( serieus) vraagje over het geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: ( serieus) vraagje over het geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:44

Roane schreef:
Waarom?
God; Waarom wat?
ik: Waarom alles? Haha!

Antwoord: 42

Haha! Sorry, nerdgrapje voor degenen die Douglas Adams kennen Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:48

Iemand antwoord op mijn vraag Lachen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:42

jameyskatje schreef:
die vragen moet jezelf beantwoorden. zo kan je nog wel 1 miljoen vragen stellen.

kijk de mens is wel gemaakt uit een klomp aarde (wat ik geloof)....die aarde kwam van god en god waar hij vandaan komt heeft niemand antwoord op, die is er altijd al geweeest.
waar jkom jij vandaan? uit je mams buik. waar komt je moeder dan vandaan.

maar er is niet overal een verklaring voor nodig. sommige dingen neem ik zoals het is. mensen zoeken altijd naar verklaringen..

we leven niet eeuwig. als je dood gaat watdan?? het stopt niet in eens. je kan niet ineens weg zijn. er is nog veeel meer.

okmaar nu eer ontopic Haha!

Die vragen stel ik juist aan iemand die gelooft dat het leven hier op een andere manier is gekomen dan wat ik geloof omdat ik wil weten wat die persoon hierop antwoord.

De vraag waar ik en vervolgens mijn moeder vandaan komen zijn iets makkelijker te antwoorden dan waar god vandaan komt. Sex, 9 maanden wachten et voila.... Ik neem niet aan dat het bij god zo is gegaan, dus dat vraag ik me dan af..

Als we doodgaan?? Tja dat blijft de vraag, er is helaas niemand die je kan vertellen wat er na je dood gebeurt. Ik vind het idee van doorgaan en samen met je geliefden komen etc. mooi hoor, maar laat mij maar gewoon lekker dood zijn en nergens meer rond hoeven dwalen.

Ik vind wel dat er verklaringen nodig zijn. Ik ben duidelijk iemand die gelooft in de wetenschap (en mezelf) en ik geloof niet zomaar dingen die mij voorgekauwd worden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:06

hmmm best appart, maar aan ieder geloof met bijbehorende boeken schort wat hoor als je het aan mij vraagt Clown
ik ben zelf kaholiek opgevoed, maar heb eigenlijk niks met de kerk en bidden etc etc... sommige dingen geloof ik wel, maar je kan mij sommige dingen echt niet wijsmaken hoor Clown

zo was er bij mij op het werk een marokaan die zei dat het varken een onrein dier is omdat hij geen nieren heeft... dat werd hem altijd vertelt en stond volgens hem zelfs in de koran!(weet niet of dat zo is want die heb ik nooit gelezen...) beetje jammer dat een varken wel nieren heeft dan Ach gut

de jehova getuiges die hier laatst aan de deur kwamen vertelde dat de wereld zou vergaan...hun geloofden er heilig in dat dat in 2010 zou gebeuren omdat de schepper dit zo wilde. ik vraag aan hun wat ze er aan wilde gaan doen Clown en hun zeiden dat als je maar geloofde dat je dan met hun schip mee mocht, want als de wereld verging vaarde hun met zen allen met dat schip weg... maar waar dat schip heen ging wisten ze niet... voor mij een reden om aan te nemen dat de wereld ook na 2010 gewoon doorgaat...

ik respecteer ieder geloof, maar als ik sommige dingen hoor vraag ik me wel eens af van wie geloofd nou zoiets? Bloos

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:09

Citaat:
de jehova getuiges die hier laatst aan de deur kwamen vertelde dat de wereld zou vergaan...hun geloofden er heilig in dat dat in 2010 zou gebeuren omdat de schepper dit zo wilde. ik vraag aan hun wat ze er aan wilde gaan doen en hun zeiden dat als je maar geloofde dat je dan met hun schip mee mocht, want als de wereld verging vaarde hun met zen allen met dat schip weg... maar waar dat schip heen ging wisten ze niet... voor mij een reden om aan te nemen dat de wereld ook na 2010 gewoon doorgaat...

Dat is wel een heel vaag verhaal zeg....
Ik zie nu echt zo'n Teddy-Ruxpin-vliegende-boot voor me...... Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:17

Goof schreef:
Ik zie nu echt zo'n Teddy-Ruxpin-vliegende-boot voor me......

gelukkig ben ik niet de enigste die zoiets appart vind dus Haha!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:17

Goof schreef:
Citaat:
de jehova getuiges die hier laatst aan de deur kwamen vertelde dat de wereld zou vergaan...hun geloofden er heilig in dat dat in 2010 zou gebeuren omdat de schepper dit zo wilde. ik vraag aan hun wat ze er aan wilde gaan doen en hun zeiden dat als je maar geloofde dat je dan met hun schip mee mocht, want als de wereld verging vaarde hun met zen allen met dat schip weg... maar waar dat schip heen ging wisten ze niet... voor mij een reden om aan te nemen dat de wereld ook na 2010 gewoon doorgaat...

idd Koe

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:05

Dat is dus waar het steevast verkeerd gaat. In hoe dingen verteld worden en hoe dingen voorgesteld worden.
Als de aarde vergaat, vergaat echt alles. Wat blijft is wat we zielen noemen, dat wat loskomt van je lichaam. Wellicht is er een "geleider" die ze naar een andere dimensie helpt, maar waarom zou er onderscheid gemaakt worden? In essentie, zonder lichaam, zijn we allemaal gelijk. Ik denk niet dat in een rampenscenario met miljarden zielen die loskomen, er niet iets aan het sorteren is.
Maar het kan zijn hoor, dat je geloof je al voorsorteerd als het ware. Wie zal het zeggen?

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:59

Goof schreef:
Citaat:

ik weet heel veel van dit geloof af, indien ik daar zelf mee groot gebracht bent, en ik pas om me 18 de gestopt bent met dit geloof, maar t hele verhaal over 2010 is niet waar kan me niet voorstellen dat dat gezegd is , net zoals het onzin verhaal van dat schip ik heb 18 jaar in dat geloof gezeten en zulke dingen weet ik nog niet eens dat is mij nog nooit verteld, dus beetje raar verhaal, maar als je wel wilt weten wat hun geloven mag je t vragen je krijgt dan uitleg

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:04

al ben ik opgevoed in dit geloof zijn er dingen waar ik t ook niet mee eens was, en waarom ik gestopt bent , maar vind het altijd wel leuk zulke dingen te lezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:44

Citaat:
Ik weet heel veel van dit geloof af, indien ik daar zelf mee groot gebracht ben en ik pas op mijn 18e gestopt ben met dit geloof. Het hele verhaal over 2010 is niet waar. Kan me niet voorstellen dat dat gezegd is , net zoals het onzin verhaal van dat schip. Ik heb 18 jaar in dat geloof gezeten en zulke dingen weet ik nog niet eens, dat is mij nog nooit verteld, dus beetje raar verhaal. Maar als je wel wilt weten wat zij geloven mag je 't vragen. Je krijgt dan uitleg.

Blijkt maar weer dat alle kerken een ander verhaal vertellen, net zoals het hen het beste uitkomt kennelijk.
Dat dat verhaal niet waar is, is zoals jij bent opgevoed, zoals jij het in de kerk hebt geleerd, de mensen die geloven dat het wel waar is, zijn op die manier opgevoed. Dat is de hele kwestie "geloven".
Alleen gelooft de een in dingen die in de ogen van een ander gruwelijk ongeloofwaardig en soms zelfs lichtelijk lachwekkend zijn.

(heb overigens leestekens in je verhaal aangebracht, het las wat rot...)

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:19

klopt alle kerken geloven allemaal andere dingen, nou ja bijna alle kerken. wij geloofde ook weer hele andere dingen dan de kerken, maar iedereen van ons geloof (hoort) hetzelfde te geloven, en horen ook allemaal t zelfde aan de deur te verkondigen.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:24

*Springt uit de meeleeshoek Clown *

Goof schreef:
Waar kwam die aarde dan vandaan?
En waar kwam god zelf dan vandaan?

Ik denk niet dat iemand je hier antwoord op kan geven..
Want wat je ook gelooft, je hebt altijd het "probleem" dat er ooit iets uit niets is ontstaan of dat iets altijd al bestaan heeft.
Beide zijn een beetje raar; hoe kan iets in hemelsnaam uit niets ontstaan? En hoe kan iets "altijd" al bestaan? Maar dat is weer een andere discussie Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:08

Precies, dat ben ik dus met je eens. Maar de personen die in de bijbel geloven die geloven echt in een start vanuit het niets, god heeft immers alles geschapen en daarom zou ik graag van hen willen weten hoe ze dan mijn vragen verklaren.
Ik bedoel, de bijbel vertelt zo enorm veel verhalen, maar niet waar deze zogeheten god vandaan komt waar alles mee begon in den beginne...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:20

Goof schreef:
Precies, dat ben ik dus met je eens. Maar de personen die in de bijbel geloven die geloven echt in een start vanuit het niets, god heeft immers alles geschapen en daarom zou ik graag van hen willen weten hoe ze dan mijn vragen verklaren.

Nou, ik vind dat niet zo'n probleem, er IS immers nog geen sluitend antwoord op. Dus het is net zo verdedigbaar om te geloven in een god als in een cirkelvormige tijdsloop als in een oerknal die uit het niets kwam... Daar mag iedereen het zijne over denken en de ene opvatting is niet beter dan de andere denk ik. Pas als mensen gaan geloven dat de aarde 6000 jaar oud is of niet beweegt ( http://fixedearth.com/ voor de liefhebbers van fan fiction) , en erger, dit geloof aan anderen op willen leggen, word ik er een beetje kriebelig van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:46

De site doet het helaas niet bij mij. Kan helaas dus niet lezen welk geloof je bedoelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:48

Bij mij doet 'ie het ook niet meer. Verdrietig
Alleen de voorpagina (zal wel in mijn cache staan.) Een paar highlightjes daarvan:
de site schreef:
The non-moving Earth

& anti-evolution web page of

The Fair Education Foundation, Inc.

Exposing the False Science Idol of Evolutionism,
and Proving the Truthfulness of the Bible from Creation to Heaven...

en even verderop:
Citaat:
Indeed, the diligent reader will be astonished at the level of demonstrable hi-tech fraud, baseless assumptions, occult mathematics, etc.,--all part of a religious conspiracy!--that has been at work over many centuries implanting the incredible evolution myth about the origin of the Universe, the Earth, and Mankind.

Je mist helaas de full colour experience, want de makers hebben alle knopjes om lettertype, kleur, grootte, onderstreping etc toe te passen uitgeprobeerd om hun punt nog extra te benadrukken. Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:09

Goof, zij geloven toch juist dat iets altijd al bestaan heeft? (God)

En waarom wil je van hun een verklaring? Dat kunnen ze toch niet geven? Net zo min als je die op basis van de oerknal oid kan geven Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:40

Nou, voor de zoveelste keer; ik wil geen verklaring (die is er niet)..... Ik zou graag hun visie op mijn vraag willen weten.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:45

Offtopic
mijn filosofie leraar vertelde ooit in mijn (niet zo gelovige) klas dat maria zwanger was geworden via haar oor. (Omdat god daarin had gefluisterd en ze toen zwanger was. )
Wij hadden bij zwanger worden via het oor ietsje andere ideeen, met een grote giechelbui tot gevolg... Haha!

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:13

Boev schreef:
Offtopic
mijn filosofie leraar vertelde ooit in mijn (niet zo gelovige) klas dat maria zwanger was geworden via haar oor. (Omdat god daarin had gefluisterd en ze toen zwanger was. )
Wij hadden bij zwanger worden via het oor ietsje andere ideeen, met een grote giechelbui tot gevolg... Haha!

HaHa....zo zie je maar weer (met respect voor alle gelovigen) het zijn gewoon allemaal sprookjes en de bijbel is een mooi sprookjesboek maar als je zo opgevoed bent dan haal je daar je kracht uit.
Het leven is best zwaar vind ik zelf en misschien hebben gelovigen het iets minder zwaar omdat ze in die (in mijn ogen) sprookjes geloven.
Ik ben ben anders opgevoed, mijn oma vind bijvoorbeeld dat alle oorlogen op de wereld mede door geloven zijn ontstaan en tja, da's ons geloof denk ik dan maar Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:11

Ik ben christelijk opgevoed en ik probeer nog steeds volgens christelijke waarden en normen te leven, al gaat het dan om heel simpele dingen.
Geloven in een God als zijnde een grote oude man die boven de aarde zweeft, doe ik niet en ik denk ook niet dat dat de bedoeling is. Ik vind het ook jammer dat mensen hier de bijbel als een sprookjesboek beschouwen. Die mensen zou ik graag nog eens doorverwijzen naar de eerste post van Lusitana in dit topic: de bijbel is een selectie van teksten, een selectie die door de Kerk gemaakt is zoveel jaren geleden om het volk in de hand te kunnen houden. Een leuke aanrader hierover is ook de film/het boek The Davinci Code.
En natuurlijk staan er in de bijbel dingen die niet kloppen, maar die dingen zijn dan ook niet letterlijk bedoeld, maar figuurlijk: er zit iets achter, een boodschap.
Ik geloof dus niet in een God die er op de een of andere manier uitziet, maar ik zie het meer als een kracht die je in je kan hebben die jou kan vertellen om toch door te blijven gaan. Waar je steun uit kan halen en energie uit kan putten.
Ik geloof ook niet in de hemel en in de hel, en dat wordt imo ook nooit letterlijk bedoeld als een plaats waar je naartoe gaat. Vroeger werd dat er wel van gemaakt, maar ik denk dat dat nooit de oorspronkelijke bedoeling is geweest. Ik zie het meer als in de hemel: het gevoel dat je hebt als je weet dat je je best hebt gedaan om het goede voort te brengen. De hel: je weet in jezelf wat je verkeerd hebt gedaan en je moet ermee leren leven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:20

Citaat:
een selectie die door de Kerk gemaakt is zoveel jaren geleden om het volk in de hand te kunnen houden.

En daarom heb ik een hekel aan kerken. Die proberen door middel van "verhalen" (al dan niet waar gebeurd) macht te krijgen over mensen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:22

En daarom ben ik ook niet katholiek Lachen
Mijn moeder mocht van de plaatselijke priester niet meer naar de kerk geen, nee, zeker niet, want ze was een gescheiden vrouw en leefde in zonde Scheve mond Dat vind ik dus ook grote onzin.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:26

Dat vind ik inderdaad ook onzin. Helaas bestaan er nog steeds meer dan genoeg mensen met zo'n bekrompen gedachtengang...