hoofddoek thuislaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij dat een hoofddoek verboden moet worden in de klas?

ja
81 (57%)
nee
52 (36%)
anders, namelijk...
9 (6%)

Totaal aantal stemmen: 142

Shadow0

Re: hoofddoek thuislaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:40

ma_rie_tje schreef:
Iedereen meot zelf weten wat hij/zij doet, maar als men kiest voor een CHRISTELIJKE BASIS SCHOOL dan moet men zich houden aan de regels van deze christelijke basis school.

Van de andere kant, als men een school wil zijn in Nederland, dan heeft men zich te houden aan de Nederlandse grondwet. Ik vind eigenlijk dat 'geen discriminatie op grond van geloof' in dit soort situaties voorrang moet krijgen boven het geloof, christelijke basisschool of niet.

En het is in het belang van de christenen zelf, daar worden ze Verlicht van Pling

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:40

even van inet geplukt:

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan".

Duidelijk dat het een gelijk geval is, dat gelijk behandeld moet worden, want het is discriminatie wegens godsdienst

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:41

ma_rie_tje schreef:
even van inet geplukt:

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan".

Duidelijk dat het een gelijk geval is, dat gelijk behandeld moet worden, want het is discriminatie wegens godsdienst

Maar hoe wordt dat beoordeeld dan? Gezien er in dit geval 2 geloofsovertuigingen ''tegen over elkaar'' staan?

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:42

ma_rie_tje schreef:
Wat denk je zelf?
de niet moslims worden achter gesteld op de moslims, omdat ze geen hoofddeksel MOGEN dragen.
Dit valt onder discriminatie

fout, dat valt niet onder discriminatie. een pet is geen vorm van geloofsovertuiging, een hooddoek wel. artikel 1 van de grondwet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:42

Shadow0 schreef:
ma_rie_tje schreef:
Iedereen meot zelf weten wat hij/zij doet, maar als men kiest voor een CHRISTELIJKE BASIS SCHOOL dan moet men zich houden aan de regels van deze christelijke basis school.

Van de andere kant, als men een school wil zijn in Nederland, dan heeft men zich te houden aan de Nederlandse grondwet. Ik vind eigenlijk dat 'geen discriminatie op grond van geloof' in dit soort situaties voorrang moet krijgen boven het geloof, christelijke basisschool of niet.

En het is in het belang van de christenen zelf, daar worden ze Verlicht van Pling

maar dan is NL daar nu te laat mee.
Deze scheiding is gemaakt, omdat er behoefte was (en is) aan een gedegen GODSDIENSTELIJKE bais school. Je moet de keuze kunnen hebben je kind hierheen te sturen.
dat mensen met ander egeloven hun kids daar ook heen sturen moeten ze zelf weten.
Ze hebben de keuze tussen (medere) soorten scholen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:43

ma_rie_tje schreef:
Wat denk je zelf?
de niet moslims worden achter gesteld op de moslims, omdat ze geen hoofddeksel MOGEN dragen.

ZUCHT.
maar het is dus geen hoofddeksel. misschien letterlijk gezien is het iets wat je hoofd bedenkt. een hoofddeksel. maar het heeft niet dezelfde waarde

het word niet gedraagd voor de mode ofzo

het is hezelfde dat jij kleren aantrekt ipv je in je naakie naar school gaat

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:43

Ik vind dat je je geloof mag uiten. Je mag toch ook homo zijn, of lesbisch? Gabbers mogen toch ook Pitbull, Lonsdale dragen en een kale kop hebben? Waar blijft ons multi-culti land?! En trouwens, wat is er erg aan een hoofddoek? Excusez-moi, maar die reacties die ik hier lees, ongelooflijk, zó respectloos... Ik ben toch ook ongelovig en ik zit op een christelijke school, word ik uitgescholden daarom? Nee!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:43

snoetie schreef:
ma_rie_tje schreef:
Wat denk je zelf?

fout, dat valt niet onder discriminatie. een pet is geen vorm van geloofsovertuiging, een hooddoek wel. artikel 1 van de grondwet.

Neej dat klopt, maar het is wel discriminatie dat een niet moslim dingen niet mag, die een wel moslim wel mag!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:44

ma_rie_tje schreef:
Neej dat klopt, maar het is wel discriminatie dat een niet moslim dingen niet mag, die een wel moslim wel mag!

Snap je het nu nog steeds niet? Meisjes mogen toch ook een soort hoofddoekjes dragen, moslim of niet?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:44

Het is geen discriminatie als iedereen een hoofddoek mag dragen en niemand een petje Pling

Hoogstens discriminatie van petjes.

Ik ben sowieso tegen de verzuiling van scholen. Iedereen hetzelfde onderwijs, iedereen gelijk! En daar kan godsdienst best een plaatsje in hebben, met name een verscheidenheid aan godsdiensten

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:45

sronnie schreef:
Maar hoe wordt dat beoordeeld dan? Gezien er in dit geval 2 geloofsovertuigingen ''tegen over elkaar'' staan?

ze staan niet tegenover elkaar aangezien het christendom een hoofddoek niet verbied.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:46

die zakdoekjes die een paar jaar geleden in waren mocht je ook niet op school dragen dus veel discriminatie zie ik niet iedereen gelijk Lachen

Shadow0

ma_rie_tje schreef:

En dan houden we de vooruitgang maar tegen en een of andere vreemde (en discriminerende) regeling van vroeger in stand? Dat vind ik nou weer niet handig, en ook niet echt iets om trots op te zijn, als 'verlichte' en democratische natie.

Citaat:
Deze scheiding is gemaakt, omdat er behoefte was (en is) aan een gedegen GODSDIENSTELIJKE bais school. Je moet de keuze kunnen hebben je kind hierheen te sturen.

Die keuze is niet altijd eerlijk te maken. Niet altijd zijn er voldoende alternatieven. En de behoefte aan een religieuze basis voor onderwijs is gewoon niet van deze tijd.

Citaat:
dat mensen met ander egeloven hun kids daar ook heen sturen moeten ze zelf weten.

Nee, lang niet altijd.

_JL_

sronnie schreef:
_JL_ schreef:
ik vind net als zovelen dat ze zich maar moeten aanpassen,
wij moeten dat toch ook als we in hun land komen ? Bloos

En hoe zou jij het vinden dat jij je eigen geloof (of juist helemaal geen geloof) niet mag meenemen en verplicht wordt je aan te passen aan het ''oorspronkelijke'' geloof van het land?
Moeten wij dan hier in NL de geloven maar gaan reduceren tot 1 geloof? Durf je op een briefje mee te geven dat bijna heel het land in opstand zal komen.

Ik ben inderdaad ongelovig, maar dat doet hier niets ter zake...
ik ga niet in een ander land wonen juist omdat ik me niet wil aanpassen!
ze zijn HIER, al dan niet met een reden, dan moeten ze zich ook gedragen zoals wij,
en niet onze normen en waarden veranderen zoals het hun goed uitkomt

snoetie

ma_rie_tje schreef:

nee, als een niet-moslim een kruisje om zijn nek wil dragen mag dat toch? dat is toch ook een vorm van geloofsovertuiging.

alleen zijn is een pet geen vorm van geloofsovertuiging, en een hoofddoek wel, zo simpel is dat.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:47

bij ons op de middelbare school werden ook doekjes in het haar NIET geaccepterd, omdat de personen met petten hier bezwaar tegen maakten, en het ook werd gezien als HOOFDDEKSEL, en deze niet waren toegestaan volgens het regelement van de school.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:47

ma_rie_tje schreef:

Het is inderdaad de keuze van de ouders/verzorgers naar welke school een kind gaat, maar vaak wordt er alleen gekeken naar afstand + resultaten en is dat voor hen het belangrijkste.
Mijn ouders hebben mij van een openbare school afgehaald en ben toen naar een katholieke school gegaan omdat mijn ouders vonden dat ik ook daar wat van moest leren m.b.t. normen en waarden/ anderen respecteren.

En wat betreft respect vind ik het wel een struikelpunt dat men een hoofddoek draagt op een school welke een ander geloof uitdraagt dat dat moslims doen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:48

ma_rie_tje schreef:
bij ons op de middelbare school werden ook doekjes in het haar NIET geaccepterd, omdat de personen met petten hier bezwaar tegen maakten, en het ook werd gezien als HOOFDDEKSEL, en deze niet waren toegestaan volgens het regelement van de school.

hoevaaak moet ik het nog uit leggen?

het is geen hoofddeksel!!!!

lees maar terug wat ik allemaal heb geschreven

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:48

snoetie schreef:
Yentl_ schreef:
in de koran staat ook niets vuils, maar waar staat dat ze mensen moeten doden om hun eer terug te krijgen?
waar gaat eerwraak tenslotte over? staat dat in de koran? nee, hiervoor hoef ik geen koran te lezen hoor.

als je echt denkt dat er in de koran eerwraak staat dan mag je mij eens gaan zeggen waar dat dan staat Rolleyes

die NEE staat er niet voor niets!
lees eerst eens wat beter voordat je zo'n berichtje plaatst.
dat is juist wat mij irriteert, ze zeggen dat ze gelovig en alles zijn, maar waar staat dan dat eerwraak goed is?
en dat als heel de familie alles goed heeft gedaan ze dan naar de hemel gaan?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:50

nee er staat niets over eerwraak, juist niet. maar wel over de verdediging van je geloof. alleen dat is nogal of topic

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:51

Je kan ook een beetje normaal reageren topicstarter!

Shadow0

_JL_ schreef:
ze zijn HIER, al dan niet met een reden, dan moeten ze zich ook gedragen zoals wij,

Het LAND heeft hier niets mee van doen. Het doet er echt niet toe of het om een Nederlandse moslim, een Japanse atheist, een Braziliaanse katholiek of wat dan ook gaat. Het is een conflict tussen de religieuze opvattingen, iemands nationaliteit heeft daar dus niets mee te maken.

MIJN normen-en-waarden houden in dat je voor je geloof uit mag komen, en dat religieus onderwijs niet goed is. Dus tegen MIJN normen-en-waarden gaat het niet in. Lachen

Mri

ik heb het gehad met deze discussie.
Veel plezier verder, ik ga me er niet druk meer over maken.
Ieder heeft zijn eigen mening.
Ook al zijn er miljoenen mensen die een religieuze basis belangrijk vinden, sommige hier zullen dat nooit begrijpen.
Mijn kind zal NOOIT op een school komen die overwegend zwart of moslim is. SImpelweg omdat deze kinderen IN DE MEESTE gevallen een achterstand hebben in de nederlandse taal (omdat met thuis geen nederlands praat) waardoor jou kind niet meer opvalt en niet de nodige begeleiding krijgt, omdat er slechtere in de klas zitten.
Daarbij heb ik een christelijke achtergrond, en wil die ook doorgeven aan mijn kids. Over elk geloof zullen ze wat moeten leren, maar overwegend christelijk.

veel plezier met deze discussie

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:52

_JL_ schreef:
Ik ben inderdaad ongelovig, maar dat doet hier niets ter zake...

dat onze normen en waarden veranderen zegt toch genoeg? normen en waarden veranderen niet door een groep van 100 personen, dat is iets waar bijna een heel land aan meewerkt. dat jij je niet wil aanpassen en niet naar een ander land wil vind ik prima, maar sommige mensen willen niet vermoord worden in een oorlog, en ik ben blij dat nederland deze mensen wil opvangen.

@yentl: sorry niet goed gelezen, zelf ben ik ook tegen eerwraak en ben er helemaal op tegen als ze zeggen dat het moet vanuit het geloof of vanuit de koran/bijbel, wel heilig boek dan ook. maar ik was zo gefrustreerd dat ik niet goed heb gelezen Bloos

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:53

ik reageer wel normaal. maar ik leg echt zovaal uit dat je een hoofddoek niet kan vergelijken met een pet. en het lijkt alsof het gewoon niet gelezen word.
ik voel me hierdoor echt zwaar beledigd aangezien een hoofddoek voor mij wel van grote waarde is