesting trekt eigelijk op niks. De mensen kunnen zo aan de ramen komen en klopt zoals de vrouw ook doet op de ramen. Leuk voor de bezoekers maar voor de gorillas weer helemaal niet....

Hopelijk komt de vrouw helemaal in orde, en heeft ze ook geen schrik opgelopen.
Eigelijk zou de zoo een hoe ga ik om met dierentuin dieren cursusje moeten geven dat je voor je binnenkomt vijf minuten uitleg krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:30

xxxmiixxx schreef:
De vrouw die is gegrepen zat de dieren steeds te jennen, was namelijk gisteren nog in Blijdorp geweest en gevraagd veel informatie gaven ze niet alleen dat de vrouw met een paar andere elke dag de dieren zaten te jennen

En dat hebben ze in het belang van het onderzoek tegen jou gezegt?

jacimatho schreef:
Ik heb zojuist even het filmateriaal van de echtgenoot bekeken.
Daar is duidelijk op te zien hoe de dame Bokito recht in de ogen kijkt, en dat oogcontact ook steeds weer opzoekt als hij zich afwendt.
En dan het "lachen "...tjeess.....
Hij trekt me daar toch een partij slachttanden tevoorschijn, en zij maar kraaien dat ie naar haar lacht en dus maar voluit terug grijnzen..
Hij laat duidelijk zien dat ze weg moet gaan, of zich neer moet geven.

Sja dit was ook mijn gedachte bij het zien van dat filmpje......Ben oprecht nieuwsgierig naar
het intelligentiepijl van die vrouw.
En dat is niet banketstaaf bedoeld ofzo maar na al die jaren kan je toch wel zien of een dier agressie vertoont of niet? Verward
En anders, als je het écht zo interessant vindt ga je dat toch vragen aan de verzorgers of huur/koop je een boek over die dieren?
Alshet je écht zo interesseerd?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:35

op de video zie ik niet echt jennen, wat ze doet is zeker verkeerd. Maar als niemand je het verteld dat het verkeerd is. Dan is het onwetendheid

Ik ben een sterke aapfan ik ben opgegroeid als fan van goodall, en als ik dat zie denk ik jeemie dat doe je niet. Maar de vrouw doet wat ze op de video doet naar mijn idee toch niet uit een verkeerd standpunt. Ze denkt dat de aap haar graag heeft en zij wil er aandacht aan besteden. Zoals veel mensen willen die elke dag komen bezoeken.

En in het filmje vertelde ze dat de verzorgers al van dit gedrag afwisten, hadden ze van mij veel sneller mogen ingrijpen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:38

Chiqa schreef:
Sja dit was ook mijn gedachte bij het zien van dat filmpje......Ben oprecht nieuwsgierig naar
het intelligentiepijl van die vrouw.
En dat is niet banketstaaf bedoeld ofzo maar na al die jaren kan je toch wel zien of een dier agressie vertoont of niet? Verward

Dat lijkt mij toch ook!

Je hoeft echt geen deskundige te zijn om te zien dat hij agressief gedrag vertoont en niet gezellig zit te lachen en zich uit te sloven, omdat hij aandacht van haar wil Rolleyes

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:43

Sjah sommige mensen denken nog altijd dat als je op de ramen klopt dieren het leuk vinden. Zie bv naar het geld dat gegooid word naar de krokodillen om ze te laten bewegen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:46

Bandos schreef:
Jeetje jullie moesten eens weten hoe blij ik nu ben,omdat ik een uitje op deze bewuste dag naar Blijdorp had gepland!!Mijn vriendin kon op het laatste moment niet...pfffff.Een geluk bij een ongelukje dus,gelukkig ben ik zo die boef niet tegen gekomen.Volgende week ga ik deze uitbreker eens goed bekijken,maar geloof me maar dat hij in totale paniek is geweest!!Arm dier,want de verzorgers hadden dit aan moeten zien komen als ik lees dat hij een uitbreker is.Groetjes Knipoog Knipoog

Misschien hebben de verzorgers het wel gemeld, maar het bestuur van de dierentuin heeft het niet serieus opgepakt? Daar al eens aan gedacht? Knipoog Het is wel erg makkelijk om de verzorgers de schuld te geven, maar het bestuur van de dierentuin is degene die de beslissingen maakt.

Hoe dan ook, het is een groot mediacircus en iedereen heeft zijn eigen indianenverhaal erover. Ik weet niet of dat zinvol is!

Als er mensen zijn die informatie hebben over de toedracht of over de mensen die het dier gejend hebben zien worden, meld dit dan bij de dierentuin. Dit kan de dierentuin alleen maar helpen om eventuele schadeclaims te voorkomen of verminderen.

En ja, ik ken toevallig iemand die een verzorger is bij de gorilla's Knipoog Daarom kan ik ook met zekerheid zeggen dat de verzorgers niet de schuld dienen te krijgen! Knipoog De verzorgers hebben overigens niet alleen de gorilla's maar ook andere apen te verzorgen. Die kunnen niet de hele dag bij een kooi of gorillaeiland blijven staan. Die moeten veel meer taken verzorgen dan kleine kinderen en "volwassen" kleine kinderen de hele dag terechtwijzen.

Daarnaast, Blijdorp kan ook wel een bord ophangen dat je een gorilla niet recht aan moet kijken, maar vertel eens, wanneer zullen alle mensen ook daadwerkelijk leren lezen? VerwardEr zijn ontzettend veel mensen die tegenwoordig schijt hebben aan alles wat regels zijn Knipoog

Het is buitengewoon bagger dat het gebeurd, maar deze jongen moet zo grandioos over de rooie zijn gebracht, dat hij alsnog heeft weten te ontsnappen. 4 meter breed en 2 meter diep.. Zou normaal genoeg moeten zijn he Knipoog

En verder lees ik uit haar stukje dat hij eerder met zijn knieen in het water heeft gestaan. Dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat gorilla's als de dood zijn voor water en niet kunnen zwemmen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:52

faye schreef:
Stelletje betweters hier! Hoe vaak zie je mensen dat niet doen? Of moet je je eerst in het gedrag verdiepen van elke diersoort? Waarom hingen er dan geen bordjes dat je geen oogcontact mag maken? Waarom hebben ze hem niet binnen gehouden toen hij al eerder in het water stond? Waarom hebben ze gevraagd aan die vrouw om zich op andere apen te richten? Zo abnormaal was haar gedrag dus blijkbaar niet!

Dan zouden ze hem net zo goed nooit naar buiten heoven te doen want hij is niet bang van water, omdat hij bij zijn opvoeding ook aantal keren in bad is geweest.
tanya89 schreef:
Ik riep om hulp, maar niemand hielp me. Iedereen was in paniek. Het was een hel.''
Wat wil je maken tegen zo'n bonk spieren. Je denkt op zo'n moment in de eerste instantie toch vaak eerst aan jezelf!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:33

katiavl schreef:
op de video zie ik niet echt jennen, wat ze doet is zeker verkeerd. Maar als niemand je het verteld dat het verkeerd is. Dan is het onwetendheid

Ik ben een sterke aapfan ik ben opgegroeid als fan van goodall, en als ik dat zie denk ik jeemie dat doe je niet. Maar de vrouw doet wat ze op de video doet naar mijn idee toch niet uit een verkeerd standpunt. Ze denkt dat de aap haar graag heeft en zij wil er aandacht aan besteden. Zoals veel mensen willen die elke dag komen bezoeken.

En in het filmje vertelde ze dat de verzorgers al van dit gedrag afwisten, hadden ze van mij veel sneller mogen ingrijpen.

precies ik heb het filmpje ook gezien
en zelfs ik als redelijke leek op apengebied weet dat tong uitsteken en lip optrekken niet aardig bedoeld is
toch denk ik dat de vrouw het verkeerd geinterpreteerd heeft , als in mensen taal
ik vind dit (zoals ik al eerder gezegd heb) een groot falen van de dierentuin zelf
zij hebben de verantwoordelijkheid en als zij op de hoogte waren geweest , zoals gezegd word dan vraag je die vrouw toch niet om haar aandacht op andere apen te richten , dat zal het zelfde uithalen naar mijn idee
agressie en onwetendheid
maar dan geef je haar toch een snelcursus apen gedrag
en vertel je haar dat wat zij doet niet op de zelfde manier opgevat word als zij het bedoeld
en waarom hangen daar geen borden met informatie erop , zoals niet aankijken en lachen
en al helemaal als er zulk dicht contact met de apen kan zijn door het glas
of waarom loopt daar niet iemand van de dierentuin rond om toezicht te houden en voor te lichten
en dan laat ik het nog niet eens hebben over dat bokito al eerder in het water stond en zijn geschiedenis over uitbreken in berlijn + dat de gracht niet breed genoeg was
dat zijn in mijn ogen al genoeg redenen om oplettender te zijn
ik vind niet dat hier de schuld bij de vrouw ligt en al helemaal niet bij bokito

ik vind het een groot falen van de dierentuin directie

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:50

Tallie_Ho schreef:
En verder lees ik uit haar stukje dat hij eerder met zijn knieen in het water heeft gestaan. Dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat gorilla's als de dood zijn voor water en niet kunnen zwemmen.

Vertel dat even tegen deze, in het wild levende, gorilla Knipoog, blijkbaar is dit dus absoluut niet altijd waar!:

http://www.arkive.org/species/GES/mamma ... type=rpMed
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 20-05-07 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:50

Zou ze ook denken dat een aap het leuk vind om in een spiegeltjes te kijken?? Dat heeft ze voor mn ogen gedaan namelijk
'kijk eens hoe lief die kijkt'.
Ja hij ken je elk moment op vreten.

Met een beetje verstand zie je zoiets wel Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:55

suus_ schreef:
zydeco
Zou ze ook denken dat een aap het leuk vind om in een spiegeltjes te kijken?? Dat heeft ze voor mn ogen gedaan namelijk

Wat apart dat ik dat gisteren toevallig op een ander forum las en jij nu hier pas mee aankomt.
In de ogen van die vrouw was dit geen treiteren, waarom ga jij nu elke keer uit van het slechtste van deze mevrouw?
Niet iedereen is met dieren opgegroeid en zelden zie je bezoekers in de dierentuin met verstand van apengedrag. Op haar manier was deze mevrouw stapelgek op deze aap en zij dacht dat die aap gek met haar was. Dat is onkunde en heeft niets te maken met bewust treiteren.

Degene die bewust treiteren zijn degene die keihard op het raam bonkte omdat ze het zo leuk vonden dat deze aap daarvan compleet over de rooie ging.

De hoofdverzorger zegt dat zijn gedrag verandert is sinds er enkele leden uit zijn groep zijn weggehaald:
http://www.ad.nl/binnenland/article1381604.ece

Waarschijnlijk heeft die man meer verstand van deze dieren dan wij met zijn alle bij elkaar.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:55

suus_ schreef:

maar ik denk dat dat uit onwetendheid is gebeurd
de verzorgers en of dierentuin directie hadden hierop moeten ingrijpen en hoor een vlugcursus apentaal moeten geven
ze waren toch op de hoogte ervan , dan hadden zij moeten ingrijpen
als ik naar dat filmpje kijk dan heeft ze geen kaas gegeten van de apen en dus zal ze wel denken dat hij het leuk vind
als zij denkt dat hij teruglacht naar haar en aandacht van haar wil tja......zulke mensen zijn er nou eenmaal die het anders opvatten niet iedereen spreekt apentaal
en als dierentuin weet je dat zulk soort mensen ook komen dus zul je daar rekening mee moeten houden
ik vind de schuld niet bij de vrouw liggen maar bij de directie en verzorgers die hadden eerder moeten ingrijpen zoals ik in mijn bovenstaande post ook al gezegd heb

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:00

Oja op welk forum dan? Van mij mag je in mijn geschiedenis kijken maar ik heb het toch echt hoe dan ook van mijzelf. Daarnaast kom ik ook alleen op Boktr

Heb ook niet alle verstand van apen, maar ik zie wel wanneer deze iets niet op prijs steld. Ja onwetenheid is de reden van veel dingen ze zal vast wel goede dingen gedaan hebben dat ontken ik niet.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:02

Alhoewel ik niet vind dat de bezoekers schuld treffen, vind ik wel dat je als mens verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag. Hoe je gedrag ook bedoeld is, vooral hoe het overkomt heeft belang.
Onwetendheid ok, daar kan ik inkomen. Maar langs de andere kant als er iemand dagelijks met paarden omgaat en dingen verschrikkelijk verkeerd doet (al zijn de intenties goed), kan dat dan wel?
(btw, kan je van onwetendheid spreken als je door de verzorgers al gevraagd bent bepaald gedrag niet te doen?)

Ook in Belgische dierentuinen zitten ze met hetzelfde probleem. Dat is een eind terug in het nieuws gekomen. De dierentuin deed via de tv een oproep aan de bezoekers (vooral de regelmatige bezoekers) om geen oogcontact meer te maken met de mensapen.
De reacties van bepaalde regelmatige bezoekers ... geérgerd heb ik me, niet te doen. Sorry, maar deze mensen waren gewaarschuwd en toch waren ze niet van plan om te stoppen. Ik hoop dat ze nu twee keer nadenken.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:02

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:03

Topoverkonte schreef:
(btw, kan je van onwetendheid spreken als je door de verzorgers al gevraagd bent bepaald gedrag niet te doen?)

Er is haar niet gevraagd om bepaald gedrag anders te doen, er is haar alleen gevraagd om haar aandacht wat meer te richten op de andere apen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:07

OneDesire schreef:

ROTTERDAM - De mannetjesgorilla Bokito, die vrijdag uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde, werd geplaagd door steentjesgooiende kinderen.

Ook het gedrag van de vrouw die hij aanviel, heeft vermoedelijk bijgedragen aan zijn uitbraak. Een woordvoerder van de dierentuin vermoedt dat de combinatie van deze gebeurtenissen Bokito agressief heeft gemaakt.

Bedreigend

De vrouw maakte met de mensaap oogcontact. De aap vond de vrouw hierdoor niet onderdanig genoeg en heeft het kijken vermoedelijk als zeer bedreigend ervaren, aldus de woordvoerder.
De vrouw uit Zoetermeer, die ernstig werd verwond door Bokito, ligt nog steeds in het ziekenhuis. Afgeknapt op de aap is de frequente dierentuinbezoekster echter niet.

"Hij is en blijft mijn lieveling. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug", zegt de vrouw zondag in een interview met De Telegraaf.

Directeur van Blijdorp Ton Dorresteijn zegt in de krant dat het gedrag van de aap echter verkeerd wordt uitgelegd. "Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nooit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging", aldus de directeur.

------
En nu zijn het dus kinderen die steentjes gooide.....
De directeur was blijkbaar perfect op de hoogte van het feit dat de vaste bezoekers lachen naar de gorilla en dat een gorilla dat ziet als dreiging en heeft het laten begaan todat het vrijdag uit de hand liep....

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:10

Topoverkonte schreef:
De dierentuin deed via de tv een oproep aan de bezoekers (vooral de regelmatige bezoekers) om geen oogcontact meer te maken met de mensapen.
De reacties van bepaalde regelmatige bezoekers ... geérgerd heb ik me, niet te doen. Sorry, maar deze mensen waren gewaarschuwd en toch waren ze niet van plan om te stoppen. Ik hoop dat ze nu twee keer nadenken.

en toch kun je inschatten als directie en verzorgers dat er mensen zijn die dit blijven doen
ik vind dan dat je als dierentuin je verantwoordelijkheid moet nemen en daar gewoon iemand van de verzorgers laten rondlopen om te waarschuwen toezicht te houden en heel belangrijk voorlichting moet geven , het gaat hier ook om het welzijn van de dieren die zich constant bedreigd voelen

ook in het verhaal van bokito vind ik dat de verzorgers duidelijker hadden moeten zijn en niet alleen hadden moeten vragen haar aandacht ook op andere apen te richten (dit is wat ik begrepen heb is dit niet zo correct me )
ze hadden de desbetreffende vrouw moeten vertellen hoe bokito haar gedrag op vatte en dat hij het niet zo leuk vond wat ze deed
ik neem aan dat deze vrouw vaak daar kwam omdat ze om bokito gaf dan neem ik ook aan dat ze haar gedrag vast wel wilde veranderen als ze wist hoe het voor bokito was
dit neem ik aan maar er zijn ook mensen die dit niet aannemen en doorgaan omdat zij dat zo leuk en schattig vinden
en dan vind ik nog dat je als dierentuin er rekening mee moet houden , die zijn verantwoordelijk voor de dieren niet de mensen die er komen

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:13

ThePast03 schreef:
OneDesire schreef:

ROTTERDAM - De mannetjesgorilla Bokito, die vrijdag uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde, werd geplaagd door steentjesgooiende kinderen.

Ook het gedrag van de vrouw die hij aanviel, heeft vermoedelijk bijgedragen aan zijn uitbraak. Een woordvoerder van de dierentuin vermoedt dat de combinatie van deze gebeurtenissen Bokito agressief heeft gemaakt.

------
En nu zijn het dus kinderen die steentjes gooide.....
De directeur was blijkbaar perfect op de hoogte van het feit dat de vaste bezoekers lachen naar de gorilla en dat een gorilla dat ziet als dreiging en heeft het laten begaan todat het vrijdag uit de hand liep....

en dit bedoel ik maar als dierentuin directie ben je verantwoordelijk ervoor dat dit soort dingen niet gebeuren
niks laten begaan ingrijpen ,iemand rond laten lopen en voorlichting geven , mensen aanspreken op hun gedrag dat moet een directie doen en niet laten begaan
als dierentuin vervul je ook een educatieve rol en ben je er voor de dieren hun welzijn en dan neem je maatregelen zodat dit soort dingen niet kunnen gebeuren

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:19

ThePast03 schreef:
Tallie_Ho schreef:

Vertel dat even tegen deze, in het wild levende, gorilla Knipoog, blijkbaar is dit dus absoluut niet altijd waar!:

http://www.arkive.org/species/GES/mamma ... type=rpMed

Sjah ik ken nog een leuk verhaaltje uit men stage tijd, waarin in de zoo werd gezegd dat leeuwen bang zijn van water Sigaar dus ik geloofde het natuurlijk als braaf studentje en niet veel wetende van leeuwen. Een week later op national geographic zag ik lekker een paar leeuwen een zwemmetje maken

Dat de verzorgers haar nooit over haar gedrag en gevolgen hebben aangesproken vind ik niet kunnen, zeker dat zinnentje van je aandacht op de andere apen. Een aap heeft geen mensen aandacht nodig en zeker geen bezoeker. Vind ik al helemaal verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:32

Ff één ding.....zal er geen één seconde door het hoofd van die vrouw
gegaan zijn waar ze mee bezig was nog wel eens agressie zou kunnen zijn?
Geen enkele seconde?

Kijk Bokito eens met een allejezus vaart tegen het raam aan beuken, en dan nóg lachen...

Ik weet niet hoor, maar heb één keer oog in oog met een aap gestaan bij een circus,
de aap zat in een gekooide wagen.
De aap trok een grijns van oor tot oor.
ik heb de ballen geen verstand van apen hoor, maar wat ik toen zag vond ik niet echt grappig.
Ik ben dan ook maar doorgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:02

Maar er zat hier glas tussen en ik ben ervan overtuigd dat zij niet wist dat het agressie was. Dat het personeel van Blijdorp dit wisten (en blijkbaar doen meer vaste bezoekers dit) en het hebben laten begaan is niet alleen dom, maar vreselijk onverantwoordelijk. Nu waren het sten gooiende kindertjes, ook dat had niet mogen gebeuren. Ik blijf erbij, Blijdorp is echt de enige schuldige in dit verhaal!