jameyskatje schreef:ik zeg het nogmaals.. vele mensen en culturen doen dingen waar de Islam de schuld van krijg.
als er een aanslag word gepleegd in Irak dan is het van: 3 moslimstrijders dit dat blablabla.....
word het door blanke gedaan dan hoor je nooit van: 3 jode... of 3 katholiekestrijders hebben dit dat en dat gedaan..
Waarom?
Omdat blanke (ook) niet altijd vanuit een geloofsovertuiging handelen, maar bijv. uit principes. Vele blanke hebben ook simpelweg geen geloof. Die moslimstrijders, noemen zichzelf moslimstrijders, dat jij (en vele andere met jou) het er nou niet mee eens bent dat dat 'echte moslims' zijn, dat veranderd niet dat zij vanuit de islam handelen. Als er blanke mensen vanuit een bepaald geloof handelen en daarvoor uit komen, zal dat waarschijnlijk wel gemeld worden. De media manupileert echter veel, je weet nooit zeker hoe het zit en hoe de media gemanupileerd heeft.
In het christendom heb je ook verschillende interpretaties en culturen, zo heb je ook blanke christelijke terroristen en sektes. Verschil tussen (rooms) katholiek en protestanten, de KKK. Wij kennen het christendom echter beter, hebben namen gegeven aan de verschillende stromingen daarin en hebben we algemeen geaccpeteerde stromingen en sektes. Voor ons is het echter nog onduidelijk wat voor een stromingen er nou in de islam zijn, wat die dan inhouden en wat de algemeen geaccepteerd is door 'onze goede moslims'. Ontwetendheid maakt angstig en maakt het vreemd.
Ik vind het eigelijk ook raar dat er zo weinig aandacht aan godsdienst op scholen wordt besteed en dan bedoel ik in de objectieve zin. Niet dat je bijv. naar christelijke school kan om overtuigd de worden van de godsdienst o.i.d. Nee, gewoon 'objectieve' kennis over de verschillende geloven. (Objectief tussen aanhalingstekens, omdat het volgens mij praktisch onmogelijk is om daar 100% objectief in te zijn.)
Er zijn nou eenmaal moslims die de koran anders interpreteren en wel hun vrouw slecht behandelen. Het is niet transperant en het is moeilijk te overzien welke er nou precies onderdrukt worden en welke niet. De ophef over het hoofddoekje snap ik ook niet, maar helaas is het nou eenmaal zo dat er moslims zijn die hun vrouw slecht behandelen uit naam van Allah en de ophef daarover is volkomen logisch. (Ik zie ook vaak genoeg moslimmannen die vrouwen respectloos behandelen.)
jameyskatje schreef:......quotes......
de man en de vrouw zijn dus wel gelijk. alleen hebben ze beide andere taken en daardoor kunnen nogal eens onduidelijkheden voordoen
..........
Wat zijn die andere taken dan? Huisvrouw zijn en kinderen baren? De vrouw heeft ze zich dus bij haar taken te houden, wat dus een beperking kan opleveren. Dat kan dus een interpretatie zijn.
Bovendien beschrijft dat stukje wel dat de man de vrouw zou moeten beschermen e.d., de vrouw wordt wel gezien als zwakker dus, er wordt continu beschreven dat ze beschermt zou moeten worden en er moet opgelegd worden dat de man goed voor haar is. Wat eig. ook niet zo gek is als je nagaat uit welke tijd het komt. Mannen hebben nou eenmaal de spieren en de vrouw het vermogen om leven te geven. Echter is het nu, in deze westerse wereld, een beetje anders, spieren hebben we niet zo vaak meer nodig om ons te beschermen. Alhoewel, wel als het natuurlijk om huiselijk geweld gaat, is blijkbaar die oplegging dat je goed voor je vrouw moet zijn, dus wel nodig.
Ik herken me trouwens ook niet in de beschrijving van de vrouw, daarom neem ik het ook niet letterlijk.
jameyskatje schreef:De vrouw is gemaakt van de rib van de man,,
Niet van het been om getrapt te worden,
Niet van het hoofd om hoger te zijn,,
Maar van de zij om gelijk te blijven,
0nder de arm om beschermd te worden,,
En naast het hart om geliefd te worden,,
Laat een vrouw nooit huilen,
Want Allah telt haar tranen.
Je zegt dat je de koran nu wel letterlijk neemt. Hoe kun je dit letterlijk nemen? Het hele stuk is toch symbolisch en staat voor dat vrouwen en mannen zij aan zij gaan en gelijk aan elkaar zijn. Als ik het letterlijk neem, dan ben ik dus gemaakt vanuit een man, maar wij vrouwen baren de kinderen. Gek hoor, denk ik dan.